***ENSKAT KESKIVIIKKONA***
Huomenta kamut!
Aamusella saattaa silmät harittaa, joten, jos löydätte jo aiemmin aloitetun pinon, niin käytetään sitä. (Minä en löytänyt.)
Tässä kurkistus eilisen pulinoihin: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8440899&p=2&tmode=1&smode…
Kirjoittelen myöhemmin enemmän.
-Amy ja EkaVekara, rv 35+6
Kommentit (33)
Terveisiä töistä! Näköjään ei maha oikein tykkää tästä istumatyöstä. Parina päivänä on nyt ruvennut iltapäivästä mahaa jomottamaan ja housut tuntuu kiristävän kamalasti. Kai tämä paikallaan jököttäminen sitten lisää turvotusta tai jotain. Tuskainen olo! Se kyllä onneksi auttaa kun käy vähän lenkkeilemässä tuolla käytävällä ja kiipeää vähän portaita. Ja pahaa oloa ei onneksi tänään ole taas ollut, ja sais pysyäkin poissa!
Burdelle valtavat onnittelut pikkuisesta prinsessasta! Voin vaan kuvitella miten mahtavaa sen kanssa on touhuta!
Nincalla tosiaan hurjia työvuoroja! Ei vissiin pitäisi valittaa jos välillä joutuu muutamaksi tunniksi ylitöihin¿ Ninca onnellinen pääset _jo_ perjantaina ultraan! Mun pitää odotella vielä kaksi viikkoa. Aika ei kulu ollenkaan.
Aika monet oli mietiskelleet tuota painon nousua raskausaikana. Pitäisikö sitä itsekin seurata oikein tarkastikin? Kun meillä ei ole vaakaa kotona ollenkaan ja rupesin nyt oikein miettimään että pitäisikö nyt sitten hankkia. Vai riittääköhän ne neuvolan mittaukset?
Mullekin tuli ihan leipomisvimma kun kaikki juttelee vaan pullasta ja mokkapaloista! (En yleensä ikinä leivo! Olisko tämä niitä raskauden myötä herääviä kotihengetärvaistoja?) Kotona olis kyllä omenoita joista vois tehdä omenapiirakan¿ Siitä mun pitäisi ainakin selviytyä kun olen jo kerran tänä syksynä harjoitellut.
Mies lähti muutaman päivän työreissulle tänään ja pitää olla yksin kotona. Se on aika harvinaista meillä, joten en oo oikein hyvä siinä. Yritin kyllä moralisoida että ei raskaana olevaa naista saa jättää ilman valvontaa, mutta silti se vaan lähti. Plääh.
Kohta vois varmaan jo suunnitella kotiin lähtemistäkin¿ Kivaa keskiviikkoa kaikille! :)
T: Meriheppa rv 5+4
aina kamalasti, vaihtuu viikko ja on neuvola ja menoa ja meininkiä! Kotiuduin vasta äsken päivän reissulta, tulihan tuota käppäiltyäkin taas.
Omaan napaan heti: taas oli uus täti neuvolassa, mutta ei välitetä siitä. Pääasia, et joku seuraa tilannetta.
Pissi oli puhdas!
Verenpaine 134/86 ja 133/85 eli edelleen nousussa.
Paino " tasoittunut" , nyt vaan +700 g/vk... :/
Turvotusta vähän,
Sf-mitta +2 cm/vk eli 34 cm -> yläkäyrällä mennään
Sykkeet 135-140 ja liikkeet ++
RT laitettiin kysymysmerkillä, koska täti ei löytänyt päätä mistään (en minäkään sitä koskaan löydä) ja sykkeet löyty aika ylhäältä, mutta ei päätä ainakaan ylhäällä ollut. Mietin siinä, onkohan meille tulossa päätön vauva...
Lääkäriaika siirrettiin jo ens viikolle, ja sitä ennen on vielä kontrolli verenpaineen takia. Jos lääkärikään ei saa pääteltyä, miten päin Santeri siellä oikein majailee, tulee lähete ultraan. Vähän ehkä myös tuon ison sf-mitan takia mietitään tilannetta.
Mutta pääosin jäi parempi mieli kuin viime viikolla.
