Av auttoi vähentämään kotitöihin kuluvaa aikaa reilusti
Olen ennen luullut, että minulla menee kotitöihin useampi tunti päivässä. Nyt olen av:n avulla ymmärtänyt useita aiheeseen liittyviä ketjuja luettuani, että kotitöihin menee minulta ehkä joitain minuutteja.
Esim. tämä päivä:
-aamupalan teko (leipää, kahvia jne.): ei lasketa kotityöksi
-pöydän pyyhintä aamupalan jälkeen: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa ja kuuluu aamupalaan
-tiskikoneen tyhjennys: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-tiskikoneen täyttö: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-vaatteiden pesu pesukoneella ja kuivaus: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-roskiksen vienti: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-lounaan teko: ruoanlaitto ei ole kotityö, vaan harrastus
-pöydän siivoaminen (tähteet jääkaappiin, tiskit koneeseen, pöydän pyyhintä): ei lasketa kotityöksi, koska tehdään syömisen yhteydessä ja vie vähän aikaa
-keittiön imurointi: KOTITYÖ, kesto 3 min (paitsi ehkä tämä ei olekaan kotityö kun vie niin vähän aikaa)
-vessan kaapin siivous: ei lasketa kotityöksi, koska tehdään vain harvoin
Kannattaa roikkua netissä ja oppia uutta. Näin kotitöihin käytettävä aika on saatu meidänkin perheessä minimiin ja voi kaiken ylijääneen ajan käyttää vaikka johonkin uuteen harrastukseen.
Kommentit (39)
Tää summasi hienosti av:n hengen, kun välittää mitä tahansa ongelmaa.
Inhoamaani vaatteiden silitystäkään ei tarvitse laskea kotityöaikaan, koska sitähän ei tarvitse tehdä. Ei, vaikka töissä vaadittaisiin siistien vaatteiden käyttöä. Helpottaa tosi paljon!
Av on tehostanut ajankäyttöäni kotitöissä, mahdollisimman nopeasti ja huitaisten ns. vasemmalla kädellä.
Ei kotitöihin tarvitse koko elämää hukata, menee sieltä mistä aita matalin.
Av on opettanut että suursiivous kahdesti vuodessa on tarpeetonta ajanhukkaa. Ikkunoitakaan ei tarvitse pestä edes kerran vuodessa. Senkin olen oppinut ettei verhoja tarvitse pestä koskaan.
Ennen meillä oli kyllä raikkaampi tuoksu ja puhtaanpaa, av-uskovaiseksi käännyttyäni on tunkkaisempaa ja päiväkään ei paista harmaiden ikkunaruutujen läpi.
Ei tietenkään lasketa kotitöiksi, koska näissä on jonkinlaista likettä eli ovat hyötyliikuntaa ja kunnon timmi av-mammahan harrastaa liikuntaa vähintään 15 tuntia viikossa.
Huomioitavaa on, että nuo kaikki ovat kotitöitä ja niihin menevä aika kerrotaan kolmella, jos av-mamman aviomies joutuu tekemään ne!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:21"]Inhoamaani vaatteiden silitystäkään ei tarvitse laskea kotityöaikaan, koska sitähän ei tarvitse tehdä. Ei, vaikka töissä vaadittaisiin siistien vaatteiden käyttöä. Helpottaa tosi paljon!
[/quote]
No todellakin. Kauanko silität viikon vaatteita? Et kai joka päivä vaihda paitaa? Hanki materiaalia kota ei tarvitse silittää. Ihan valintakysymys on.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:21"]Inhoamaani vaatteiden silitystäkään ei tarvitse laskea kotityöaikaan, koska sitähän ei tarvitse tehdä. Ei, vaikka töissä vaadittaisiin siistien vaatteiden käyttöä. Helpottaa tosi paljon!
[/quote]
No todellakin. Kauanko silität viikon vaatteita? Et kai joka päivä vaihda paitaa? Hanki materiaalia kota ei tarvitse silittää. Ihan valintakysymys on.
[/quote]
Ettäs tiedät!
Saanko jakaa tähän myös kätevän aikaa säästävän kotitalousniksin?
