Mitä ostaa 28eurolla että pärjää loppukuun? 2 aikuista taloudessa
Nyt meillä on jauhelihakastiketta ja spagettia, sitä syödään vielä ainakin 2 päivää. Sitten teen kaalilaatikon. Puuroa on 2 pakettia, mannasuurimoita 1kg, josta teen mannapuuroa :) Ranskalaisia on iso pussi pakastimessa, sen kanssa makkaraa sitten. Kananmunia on yks paketti, teen munakasrullan, täytteeksi jauhelihaa. Puuroriisiäkin on yks pussi, eli riisipuuronki vois tehdä.
Leipää pitää ainakin ostaa, maitoa kans. Mihin muuhun järkevään käyttäisi noi rahat? Tili tulee viimenen päivä.
Näyttäisi että ihan hyvin on ruokaa, mutta ei kuitenkaan loppukuuta noilla ihan pärjää, vai?
Kommentit (42)
Käytä sitä mukaa kun tulee joku tarve. Eli älä ryntää heti tekemään koko rahalla ostoksia, vaan käytä sitä mukaa kaapeista tavaraa kun siellä on ja osta puuttuva juttu. Tee ruokaisia ja halpoja safkoja, kuten uunipadat ja -laatikot, keitot. Tsemppiä! Ja tosiaan jos leipää syö, kannattaa se leipoa itse.
Tonnikalaa ja makaronia, sillä olen elellyt ihan mainiosti viikkotolkulla.
OT: Miten rahat voi mennä vähiin Mulla oli hyvin säästöjä, mutta jouduin osallistumaan kuolinpesän kesämökin remonttiin samalla osuudella kuin muutkin, joten ei säästöt edes riittäneet. En käytä sitä, muuta kuin käyn vähän siivoamassa kerran vuodessa ja pesen tekstiilit, mutta koska olen osakas, jouduin osallistumaan silti toisten vaatimuksesta, osuus tuhansia euroja eikä mitään muutaman kympin laskuja. Olin välillä kuitenkin työttömänäkin ja taloyhtiössäkin on remontteja vähän väliä. Nyt saa elää kyllä tosi vähällä, otin vastaan pienipalkkaisen työn että edes jotain olisi. Koulutusta on kyllä, mutta kun ei ole sopivia suhteita, joita onneksi nyt alkaa olla. Palkasta jää työssäkäynnistä aiheutuvista kuluista käteen sen verran, että säästöjä ei jää jos ei ole todella tarkka ja kyllä minua satasen lääkärilasku itketti, kun ei ole työterveyshuollossa lääkärinpalveluja mukana ja tk ei ottanut vastaan. En jaksanut edes taistella ja en raskinut otattaa enää verikokeita, vaikka olisi tarpeen, sillä jokainen testi olisi maksanut 20-30 euroa/kpl. koetan nyt saada terveyskeskuksesta niihin lähetteen, saa nähdä onnistuuko.
En ymmärrä miksi joka ketjuun ehdotetaan tonnikalaa, joka ei todellakaan ole halpaa. Siinä yli euron hintaisessa halvimmaskaan purkissa ei ole edes sataa grammaa syötävää. Huonohko ravintoarvo ja kallista, ei sovi pieneen budjettiin.
Kannattaa tosiaan ostaa vain minimalisesti, niin ei tule hukkapaloja. Hernekeitto on aika hyvä, itse alusta asti tehtynä. Porkkanat on nyt halpoja. Itse saan mukavan lisukkeen perunalle sellaisesta lihapadasta, missä on runsaasti porkkanaa ja sipulia. Lihat katson aina tarjouksesta tai halvimmasta päästä. Mä säästän myös siinä,että käyn töissä vessassa aina ennen lähtöä tai missä tahansa julkisessa tilassa satun olemaan, käyn vessassa siellä, niin kotona tulee vähemmän vesilaskua ja pienistä puroista tulee iso säästö. Jos jossain on tarjoilua pyörämatkan päässä, käytän hyväkseni.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:18"]
Miksi aina suositellaan itse leipomista, leipää ja sämpylöitä? Kuka helvatti nykypäivänä edes syö leipää. Täysin turha aterian aines.
