***ENSKAT KESKIVIIKKONA***
Huomenta kamut!
Aamusella saattaa silmät harittaa, joten, jos löydätte jo aiemmin aloitetun pinon, niin käytetään sitä. (Minä en löytänyt.)
Tässä kurkistus eilisen pulinoihin: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8440899&p=2&tmode=1&smode…
Kirjoittelen myöhemmin enemmän.
-Amy ja EkaVekara, rv 35+6
Kommentit (33)
tuota nincan (olikohan nyt oikee nimi?) työtä minäkin mietin, et millä alalla hää oikein on. pelastusala?
makkara: mulla alussa tippui paino aika lailla. viikkojen 17 tietämissä olin takaisin lähtöpainossa. nyt mulla tullut lähtöpainoon 7 kiloo lisää. tosin osa ihan siittä kun oon töissä ollut niin väsynyt, et mikään liikunta ei oo tullut kysymykseen. nyt kun saikulla oon, niin oon taas päässyt liikkeelle. mut onkohan ollut enskoissa vai missä kun luin et jotkut on mennyt tuonne lähemmäs viikkoa 30 ilman että paino sen suuremmin noussut. ja kyllä se kai sinullakin on massu kasvanut? eli kyllä se vauveli ottaa omansa, äiti jää vaan vähemmälle. minäkin silloin alussa söin koko ajan, mut paino vaan tippu.
eilen unohdin burdea onnitella, voi mua raskausaivoista.
liikkeet on tätä nykyään ihan eri tasoa kun vielä pari viikkoa sitten. eli kyllä siellä joku möllöttää... (ja tuotatahan ei vois päätellä siitä että sf kasvaa vaan koko ajan ja yläkäyrillä mennään) silleen kyllä siva että tuo mittakin kasvaa kun vauveli kuitenkin aina ollut kooltaan ultrissa viikkoa pienempi, ja sit jossain vaiheessa epäiltiin että onko lapsivettä tarpeeks. mut pakkohan sitä on olla, ei tuo maha tuosta ilmallakaan pullahda, kyllä siellä jotain tuntuu, eikä simppiksestä pitäis sokerivauvakaan tulla kun ainakin sokerirasitus meni niin hienosti läpi.
nyt ei muuta. kotona möllötän, salille taidan jossain vaiheessa spurtata...
tikru ja simppis 26+5
[color=B23AEE]Multa jäi eilinen päivä täällä kokonaan väliin kun yritin kaikin voimin saada koko tiistain katoamaan. Aika huonosti käytettyä energiaa..ei se onnistunut =)
MiaMikillä on tänään la! Mä näin unta, että meidän enskojen vauvat alko pusertuun ulos täsmälleen laskettuna päivänä eli hus siitä synnärille jos et jo ole! =)
Kandin tavoin muakin välilä närästää kovin..Toisaalta siihen tottu sillon kun veteli joka päivä sidukkaa niin en ole ottanut moiseen mitään. Maito helpottaa mua vähän..
Mä katsoin muuten sen eilisen pro-ana-dokkarin suklaata mussuttaen. Aikoinaan lueskelin niitä sivustoja kun tein taustahommia yhtä juttua varten..Karua on.
Iida-linnea: meidän mama on kans äimistynyt nykyajan ultrista ym. Ei ennen mitään sellaisia harrastettu. Pitää käydä sit näyttään se 4D-ultran dvd ja katsoa mitä se sanoo..=)
Larsku: ei tummanruskee, mutta punamusta tukka löytyy..=) Ja yleensä aina saparoilla keikkuu =D
Merihepalle tervetuloa! =)
Karssulin rotinat menee kyllä yli. Toivottavasti pääset tänään käynnistykseen! =)
Ossella oli ollut lyhyt kohtaaminen linnun kanssa! I-uh! =)
Burdekin oli jaksanut käydä ilmoittautumassa! Mäkin huomasin teidät messessä, mutta en lähtenyt häiritsemään..=) Onnea vielä kerran pienestä prinsessasta koko perheelle! =)
Onko Ninca kirurgi? =) Karsee rupeama! =)
Makkara: miksi sulle ei oo tullu grammaakaan!?? ARGH! =)
Tikru oli ehtinyt käydä siellä sokerirasituksessa..Mulla vielä kolmisen viikkoa niin voisin tilata ajan. En kyllä usko, että multakaan mitään löytyy, mutta vannomatta tietty paras..=)
Miehen duunimatka taas venyi kun löyty taas jotain ylimääräistä vikaa jostain..Pitäis tulla tänään illalla, mutta enpä taas pidättele hengitystä =) Vähän iksu on ollut, mutta toisaalta myös mukavaa köllötellä vaan kissojen kanssa täällä..=)
Liberon sivuilta tää viikko: " Vatsasi alkaa nyt todella näkyä. Tässä raskauden vaiheessa raskauttasi on enää vaikea erehtyä luulemaan pariksi liikakiloksi." Jaa-a? Riippunee sekin siitä miten läski on?!?! =D Vielä oon saanu ton pienen kummun piiloon vaatteiden alle..Näytän nimenomaan vähän tuhdilta tytöltä =D Malttia, malttia...
Tän päivän meinasin käyttää hyödyksi katselemalla nauhotettuja ohjelmia dvd:ltä. Ainakin ' Pako' odottaa ja jotkut täyteohjelmat kuten C.S.I. ym.
Tiedättekö..kun katsoo tota BB:tä just nyt niin täytyy sanoa, että stringit on kyllä aika saakelin karseet naisilla joilla on vähänkin ylimääräistä kropassa. Sillon kun narut uppoo rasvoihin niin se EI VOI OLLA nättiä! Ok, ok. On ne suhteellisen turhat kaikilla. Mä suosin niitä minishortsijuttuja..mitä ne on..hipstereitä tahi jotain..
Näihin tunnelmiin..=)
t. poppis ja räpätti rv23+0 (jey!)
Huomenia!
Heti kärkeen onnittelut Burdelle pikkuprinsessasta ja kotiutumisesta! Varmasti sitä vauvaa jaksaa ihailla joka käänteessä :)
MiaMikillä on tänään laskettuaika, joten suppareita sille suunnalle!
Annikalle tsemiä viimoisten päivien kanssa ja supistuksia sullekin!
Viiperon Kaapo ja -Heidi-n toukka ne tykkää oleilla perätilassa tai poikittain. Meidän Otso sitten kääntyi rv32 pää alaspäin ja on ainakin tähän asti niin pysynytkin eikä ilmeisesti pitäisi enää hirveästi päästä kääntyilemään, kun pää on jo niin alhaalla lantiossa. Ajattelin kyllä jossain vaiheessa, että se ei käänny ikinä ja mies yritti vauvaa puolustella, että kuka sitä nyt jaksaa kuukausisotalla olla pää alaspäin ;) Tuolla lokakuisissa oli ainakin muutamia ihan positiivisia kokemuksia vauvan ulkokäännöksestä, että sieltä voi löytyä tietoa. Vielähän noilla paaperoilla on aikaa kääntyä.
Merihepalle tervetuloa enskoihin ja onnittelut plussasta :)
Karssuli oli ahkerasti leiponut ja oi mitä herkkuja! Minunkin on ollut tarkoitus leipoa, mutta meillä on pakastin niin täynnä, ettei sinne mahdu mitään. Huomenna kyllä tekaisen pellillisen mokkapaloja, mutta ne on menossa töihin äitiysloman aloittamisen juhlimiseksi. Siksikään en ole leiponut, ettei tulisi sitten itse syötyä niitä leipomuksia. Pysyisi tuo painonnousu kurissa.
-Heidi-lle vielä uimisesta: Siis eikö olekin aivan taivaallinen se olotila siellä altaassa! Jotenkin sitä tuntee itsensä heti rentoutuneeksi. Kävinkin sitten eilen illalla olon parannuttua vesijuoksemassa ja jos ei olisi supistellut niin paljon niin olisin viihtynyt siellä vielä paaaljon pitempään. Uin kyllä niin pitkään kuin se vaan on luvallista ja kyllä sitä eilen ajatteli, että olisi kyllä todella ihanaa saada käyttää allasta kivunlievityksenä synnytyksessä.