Leivänmuruja ei kannata imuroida lattioilta vaan antaa niien rauhassa kertyä muutama päivä. Sitten murut lakaistaan ja kerätään kupposeen. Saat käytännössä ilmaisia korppujauhoja, joita voit käyttää vaikka tuliasleivonnaisiin anoppilaan mennessä tai lihapullataikinaan yllätysvieraiden varalle.
Poikani melkein hyppi ilosta kun kerroin että hänen inhoamansa kotityö, eli roskien vieminen, ei olekaan kotityö (kerrottiin siinä lasten kotitöitä koskevassa ketjussa). Roskat siis häviävät meidän roskiksista itsestään, kenenkään ei tarvitse viedä niitä ja laittaa uutta pussia.
Nainen on aina uhri! UHRI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uhritujan-ensimmäisen-luokan-Mitali on postissa, älä hätäile.
Hyvä että nyt tämä asia tulee selväski naisten töidenkin osalta. Aiemmin on jo kerrottu, että autonrenkaidenvaihto ei ole kotityö, koska se tehdään vain pari kertaa vuodessa. Huonekalujen kasaamiset, hyllyjen kiinnitykset seinään, autonpesu ja tietokoneen päivitykset ovat mukavia miesten harrastuksia, joita ei lasketa kotitöiksi.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:47"]
No minä en kyllä tiskikoneen tyhjentämistä kovin kummoisena kotityönä oikeasti pidä, se menee siinä sivussa kun tekee jotain muuta. Sama roskapussin vieminen on muutama metri lisää työmatkaan. Ihan aidosti, se vähentää kotitöihin menevää aikaa, kun ei mieti miten paljon niihin menee aikaa. Sekä pyykin laitto koneeseen, minuutti tai kaksi mulla menee ja ehdin lajitella samaan syssyyn. Muistan kyllä ulkoa suurimman osan miten voi pestä.
[/quote]Sitähän minä sanoinkin, että nyt minäkin olen ymmärtänyt että ei mikään pieni homma ole kotityö.
Eilinen päiväni jatkui rennoissa merkeissä.
-vaatteet narulta ja taittelu kaappeihin (pyykinpesuun liittyvät asiat eivät ole kotitöitä, liian helppoja)
-lettutaikinan teko, lettujen paistaminen, pöydän kattaminen jne. (ruoanlaitto on harrastus ja koska homma oli kivaa ja tehty lasten kanssa, niin senkään perusteella ei ole kotityö)
-pöydän siivoaminen, astiat tiskikoneeseen ja kone käyntiin (koska tehdään ruoanlaittoon liittyen, ei ole kotityö)
-eteisen peilissä olevien kuraisten kädenjälkien pyyhkiminen (ei kotityö, koska tehty "siinä sivussa")
-tiskikoneen tyhjennys (ei kotityö, koska vie vähän aikaa)
-lasten ylähyllyltä alas vetämien pelien laitto takaisin (auttamista ja vei vain vähän aikaa)
-päivällisen lämmitys, pöydän kattaminen ja siivoaminen (harrastuksia jälleen ja koska ruoka vain lämmitettiin, ei ole kotityö)
-lasten uintikamojen laittaminen kasseihin ja jonkin ajan päästä niiden kuivumaanlaittaminen (kivaa kesäpuuhaa)
-iltapala pöytään, pöydän siivous (no ei tietenkään mikään murojen kippaaminen lautaselle ja viinirypäleiden pesu ole kotityö)
Onneksi en ole kotiäiti, voisi tulla valitusta kun päivän aikana ei ole tehty mitään kotitöitä. Onneksi kerittiin kuitenkin lasten kanssa käydä palauttamassa pyörillä kirjastokirjat ja käväistiin kirpparilla. Pelattiin myös melkoinen kasa lautapelejä.
Siinä se päivä sitten menikin.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:21"]Inhoamaani vaatteiden silitystäkään ei tarvitse laskea kotityöaikaan, koska sitähän ei tarvitse tehdä. Ei, vaikka töissä vaadittaisiin siistien vaatteiden käyttöä. Helpottaa tosi paljon!
