Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa nää nykyiset vaateliikkeiden koot :)

Vierailija
17.07.2015 |

Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:25"]

Rintaliivien kuppikoko merkinnöistä on jätetty kokonaan tuplat pois, siitä johtuu kuppikoon kasvu. Ennen oli siis A, AA, B, BB, C, CC, D, DD jne..

[/quote]

En varmaan omannut tissejä vielä tähän aikaan kun tuplakokoja oli koska en ole koskaan Euroopasta ostetuista rintaliiveistä löytänyt. Tuohan on jenkkien kokotaulukko, ainahan ne jauhaa niistä dabul diistä ;)
[/quote]
Ihan funky ladysta löytyi vielä pari vuotta sitten tuplamerkintöjä.

Vierailija
2/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkelipylly!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateteollisuuden mitoituksia uusitaan kuluttajien mukaan. Sama kuin eri maissa on ollut erilaisia mitoituksia esim. hihojen pituudessa yms. Sama kengissä. Suomessa valmistetaan leveämpiä koska meillä on leveämmät jalat kuin esim. ranskalaisilla. Ei se sen ihmeempää ole. Turha sitä kokonumeroa on tuijottaa. Erivalmistajilla kaavoituksesta riippuen ne on kuitenkin jonkun verran erilaisia. Ja esim. ihmisten pituus on kasvanut. Siksikin kokoja on suurennettu. 

Vierailija
4/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksivain. Ei kukaan noilla nykyisillä rättivaatteiden valmistushinnalla pidä mitään laatu standardeja. Erilaista tavaraa tuppaa tulemaan jopa samalla tuotteella ja koolla.

Vierailija
5/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä syy on siinä että suomalaisetkin alkaa olla aika turvonnutta kansaa:D

Vierailija
6/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isohkot paidat ovat kai olleet muotia, siis tosi leveät. Olen huomannut, että paljon sellaisia vaatteita, että xs/s vastaa m/l-kokoa. Olen kuitenkin käsittänyt, että kyse on vaan löysästä mallista, ei siitä, että kokostandardeja olisi muutettu. Sellaisen ongelman olen huomannut, että isot koot ovat todella kapeita. L koko on vaan pidempi, mutta yhtä kapea kuin s-koossa. Vatsan ympäriltä pyöreälle on vaikea löytää sopivia paitoja ja takkeja.

Vierailija
7/133 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen todellakin huomannut saman. Olen normaalisti xs-kokoinen ja koska koot ovat suurentuneet minulle ei löydy sopivia vaatteita. Alaosat vielä toistaiselsitolen onnistunut löytämään, mutta yläosat ovat sula mahdottomuus, varsinkin jos mielii perus t-paitaa erikoisempaa. Niissäkin yleensä liian iso kaula-aukko, koska ei ole rintoja.

Vierailija
8/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:21"]

Kylläpä av:lla on muka kaikki niin hoikkia ja pientä kokoa, hahhah! Tai ette vaan kehtaa myöntää.....

[/quote]

Ota pää pois perseestä. Kyllä meitä lyhyitä ja siroja naisia edelleenkin on, vaikka naisten keskipituus onkin kasvanut. Ja suurin osa naisista edelleenkin on normaalipainoisia, vain kolmasosa on ylipainoisia.

Vierailija
9/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:04"]

Oon 171cm/65kg. Ostin juuri nahkatakin ja pillifarkut, molemmat kokoa S. Oikeasti olen pikemminkin M-L kokoa. Muut huomanneet samaa? Vaatteiden mitoitukset suurentuneet reippaasti.

[/quote]Luulin ,että tarkoitat liikkeen kokoa etkä vaatteiden.

Vierailija
10/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tallella runsaasti n. 10 vuotta sitten ketjuliikkeistä (H&M, Only, Vila, Vero Moda...) hankittuja perusvaatteita kuten farkkuja, takkeja, neuleita ja t-paitoja. Farkkujen tuumakoot ovat 29-31, muiden housujen n.40 ja yläosat S-M. Ja tiedättekö mitä? Kun menen nyt noihin samoihin liikkeisiin, aivan samat koot käyvät minulle edelleen koska olen täsmälleeen samoissa mitoissa kuin 10 vuotta sitten.

En tiedä mitä osa teistä täällä hourailee, mutta uskaltaisin noiden useiden kymmenien vaatteiden otannan perusteella sanoa, että koot ovat jotakuinkin ennallaan. Lisäksi mainittakoon, että minulla oli kymmenen vuotta sitten vaikeuksia löytää riittävän pitkähihaisia yläosia ja samat vaikeudet jatkuvat kyllä edelleen. 

