Mitä mieltä partiosta harrastuksena?
Japanin leirimatkan ympärillä vellovan kondomikohun myötä tuli mieleen kysyä mielipiteitänne partiosta. Onko täällä entisiä tai nykyisiä partiolaisia, tai partiolaisten vanhempia? Millainen mielikuva ihmisillä yleensä on partiosta? Kertokaa kokemuksia :)
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä? [/quote] Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen. [/quote] Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia.
[/quote]
No okei, silti mua melkein nautattaa, että mikä sua siinä mietityttää? Että lapsesi alkaakin uskoa? Mä ainakin annan lapsilleni vapauden päättää itse ja oon ent ateisti, nykyinen enkeleihin avallansa uskova.
[/quote]
Tottakai lapseni saa ruveta "uskikseksi" ja mennä vaikka mummin mukana kirkkoon aina kun haluaa. Mutta en ehdoin tahdoin laita lapsiani uskonnollisiin harrastuksiin, sillä en halua tukea kirkkoa ja koen kirkon yhteiskunnallisesti ahdasmieliseksi ja suvaitsemattomaksi toimijaksi kirkon edustajien julkilausuntojen takia.
Hyvä harrastus, lapsi saa ilmaisen kondominkin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä? [/quote] Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen. [/quote] Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia. [/quote] No okei, silti mua melkein nautattaa, että mikä sua siinä mietityttää? Että lapsesi alkaakin uskoa? Mä ainakin annan lapsilleni vapauden päättää itse ja oon ent ateisti, nykyinen enkeleihin avallansa uskova. [/quote] Tottakai lapseni saa ruveta "uskikseksi" ja mennä vaikka mummin mukana kirkkoon aina kun haluaa. Mutta en ehdoin tahdoin laita lapsiani uskonnollisiin harrastuksiin, sillä en halua tukea kirkkoa ja koen kirkon yhteiskunnallisesti ahdasmieliseksi ja suvaitsemattomaksi toimijaksi kirkon edustajien julkilausuntojen takia.
[/quote]
No miten sä muka tuet kirkkoa jos ette maksa kirkollisveroa ja lapsesi käy partiossa, joka ei ole kirkon toimintaa? Kirkko ja kristillisyys eivät ole ihan sama asia. Luterilainen kirkko on yksi pikkuruinen pulju tässä maailman uskontojen keskellä. Ja ne kirkon edustajat, puhutko nyt Räsäsestä esimerkiksi? Hän ei edusta mitään päättäjää kirkon sisällä, vaan puhuu omana itsenään ja puolueensa edustajana. Luterilainen kirkko on niitä vapaamielisimpiä, kun ajatellaan maailman kirkkoja ja uskontoja.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä? [/quote] Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen. [/quote] Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia. [/quote] No okei, silti mua melkein nautattaa, että mikä sua siinä mietityttää? Että lapsesi alkaakin uskoa? Mä ainakin annan lapsilleni vapauden päättää itse ja oon ent ateisti, nykyinen enkeleihin avallansa uskova. [/quote] Tottakai lapseni saa ruveta "uskikseksi" ja mennä vaikka mummin mukana kirkkoon aina kun haluaa. Mutta en ehdoin tahdoin laita lapsiani uskonnollisiin harrastuksiin, sillä en halua tukea kirkkoa ja koen kirkon yhteiskunnallisesti ahdasmieliseksi ja suvaitsemattomaksi toimijaksi kirkon edustajien julkilausuntojen takia.
[/quote]
No miten sä muka tuet kirkkoa jos ette maksa kirkollisveroa ja lapsesi käy partiossa, joka ei ole kirkon toimintaa? Kirkko ja kristillisyys eivät ole ihan sama asia. Luterilainen kirkko on yksi pikkuruinen pulju tässä maailman uskontojen keskellä. Ja ne kirkon edustajat, puhutko nyt Räsäsestä esimerkiksi? Hän ei edusta mitään päättäjää kirkon sisällä, vaan puhuu omana itsenään ja puolueensa edustajana. Luterilainen kirkko on niitä vapaamielisimpiä, kun ajatellaan maailman kirkkoja ja uskontoja.
[/quote]
Olen aiemmin lukenut jostain, että kirkko on partion suurrahoittaja. Eikö näin ole?
Kirkon edustajilla tarkoitan ihan kirkolliskokousten kantoja, en P. Räsästä.
