Ahdistaa ihan hirveästi ja mietin koko ajan, että minne voisi lähteä pakoon jos sota tulisi Suomeenkin
Olen oikeasti todella ahdistunut ja peloissaan tästä nopeasta uhkaavasta käänteestä, joka tuli ihan puskista yhdessä päivässä.
Ahdistaa ja masentaa. Ensin kaksi vuotta koronaa ja nyt tämä vielä pelottavampi uhka. Eikö nämä kauhut ikinä lopu? Mietin vain koko ajan, että mistä saisi rahaa matkustaa jonnekin ja jäädä toistaiseksi sinne etäältä seuraamaan tilannetta ja palata vasta jos sota ei tulisi Suomeen. Olisi parempi lähteä hyvän sään aikana, kun täältä vielä pääsee lähtemään.
Siitä tullaankin kysymykseen, että kuinka kauan olisi mahdollisesti aikaa pelastautua? Eli jos Putin päättäisi hyökätä Suomeen niin milloin se tapahtuisi? Tuskin kukaan osaa sanoa..
Jotenkin tuntuu, että on mennyt kaikki niin arvaamattomaksi, ettei voi enää luottaa huomiseen ollenkaan vaan pitäisi vain toimia jotenkin.
Onko muita, jotka harkitsee paeta ajoissa? Itse lähtisin varmasti heti jos olisi rahaa ja sopiva paikka jossain ulkomailla.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset jää tietysti Suomeen. Ei täältä mihinkään pääse.
Siksi pitääkin toimia ajoissa, kun on vielä mahdollisuus päästä pois Suomesta.
Et sä koskaan tietäisi missä olet oikeasti turvassa. sota voisi laajentua mihin maahan vaan.
Ruotsiin on helppo lähteä, sieltä saa myös sosiaaliturvaa suomalaisena.
Miksi kuvittelet, että mikään paikka maailmassa olisi turvallinen?
Vierailija kirjoitti:
Sama.En tiedä yhtään mihin menisin ja millä rahalla.
Niinpä. Itse juuri mietin, että mitä omaisuutta voisi myydä sen verran, että sillä rahalla edes pääsisi jonnekin, mutta mitä siellä sitten tekisi, missä asuisi ja miten elättäisi itsensä? Huh, vaikeita asioita.
-Ap
Jos olet tosissasi asian kanssa, hae apua. Täältä et sitä saa. Samanlaisia aloituksia nimittäin tkevät venäjän trollit pitääkseen meitä pelon vallassa, ja sinäkin olet ehkä sen vuoksi nyt huolissasi. Pidä palstataukoa, ulkoile, ja hae oikeaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rahaa ja sukulaisia Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Espanjassa. En ole lähdössä minnekään.
Jos ahdistaa, kannattaa lopettaa pariksi poäiväksi uutisten ja sosiaalisen median seuraaminen kokonaan. Ulos reippaalle kävelylle tai hiihtämään, kotona kuppi lämmintä teetä tai kaakaota, hyvää musiikkia ja kudin käteen. Miehetkin voivat neuloa.
Juuri tulin 2,5 tunnin lenkiltä koiran kanssa. Ei ahdista mikään.
Eli silmät kiinni ja sormet korviin niin kaikki on taas hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että mikään paikka maailmassa olisi turvallinen?
No, eihän se Venäjä nyt joka maahan kuitenkaan hyökkää eli tietenkin jossain olisi turvallisempaa.
Köysi ja vaseliinia sänkyn alle.
ap taasen käynyt porvoossa.
turha yrittää ei mene läpi.
Mihin sitä ihminen kotoonsa lähtisi?! Minä lösötän nojatuolissani, kunnes pommittavat ajasta ikuisuuteen. Onneksi olen vanha ja ruma niin ei mua kukaan halua pakkopolkaista.
Tanska olis varmaan ok valinta. Kyllä muukin hirvittää, kun meillä on pitkä raja Venäjää vasten. Näin viiden pojan äitinä vielä enemmän. Kolme joutuisi lähteä sotimaan. Just ovat saaneet omat elämät kunnolla käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsiin on helppo lähteä, sieltä saa myös sosiaaliturvaa suomalaisena.
Ruotsi ollut itsellänikin mielessä. Sinne olisi helppo päästä, mutta onhan siinäkin pieni uhka, että Venäjä hyökkäisi sinnekin, kun on niin lähellä. Mutta, kyllä Ruotsi on yksi hyvä vaihtoehto.