Eilisestä vielä sen verran, että kävin sitten kääntymässä neuvolassa, kun alkoi oma ja vauvan hyvinvointi niin kovasti huolestuttaa. Lähinnä hermostuin siitä, että vauva ei tuntunut liikkuvan vaikka sitä sitten aika reilustikin töniskelin. Paineet oli kuitenkin ihan ok ja pissikin puhdas ja vauva innostui sitten siinä dopplerin alla liikkumaankin ja sykkeet oli hyvät. Sain kuitenkin ohjeeksi tehdä sitä liikelaskentaa ja liikkeiden ollessa vaisuja käymään äitipolilla. Sen neuvolareissun jälkeen vauva sitten liikkuikin koko illan eikä hänestä tarvinnut olla niin huolissaan :) Varmaan se huonosti nukuttu yö vaikutti sitten meidän molempien virkeyteen ja olotilaan. Sitä pahoinvointia minulla on edelleen ja tänäkin aamuna on kaksi kertaa olo tuntunut oksettavalta. MiaMik kyselit siitä hempasta niin mulla se on nyt kahdella mittauskerralla ollut 106 eli alhainen rautalääkityksestä huolimatta. Itseä vaan ihmetyttää, että miksi tämä huonovointisuus alkoi juuri lauantai-aamuna. Voi sitten olla nuo supistelutkin, jotka sitä aiheuttaa vaikka ne ei niin kipeiltä tunnukaan. Kävelyllä ajattelin lähteä kuitenkin käymään niin saa taas raikasta happea.
Hyvää keskiviikon jatkoa enskoille! Tiedä vaikka joku enskavauvoista päättää sanoa tänään sen vuokrasopimuksensa irti ;)
Terkuin
Mörötin ja Otso rv34+5
Se on tänään sitten eräpäivä, nyt alan pyytämään lisävuokraa vaavilta :)
Hui kun Nincalla pitkä työrupeama...Pidetään peukut ja varpaatkin pystyssä, että ultrassa olisi kaikki hyvin :)
SillySausage: Lunttasin tuosta neuvolakortista, että mulle on tullut painoa siten että rv 21+6: 2kiloa, rv 30+0: 4kiloa ja siitä eteenpäin senkus on noussut vain :) Et älä huolehdi, kyllä se nousu alkaa :)
Burdelle vielä onnittelut prinsessasta. Mahtaa olla isukkikin haltioissaan :) Muista sitten kertoa synnytyskertomuksessa (jahka vain jaksat) kaikki et käytitkö sitä Tensiä, kivunlievitys sun muut :)
Hanille tuosta obsidanista. Minulla tosiaan oli yhtäkkiä laskenut hb 135
->112 ja sen huomasi. Kahdessa viikossa se tosiaan nousi 112->121, mutta olo oli vielä vähän heikko ja muutenkin oli sitä huonoa oloa. Sitten kun kuukausi oli mennyt obsidanin aloittamisesta (hb 129), oli olo jo normaali :) Ja minäkin tosiaan otan sen aamulla runsaan veden kanssa ja tunnin päästä vasta syön aamupalaa... Kannattaa tietenkin ottaa obsidan vaikka tuoremehun kanssa, kun c-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä...
Tulen illemmalla kertomaan neuvolakuulumiset. Me mennään miehen kanssa tänään lasketun ajan kunniaksi syömään jonnekin :)
MiaMik rv 40+0
mä ajattelin lähteä aamulenkille (ostin eilen fazerin sinisen levyn ja söin sen yksin - hyi mua), mut sit suol ulkona on niin sumuista, etten oikee jaksakaan mennä.
kerrankin nukuin koko yön miehen vieressä. yleensä jään vessareissuillani olkkarin sohvalle nukkumaan. mut viime yönä heräsin vain 2 kertaa, ja kömmin aina takas ukon viereen. johtunee siitä et tein eilen tunnin kävelylenkin ja sit viel saunottiin illalla. ihanaa.
kuvitelkaa, mulla on LA ens viikolla. Voi hurja, miten aika menee! vauva on ollu taas hiljainen tänään, mut ehkä pitää mennä pitkäksee ja kuulostella liikkeitä.
eiks oo muuten outua, et synnärillä sanottiin et riittää jos tuntee päivän aikana 10 liikettä??!! ne pitäis kuitenkin tulla yhdessä tunnissa. MUTTA neuvolassa sanottiin et joka tunti tai parin tunnin välein pitäis tuntea 10 liikettä. mä oon tän aamun aikana tuntenu ehkä sen 10 liikettä vaan. no, ehkä meidän vauveli on jo niin iso, ettei oo tilaa liikkua kunnol.
sori vähän omanapainen kirjotus, tuun myöhemmin kommentoimaan lisää. jaksuja kaikille!! Ezzie 38+4
Mä huomasinkin ettei ollut Poppis, meitin aktiivinen palstasisko käynyt ilmottautumassa eilen, soo soo. Ei saa olla muuta elämää :D
Hei kertokaas kuulkaat mulle joku hyvä mokkapalojen ohje! Huomenna pitäisi miehen kanssa semmoisia tehdä! Eikös niitä voikin pakastaa??