[/quote]
Kirkko ei ole kyllä kovin ahdasmielinen minusta siis ihan näin rivijäsenenä, joka ei usko Jumalaan on pakko sanoa näin. On toki ahdasmielisempi kuin joku Vihreä liike, mutta mielipiteitä nyt mahtuu minusta vaikka en samaa mieltä olekaan. Mikä kirkon kanta loukkaa? Tasa-arvoinen avioliittolakiko? No, ei tartte nyt tässä mennä niihin, mutta ahdasmielisimmät uskonnonoppihuutelijat eivät enää tänäpäivänä ole kirkon jäseniä eivätkä edusta kirkon kantaa.
Partiosta harrastuksena vielä sen verran että se on lapselle todella antoisa harrastus jos viikkotoiminnan vetäjä yhtään jaksaa panostaa ja on lasten kanssa hyvä. Johtajat voivat käyttää apunaan melko tarkkaa ohjelmaa, jossa on oppimistavoitteita ja joka on suunniteltu kullekin ikäluokalle. "Partiojohtajan käsikirja", löytyy netistä. Johtajat myös koulutetaan hommiinsa, mikä on hieno juttu. Saadaan tietoa eri ikäisien lasten kanssa toimimisesta ja ymmärretään partion kasvatustavoitteet, jotka ovat mielestäni kyllä elämää ajatellen todella tärkeitä. Oma-aloitteisuus, muiden huomioonottaminen ja ryhmässä toimiminen ovat kullanarvoisia asioita yhdessä ympäristön kunnioittamisen ja oman henkisen kasvun kanssa.
Yläasteelaisille partio on vastuunottamista ja toisaalta hauskanpitoa. Naurattaa tuo kortsujupakka xd seurakunnan leireilläkin on ollut kondomeja saatavilla, eivätkä partiolaiset kyllä mitään pyhimyksiä ole eikä siihen pyritäkään. Nuoret sattuvat olemaan harrastuksesta riippumatta seksuaalisesti aktiivisia ja siihen on fiksua varautua. Ei niitä kondomeja siellä mainoskylttien kanssa varmaankaan jaella, vaan niitä kysytään oman savun tms ensiapuvastaavalta (näin ainakin pienemmillä piirileireillä).
Ja vielä sitten: partio on mulle itselleni opettanut paljon vastuuta ja asioista huolehtimista. Leirien järjestäminen on aina hieno kokemus ja hyvää harjoitusta työelämääkin varten. Klisee, mutta samalla kun seuraan ryhmieni partiolaisten kasvua, kasvan itsekin. En olisi yhtä vastuullinen ja kykenevä ilman harrastustani. Vapaaehtoistyö noin niin kuin yleensä on henkisesti tosi palkitsevaa.
T. Partionjohtaja 19 v
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:25"]
Japanin leirimatkan ympärillä vellovan kondomikohun myötä tuli mieleen kysyä mielipiteitänne partiosta. Onko täällä entisiä tai nykyisiä partiolaisia, tai partiolaisten vanhempia? Millainen mielikuva ihmisillä yleensä on partiosta? Kertokaa kokemuksia :)
[/quote]
googlaa "partio johtajankansio"
http://ohjelma.partio.fi/index.php?title=Johtajankansio
Reipas harrastus,
tärkeää yhdessä tekeminen, kaikkien ihmisten
ääretön ihmisarvo, erilaisuuden hyväksyminen,
vastuun ottaminen itsestä ja toisista,
verrattuna moneen urheiluporukkaan
vähemmän kisataan siten, että katsottaisiin,
onko joku parempi kuin toiset.
kuitenkin motivoidaan lapsia ja aikuisia
kaikenlaisilla pinsseillä ja tilpehööreillä,
joka ikisestä kikkareesta tulee joku
oma kunniamainintansa,
se on ihan hauskaa jos ei sitä liikaa
skitsoile ja ota tosissaan.
Hyvää yhdessäoloa.
Vähän niinkuin isä/äiti lapsensa
kanssa laiturilla / leirinuotiolla / mökillä,
paitsi useampia lapsia ja aikuisia paikalla.
Yhdessä kasvetaan ja kasvatetaan.
Hyvin kehittävää ja kasvattavaa
myös mukanaoleville aikuisille.
PS mainitsemaasi kondomikohuun en ole
vielä perehtynyt. Luulen että kaikki ihmiset,
etenkin nuoret, tutustuvat joskus seksuaalisuuteensa
ja tällöin kondomit ja kondomikohut voivat tulla kyseeseen.
Kuitenkin partion pointti on paljon muussa. Ihmisyyteen
toki kuuluu seksuaalisuus, mutta se ei ole partion ykkösprioriteetteja.
Tietysti käytännössä moni partiolainen ihastuu toiseen partiolaiseen,
siis näin kai tapahtuu kaikissa harrastuksissa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:53"]
[/quote]
Kirkko ei ole kyllä kovin ahdasmielinen minusta siis ihan näin rivijäsenenä, joka ei usko Jumalaan on pakko sanoa näin. On toki ahdasmielisempi kuin joku Vihreä liike, mutta mielipiteitä nyt mahtuu minusta vaikka en samaa mieltä olekaan. Mikä kirkon kanta loukkaa? Tasa-arvoinen avioliittolakiko? No, ei tartte nyt tässä mennä niihin, mutta ahdasmielisimmät uskonnonoppihuutelijat eivät enää tänäpäivänä ole kirkon jäseniä eivätkä edusta kirkon kantaa.
[/quote]
mun mielestä tuo "vihreä liike" on ahdasmielisempi, jos vaaditaan ateismia.
Mukava jo nuorena oppia samanikäisten tai vain vähän vanhemman johdolla taitoja, joilla voi olla myöhemminkin käyttöä.
Tähän mennessä tosin on ollut hyötyä panemisen opettelusta ja kondoomin käytöstä. Jos menen inttiin , niin sitten on sellaisia ulkoilmataitojakin valmiina, mutta kuulmma sekin on naisilla poikkiksen mukaan lähinnä paneskelua, joten viittikö sinne mennä.
Ps evankelis-luterilainen kirkko ei rahoita suomen partiolaisia oman käsitykseni mukaan. Saavat tänä vuonna yhteisvastuukeräyksen tulot, ei siis vuosittaista tukemista. Valtiolta partiolaiset saavat muistaakseni alle 1,5 milj, (mikä voi olla liian vähän ottaen huomioon lama-ajan nuorisotoiminnan tarpeen. Partio on halpa harrastus yksilölle, mutta järjestöllä on melko paljon menoja ja vakituisia työntekijöitä jotka mahdollistavat homman pyörimisen ja suuremmat tapahtumat) Seurakuntien kanssa lippukunnat tekevät usein yhteistyötä esim tilojen jakamisen kanssa. Joidenkin lippukuntien leirit saattavat myös päättyä jumalanpalvelukseen kirkossa. Jotkut seura- ja lippukunnat ovat tiiviimmässä yhteistyössä toistensa kanssa, ja vuodessa lippukunnalle hankitaan vaikka uusia askartelutarvikkeita tai kierrätetään seurakunnan vanhoja. Kyse ei kuitenkaan kyllä ole suuremmasta rahoituksesta.
Homojen hommaa. Menkää armeijaan!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:03"]Ihan hyvä harrastus, olin aikoinaan itse ja nyt poika on aloittanut. Minusta se on kivaa, että ei tarvitse kilpailla ja suorittaa, vaikka onhan siellä tavoitteita, mutta asioita tehdään todellakin leikin varjolla ja leikin kanssa. Sopii myös meidän karkeamotorisesti (liikunnallisuus) hieman ikäisiään kömpelömmälle pojalle hyvin :)
[/quote]
Mun mielestä myös on hyvä ettei partiossa niin kilpailla ja suoriteta. Jokanen tekee sen mihin omat taidot riittää, eikä ihmisiä laiteta sen mukaan paremmuusjärjestykseen miten hyvin on tehty. Kaikki auttaa ja kannustaa toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä?
[/quote]
Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen.
[/quote]
Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia.
[/quote]
Siihen, ettei valaa ole uudistettu, lienee lähes ainoa syy se, että partiossa arvostetaan vanhoja perinteitä hyvin paljon. Vala, ihanteet yms. on tietääkseni edelleen lähes alkuperäisessä asussaan (toki eri kielille käännettynä) eli siinä muodossa jollaiseksi ne ihan partion perustamisen aikaan on tehty ja tarkoitettu. Mielestäni olisi harmi jos niitä muutettaisiin vain sen takia, että jotkut ei-vielä-partiolaiset kavahtavat sanoja "jumala" tai "isänmaa".
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:46"]
[/quote]
[/quote]
Olen aiemmin lukenut jostain, että kirkko on partion suurrahoittaja. Eikö näin ole?
Kirkon edustajilla tarkoitan ihan kirkolliskokousten kantoja, en P. Räsästä.
[/quote]
Yksittäiset seurakunnat (ainakin evlut, en tiiä miten muut) saattavat avustaa rahallisesti yksittäisiä partiolippukuntia, mikäli heidän välillään on yhteistyösopimus. Ainakin meidän lippukunta saa seurakunnalta vuosittain muutaman satasen avustusta, ja saamme käyttää veloituksetta seurakunnan kerhotilaa ja leirimajaa. Vastapalvelukseksi osallistumme itsenäisyyspäivänä kirkonmenoihin (kolehdinkeruu, Raamatun luku, soihtukulkue, sankarihaudat), ja avustamme vuosittain seurakunnan järjestämän lastentapahtuman hoitamisessa. Ne meidän lippukunnassa, jotka eivät kuulu kirkkoon tai muuten kokevat evlut seurakunnan kanssa toimimisen oman aatteensa vastaisiksi, voivat halutessaan jättää osallistumatta näihin kirkkotouhuihin.