[/quote]
[/quote]
Joillekin työnantaja kustantaa vaatteet ja niitä on sitten pidettävä. Tosin työnantaja ei suorastaan vaadi silittämään paitoja, mutta asiakaspalvelutyössä en henkilökohtaisesti halua esiintyä kovin epäsiistinä.
Sehän nyt vaan on fakta että näistä pienistä ei aikaa vievistä _kotitöistä_ voi kertyä myös itseasiassa aika paljon aikaa vievää toimintaa, varsinkin jos kaikki tekee yksin ja tässä tarkoitan erityisesti lapsiperheitä, sillä joo yhden tai kahden hengen taloudessa sitä hommaa ei ole läheskään niin paljoa, sitä nyt ei voi kukaan kieltää. Jos toinen osapuoli, oli se nyt mies tai nainen, hoitaa kotona vaan esim. roskien viemisen tai tiskit, ei se tietenkään tunnu paljolta ja voi ihmisen suusta kuulla tällöin ettei kyseinen asia ole edes kotityö vaan sivussa menevä homma. Jos taas kuitenkin suurimman osan näistä "pikkuaskareista" hoitaa toinen puoliso, kyllä se vie aikaa päivästä eikä voida enää puhua siinä sivussa hoidettavista asioista.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:47"]No minä en kyllä tiskikoneen tyhjentämistä kovin kummoisena kotityönä oikeasti pidä, se menee siinä sivussa kun tekee jotain muuta. Sama roskapussin vieminen on muutama metri lisää työmatkaan. Ihan aidosti, se vähentää kotitöihin menevää aikaa, kun ei mieti miten paljon niihin menee aikaa. Sekä pyykin laitto koneeseen, minuutti tai kaksi mulla menee ja ehdin lajitella samaan syssyyn. Muistan kyllä ulkoa suurimman osan miten voi pestä.
[/quote]
Entä jos kone pitää tyhjentää useamman kerran päivässä? Meillä kylläkin mies tekee sen, eli voin väittää sille, ettei se tee kotitöitä... Jos roskat täytyy viedä erikseen ja sekajäte 50m päähän biojätteestä ja samalla myös esim. wc:n roskis ja jos ei muista / viitsi painaa ulko-ovea ihan lukkoon, saa paluumatkalla pyydystää myös muutaman karkulaisen...? Jos laittaa useamman pikkulapsen pyykit koneeseen (konehan ne pesee), kuivumaan ja viikkaa kaappiin.. voin kertoa, ettei oo pikkuhomma, mutta toisaalta oma mokahan se on, ettei oo vaan sitä yhtä tai kahta aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta, jotka jo lajittelee omat pyykkinsä, kun tietenkään omista vaatteista huolehtiminen ei ole kotityö.. kaikki on suhteellista.
Mä olen oppinut että pesukoneen tyhjennyksen voi mennä maksimissaan 3minuuttia/ koneellinen. Totesin olevani surkeista surkein kun mulle menee siihen helposti 10-15min jos koneessa on ns pikkupyykki eli lajiteltavia/ paritettavia sukkia tms.
Meillä on 3 hengen perhe ja näihin ei mene oikeesti yhtään aikaa. Tiskikone täytetään syömisen jälkeen, roskat viedään samalla kun mennään ulos, roskis on matkan varrella.
Silittämistä helpottaa paljon miten laittaa pyykit kuivumaan. Vien pyykit kuivumaan ulos ja kun ne on lähes kuivia, tuon sisällä hengariin. Kuivuu yön yli ja ei valtaosalle tarvi edes näyttää silitysrautaa.
Mutta asiat voi tehdä vaikeiksi tai helpoiksi.
Meidän perheen arkea on helpottanut runsaasti se että meillä on kiertävä 5 viikon ruokalista. Päätämme aina edellisellä viikolla mitä syödään ja sen mukaan käydään kaupassa ja esim voin illalla tehdä jotain esikäsittelyjä, esim kuorin perunat valmiiksi jos tehdään muussia, kun lapset nukkuu.
Eli siis kotihommiin kuluvaa aikaa ei lasketa jos ne tehdää sillon kun lapset nukkuu.. tämä selvä :D
:D