"Kaikki kadehtivat", outo otsikko IS:ssä. Miksi onnellista liittoa pitäisi kadehtia?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kadehtimisen kierosti. Minulle kadehtiminen on sitä, että tiedostan, että juuri samaa haluaisin itselleni.
Jos minulla on jo se sama asia, niin sitten se on puhdas ilo, mutta jos minulla ei ole sitä, niin ilo sekoittuu kateuteen. Koska kateuden tunne on se, mikä kertoo, mitä haluan, mutta mitä vielä puuttuu.
Eli jos et tunne kateutta victorian häissä, niin se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että sinä et haluaisi kokea samaa kuin victoria.
Eli aloitus on kieroutunut. Sinä siis haluat kysyä, että ”miksi kukaan haluaa löytää itselleen unelmien prinssin? Minä en ainakaan halua”
Minuakin tuo otsikko tympäisi.
Ei kaikki ihan oikeasti kadehdi. Vaikka itsellä ei jotain olisi, ei se ole toisen omista kiinni.
Ja ainakin minulla on jo unelmien prinssini niin miksi kadehtisin? On kyllä sellainen otsikointi, että muuten onkin omasta suhteesta sitten kovin hissuksiin, ei kiinnosta olla kateuden kohteena.
Ei ”hyvä” kateus halua ottaa toiselta pois mitään. Se kateus, jota ei itsessään hyväksy, haluaa toiselta pois.
Carl Jung - jos haluat oppia lisää.
Kateus on vain tunne. Se on pisto ”oih, minäkin haluaisin”. Se ei ole mitään muuta - jos tunnetta suostuu kuuntelemaan.
Kun minun veljeni muutti ranskan rivierlle, niin se oisto tuli. Miksi minä kärvistelen täällä pohjolassa, miksi en minäkin pääse rivieralle? Ei, en halunnut veljeltäni viedä pois sitä iloa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi pitäisi olla toisten parisuhteista kateellinen. Ulospäin voi näyttää mitä vain. Toiset ovat parempia esittämään kuin toiset. Exäni suvussa pysytään yhdessä, vaikka parisuhteessa olisi vakavia ongelmia, kuten alkoholismia ja pitkiä sivusuhteita. Eroaminen on maailmanloppu, varsinkin jos perheessä on alaikäisiä lapsia. Eli oli miten oli, lasten on pakko kasvaa toksisessa ilmapiirissä.
Tämä, kaikki voi näyttää onnellislta. Ja toisekseen en itse ainakaan vaivaudu kadehtimaan asioita kun ne ei nosta omaa tilannettani yhtään vaikka muut kärsisivät.
Mun parisuhde näyttää ihan loistavalle ja ehkä onkin. Eniten kaipaan sitä että saisin nukahtaa toisen syliin. Mieheni kuitenkin tykkää nukkua yksin. Mun kaipuuni ei siitä vähene vaikka kukaan muukaan ei koskaan saisi nukahtaa kenenkään syliin joten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ottako otsikkoa niin tosikkomaisen kirjaimellisesti. Vaikka siinä olisi lukenut "kaikki ihastelivat tätä liittoa", niin joku olisi sanonut, että en minä kyllä ihastele kenenkään avioliittoa. Siinä tarkoitetaan, että eipä olisi uskonut, kun liittoa pidettiin niin onnellisena.
Eipä olisi uskonut mitä? Hyvinhän heillä menee. Se oli vain juorulehden juoru.
Jutussa kerrotaan, että eipä olisi uskonut, että hovi joutuu kommentoimaan moista juorua.
Tätä pastaa ei olisi olemassa jos ihmiset eivät olisi kateellisia ja ilkeitä.
Näin se vaan on!