[/quote]
Eines? Itse leivottu leipä? Sulla on pikkuisen termit nyt hakusessa.
Todellisuudessa leipä on erinomainen ruoka. Siinä on kuituja ja energiaa, rasvahappoja ja kivennäisaineita.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1556&lang=fi
Minkä lisäksi se on hyvä ja maistuva aamu- ja iltapala ja ennen kaikkea halpaa, mikä ap:n kohdalla on myös tärkeää.
Mutta hei, sinä varmaan nyt sitten annat oman, kilpailevan ruokaehdotuksesi, kahdelle hengelle 2 viikoksi 28 e.
vai keskitytkö vain vinkumaan muiden ehdotuksille, hmmm....?
18
Syökää ensin kaikki mitä on.Mietit sitten viikon ruoat loppurahoilla ja hyvin pärjäät.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:32"]
OT: Miten rahat voi mennä vähiin Mulla oli hyvin säästöjä, mutta jouduin osallistumaan kuolinpesän kesämökin remonttiin samalla osuudella kuin muutkin, joten ei säästöt edes riittäneet. En käytä sitä, muuta kuin käyn vähän siivoamassa kerran vuodessa ja pesen tekstiilit, mutta koska olen osakas, jouduin osallistumaan silti toisten vaatimuksesta, osuus tuhansia euroja eikä mitään muutaman kympin laskuja. [/quote]
Hei! Eikö kukaan ole kertonut, että sinun ei ole pakko olla kuolinpesän osakas tai että osakkaana voit vaatia, että tehdään ositus ja saat oman osuutesi mökistä rahana? Kysy onko joku toinen osakkaista kiinnostunut ostamaan sinun osuutesi mökistä? Jos ei ole, voit vaatia että mökki pannaan myyntiin. Onko tämä taas niitä juttuja, että ei haluta huonontaa välejä omiin sukulaisiin, jotka rikkaampina tavallaan kuitenkin käyttävät sinua hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:02"]
2 aikuista henkilöä kummallakin 14 euroa. Miten voi olla mahdollista? Pitääkö sitä aina tuhlata kuin viimeistä päivää?
[/quote]
Joinain kuukausina voi tulla hyvinkin yllättäviä lisäkuluja, kuten esim. lääkärin päivystysmaksuja ja lääkekuluja. Kodinkone saattaa sanoa sopimuksen irti eikä vararahastoa ole tai sitä on jo käytetty. Se että joskus jää ikävän vähän rahaa loppukuun ruokaan ei tarkoita että elää tuhlailevaa elämää.
[/quote]
Seli-seli-seli ja seli. Mitähän vielä keksisit lisätä? Aikamoisesti täytyy tehdä lääkäri-, lääke ym laskuja, että kahden työssäkäyvän henkilön rahat ovat 28euroa. Että en usko hetkeäkään tuohon teoriaan.
[/quote]
Ilmeisesti on noita kaksisuuntaisia. Maniavaiheessa törsäävät kaikki sen siliän tien. Selittänee myös lääkekulut...
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:41"]
Miksi aina suositellaan itse leipomista, leipää ja sämpylöitä? Kuka helvatti nykypäivänä edes syö leipää. Täysin turha aterian aines.
[/quote]
Todellisuudessa leipä on erinomainen ruoka. Siinä on kuituja ja energiaa, rasvahappoja ja kivennäisaineita.
Minkä lisäksi se on hyvä ja maistuva aamu- ja iltapala ja ennen kaikkea halpaa, mikä ap:n kohdalla on myös tärkeää.
Mutta hei, sinä varmaan nyt sitten annat oman, kilpailevan ruokaehdotuksesi, kahdelle hengelle 2 viikoksi 28 e.
18
[/quote]EI mulla ole termit hakusessa vaan sulla on lukihäiriö, voi sinua onnetonta, no kyllä se siitä, väännetään vielä sulle rautalangasta: AINES, siis toistan AINES, eikä EINES. :D
Aamupalaksi sitä puuroa, jota jo kaapista löytyikin. Lounaaksi pari viipaletta itse tehtyä leipää, johon päälle paistaa parin kananmunan munakkaan, jonka sitten halkaisee kahtia (puolikas molemmille leiville) + kurkkua (se on nyt pirun halpaa, euron kilo). Päivälliseksi nauta-sika jauhelihaa ja makaronia. Jos lihan rasvaisuus pelottaa, niin siitä voi pyöritellä lihapullia tai pihvejä uuniin, jolloin suurin osa rasvasta jää pellille, ja tehdä jauhoista, lihaliemikuutiosta ja vedestä ruskean kastikkeen kaveriksi. Iltapalaksi sitten 3 munan munakas per lärvi. Lidlistä 10 kappaleen kananmuna paketteja 3kpl (0,89€/kpl), leipävärkit leivän tekoon, lidlistä 3 pakettia sika-nautaa 700g (vähän alta 3€/pkt), ja makaronia 3 pussia. Siinä hemmetin edullisesti loppukuun ruoat, eikä varmasti kukaan kuole nälkään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:41"]
[/quote]
18
[/quote]EI mulla ole termit hakusessa vaan sulla on lukihäiriö, voi sinua onnetonta, no kyllä se siitä, väännetään vielä sulle rautalangasta: AINES, siis toistan AINES, eikä EINES. :D
[/quote]
Jou. Joka tapauksessa: olet väärässä. Ja sitä leipää voi syödä itsessäänkin, ei välttämättä osana ateriaa.
Marjat mätänevät metsiin, samoin sienet, järvemme kuhisevat kaloja! Mars matkaan nyt luontoäidin antimien ääreen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:02"] 2 aikuista henkilöä kummallakin 14 euroa. Miten voi olla mahdollista? Pitääkö sitä aina tuhlata kuin viimeistä päivää? [/quote] Joinain kuukausina voi tulla hyvinkin yllättäviä lisäkuluja, kuten esim. lääkärin päivystysmaksuja ja lääkekuluja. Kodinkone saattaa sanoa sopimuksen irti eikä vararahastoa ole tai sitä on jo käytetty. Se että joskus jää ikävän vähän rahaa loppukuun ruokaan ei tarkoita että elää tuhlailevaa elämää. [/quote] Lääkärin päivystyslaskut tulevat viikkojen jälkeen laskuna.
[/quote]
Lääkekustannukset tulevat samantien, ja ainakin täällä lääkärilasku tulee käynnistä seuraavalla viikolla, maksuaikaa pari viikkoa, eli voi hyvinkin tulla maksettavaksi samalle kuulle. Kiva jos teillä päin on laiskempi laskutus.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:46"]
Laatikko kaljaa!
[/quote]
Eipä toi riitä yhtään mihinkään kun siitä pitäisi kahden juoda. Yhdelle riittäisi jotenkuten yhdeksi illaksi.
Tutki kauppojen ale-laarit, aika usein on -50 % esim. broileria.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 19:02"]
2 aikuista henkilöä kummallakin 14 euroa. Miten voi olla mahdollista? Pitääkö sitä aina tuhlata kuin viimeistä päivää?
[/quote]
Joinain kuukausina voi tulla hyvinkin yllättäviä lisäkuluja, kuten esim. lääkärin päivystysmaksuja ja lääkekuluja. Kodinkone saattaa sanoa sopimuksen irti eikä vararahastoa ole tai sitä on jo käytetty. Se että joskus jää ikävän vähän rahaa loppukuun ruokaan ei tarkoita että elää tuhlailevaa elämää.
[/quote]
Joo joo. Ei tartte saarnata. Mieti itse kumpi on järkevää, siirtää rikkoutuneen kodinkoneen ostoa seuraavaan kuuhun tai sitä seuraavaan vai ostaa se heti ja elää loppukuu ilman ruokaa?
Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä! :)
AP