Luin kyllä pinon läpi, mutta mieleen jäi vaan mokkapalat ja porkkanakakku ja amyn pullat. Pistänpä oman korteni kekoon ja tässä Makkaralle verilättyohje suoraan veripullon kyljestä (tulee tosi hyviä!):
1 pullo verta (1/2 l)
1/2 l vettä tai kaljaa (itse käytän vettä)
1 pieni sipuli (hienonnettuna ja rasvassa paistettuna)
1/4 tl hienonnettua meiramia
1 tl suolaa
100-150 g ruisjauhoja
Sekoitat aineet ja paistat rasvassa. Nam nam.
Niin ja opelle toivon, että Ahaa kasvaa vielä kunnolla ennen ku tulee päivänvaloon!
Sori, mut nyt on pakko mennä lepoasentoon. Palaillaan!
-Osse ja Santeri rv 34+0
Mörötin: se on kyllä totta, se kevyt, ilmava, notkea olo mikä siellä vedessä on, mutta auta armias kun sieltä altaasta pitää pois nousta :o) Piti ottaa muutama ylimääräinen hengitystauko.
Kandivaihe: huomenna täällä testaillaan sun mokkapala ohjetta... alkoi kyllä tekemään todella paljon mieli...
Ope: Yritä jaksaa ja hyvä, että tutkivat kunnolla ja perinpohjaisesti tuon ahaan tilanteen. Toivotaan, että kyseessä oli vaan pieni kasvu tauko, ja kasvu jatkuu nyt taas normaalisti.
(.)Kylläpä aika rientää, vaikka ei oikein ole mitään erikoista tekemistä. Huomenna synnytysvalmennuksen toinen puoli ja perjantaina tunnin keskustelu synnytyksestä ja toiveista kätilön kanssa.
Viime yö meni kyllä nyt ihan metsään. Näin aivan kauheita unia...mun vauva yritettiin vaunuista varastaa ja sitten kun aloin soittamaan poliisille, niin varkaat alkoivat vainoamaan minua ja perhettäni oikein kunnolla. No eipä tullut uni sitten yöllä enää helposti. Nyt on kyllä aivan kanttu vei, ja päikkäreitä mietin, mutta...
mukavaa loppupäivää
Heidi <3 Toukka 33+3
toki toki. kyllä mä tänään lepäilinkin... ...parturituolissa. aamulla meni hermot tukkaan ja parturille (tai kampaajalle mikä lie) sain ajan puolille päivin. siellä menikin sit pari tuntia, mut nyt on uudet värit ja uus malli:)
mut pakkohan sitä ihteään on hellitellä. ja kun tän saikun tarkotuksena oli tyhjätä pää kaikista p....sta työasioista, niin missäpä ne paremmin kun kaikkee puuhaillessa.
kynitty-tikru 26+5
ps. kandi, nyt meillä menee sekä hemppa että sf ihan samoissa
Onnea burdelle ja miehelle pienestä tyttösestä!!! Toivottavasti teillä on arki lähtenyt rullaamaan mukavasti nyt kun pääsitte kotiin! Eikös vaan olekin ihanaa nuuskutella omaa vauvaa? ;)
MiaMikille, Karssulille ja Annikalle lähettelen tsuptsup suppareita!!!
Ykkösope, toivotaan että Ahaalla on kaikki hyvin ja saatte huomenna hyviä uutisia. Jotkut vauvat vain ovat toisia pienempiä. Voimia teille ja muistahan lepäillä!
-Q- ja -q- 7 vko
Onnea Burdelle prinsessan syntymästä! :)
Makkara, tuo painonnousu varmaan aika yksilöllistä. Luulen kuitenkin, että paino nousee heti kun siihen on tarvetta. Tiedän tapauksen, jolla ei paino noussut ollenkaan koko raskauden aikana, mutta tämä olikin reilusti ylipainoinen alkaessaan odottamaan. Että eipä siinä ollut tarvettakaan painon nousta; vauva otti tässäkin tapauksessa osansa ja syntyi ihan normaalin kokoisena ja terveenä.
Eli siis luulen, että muiden yksilöllisten seikkojen lisäksi myös äidin lähtöpaino voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon paino raskaudessa nousee.
Pitäisi jaksaa lukea 70 sivua monisteita tämän illan aikana ja ehkä ehtiä lenkillekin :p Mitähän siitäkin tulee...
Kandi sai saikkua, hyvähyvä! Turha itseään rasittaa yhtään enempää kuin pakko, eihän se ole hyväksi kummallekaan, ei äidille eikä vauvalle.
Jotkut muutkin selvästi kärsivät tästä alhaisesta hempasta :p Toivotaan, että alkaa itselläkin vaikuttamaan mahd. pian nuo rautalääkkeet, saisi vähän virtaa taas :) Ensi viikolla alkaa työharjoittelukin, olisi kiva, kun jaksaisi siellä olla skarppina.
