Mitä mieltä partiosta harrastuksena?
Japanin leirimatkan ympärillä vellovan kondomikohun myötä tuli mieleen kysyä mielipiteitänne partiosta. Onko täällä entisiä tai nykyisiä partiolaisia, tai partiolaisten vanhempia? Millainen mielikuva ihmisillä yleensä on partiosta? Kertokaa kokemuksia :)
Kommentit (46)
Partio on oman kokemukseni mukaan ollut harrastus jossa on saanut olla oma itsensä, saanut aitoja ystäviä ja oppinut paljon: Aktiivisuutta, vastuullisuutta, johtamista, näppäriä juttuja ja vaikka työelämässä tarvittavia konkreettisia taitoja. Lisäksi on tullut matkusteltua jo teininä itsenäisesti, ja kokeiltua kivoja juttuja, kuten monia urheilulajeja tai rakentamista. On siistiä myös tulla toimeen kaiken ikäisten ihmisten kanssa luontevasti. Ja osata ensiapua, sitä olen tarvinnut.
Minusta tärkeää on ollut, että on pystynyt itse valitsemaan, mitä on halunnut tehdä ja mitä jättää tekemättä. En esimerkiksi ole ollenkaan kiinnostunut osallistumaan johonkin paraateihin, mutta vaikka suurtapahtumien järjestäminen ja purjehdus on ollut ihanaa.
Partiossa on tehty viimevuosina ohjelmauudistus, joka on mielestäni onnistunut hyvin modernisoimaan toimintaa. Nykyäänhän Suomen partiolaiset on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton, mutta joillain paikallisilla lippukunnilla saattaa toki olla jotain viboja, en tiedä. Ei meillä ollut.
Ja on havaittu että kyllä niitä kortsuja kannattaa varoiksi ottaa mukaan, jos tuhat 14-25v tyyppiä viedään 30 000 muun samanlaisen joukkoon. ;)
Kiva lukea kerrankin positiivisia mielipiteitä partiosta! Yleensä kuulee vain sitä negatiivista puolta; partiossa tuputetaan uskontoa, opitaan ryyppäämään, B-P oli pedofiili, ja partio on vähintään puolisotilaallinen järjestö. Näin hieman kärjistettynä :D Silti se on yksi Suomen(kin) suosituimmista harrastuksista.
Itsellä ainakin on pelkkiä hyviä kokemuksia partiosta, sekä omilta nuoruus vuosilta, että nyt lasteni kautta.
Mies kävi 10v ajan partiota lapsena ja nuorena,ja nyt lapset käyvät myös. Toisella takana vuosi ja toisella kaksi, tykkäävät eniten olla vesillä (meripartio).
Toisen harrastuksen on valinneet itse, tähän partioon houkutteli vanhemmat aloittamaan
Ihan hyvä harrastus, olin aikoinaan itse ja nyt poika on aloittanut. Minusta se on kivaa, että ei tarvitse kilpailla ja suorittaa, vaikka onhan siellä tavoitteita, mutta asioita tehdään todellakin leikin varjolla ja leikin kanssa. Sopii myös meidän karkeamotorisesti (liikunnallisuus) hieman ikäisiään kömpelömmälle pojalle hyvin :)
Olen ollut yhdellä international jamboreella. Ihan oikeasti ei siellä ketkään muut pa******lu kuin suomalaiset tytöt esim aussi- ja kanukkipoikien yms kanssa.
Esikoiseni jo liekö jo neljättä vuotta partiossa ( tytär nyt 14v) ja tykkää kamalasti. Harrastuksista juuri se, minkä lopettaisi viimeisenä. Hän rakastaa mökkeilyä ja erä-juttuja sekä leirejä ja mikä parasta, leireillä saa aina uusia ystäviä.
Itse oli aikoinaa myös partiossa,mutta teiniangteissa jäi kesken.
Partio on juuri niin kiva harrastus kun oma partio-ohjaaja on hyvä. Toisin sanoen, jos on hyvä ohjaaja, partio on maailman paras harrastus, jos on huono ohjaaja, sen on todella tylsää. Partiotoiminta on aina ohjaajansa näköistä. Jos harrastat esim. tanssia, niin sitä tanssimista on niillä harjoituskerroilla suurin osa ajasta. Partio ei ole mitään tiettyä toimintaa kuten tanssi, vaan pikemminkin tapa toimia. Joten jonkun ohjaajan partiokokouksissa lauletaan ja leikitään ja toisen ohjaajan kokouksissa leivotaan ja askarrellaan ja kolmas vie oman porukkansa joka kerta lähimetsään. Eli variaatioita löytyy!