-Ap
Tätähän se nykyään on. V. 1939-44 puolustettiin Suomea. Naiset kotirintaman töissä ja lottina, miehet rintamalla ja vanhempi ikäluokka muissa sotaan liittyvissä tehtävissä. Nykysuomalaiset itkee mihin lähtis pakoon. Itse olen jo vanhempaa ikäluokkaa mutta en pakoon lähtisi vaan tekisin maani puolesta mitä voisin.
Hengitä.
Mene mettään. Luontoon.
Se helpottaa.
Ei kannata itseään rassata tuollaiseen hysteriaan.
Tai jos ei auta, niin mene. Ei se rahasta ole kiinni. Haet töitä sieltä minne menet.
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Oikeasti, älkää antako näiden vaikuttaa.
Näin. Ilmoitetaan ketju asiattoamksi.
Ei elämää voi elää pelossa. Kukaan ei tiedä, koska loppu tulee. Voit saada vaikka ensi yönä aivoverenvuodon tai syöpä kasvaa sisälläsi ja saat kuukauden elinaikaa. Paras turva ja rauhan lähde on laittaa suhde Jumalaan kuntoon. Silloin voi ottaa vastaan rauhallisin mielin sen, mitä tulevaisuus tuo. Ukrainassakin sotimaan lähtevät siunasi pappi.
En ole trolli vaan ihan oikeasti ahdistunut ja huolissaan tilanteesta ja mietin miten olisi järkevintä toimia ja vieläpä hyvissä ajoin, mutta täytyy nyt hartaasti toivoa, että tulisi joku hyvä käänne, eikä Venäjä hyökkäisi Suomeen. Ei kait se nyt ole niin vaikeaa uskoa, että joku voi näinkin vakavan uhan alla olla aidosti peloissaan? Ja kyllä, on vielä taipumusta ahdistukseen ja masennukseen muutenkin. Tuntuu, että ennen suht turvallinen maailma on mennyt ihan hulluksi ja arvaamattomaksi, eikä voi enää tietää huomista päivää.
-Ap
Minä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Pelkään tosi paljon. Kamala ajatella pakoon lähtemistä ja jättää koti ja kotieläimet jotka kuolisivat nälkään tai tuhon seurauksena.
Ja että olen tehnyt lapsia näin kamalaan maailmaan.
Jos Suomi valloitettaisiin, niin joidenkin suomalaisten hysteriaallosta kun selviäisin, niin elämä jatkuisi ihan samanlaisena kuin se on tähänkin asti jatkunut. Siihen ei äkkiseltään tulisi mitään muutosta.
Mutta sitten jatko riippuisi paljon siitä, mitä länsimaat tekeisi Suomelle. Jos ja kun Suomi joutuisi myös boikottien ja rajoitusten piiriin, niin sitten saattaisi alkaa lama. Mutta toinen vaihtoehto olisi (kun historiaa tutkii), että Suomi hyötyisi Venäjästä niin kuin se hyötyi aikoinaan autonomian aikaan tsaarinvallan alla. Suomihan vaurastui tavattomasti, sadassa vuodessa enemmän kuin Ruotsin 300-vuotisen alla koskaan. Mutta ne vaikutukset näkisi sitten pitemmällä tähtäimellä. En usko, että Venäjä alkaisi sen kummemmin Suomea venäläistämään, eipä se juuri tehnyt sitä ennenkään kuin vain niinä muutamina sortovuosina, kun Venäjällä tsaarinvalta horjui. Muistettakoon, että ei silloinkaan 'koko kansaa sorrettu', tavan väki tuskin edes tunsi nahoissaa mitään sortoa, se sorto kohdistui esim. päättäjiin, tiedotusvälineisiin jne.
Jos nyt joku naiivi kuvittelee, että tiedonvälitys esim. Suomessa on riippumatonta, propagandatonta - on kyllä ihan oikeasti todella naiivi ja jopa vaarallisen tyhmä, vietävissä, provosoitavissa, manipuloitavissa. Esimerkiksi Hesarin uutisoinnissa paistaa kova halu päästä Natoon. Se on päivänselvää. Samoin YLE on yhä enemmän siirtymässä samaan propagandaan ja Putlerin päivittelemiseen. Ja silloin se ei ole puolueetonta, vaan propagandan tekemistä jonkin asian puolesta.
Ei ole trolli vaan minun aito ahdistus ja huoli tilanteesta! Huvikseen en edes jaksaisi kirjoitella.
-Ap