Mitä mieltä olette muuten vauvojen pukemisesta aikuisten näköisiksi? Meinaan siis, tänään oli koululla käymässä yksi nainen 4kk ikäisen poikavauvansa kanssa ja tällä pikkuisella vauvalla oli päällään reisitaskusammarit ja villaneule. Itsestä ainakin tuntuisi inhottavalta köllötellä viltillä/vaunuissa niinkin epämukavissa vaatteissa! Luulisi, että mukavempi olisi vauvallekin pötkötellä mukavissa, joustavissa puuvillapotkareissa, kuin joustamattomissa ja kuumissa reisitaskusammareissa. Miksi vauvat ylipäätään pitää pukea niinkuin miniaikuiset (sama koskee kyllä vähän isompiakin lapsia)? Miksi vauvat eivät saisi näyttää vauvoilta ja olla vauvan vaatteissa? Liikkumaan opettelunkin kannalta vauvalle ja pikkulapselle on parempi olla vaatteissa, jotka eivät purista, eivät kiristä, on helppo riisua ja pukea, eivät ole liian isot (esim. juoksemaan opettelevalla lapsella liian pitkät lahkeet ovat jopa vaaralliset) tai pienet jne. jne. Vaatteilla voidaan helposti vaikuttaa lapsen motoriseen kehitykseen. Eivät vaatteet sentään KOKONAAN estä lasten motoriikan kehittymistä, mutta en usko, että kävelemään opettelevaa lasta ainakaan yhtään auttaa esim. farkut, jotka eivät anna periksi ja tällöin esim. nouseminen istualtaan seisaalle vaikeutuu (koittakaapa vasiten itse esim. jumpata tiukoissa farkuissa tai edes nostaa polvi vyötärön korkeudelle, ei ole helppoa).
Anteeksi paasaus, mutta välillä minua ihmetyttää joidenkin vanhempien touhut. Eräskin 3-vuotias tyttö oli puettu supertrendikkäisiin vaatteisiin, joissa hän näytti ihan minikokoiselta teiniltä. Ei siinä mitään, varmaan oli äiti ajatellut lapsensa parasta, mutta tiedä sitten oliko hyvä juttu, kun tämä samainen tyttöparka ei sitten voinut käydä vessassa, koska ei saanut trendivyötä eikä housunnappeja auki. Lahkeet olivat trendikkäästi ylipitkät ja tyttö joka oli muutenkin hieman epävarma liikkeissään kompuroi jatkuvasti näiden liian pitkien lahkeiden takia. Mutta pääasiahan on näyttää muodikkaalta pienestä pitäen.
Paljon vastaavia tapauksia on tullut eteen eteen, kismittää vain niin paljon, etten viitsi edes kirjoittaa niitä tänne :/
No niin, voisinpa hieman rajoittaa tätä kirjoitustulvaa ja antaa tilaa muillekin :)
Han ja Rumpali 22+0
Moi,
Vieläkö mukaan sopisi yksi uusi enska, joka ajatteli uskaltautua tuolta kuumeilu puolelta vihdoin siirtymään tänne?
Pitää kai sitä vihdoin uskoa olevansa raskaana, ku ensimmäinen neuvolakin on varattuna, tosin täällä sinne pääsee vasta rv 10, mutta onneks siihen ei ole niin pitkää aika kuitenkaan.
Varmaan voisin muutamalla sanalla kertoa itsestä. Asustellaan täällä varsinais-suomessa, toistaiseksi vielä rivarikaksiossa, mutta isompi on suunnittelmissa. Perheen kuulu tällä hetkellä avopuoliso sekä koira. Yritystä takana huhtikuusta lähtien, ja nyt sitten tärppäs :) Siinä lyhyesti.
-Sara-Maria rv 7+?-
Meriheppa, ei tartte kotona olla puntaria, kyllä sitä painoa seurataan ihan tarpeeksi neuvolassa. Ja jos ihmettelet tuota " viikottaista painonnousua" mistä aina täällä puhutaan, niin sekin aina selviää neuvolassa kun paino laitetaan koneelle. Meidän kotipuntari ainakin näyttää vähän mitä sattuu, neuvolassa saa tarkemman tuloksen.