Jos lapsesta partio on tylsää, kannattaa kokeilla vaihtaa ryhmää tai peräti lippukuntaa.
Itse olen ollut partiossa koko ikäni ja vedän tällä hetkellä sudenpentuja eli 7-10 -vuotiaita. Aika paljon olemme ulkona ja teemme pikkuretkiä lähimetsään. Olen itse entinen kilpasuunnistaja, joten aika usein tehdään jotain karttahommia. Toistaiseksi ovat mun laumalaiset partiossa pysyneet.
Parasta!
Nimim. 19v tyttö, partiolaisena n.10 vuotta
Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"]
Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat.
[/quote]
Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta.
Moi! Suomen partiolaiset ei enää ole uskonnollisesti sitoutunut järjestö. Valassakin "palvellaan jumalaani", sanamuoto viittaa mihin tahansa jumalaan. Partiossa itse ainakin olen pyrkinyt opastamaan ryhmiäni hengellisien asioiden pohtimiseen monipuolisesti, myös kriittisesti . Olemme jutelleet muista uskonnoista. Jostain syystä Suomen ev lut vaan tykkää edelleen mainostaa partiota osana itseään, vaikka näin ei missään vaiheessa ole ollut. Huvittavaa oli lukea fb:stä jostain kampanjasta, jossa tuotiin esille kirkon merkitys nuorten arjessa lukujen ja tilastojen avulla, joihin partio oli laskettu mukaan.. Se toi lukuihin järkyttävän virheen, koska partio on viikkotoimintaa ja tunteja kertyy näillä harrastajamäärillä huimasti :D Mutta joo, kristillisiä arvoja väheksymättä: olen iloinen että järjestömme on raikastunut. T. Partionjohtaja 19 v
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"]
[/quote]
Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta.
[/quote]
En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä?
Kyllä mä nyt pystyn yhden valan vannomaan lapsena, vaikka olin ateisti jossain harrastuksessa vaikka Jumalan nimissä jos tarvii. Koska se nyt ihan sama kun pitäis vannoa vala joulupukille. Miksi ei?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä?
[/quote]
Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä?
[/quote]
Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen.
[/quote]
Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"]
[/quote]
Mun mielestä tuo on ahdasmielistä, pelkolähtöistä ajattelua. Tosiuskovaisille on oma "partionsa", Royal Rangers.
Positiiviset mielikuvat. Kasvattaa vastuullisuuteen, oma-aloitteisuuteen ja ihmisten kanssa toimimiseen.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:29"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"] Itseäni epäilyttää partion uskonnollisuus, joka tulee esiin valastakin. Siksi en varman omia lapsiani partioon laittaisi. Sinänsä erähenkisyyttä arvostan, ja varmasti patikoimme ja retkeilemme perheenä, kun lapset hieman kasvavat. [/quote] Ahdasmielistä? Olin itse lapsena jo ateisti ja eipä tuo paljon hetkauttanut. Tosin nykyään en ole ateisti, en siis uskovainenkaan, koska en usko mihinkään uskonoppeihin, enkä jumalaan siten, kuin siitä puhutaan, mutta se ei johdu partiosta. [/quote] En oikein saa selvää kirjoituksesi pointista. Eli onko siis partiossa ahdasmielistä? [/quote] Ei, vaan minusta kuulostaa vähän ahdasmieliselle tuo, miksi pitää pysyä pois Partiosta. Siis sama kuin uskiksilla mutta kääntäen. [/quote] Kun itselläni ei ole partiosta kokemusta, niin tuo vala saa homman kuulostamaan läpikotaisin uskonnolliselta. Tosin tuo yksi ylempi kirjoitus sai homman kuulostamaan vähemmän epäilyttävältä. Valaa voisi kyllä uudistaa, ettei se johtaisi niin harhaan meitä tavan tallaajia.
[/quote]
No okei, silti mua melkein nautattaa, että mikä sua siinä mietityttää? Että lapsesi alkaakin uskoa? Mä ainakin annan lapsilleni vapauden päättää itse ja oon ent ateisti, nykyinen enkeleihin avallansa uskova.
Parempi katsoa kuin katua. Ihan sama onko kyseessä futiksen Helsinki Cup, Gymnaestrada tai Jamboree. Paljon nuoria samassa paikassa tarkoittaa väistämättä seksiä, ja olisi vastuutonta olla varautumatta siihen.
Partiossa on oman kokemuksen mukaan pääsääntöisesti fiksua porukkaa.