Voi mä oon niin kateellinen Heidin ja Möröttimen uintireissuille, tahtoo kanssa :) Vauvauintia odotellessa :)
Mut hitsit vieköön kun olo on niin pirteä. Ei kai nyt vauva voi syntyä näin pirtsakan mamman masusta? Eikös mulla pitäisi olla mahdollisimman tukala olo niin vauva voisi edes harkita asiaa ;)
Tänään vielä käppäilen neuvolaan (3 kilsaa/suunta) mutta sitten on jo pakko pitää taukoa lenkeistä kun tosiaan reisilihakset on ihan jökissä...
MiaMik edelleen 40+0
Ekaksi Burdelle ja koko perheelle Onnittelut!!
Pepsille kiitti kertomuksesta!! Tässä alkaa kohta oleen kateudesta vihreä kun ei tämä oma masuasukki halua syntyä..taitaa mennä lokakuun puolelle!!
MiaMikillä on tänään laskettuaika, jokohan olet jo nyytin hakureissulla..:-)
Karssuli kyseli eilen siitä rotina perinteestä..ensin ihmettelin että mikähän se sellanenki on, noh luin sit illalla vanhaa kaks plus lehtiä ja siinäpä olikin sopivasti juttua siitä, Joten nyt ainaki tiedän. :0)
Larsku: vauvan kotiutumis vaatteita olen pakannut mukaan ainaki pitkähihasen bodyn, potkarit, sukat, myssy, tumput ja sit fleecehaalari..
Menipä sit eilen digikamera rikki..ei voinu parempaa ajankohtaa ottaa sekään vekotin. Onneksi ei sit tullu yöllä lähtöä (nyt voi sanoa että onneksi)..ois kuvat jääny ottamatta. Tänään pakko käydä ostaan uus kamera, pakkohan se on vauvasta kuvia saada. Takuukin menny sopivasti umpeen keväällä tuosta..että se siitä.
Jepulista mutta pakko lähtiä touhuamaan jotain, tässähän sais menemään koko päivän netissä surffatessa..
Annika Rv 40+6
Neuvolakuulumisia:
tällä kertaa ei ollutkaan niin ruusuinen neuvolakäynti, kun on tuo parin viikon mässäily - yllättäen - kostautunut herkullisella painonnousulla! Eli nousua olisi 1100g/vk! :) Onneksi olin varautunut, tuohan johtuu ihan varmasti tästä mun älyttömästä karkin- ja herkunhimosta, mitä olen viimeiset kaksi viikkoa potenut. Nyt täytyy vähän rajoittaa, ettei nousu jatku samaa tahtia...
Muut arvot:
RR 120/71
hg 118; laskenut niin roimasti että vihdoin tarvitsen lisärautaa (alkuarvo oli 142)
sf-mitta pysynyt kahden viikon takaisesta samana eli 25cm, ja pääsin pois yläkäyrältä :)
Muhkun syke 140 kieppeille, liikkeet ++
ja lääkäri totesi kohdunkaulan oleva edelleen kiinni ja kiinteä mutta lyhentynyt kolmesta sentistä 2,5 senttiin - en sitten tiedä pitäisikö huolestua vai onko vain mittaajasta kiinni (eri kuin muilla kerroilla).
Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä: sain sairaslomaa äitiysrahakauden alkuun saakka! Mullahan alkaa se varhennettuna 30.10., ja neuvolalääkärin mielestä olisi tyhmää mennä kahdeksi viikoksi töihin siinä rv30:n tienoilla, jos kerta on jo kolmen viikon ajan on ollut selkäkipuja. Ihan realistista, ja varmasti työnantajankin kannalta helpompi tietää jo heti, etten enää tule takaisin ennen äippälomaa. Se sijaisten järjestäminen on kassalle tosi vaikeaa! Omatunto vähän painaa, mutta toisaalta en ole menossa tuonne töihin takaisin enää vauvan jälkeen, joten ei tarvitse siitäkään kauheasti murehtia. Hyvin tein työni silloin kun niitä tein, joten nyt voin vaan levätä ja pitää itseni kunnossa vauva-arkea varten :)
Kiitos kaikille närästykseen ohjeita antaneille! Ostin eilen Rennietä ja tuntui tepsivän heti samana iltana. Yöllä ei närästänyt ollenkaan, ja nukuinkin sikeästi kuin pieni possu ilman yhtään havahtumista :)
Haettiin äippäpakkaus eilen illalla postista, joten voisinkin ruveta lajittelemaan vaatteita (myös sitä toista laatikollista mikä on kertynyt tässä syksyn mittaan) pesua varten. Aion pestä ne kerran nyt ja lajitella kokonsa mukaan, ja sitten vielä ennen käyttöä pesaista vaan ne sopivat uudestaan.
Makkaralle vielä: eiköhän sitä painoa jossain vaiheessa tule! Ja oikestihan alkuraskauden painonnousu ei ole mitenkään tarpeellista, jos se vauva kuitenkin painaa rv 20 tienoilla vasta alle puolisen kiloa... Mietin juuri että jos Muhku, kohtu ja vesi painavat yhdessä pari kiloa, niin se kaikki muu siitä seitsemästä kilosta minkä olen netonnut on sitten mun imetysvarastoja :) (joita en kyllä tarvitsisi, jos rehellisiä ollaan...)
Mutta nyt lajittelemaan niitä pikkupyykkejä!
Kandi & muhku 26+6
Annika, Citymarketissa oli ainakain pari viikkoa sitten tosi hyvä tarjous Olympuksen digikamerasta, megapikseleitä 6 ja 3x optinen zoomi, hintaa taisi olla 149 euroa. Mies on siellä töissä ja sanoi että vähän liiankin hyvä tarjous, kun voisi enemmänkin pyytää :)
Ja MOKKAPALAT:
3 munaa
3dl sokeria
200g voita
2dl maitoa
5dl vehnäj.
3-4tl leivinj.
3tl vanilliinis.
3rkl aitoa kaakaojauhetta
Noista tulee pohja, eli munat ja sokeri vaahdoksi,
sekaan a) keskenään sekoitetut kuiva-aineet, b) maito, c) rasva.
Paista 200 asteessa 15-20 minuuttia
Lopuksi kuorrutus:
225-500g tomusokeria (kokeilemalla löytyy sopiva kiinteys)
5rkl voita
5rkl vahvaa kahvia
1rkl kaakaojauhetta
Ja kuumennat voin, lisäät tomusokerin sun muut koko ajan sekoittaen, ja levität nopeasti valmiin kakkusen päälle. Nonparelleja ei kannata pistää ihan heti, tai ne uppoavat kuorrutukseen.
[color=#B22222]MiaMik: ei huolta-mulla mitään elämää ole! =D
Mokkapalat kuulostaa ihanilta! Mäkin haluan jonku reseptin..Katselin kaupassa sitä pakettia, mihin suunnilleen lisätään vaan vesi ja tulee taivaallisia (?) mokkiksia pellillinen. Toisaalta onhan se vähän huijaamista! =) Toinen ihq on ne porkkananeliöt mihin tulee päälle sitä olympiajuusto-pölysokerimössöä. My God! Pakko leipoa tänään jotain? =)
Annika: äkkiä sitä kameraa hankkimaan! Vauva päättää varmasti tulla ' huonoinpana' hetkenä ja niitä kuviahan ei sit saa enää jälkikäteen..Paitsi monimutkaisella synnytyksen rekonstruoinnilla..hmm..synnytät muka sellaisen valtavan jötikän niinku sarjoissa =D
Kandille onnittelut sairaslomasta. Turha tosiaan mennä sinne kärvistelemään! =) Ja pois turha huono omatunto! =)
t. poppis
Sellaista vielä kysyisin että pitääkö tuon pohjan olla jäähtynyt kun siihen laittaa sen kerroksen päälle? Entä pohjan rasva, pitääkö sen olla sulatettu?
Poppisko se siellä porkkanakakusta puhelee? Se on maailman parasta leivonnaisherkkua, nams :)
Se rasva on parempi sulatettuna, niin leviää tasaisesti eikä tarvitse hirveästi tuota taikinaa sekoitella (munasokerivaahtohan ei siitä tykkää).
Ja muistaakseni itse viimeksi odottelin pohjan jäähtymistä jonkin aikaa ennen kuorrutuksen levittämistä. En tiedä miten se " virallisesti" pitäisi olla, mutta olin niin malttamaton viimeksi, että kyllä se pohja vielä aika lämmin oli :) Mutta ehkä helpompi levittää kuorrutus, jos pohja on jo viileä ja vähän kovettunut.
Toisaalta jos haluaa sen kuorrutuksen vähän uppoavan pohjaan (esim. sitä kuorrutusta on tosi paljon), sittenhän se voi olla vähän lämpimään pohjaan parempi. Mutta siis, jos haluat ottaa varman päälle, anna pohjan jäähtyä ainakin jonkin verran ennen kuorrutuksen levittämistä. Ja sori tällainen jossitteluvastaus, mä olen vähän sellainen intuitioleipoja eli kaikki ohjeistukset on vähän sovellettuja :)
Nyt alkoi itsekin tehdä mieli leipoa noita mokkapaloja, kun tuota reseptiä kaivelin esille..!
Burdelle ja isukille oikein paljon onnea pienestä Prinsessasta!
Kandin puolesta vastaan MiaMikille saman mokkapalaohjeen omaavana, että pohjan rasva sulatettuna taikinaan, ja pohjan kannattaa antaa jäähtyä ennen kuorruttamista. Lisävinkkinä vielä, että jos kuorrute ei meinaa levittyä kunnolla (alkaa vaan liikkua mukana tms.), kannattaa kastella veistä (tai millä sitten levittääkin kuorrutetta) vähän väliä kuumaan veteen. Nam, pitäisiköhän alkaa itsekin leipomaan.. Se vaan että minä se sitten olen joka pala palalta käyn ne näpistämässä pakkasesta ellei satu vieraita parin viikon sisään käymään :)
Makkara, älä huoli painonnoususta! Kyllä vauva tosiaan omansa ottaa, ole vain tyytyväinen että ei välttämättä jää niin paljon kiloja karistettavaksi sitten synnytyksen jälkeen. Mulla paino oli noussut ekan kerran vasta rv 19+5, ja silloinkin pääsin vasta lähtölukemiin (alkuraskaudessa lähti 1,5 kg.) Senkin jälkeen on painoa kertynyt yhteensä vain n. 5 kg. Mutta huolestunut olin minäkin pitkään, että miksi ei nouse ja sitten kun nousi vähän että pitäisikö nousta enemmän. (Ja syön herkkuja päivittäin..) Silti Kaapo on kasvanut hienosti, koko ajan lähellä keskikäyrää sf-mitoissa. Yksilöllistä on!
Poppis, heti pisti täälläkin silmään ettet palstaillut eilen :) Mites mama voi, vieläkö on sairaalassa?
MiaMikillä eräpäivä, hieno saavutus! Nyt kun vain pian pääsisit tositoimiin.
Mörötin, hyvä että kaikki oli kunnossa. Varmasti noin alhainen hb:kin vetää oloa huonoksi. Ja raskaus itsessään, niin täällä ainakin :)
Heidi, toivotaan nyt että toukka ja kaapo vielä hoksaa kääntyä oikein päin! Jospa ne vain haluaa pitkittää mukavaksi huomaamassaan asennossa oloa ja kääntyy vasta kun on aivan pakko :)
Nyt taidan lähteä " lenkille" (postin hakuun.) Eihän täällä sisällä saa ollenkaan happea. Sitten täytyy jatkaa vauvapyykin pesua :) Vilkutuksia kaikille enskoille!
Viipero & Kaapo rv 34+2
No nyt MiaMikin leivokset onnistuu kun me näin innolla ohjeistetaan :)
Nam, mokkapaloja ;) Saadaanhan me maistiaiset, ainakin virtuaali-sellaiset?!
Omaa napaa: Käytiin taas kontrollissa äippäpolilla, ja siinäpä vierähtikin sit koko aamupäivä. Valkuaista ei onneks ollu enää ja verarvotkin on ok, verenpaine vaan on vähän rajojen yläpuolella. Ahaan syke ja liikkuminen on oikein esimerkillistä, mutta kasvussa ois parantamisen varaa... Ekaks sitä ultrasi erikoistuva lääkäri, joka myös teki sisätutkimuksen ja totesi, että paikat on kiinni ja kanava ei oo lyhentyny. Ja nähtävästi lantiokin antaa periksi, jotta synnytyksen kannalta kaikki ok.
Ultrassa Ahaata siis taas mittailtiin, painoarvio ois nyt 2150 g, eli vähän pieni, eikä ollu kymmenessä päivässä kasvanut kun 100g, kun normaali kasvu olis kuulemma muutama sata g/ viikko tässä vaiheessa... No, kun napavirtauksetkin oli tän erikoistuvan mielestä ok, hän meni vielä konsultoimaan erikoislääkäriä, että miten jatkossa.
Erikoislääkäri halusi sitten ottaa lapsivesipunktion, jotta nähdään keuhkojen kypsyys ja jotain lisää istukan toiminnasta. Se punktio tehtiin sitten samantien, eikä kyllä ollu yhtään kiva kokemus :( Erikoislääkäri myös zoomaili Ahaan rakenteita kauan ja hartaasti, sydäntäkin varmaan 5 minuuttia tuijotteli, mutta ei kuulemma nähnyt mitään poikkeavaa. Huomenna iltapäivällä saadaan tulokset tosta punktiosta, ja joskus ens viikolla vielä samalla otetun näytteen tulokset kromosomipoikkeavuuksista. Nämä kromosomi-jutut oli ihan vapaaehtoisia, mutta kai ne nyt voi samantien katsoa... Voipahan sitten valmistautua, jos niissä jotain on, vaikka en usko.
Ens viikolla taas tarkkaillaan Ahaan kasvua, ja kai tässä vähän on taustalla se, että jos kasvu loppuu tyystin, niin pitää käynnistää etuajassa. Ja jos keuhkot ei oo valmiit, niitä voidaan ensin kypsytellä lääkkeillä tai jotain.
Kaiken tämän jälkeen pää on aivan sekasin. Raskaus on sujunut tähän asti lähestulkoon huomaamatta, mutta nyt sitten on murhetta Ahaan koosta ;( Ei tän näin pitäny mennä! Onneksi kumminkin Ahaa liikkuu ja voi muuten hyvin, joten kai se pärjää... Ja kyllähän toi parikiloakin on jo jotain... Yritän siis lohdutella itseäni.
Joo, mutta nyt ei päähän oikein mahdu muuta, sorry. Palaan vaikka myöhemmin kommentoimaan, jos saisin vähän itseäni koottua :(
t. Ope + pieni Ahaa rv 36+2
Mun kaveri sai helmikuussa vauvan, joka oli koko raskauden ajan melko pieni, ja syntymäpaino oli vähän päälle kolme kiloa. Tyttöstä on seurattu koko kevään ajan, kun on tuntunut kasvavan niin nihkeästi ensimmäisen puolen vuoden ajan. Nyt kontrollikäynnillä neiti oli kuitenkin komeasti ottanut keskiarvopituuden kiinni, ja huoli loppui kuin seinään. Eli toiset vauvat on vaan pienempiä kuin toiset, ja sitten saattaa tulla niitä huimia kasvupyrähdyksiä myöhemmin. Toivottavasti Ahaakin on vain tuollainen terve oman tiensä kulkija :)
Toisaalta tosi hyvä kun tutkitaan, mutta itse yritän ajatella, että kasvu on pääasia - ei niinkään se kuinka paljon tarkalleen sitä tulee. Ahaa selvästikin voi hyvin siellä masussa, kun se liikuskelee paljon, ja kasvaa omaa tahtiaan koko ajan. Eihän se keskimääräinen persentiili kata kuin jonkun 90% vaaveista, loput tulevat sitten omia polkujaan isompina tai pienempinä...
Höh. Nyt oli painoa taas tullut aivan liikaa. Höh. Jopa +1700g/vko. Höh.
Ja tietenki tätä perinteistä turvotusta, ja siitä se th keksiki alkaa nyt mulle kehittelemään raskausmyrkytystä. " Kuulostele vointia ja heti jos tuntuu kipuja ylämasussa tai päänsärkyä niin heti näytille!"
Pissa puhas ja muutki arvot ihan kohallaan muuten.
Sf-mitta oli oikeasti likemmäs 31cm, mutta jostaki syystä merkkas vain 30cm.. Outoa. Eli yläkäyrällä mennään..
Ja paniikkia nosti vielä se että vauvan syke huiteli pitkän aikaa yli 170, välillä jopa 200.. Pisti sit sille käyräsysteemille, ja loppujen lopuksi sekin oli kuitenki ihan ok: asettui sinne n. 140. Tais vain vauva vähän suuttua kun niin rajusti paineli aluksi.
Ja sekin vielä muuten. vauva on selkeästi raivotarjonnassa, ja voipi olla jopa pikkuhiljaa kiinnittymässä kun niin alhaalla oli kuulemma. Mut varmasti ei sanonut olevan kiinnittynyt. Ei ihme että tuolla alakerrassa välillä vihloo niin maan pirusti. Että jos näin mennään niin ei varmaan mene yliajalle.
Supistuksista ei ollut vielä huolissaan, sitten jos alkaa säännöllistyä niin sitte vasta.
Pöh.
Ja sit mukavimpiin aiheisiin :)
Mieki haluan sen porkkanasysteemin ohjeen!! Pikapikaa :) Vaikka herkut pitäis nyt ihan kympillä jättää POIS.
Pepsille kiitokset synnärikertomuksesta!
Burdelle onnea hirmuisesti pikku-rinssessasta :) Ihanan ihana varmaan on :) Voi kun sais tämän omanki pian ulos täältä, tai ei aivan vielä.. Sais kasvaa vielä pikkuisen :)
Tervetuloa merihepalle ja nincalle, mikäli en vielä ole sanonut :) Kyllä täältä löytyy aivan yhtälailla mahtava porukka kuin v-puolellakin :) Tosin ite kelläkin on tainnut pää pehmetä, ainakin niin kuulostelin ;)
Ja synnärille joutaviakin olisi jo monta :) Eikun hipsinkipsin sinne vain!
Nyt ei jaksa muuta.. heissun!
Fio rv 31+2
Enemmän tai vähemmän virkeänä kömmin hetki sitten sängystä.. Juu onhan noilla työpätkillä pituutta, mut työstäni pidän ja paljon. Ja liittyyhän siihen taas vastaavasti pitkät vapaat. Hoitoalalla työskentelen, tarkemmin ensihoitotehtävissä, joten sitä päivystystä riittää. Meillä osa ajasta vietetään terkkarilla töissä ja osa sit päivystellään muutoin. Päivystysajalla siis saa nukkuakin, jos vaan ei keikkoja pukkaa. Mutta yleensä, ainakin mulla, tahtoo jostain syystä työrupeamat mennä valvomiseksi. Mut täytyy nauttia nyt rakkaasta työstä. Ei kovin pitkään pystyne nyt tuota hommaa tekemään. Ja luulen, etten ikinä samoihin hommiin sit enää palailekaan.
Tosin jostain syystä on alkanut hieman enemmän väsyttämään nuo työpätkät..
Mokkapalojen ohje kyllä kuullosti hyvältä. Pitäisköhän pitkästä aikaa leivoskella jotakin hyvää.
Mut taitanee pitää lähteä kaupalle ekaks. Ruokapuoli näyttää aikasti kehnolta.
- Ninca - rv7+1
Ei alettu synnytystä käynnistellä, koska vauva on ultran ja lääkärin tunnustelujen perusteella ihan normaalikokoinen, veikkaili sellaista 3,5-3,7 kiloa. Huh helpotus, ison jötkäleen punnertaminen ei houkutellut hirmuisesti...
Yllätys yllätys olin helpottunut kun ei tarvinnut käynnistää, vaikka eilen sitä odottelin... Nimittäin jännitin sitä niin paljon ja nukuin viime yön niin huonosti että halusin sitten vaan kotiin nukkumaan. :D Onhan se aina parempi jos synnytys lähtee itsestään käyntiin, niin saa olla pidempään kotona eikä tarvitse sairaalassa kärvistellä.
Nyt sitten taas jatketaan odottelua. Onneksi oli kuitenkin kohdunkaula lyhentynyt ja ulkosuu sormelle auki (sisäsuu kuitenkin vielä kiinni) eli edes jotain on supistukset saaneet aikaan. Kyllä se masuasukki sieltä vielä ulos tulee... Jos ei ennen maanantaita niin sitten taas näytille Kättärille.
Nyt menen päiväunille, on aika zombie olo. Palailen astialle myöhemmin.
Karssuli ja vaavi rv 40+6
P.S. Supistuksia Annikalle ja muille viime metreillä menijöille!
voi että mä oon pimee - kirjoitin tän tekstin ensin eilisen pinon jatkoksi...
Mitäs ihmettä sä Ninca teet työksesi, jos on tuollainen työrupeama takana?! Hui, raskaalta kuulostaa - voimia!
Hei kysäisen tässä pikaisesti, että missä vaiheessa viimeistään painon pitäis oikeasti alkaa nousemaan?? Tuo on tietysti hyvin yksilöllistä, mutta kokemuksia...? Mulle ei ole vielä tullut grammaakaan vaikka syön jo mielestäni ihan hyvin. Hmm, mikäköhän lapamato tuo meidän toukka oikein on? Alkaa vähän huolestuttaa, vaikka kaikki sanoo että vauva ottaa kyllä osansa.
Makkara rv20+2