Opelle jaksamista huolien kanssa, yritä nyt vain ajatella positiivisesti että todennäköisesti Ahaalla on kaikki hyvin! Ja ainaskin olette nyt hyvässä seurannassa ja saatte pian lisätietoa tilanteesta.
Amy, juu maalla asutaan ja ikkunasta siintää järvimaisema :) Postilaatikko on tosiaan tuolla tien päässä, eli muutama sata metriä siinä saa päivittäistä kävelyä.
Ja koska päivän teema on ollut leipominen, lähden tästä vääntämään kauraomenapaistosta, kun noita omenoita sattuu nyt löytymään omastakin takaa.
Liikenisikö tässä reseptejä jaellessa myös joku herkullinen omenapiiraan ohje jakoon? Jotain sellasta mehukasta omppupiirasohjetta haikailen, johon päälle tulisi uusia kotimaisia omppuja viipaleina tai lohkoina tai jotain...
Omppusoseet on nyt pakkasessa (likemmäs 10 litraa sitä sitten tuli) ja flunssakin alkaa kai pikkuhiljaa hellittää. Huomenna pitäisi kai sitten yrittää taas töihin.
Burdelle onnittelut tytöstä!
Ja Sara-Marialle tervetulotoivotukset tälle puolelle.
Painonnoususta sen verran, että omalla kohdalla olen vaan tyytyväinen, jos paino ei niin paljoa nousisi, kun sitä jo entuudestaankin oli ihan riittämiin. Nyt kai joku 3-4 kiloa tullut yhteensä, seuraava " pakkokontrolli" vasta kolmen viikon päästä, kun on lääkärineuvola.
Tänään sain varattua ajan siihen sokerirasitukseenkin. Se on sitten heti kun rv 26 tulee täyteen.
Ruis-puolukkapuuro kiehuu liedellä, pitänee käydä tarkistamassa tilannetta.
Ai niin, kattelin eilen tuota neuvolasta saatua BabySeven-dvd:tä ja ainakaan mun tietomäärää se ei lisännyt. Onko muut katsonut sitä?
No niin, nyt puuroa vahtaamaan...
Hauskaa iltaa!
t. Essi, rv 22+1
Nyt mä alan huolestuu näist omista oireista,et toivottavast ei oo mitään raskausmyrkytyst.. Kun tänään aamulla alko vihlomaan ylämassua,kesti ehkä jonku 15min.piti käyä selällee makoilee,sit se helpotti. päänsärkyyki ollu välil..
mut siis ei kuitenkaa pahasti..
äh, oon aikasemmin jotain kuullu,et jos ylämahas kipuja ni voi olla myrkytys..
vauva kuitenki kovast liikkuu ja noin, mut pitäskö silti olla huolissaa?
kertokaa joku jos tiiätte.
Juuh. eipä täs muuta nyt täl kertaa. Huomen alkaa synnytysvalmennus:) Jännää.
Onnea burdelle pikkuprinsessasta! :)
heipsis.
lara ja mötkö 29+1
Nyt on maha tooooosi täynnä, kun käytiin miehen kanssa siellä ravindellissa :)
Sara-Marikalle tervetuloa :)
Sitten ne neuvolakuulumiset:
-Lähete " yliaikaiskontrolliin" taysiin lähti matkaan
-RR 109/81
-Painoa tullut 311g/vko (yht.9,3kg)
-Sf-mitta 32, sama kuin viimeksi
-Vauvan syke 135, raivotarjonnassa
Semmoisia...
Nyt suihkuun ja tuutimaan...
MiaMik rv 40+0
väsymystä pukkaa nyt kyllä hirveesti, päikkäreiltä herääminen oli tuskaa ja taas olisin valmis petiin, mutta pikaisesti pari unohtunutta asiaa...
Eli BURDELLE JA PRINSESSALLE JA PRINSESSAN ISILLE ISOT ONNITTELUT!!!
En tajua, miten tää on päässyt unohtumaan... :/
laralle piti sanomani, et kannattaa varmaan soittaa neuvolaan ja kysäistä pitäiskö tarkistaa tilanne - mulle just tänään sanottiin ohjeeksi, että jos tulee kova päänsärky tai kova mahakipu, nii heti soitto neuvolaan tai äippäpolille. Mut mulla tosiaan on ollut noita muitakin oireita. Luultavasti kaikki on ok, mutta eipä se haittaa, jos tarkistavat asian.
Ja sit vielä Sara-Marikalle tervetuloa.
Nyt seuraan MiaMikin esimerkkiä ja menen suihkuun ja sohvalle odottelemaan Roomaa. Huomiseen!
-Osse
Nyt on hetki aikaa istahtaa tähän ja kirjoitella enemmän. Aamusella kävin pankissa, jonka asiakkaita mun vanhemmat on. Sieltä haluttiin myös tehdä lainatarjous, kun kuulivat tulevasta talokaupasta. No, mikäs siinä, saahan sitä tarjota... Eipä ne kovin paljon kummoisempia ehtoja pystyneet tarjoamaan kuin, mitä saadaan omasta pankista. Eli tuskin vaihdetaan. No, samalla reissulla sitten kävin myös kirjastossa ja postissa ja sitten syömässä mäkkärissä, kun alkoi niiiin tehdä mieli hampparia ja ranskiksia. Onneks olin edes kävellen liikkeellä, niin ei oo niin huono oma tunto. Ja oikeesti en mä siellä oo kyllä pitkään aikaan käynytkään, mutta kun tuntuu tuo paino muutenkin nousevan ja huomenna ois taas neuvolakin puntareineen... Kun sitten pääsin kotiin, katoin eilisen Bad Girlsin nauhalta ja nukuin tunnin päikkärit.
Eilen kun oltiin illalla miehen kanssa tunnin (!) kävelylenkillä (johon oikeesti yleensä menee samaan matkaan noin puolisen tuntia...) niin jostain tuli ihana pullan tuoksu. Mies kysyi, et miks mä en koskaan leivo. Kyllä mä nyt koskaan leivon, mutta tosi harvoin, kun tulee ite niitä sit vedettyä ihan liikaa. Mutta nytpä sitten päätin ottaa vihjeestä vaarin (on muuten tyhmä sanonta!) ja tuolla nyt kohoo pullataikina. =)
Makkara ei siis joutunutkaan pataan? ;o) Painoasiaan en kyl osaa kommentoida, kun itellä on vallan hyvin noussut...
Tikru käyttää oikein hyväkseen saikun: aina kotona ja salilla olo työolot voittaa... ;o)
Poppis, sä taidat olla aikas lailla BB-tietäjä. Mitäs luulet ens maanantaina tapahtuvan, kun jo mainostivat, että koko juttu muuttuu ihan vallan kuinka huimasti. Tuleekohan lisää väkeä, vai palauttaakohan ne jotain äänestettyjä takas vai mitä edessä?
Hyvä, että möröttimen olo on edes vähän parantunut ja Otso voi hyvin!
MiaMikilla on kivaa tiedossa iltasella, vaikkei vaavi vielä suostukaan syntymään. Herkullisia hetkiä!
Jokos ezzien kotiseudulla paistaa eli pääsitkös lenkille? Täällä oli kans tosi harmaata aamulla, mutta nyt jo taas paistaa.
Annikakin kärvistelee edelleen kotona. =S No, onneks nyt ehditte ostaa sen uuden kameran, ettei tulokkaan ekat hetket jää ikuistamatta.
Kandille onnea saikusta! Varmaan helpottaa oloasi. Tuosta kohdunkaulan lyhentymisestä en nyt ois kauheen huolissani. Mun kokemus on, että riippuu mittaajasta. Mullahan se kans mitattiin lyhentyneeks lääkärineuvolassa rv 26+6, mutta sen jälkeen ovat aina sanoneet, että ois edelleen sen 3 cm. Ja vaikka se nyt oiskin sulla lyhentynyt, niin eipä se vissiin hirveesti vaikuta, ei muhku sieltä vielä ole tulossa.
Viipero, on ollut varmaan puhetta ennenkin, mutta asuttekos te maaseudulla, kun tuo sun postimatka on noin pitkä?
Voi ope, millaista piinaa nyt teillä. Voimahalaus täältä! Toivotaan, ettei mitään poikkeavaa löydy ja että Ahaa saa kasvaa massussa vielä jokusen viikon!
Ja fiollakin masukki pelotellut. Toivotaan, että turvotukset häipyy ja olo helpottuu!
Huilaile sinä ninca nyt ainakin kotona sitten, jos töissä ei onnistu! Lepoa tarttette sekä sinä että masukki.
Karssulilla ei ihan huonolta tilanne näytä, jos kerran paikat jo kypsymssä. Kyllä se vaavi sieltä syntyy!
Nyt taidan lähtee tekemään noita korvapuusteja. Pullantuoksuja kaikille näin virtuaalisesti. Voikaahan hyvin!
-Amy-