Nykyinen partiolupaus: Lupaan parhaani mukaan rakastaa Jumalaani, omaa maatani ja maailmaa, toteuttaa ihanteita ja olla avuksi toisille.
Pyrkii olemaan sopiva kaikille. Aikaisemmin se oli alleviivaavampi ja vanhanaikaisempi, ja on totta että jumala pamahtaa ensimmäisenä, mutta sanamuoto on sentään laadittu tuollaiseksi, jotta jumala voisi olla mikä tahansa.
Varmasti lippukunnasta, eli paikallisesta järjestöstä riippuu, millaisia suhtautumisia ja perinteitä on, mutta kirkasta krisyillisyyttä ei pitäisi nykyään olla. Jotkut lippukunnat tekevät seurakuntien kanssa yhteistyötä esimerkiksi tilavuokrien suhteen, mikä on toimivaa, mutta seurakunnilla saattaa olla vääriäkin käsityksiä toiminnan luonteesta.
kirkko ja kristillisyys on nykyisin erotettu partiosta. ja hyvä niin
Hyvä esimerkki ettei partio ole todellakaan ahdasmielinen, kaikki otetaan huomioon ja kaikkia arvostetaan. 80-luvulla ollessamme teini-ikäisiä, eräs poika oli päättänyt tulla ulos kaapista. Siihen aikaan oltiin huomattavasti suvaitsemattomampia kuin nykyään. Olimme vartionjohtajia ja lippukunnanjohtaja oli päättänyt järjestää meille viikonloppu reissun. Reissulle yllätysvieraana tuli kaksi miestä jotka valmistivat meille etnistä ruokaa, joka poikkesi hyvin paljon sen ajan kotiruuista. Heidän lähdettyä keskustelimme erilaisuudesta ja saimme kuulla että miehet olivat myös pariskunta. Jne. Lopulta kaikki asiat oli puhuttu ja tiesimme kaverimme olevan myös homo. Kenelläkään ei ollut asian kanssa mitään ongelmaa, ihan samanlailla käytiin porukalla saunassa kuin ennenkin ja asiat eivät muuttuneet mihinkään. Partiolaisille opetetaan kaikkien ihmisten hyväksyminen ulkonäköön, ajatusmaailmaan, ominaisuuksiin katsomatta.
Meillä on kolme poikaa (nuorinkin jo 16), jotka kaikki ovat entisiä meripartiolaisia.
En voi kuin kehua. Mahtava harrastus, edullinen ja opettavainen. Nuorimmainen olisi edelleen partiolainen, mutta ei halunnut ryhtyä vetämään omaa ryhmää toisen aikaa vievän harrastuksen takia. Onneksi partiolaiseksi voi aina palata.
Partio voi olla maailman paras harrastus tai sitten ihan perseestä. Jos lippukunta/ryhmä ei ole toimiva ja johtaja huono, homma ei ole kenellekään kivaa. partiostakin löytyy niitä kusipäisiä kiusaajia, sekä johtajista että ryhmäläisistä, ja kun rahat on lopussa ja johtajat/muu työvoima kiven alla, voi koko juttu alkaa maistua puulta. Omassa lippukunnassa (olen itse johtaja ja lapseni on partiossa) on välillä jouduttu puolipakottamaan 12-vuotiaita (omasta mielestäni todellakin vielä liian nuori) 7-10-vuotiaiden johtajiksi. Siis että 12-vuotias yksin suunnittelee retket ja kokoukset ja on vastuussa lasten turvallisuudesta ja muusta. Mutta meidän lippukunta nyt on muutenkin siitä epätoimivimmasta päästä.
Partio on kuitenkin samalla paras harrastus, mihin olennikinä törmännyt. Monipuolinen. Ja vaikka oma ryhmä koostuisikin kiusaajista, kun lähtee vähääkään suuremmalle leirille niin uusia kavereita riittää. Ainakin lapsen kohdalla näin.
Kirkon osallistumisesta sen verran, että partio tosiaan on uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, ja mielestäni partiolupauksessa oleva 'jumalaani'- kohta on käytännössä turha. Vaikka kirkko välillä yhdistetäänkin kiinteästi partioon, niin omasta mielestäni esimerkiksi ala-aste oli paljon enemmän uskonnollisesti aivopesevä kokemus (ruokarukoukset, aamunavaukset, virret ym.)
siis tavallansa