Vierailija
11/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nippanappa normaalipainon puolella ja eniten massaa on kertynyt lantioon, reisiin ja takamukseen. Joissakin liikkeissä minulle ei mahdu edes koko XL, pienimmät omistamani housut ovat kokoa 38, joka ei oikeasti todellakaan ole oikea kokoni. Uskoisin olevani kokoa 40/42/L alaosasta, yläosasta taas 38/40/M. Kaapista löytyy vaatteita välillä 36-44. Ei noissa mitoituksissa kyllä mitää tolkkua ole, koska jo saman liikkeen sisällä osa housuista sujahtaa päälle juurikin koossa 38 ja joistakin ei mene vetoketju kiinni vaikka valitsee koon 44.

Vierailija
12/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitoitukset riippuu ihan liikkeestä ja vaatteesta. Esim. mittojeni mukaan olen virallisissa mittataulukoissa rinnasta kokoa 42/44, vyötäröstä 36/38 ja lantiosta 36.

Käytän kuitenkin useimmiten kokoa 36/S yläosissa (myös joustamattomissa), väljissä yläosissa/takeissa kokoa 34, housut ja hameet taas vastaavat useimmiten taulukon mukaista kokoa. Tosin legginsit ja joustavavyötäröiset housut pitää olla lähes aina kokoa 36 tai S. Jostain kumman syystä myös korkeavyötäröisistä alaosista menee useimmiten 36, mutta näitä ostan harvemmin koska olen lyhyt ja vyötärö painaa istuessa kylkiluihin.

Tällä hetkellä käytössä olevia vaatteita

Monkista 3 väljää takkia koossa XS

Lindex boyfriend farkut 28/32 (tuumakoko)

Lindex väljät joustamattomat housut kuminauhavyötäröllä koossa S

HM väljät lyhet collegepaidat koossa S

HM a-linjainen pellavapaita koko 36

KappHall joggerjeans 36 (liian väljät)

Eli käyttämäni koot eivät vastaa mitenkään omia mittojani. Pidän väljistä vaatteista, joten todellakin vältän ostamasta esim. paitapuseroa, josta napit eivät pysy kiinni rinnan kohdalta tai jakkua joka kiristää selästä

Vierailija
13/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 19:12"]

Vanity sizing, tulee meille läskien maasta USAsta

[/quote]

Juu, muistan ostaneeni sieltä vaatteita koossa 2 ja 4 kun olin kokoa n. 38. Ei ihmekään että koko 0 on mahdolinen kun siihen vaaditaan vain EU-mittataulukon koon 34/36 mitat.

Vierailija
14/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:07"]

Kävin henkkamaukasta etsimässä mekkoa. Kokeilin kokoa L, hukuin siihen. Kokeilen M:ää, liian iso. Vasta xs oli sopiva, vaikka yleensä ostan kokoa L.

Syy mitoitukseen selvisi karulla tavalla myöhemmin. Laitoin mekon pesukoneeseen ja se perhana kutistui. Siinä syy miksi mitoitus siinä oli niin reilu, koska se oli viskoosia. Tuntui erehdyttävästi puuvillalta, enkä katsonut pesumerkintää. Pesin 40 asteessa vaikka suositeltiin 30 astetta ja hienopesua.

[/quote]

Itse ostin keväällä Lindexistä väljän mallisen paidan koossa M. Käytän yleensä kokoa S, mutta tuotteessa oli merkintä "Kutistuu max 7%". Paitaa ei tullut käytettyä kun oli ihan liian väljä eikä sopinut sitten minkään alaosan kanssa, enkä viitsinyt pestä ennen käyttöä. Viime viikolla sitten pesin ja venytin pesun jälkeen voimallisesti. Paidan malli oli muuttunut tyköistuvaksi ja näytti kamalalle (venytin erityisesti leveyttä, en siis vain pidemmäksi jolloin kapeneminen on normaalia). Jää sitten käyttämättä. Miksi noita kankaita ei voi kutistaa ennen ompelua tai käyttää kutistumattomia kankaita? Kun on ihan arpapeliä millaiseksi kutistuu ja saako sen venytettyä takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

Vierailija
15/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 180/80, nykyään ostan vaatteet kokoa S, joskus slim fit -tyyppiset vaatteet kokoa M.

En tiedä, kuinka helvetin iso on XL-kokoa pitävä mies. Varmaankin 195/145 tms.

Vierailija
16/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:15"]

Tuon rintsikoiden kuppikoon suurenemisen olen itsekin huomannut. Minulla on tosi pienet rinnat ja onhan se ihan kiva ostaa nykyään B-kuppia sen entisen A:n sijasta. Mutta pelkkää illuusiota se on, rinnat eivät todellakaan ole kasvaneet. Kaverini kertoi laihtuneensa niin, että rintsikoiden koko muuttui 75C:stä 70D:ksi. Hänelläkään ei kyllä mitkään isot rinnat ole ja hieman ihmetytti, että kuppikoko olisi laihtumisen myötä kasvanut...Ilmeisesti suurentuneet kuppikoot hämää.

[/quote]

Myös rintaliivien malli ja merkki vaikuttavat mitoitukseen. Esim. ns. full cup-mallisista menee usein pienempi kuin avoimemmista malleista. Sitten on vielä Change-liike jossa ihan oma mitoituksensa eli jos olet muilla merkeillä n. kokoa 75B niin Changesta kannattaa lähteä kokeilemaan 65D :)

Vierailija
17/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:07"]

Kävin henkkamaukasta etsimässä mekkoa. Kokeilin kokoa L, hukuin siihen. Kokeilen M:ää, liian iso. Vasta xs oli sopiva, vaikka yleensä ostan kokoa L.

Syy mitoitukseen selvisi karulla tavalla myöhemmin. Laitoin mekon pesukoneeseen ja se perhana kutistui. Siinä syy miksi mitoitus siinä oli niin reilu, koska se oli viskoosia. Tuntui erehdyttävästi puuvillalta, enkä katsonut pesumerkintää. Pesin 40 asteessa vaikka suositeltiin 30 astetta ja hienopesua.

[/quote]

Itse ostin keväällä Lindexistä väljän mallisen paidan koossa M. Käytän yleensä kokoa S, mutta tuotteessa oli merkintä "Kutistuu max 7%". Paitaa ei tullut käytettyä kun oli ihan liian väljä eikä sopinut sitten minkään alaosan kanssa, enkä viitsinyt pestä ennen käyttöä. Viime viikolla sitten pesin ja venytin pesun jälkeen voimallisesti. Paidan malli oli muuttunut tyköistuvaksi ja näytti kamalalle (venytin erityisesti leveyttä, en siis vain pidemmäksi jolloin kapeneminen on normaalia). Jää sitten käyttämättä. Miksi noita kankaita ei voi kutistaa ennen ompelua tai käyttää kutistumattomia kankaita? Kun on ihan arpapeliä millaiseksi kutistuu ja saako sen venytettyä takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

[/quote]

Kyllä kutistettuja ja kutistamattomia kankaita käytetään vaatteisiin. Hinnat ovat vähän eri luokkaa. Jos ajatellaan kankaan valmistus esim. puuvillan siemenestä, kasvatus ja korjaaminen, käsittelyt ja valmistus kankaaksi. Sitten vaatteen suunnittelu ja valmistus nappeineen ja vetoketjuineen. Sen jälkeen kuljetus kauppaan ja kaupan vuokrakulut ja myyjien palkat. Siihen vielä kankaan pesu ja kuivaaminen ennen vaatteen valmistusta. Paljonkos ne Lindeksin vaatteet maksoivatkaan?

Vierailija
18/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:07"]Minulla jalka ja muukaan kroppa ei ole kasvanut enää pariinkymmeneen vuoteen. Koko aikuisikäni olen käyttänyt koon 41 kenkiä, mutta pari viime vuotta on käynyt niin, että edes 43 ei aina mahdu. Kengissä ainakin on rukattu kokoja uusiksi.
[/quote]
Jos olet ollut raskaana on jalkasi kasvanut sen myötä huomaamatta

Vierailija
19/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 10:04"]

Myös rintaliivien malli ja merkki vaikuttavat mitoitukseen. Esim. ns. full cup-mallisista menee usein pienempi kuin avoimemmista malleista. Sitten on vielä Change-liike jossa ihan oma mitoituksensa eli jos olet muilla merkeillä n. kokoa 75B niin Changesta kannattaa lähteä kokeilemaan 65D :)

[/quote]

Joo siis mitä hittoa :D oma kuppikokoni on ihan mittattuna 70A / 75A, ja joissain liikkeissä tämäkin koko on hippasen liian iso. Eli olen aika lauta. Tuolla kun kävin mittauttamassa niin tarjosivat 65C - kokoa! Käsittämätöntä. Kävin sitten huvikseni sovittelemassa Cubuksella vastaavaa kokoa, ympärys meni just ja just kiinni ja kuppiin jäi melkein nyrkin mentävä aukko :D

Onhan tuo imartelevaa, mutta ei kovin totuudenmukaista.

Vierailija
20/133 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun aloin miettiä, niin mulla on kyllä yhdet ehkä 7 vuotta vanhat farkut H&M:stä, tuumakoko 27 ja menevät just ja just päälle. Nykyään H&M tuumakoko 25 tai 26 on sopiva.

Mität 174cm / 60kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän