Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa ihan hirveästi ja mietin koko ajan, että minne voisi lähteä pakoon jos sota tulisi Suomeenkin

Vierailija
26.02.2022 |

Olen oikeasti todella ahdistunut ja peloissaan tästä nopeasta uhkaavasta käänteestä, joka tuli ihan puskista yhdessä päivässä.

Ahdistaa ja masentaa. Ensin kaksi vuotta koronaa ja nyt tämä vielä pelottavampi uhka. Eikö nämä kauhut ikinä lopu? Mietin vain koko ajan, että mistä saisi rahaa matkustaa jonnekin ja jäädä toistaiseksi sinne etäältä seuraamaan tilannetta ja palata vasta jos sota ei tulisi Suomeen. Olisi parempi lähteä hyvän sään aikana, kun täältä vielä pääsee lähtemään.

Siitä tullaankin kysymykseen, että kuinka kauan olisi mahdollisesti aikaa pelastautua? Eli jos Putin päättäisi hyökätä Suomeen niin milloin se tapahtuisi? Tuskin kukaan osaa sanoa..

Jotenkin tuntuu, että on mennyt kaikki niin arvaamattomaksi, ettei voi enää luottaa huomiseen ollenkaan vaan pitäisi vain toimia jotenkin.

Onko muita, jotka harkitsee paeta ajoissa? Itse lähtisin varmasti heti jos olisi rahaa ja sopiva paikka jossain ulkomailla.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille muutto ei valitettavasti ole mahdollista, sillä missään muualla emme saisi kela-korvauksia poikani erittäin kalliista ja elintärkeästä lääkkeestä. Lääke maksaisi 3000€/kk ilman Kela-korvausta. Sodan tullessa hankkisimme lääkettä niin paljon kuin mahdollista ja majoittuisimme jonnekin Ruotsin rajalle.

Vierailija
82/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä, maatahan täällä puolustetaan, jos tänne joku tulee. Aseet käteen, bensaa pulloihin ja sitä rataa.

Mitä ihmeen velliperseitä tämä maa kasvattaa, kun vihollista ei lähdetä vastaan puolustusmielellä vaan harkitaan jotain karkuun lähtemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs (ei-suomalainen) opettajani kysyi kerran minulta, olisinko valmis kuolemaan maani puolesta. Jotain keskusteltiin kansallisidentiteetistä tms. Sanoin, että olisin ja olen samaa mieltä vieläkin.

Karkumatka olisi viimeinen vaihtoehto. Jos tilanne tulisi päälle, suojaisin ensin parhaani mukaan mummoni, joka joutui lapsena evakkoon Karjalasta. Sen lisäksi haluaisin auttaa muita minkä voisin. Mieluummin kuolisin vaikka oman käden kautta kuin lähtisin vaaralliselle pakomatkalle kohti tulevaisuutta, jota ei välttämättä olisi olemassakaan. Kotini voisin jättää, mutten maatani.

Vierailija
84/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollit yrittävät levittää pelkoa ja paniikintunnetta, helpoin tapa siihen on vedota tunteisiin.

Muistakaa silti, että meidät suomalaiset on valettu graniitista, jäästä ja kirkkaista vesistä.

Me emme koskaan jätä maatamme vapaaehtoisesti valloittajien käsiin. Ei koskaan. 💙🇫🇮💙🇫🇮💙

Vierailija
85/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Englannissa, voit tulla mun luokse AP.

Voi, hieno ajatus ja kiitos siitä! Mitenkähän sen käytännössä voisi toteuttaa? Oletko mies vai nainen ja miten sinuun saisi yhteyden? Itse olen siis nainen.

-Ap

Vierailija
86/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Venäjä lähtisi hönkimään tänne kunnon voimalla niin varmaan tappaisin itseni nopeasti ennemmin kuin lähtisin potentiaalisesti vammautumaan vakavasti loppuiäksi.

Vierailija
87/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa tätä hauskaa ironiaa! Oikeistolaiset vihreiden puisto-osastoineen on yrittänyt tässä pikku hiljaa vaihta Suomen kansaa ahkerampaan, helpommin käsiteltävään ja hyväkskäytettävämpään ja värikkäämpään sakkiin, jotta saataisiin osinkoja ja muita voitto-osuuksia omaan pussiin. 

Putler se tekee kaiken kerralla: valtaa Ukrainan, niin jäljelle jää venäläismieliset ja se Venäjän kannalta hyödytön porukka lähtee länteen. Sama tapahtuisi Suomessakin: russofobiset ryntäisi ulos, jäljelle jäisi maa josta eräät häädettäisiin kotimaihinsa ja tyhjää tilaa jäisi venäläisväestölle tehdä ja viljellä. Se olisi hvtin iso väestönvaihto kerralla. Liettuan ja Latvia Venäjä olisi voinut aikoinaan pyyhkäistä maailmankartalta yhtä helposti, koska noiden maiden väestö on niin pieni. Sitä se ei kuitenkaan tehnyt, balttien ja virolaisten nuoriso sen sijaan vaihtoi usein täysin vapaaehtoisesti venäjänkieliseksi. Niin kuin tekee muuten moni kuihtuvien suomalaisugrilaisten kielten puhujat - ei niitä kieliä sen kummemmin sorreta tai vainota, ne eivät vain pysy hengissä, koska se oma porukka ei niitä kieliä itse arvosta sen vertaa, että pitäisivät sen voimassa ja vireessä. Ei, he vaihtavat mieluummin kielensä. Kuin suomalaiset omansa bröken inglishiin.

Vierailija
88/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi sivua kommentteja Putinin trollin aloitukseen, naiset älkää menkö retkuun, näitä nyyhkyaloituksia suolletaan tarkoituksena heikentää mielialoja Suomessa.

Vierailija
89/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollos huoleton, poikas valveill’ on.

Vierailija
90/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen vastaa ainakin 5 r^ssaa että ihan turha pelotella

Vierailija
91/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmuuden vuoksi stressata asiasta unissaankin ettei vaan pääse normaali tylsä arki yllättämään;) 

Koronavuodet tosiaan aiheuttivat mielenterveyshäiriöitä usealle. Ei haluta päästää irti peloista ja niitä kehitellään lisää vaikka väkisin. Roskamedia sitten lietsoo vain pelkoa. 

Vierailija
92/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä luullaan trolliksi? Oikeasti tunnen samoin kuin aloittaja, mutta minulla siis huoli lapsista. Ei kovin moni halua lapsiaan sodan jalkoihin. Miksi sitten Ukrainastakin naiset lapsineen lähtee? Ja miten ne lapset vain rajalla tuupataan jonkun mukaan?

Vierailija
93/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rahaa ja sukulaisia Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Espanjassa. En ole lähdössä minnekään.

Jos ahdistaa, kannattaa lopettaa pariksi poäiväksi uutisten ja sosiaalisen median seuraaminen kokonaan. Ulos reippaalle kävelylle tai hiihtämään, kotona kuppi lämmintä teetä tai kaakaota, hyvää musiikkia ja kudin käteen. Miehetkin voivat neuloa.

Juuri tulin 2,5 tunnin lenkiltä koiran kanssa. Ei ahdista mikään.

Mullakin. Just samoissa maissa. Ja kahdessa muussa. En ole lähdössä ny yhtään minnekään.

Rauhoittukaa hyvät ihmiset!

Telkkari kiinni! Kattokaa jotain hömppää.ulkoilun lisäksi.!

Vierailija
94/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tätä hauskaa ironiaa! Oikeistolaiset vihreiden puisto-osastoineen on yrittänyt tässä pikku hiljaa vaihta Suomen kansaa ahkerampaan, helpommin käsiteltävään ja hyväkskäytettävämpään ja värikkäämpään sakkiin, jotta saataisiin osinkoja ja muita voitto-osuuksia omaan pussiin. 

Putler se tekee kaiken kerralla: valtaa Ukrainan, niin jäljelle jää venäläismieliset ja se Venäjän kannalta hyödytön porukka lähtee länteen. Sama tapahtuisi Suomessakin: russofobiset ryntäisi ulos, jäljelle jäisi maa josta eräät häädettäisiin kotimaihinsa ja tyhjää tilaa jäisi venäläisväestölle tehdä ja viljellä. Se olisi hvtin iso väestönvaihto kerralla. Liettuan ja Latvia Venäjä olisi voinut aikoinaan pyyhkäistä maailmankartalta yhtä helposti, koska noiden maiden väestö on niin pieni. Sitä se ei kuitenkaan tehnyt, balttien ja virolaisten nuoriso sen sijaan vaihtoi usein täysin vapaaehtoisesti venäjänkieliseksi. Niin kuin tekee muuten moni kuihtuvien suomalaisugrilaisten kielten puhujat - ei niitä kieliä sen kummemmin sorreta tai vainota, ne eivät vain pysy hengissä, koska se oma porukka ei niitä kieliä itse arvosta sen vertaa, että pitäisivät sen voimassa ja vireessä. Ei, he vaihtavat mieluummin kielensä. Kuin suomalaiset omansa bröken inglishiin.

Meinasin tulla sanomaan vähän samantapaista, ehdit ensiksi eikä mitään lisättävää:) Tosiaan, maa täytetään vaivihkaa ruskoilla ja muslimeilla ja suomalainen kansa vauhkoaa jostain sodasta, kaukana tuolla. Samaan aikaan "ruskeat tytöt" pitävät lukupiirejä vain ruskeille, suomalaisilta pääsy kielletty. ja tämä tapahtuu julkisessa kirjastossa. 

Meitä aitoja finno-ugreja on niin vähän että meitä pitäisi suojella..

bbc:llä oli iso juttu afro-SUOMALAISISTA ja heidän ongelmistaan "suomalaisen" hiuslaadun kanssa(joka tietenkin oli afro käkkärä) että tällaista täällä puuhataan kun kansa vaahtoaa muualla. 

Vierailija
95/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Englannissa, voit tulla mun luokse AP.

Voi, hieno ajatus ja kiitos siitä! Mitenkähän sen käytännössä voisi toteuttaa? Oletko mies vai nainen ja miten sinuun saisi yhteyden? Itse olen siis nainen.

-Ap

Nainen olen. Veikkaisin, että tositilanteessa varmaan parasta olisi laittaa apupyyntöjä  ulkosuomalaisten Facebook ryhmien kautta (sellaisissa maissa mihin on helppo päästä Suomen passilla).  Eiköhän noista ainakin jonkin verran löydy muitakin ulkosuomalaisia, jotka haluavat auttaa mahdollisuuksiensa mukaan.

Vierailija
96/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersa lähtee Ruotsiin kouluun, me jäädään tänne panemaan kampoihin veli vihulaiselle vaimona kanssa. Asevelvollisuusikäisiähän tässä ei enää olla mutta työtä piisaa tai sitä osoitetaan. Jos vastoin odotuksia rohkeus riittää niin sitten molotovin coctaileja voi heitellä vaikka kaluston alle.

Vierailija
97/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole trolli vaan ihan oikeasti ahdistunut ja huolissaan tilanteesta ja mietin miten olisi järkevintä toimia ja vieläpä hyvissä ajoin, mutta täytyy nyt hartaasti toivoa, että tulisi joku hyvä käänne, eikä Venäjä hyökkäisi Suomeen. Ei kait se nyt ole niin vaikeaa uskoa, että joku voi näinkin vakavan uhan alla olla aidosti peloissaan? Ja kyllä, on vielä taipumusta ahdistukseen ja masennukseen muutenkin. Tuntuu, että ennen suht turvallinen maailma on mennyt ihan hulluksi ja arvaamattomaksi, eikä voi enää tietää huomista päivää.

-Ap

Ap, jos olet oikeasti peloissasi, niin se on ihan normaalia, mutta parempi on kanavoida se pelko järkevään toimintaan.

Esim: tee käytännön suunnitelma erilaisten kriisien varalle. Tiedätkö, miten toimisit mahdollisessa kriisitilanteessa ja missä on lähin pommisuoja tai väestönsuoja? Entä mitä teet jos jonakin päivänä hanasta ei tulekaan vettä eikä seinästä sähköä tai et pääse kauppaan ruokaostoksille: onko sinulla minkäänlaista kotivaraa, ja jos ei ole, ala keräämään sellaista - esim Marttojen nettisivulla on vinkkejä.

Entä oletko täysin riippuvainen kaupasta ostetusta ruoasta ja voisitko lisätä omavaraisuutta esim. kasvattamalla osan ruoasta itse?

Mitä käytännön taitoja sinulla on ja onko jotain sellaista, mitä kannattaisi opetella (esim. ensiapu)? 

Lisäksi on monenlaisia siviileille ja erityisesti naisille tarkoitettuja turvallisuuskursseja ym.

Ei kannata ahdistua vaan varautua :) 

Vierailija
98/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kersa lähtee Ruotsiin kouluun, me jäädään tänne panemaan kampoihin veli vihulaiselle vaimona kanssa. Asevelvollisuusikäisiähän tässä ei enää olla mutta työtä piisaa tai sitä osoitetaan. Jos vastoin odotuksia rohkeus riittää niin sitten molotovin coctaileja voi heitellä vaikka kaluston alle.

lol t:jani-petteri 12 v cod-session jälkeen. 

Vierailija
99/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Venäjä lähtisi hönkimään tänne kunnon voimalla niin varmaan tappaisin itseni nopeasti ennemmin kuin lähtisin potentiaalisesti vammautumaan vakavasti loppuiäksi.

Kyllä tuollaisillekkin ihmisille on sodassa tärkeä tehtävä. Esim ukrainassa se yksi sotilas uhrasi itsensä räjäyttämällä sillan. Sellaisessa tehtävässä tietää, ettei ole mitään vammautumisen mahdollisuutta ja lähtö on nopea kuin mikä. Ei kannata olla nössö vaan uljas ja urhea.

Vierailija
100/125 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Oikeasti, älkää antako näiden vaikuttaa.

Ei ole trolli vaan minun aito ahdistus ja huoli tilanteesta! Huvikseen en edes jaksaisi kirjoitella.

-Ap

Joo ihan varmaan nyyh nyyh itku itku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi