Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavaa, että työttömänä ei voi yhtäkään kurssia opiskella ilman selvitystä, katkaistaanko tuet vai ei!

Vierailija
25.02.2022 |

Pitää vaan maata sohvalla ja piereskellä. Mitenkään et saa työllistymistäsi ja ammattiosaamistasi edistää omalla aktiivisuudellasi!

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärrän oikein hyvin sen, miksi työmarkkinatuella ei saa opiskella ilman selvityksiä opintojen laadusta ja määrästä. Kivaahan tuo selvitteleminen ei ole, mutta on siihen syynsä. Olen itse hankkinut työttömyysaikanani opettajan pätevyyden ja taksinkuljettajan luvan. Jälkimmäisestä neuvotteleminen työkkärin kanssa oli kyllä aika nihkeää, koska tiedossa oli vain provisiopalkkainen työ (jonka korona sitten vei).

Mitä ja kuinka paljon te ketjun opiskeluhaluiset opiskelisitte, jos saisitte vapaasti päättää?

Selkeästi eri työkkäri kyseessä kuin millanen täällä :D

Itse olisin opiskellut työkkärin tuilla pari vuotta kyllä, jos olisivat antanet opiskella, mutta ei sopinut. Palkka olisi ollut reippaasti yli keskipalkan alalla.

Vierailija
22/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se että jos voisi opiskella mitä vaan ja kuinka paljon vaan niin tyypit alkais opiskelemaan kaikenmaailman pitsinnypläystä ja se aktiivinen työnhaku unohtuisi mutta päiväraha kyllä kelpaisi.

Eikä siinä pitsinnypläyksessä mitään pahaa ole, hieno taito mutta työllisyystilanne varmasti siinä hommassa huono.

Kokoaikaisesti voit opiskella päivärahalla sen 24kk jos opiskelut ovat sellaisia mitkä edistävät työllistymistäsi. Myös sivutoiminen opiselu mahdollista sen 3op:n verran kuukaudessa ilman että vaikuttaa päivärahaan. Aktiivisesti pitää tottakai etsiä töitä.

Työkkäriltä menee se 30pv. lausunnon tekoon. Ei sitä kuukausia tarvitse odotella.

Juurikin sitä pitsinnypläystä laittavat tekemään nyt nykyisellä systeemillä jossa työkkäri päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärrän oikein hyvin sen, miksi työmarkkinatuella ei saa opiskella ilman selvityksiä opintojen laadusta ja määrästä. Kivaahan tuo selvitteleminen ei ole, mutta on siihen syynsä. Olen itse hankkinut työttömyysaikanani opettajan pätevyyden ja taksinkuljettajan luvan. Jälkimmäisestä neuvotteleminen työkkärin kanssa oli kyllä aika nihkeää, koska tiedossa oli vain provisiopalkkainen työ (jonka korona sitten vei).

Mitä ja kuinka paljon te ketjun opiskeluhaluiset opiskelisitte, jos saisitte vapaasti päättää?

Kesken jääneet opinnot loppuun, jotta työnsaanti helpottuisi ja voisin maksaa suuremmat verot. Kaikki voittaisi.

Mutta ei. Istun nyt sitten tekemättä mitään. Joku täysidiootti keksinyt tämän säännön.

Vierailija
24/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se että jos voisi opiskella mitä vaan ja kuinka paljon vaan niin tyypit alkais opiskelemaan kaikenmaailman pitsinnypläystä ja se aktiivinen työnhaku unohtuisi mutta päiväraha kyllä kelpaisi.

Eikä siinä pitsinnypläyksessä mitään pahaa ole, hieno taito mutta työllisyystilanne varmasti siinä hommassa huono.

Kokoaikaisesti voit opiskella päivärahalla sen 24kk jos opiskelut ovat sellaisia mitkä edistävät työllistymistäsi. Myös sivutoiminen opiselu mahdollista sen 3op:n verran kuukaudessa ilman että vaikuttaa päivärahaan. Aktiivisesti pitää tottakai etsiä töitä.

Työkkäriltä menee se 30pv. lausunnon tekoon. Ei sitä kuukausia tarvitse odotella.

Siis alle 5op:n verran kuukaudessa.

Vierailija
25/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, kun ei ilmoita opiskelusta kenellekään. Se on sitten vähän kiusallisempaa, jos oma työkkärivirkailija sattuu samalle hyvin pitkäaikaiselle kurssille.

Totta on, että ei ole edes vaikeaa venyttää 5 opintopisteen kurssia yli kuukauden ajalle.

Vierailija
26/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kieltämättä aika mielenkiintoinen yhtälö, varsinkin jos kyseinen kurssi on sellainen että se voisi tulevaisuudessa työllistää.

Työttömyysetuudella olon aikana opiskelu pitäisi päinvastoin vapauttaa toki sillä ehdolla että kun töitä löytyy, niihin lähdetään

Tarkoitus ei ole työllistää vaan ajaa taloutta alas sillä että työttömät pidetään työttä. Ei kannata olettaa että poliitikot olisi hyväntahtoisia. Huomaa myös esim. koronaepidemiasta, tahallaan pitävät yllä.

Tämän tarkoitus on aina ollut. Luultavasti siksi kansalaispalkkakaan ei saa tukea kun työttömät alkaisi kehittää itseään, menisi osa-aika töihin ja voisivat vihdoin aktiivisesti alkaa parantaa elämäänsä.

Jonkinlainen luokkayhteiskunta kyseessä, osallahan on varaa ilmankin tukia opiskella. Aikoinaan oli niitä useampi koulussa jotka ei viitsineet hakea tukia kun ne oli niin pieniä jottei maksanut vaivaa täyttää lomakkeita (niitä samoja tukia joilla sitten persaukiset eleli.)

Kun työttömät pidetään ilman koulutusta, on rajallisiksi kuvitelluista korkeapalkkaisemmsita työpaikoista jakaa osaamattomille joilla paperit kunnossa.

Samalla voivat ajaa palkkoja hanttihommista alas, tuomalla muualta niihin tekijät joiden palkalla ei maassa voi perhettä pitää mutta riittää muualla omakotitaloon.

Vierailija
27/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoja ei kannata salailla, kyllähän se jotain kautta voi paljastua. Suurempi vaiva se on sitä sotkua selvittää!

Itse työttömänä olisin joutunut jättämään kesken opinnot, joita olin aiemmin suorittanut työn ohessa. Onneksi sain nopeasti töitä ja pystyin jatkamaan opintoja. Eikö tuon säännön voisi rakentaa niin, että jos ihminen kykenee näyttämään, että opinnot ja työnteko on sujunut se on ok työttömänä työnhakijanakin ja jos ei suju, niin silloin vasta tulisi karenssi. Ideana on varmaankin se, ettei opiskelu vie aikaa työnhaulta, mutta jos olisi kaikille joku yhteinen hakemusmäärä tai muu käytäntö , niin eikö silloin ole yksinkertaisen sama opiskeleeko joku työtön vai ei! Tämä nykyinen käytäntö ei oikein istu siihen yhteiskunnan jatkuvan oppimisen ajatukseen.

Jonkun mainitsema 24 kk sääntö opiskella työttömyystuella koskee tilannetta, jossa ei pohjalla ole tutkintoa tai aiempi tutkinto ei todellakaan työllistä. Sitä ei ole myöskään helppo arvioida, riippunee virkailijasta saako/haluaako hyväksyä opinnot.

Vierailija
28/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesken jääneet opinnot loppuun, jotta työnsaanti helpottuisi ja voisin maksaa suuremmat verot. Kaikki voittaisi.

Mutta ei. Istun nyt sitten tekemättä mitään. Joku täysidiootti keksinyt tämän säännön.

Mistä tutkinnosta on kysymys ja miten paljon on vielä kesken? Millä TE-virkailija perusteli sen, että lupaa opiskella ei hellinnyt?

Vierailija
29/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoja ei kannata salailla, kyllähän se jotain kautta voi paljastua. Suurempi vaiva se on sitä sotkua selvittää!

Itse työttömänä olisin joutunut jättämään kesken opinnot, joita olin aiemmin suorittanut työn ohessa. Onneksi sain nopeasti töitä ja pystyin jatkamaan opintoja. Eikö tuon säännön voisi rakentaa niin, että jos ihminen kykenee näyttämään, että opinnot ja työnteko on sujunut se on ok työttömänä työnhakijanakin ja jos ei suju, niin silloin vasta tulisi karenssi. Ideana on varmaankin se, ettei opiskelu vie aikaa työnhaulta, mutta jos olisi kaikille joku yhteinen hakemusmäärä tai muu käytäntö , niin eikö silloin ole yksinkertaisen sama opiskeleeko joku työtön vai ei! Tämä nykyinen käytäntö ei oikein istu siihen yhteiskunnan jatkuvan oppimisen ajatukseen.

Jonkun mainitsema 24 kk sääntö opiskella työttömyystuella koskee tilannetta, jossa ei pohjalla ole tutkintoa tai aiempi tutkinto ei todellakaan työllistä. Sitä ei ole myöskään helppo arvioida, riippunee virkailijasta saako/haluaako hyväksyä opinnot.

Siis sellainen sääntöhän on olemassa, että jos kokopäivätyön ohessa on opiskellut vähintään puoli vuotta niin opinnot katsotaan sivutoimisiksi. Työ ei saa päättyä omasta aloitteestasi, vaan kyseessä oltava esim. määräaikainen työ. Näin sain itse suorittaa maisteriopinnot ansiosidonnaisella.

Tässä blogissa on aika hyvin selitetty asia: http://suotuisasuunta.blogspot.com/2021/02/opintojen-osoittaminen-sivut…

Vierailija
30/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

All4e 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Entä jos se ei riitä, jos tahtoo keskittyä kunnolla opiskeluihin?

Sitten voi käyttää oikeutensa lyhytkestoiseen opiskeluun: https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/lyhytk…

Vierailija
31/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

All4e 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Entä jos se ei riitä, jos tahtoo keskittyä kunnolla opiskeluihin?

Miten ehdit sitten hakemaan töitä tai olemaan töissä täyspäiväisesti?

Vierailija
32/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Voit myös opiskella " täysipäiväisesti" samalla tavalla anomalla ja perustelemalla hyvin= jos löydät koukutuksen, jolla voisit työllistyä.

Vierailija
33/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Ei näin. Aktiivisuuden osoittaminen kostautuu aina, eli ei kerrota työkkärille vapaaehtoisesti yhtään mitään. Työtön ei ole velvollinen tekemään joka kurssista tms. tiliä työkkärille. Tietenkin edellytyksellä, ettei kurssi ole mahdollisen työllistymisen este. Ja kunnhan kurssi/t keskimäärin jäävät alle 5op/kk.

Kela saa tiedon yliopistoilta ketkä suorittaneet mitäkin. Tämä liittyy opintosuoritusten seurantaan opintotuki asioissa. Mut vaikket nostaisi opintotukea, luulen että ne saa tietää kuka suotittaa opintoja. Tällöin joudut syteisiin petoksesta jos olet nostanut työttömyyskorvausta mutta opiskellut,. Itse kerran yritin saada varmuutta tästä asiasta yliopistolta ihan vaan mielenkiinnosta, niin se virkailija muuttui ihan omituiseksi, byrokraatiksi, eikä suostunut vastaamaan, eikä puhumaan koko asiasta, ikäänkuin olisin ollut joku rikollinen! Todella kieroa peliä pelaavat.

Vierailija
34/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös opiskella " täysipäiväisesti" samalla tavalla anomalla ja perustelemalla hyvin= jos löydät koukutuksen, jolla voisit työllistyä.

max 2 vuotta? No minkähän tutkinnon luulit tuossa ajassa tekeväa?

Vierailija
35/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tutkinnosta on kysymys ja miten paljon on vielä kesken? Millä TE-virkailija perusteli sen, että lupaa opiskella ei hellinnyt?

Mulla peruste oli (pitkin sanankääntein) ettei alalle työllisty. (Samalla alalla töitä kaikille jotka viitsii töitä tehdä, jopa samassa kaupungissa missä toimisto.)

Oletettavasti jokin vakiovastaus jota laittavat kaikille muuttaen korkeintaan muutaman sanan jossa ala jne. Ei ne tietenkään minkään alan tilanteita tiedä siellä toimistoissa, eihän ne itse niitä töitä tee, mutta saahan ne itse töitä käsitellessään hakemuksia.)

-eri

Vierailija
36/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että opintotuki on jotain 300 e/kk ja työtön saa 700 e/kk, ansiosidonaista jopa enemmän ja sitten se työtön itkee, kun ei saakaan opiskella. Minusta olisi reilua, että opiskeleva työtön saa 300 e/kk kuten muutkin opiskelijat.

Kun homman ideana on se, että työtön menee töihin, siis hakee aktiivisesti työpaikkoja eikä vetoa siihen, että opinnot on kesken, en hae vanhaan hommaani enää.

Kaiken lisäksi työttömällä on oikeus 6 kk ajan opiskella vaikka 200 opintopistettä, kunhan opinnot liittyvät ammatilliseen kehittymiseen, joten siitä vaan suorittamaan avoimessa vaikka mitä opintoja eikä valittamaan, että työkkäri ei anna lupaa nettikurssiin, kun haluan nyt pitää lomaa.

Ei nyt taida olla ihan viimeisiä tietoja tuista ja kelan touhuista?

Totta, opintoraha on vain 250 e/kk ja työtön saa kuukaudessa yli 700 e. Muuten tuo on faktaa.

Vierailija
37/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näin. Aktiivisuuden osoittaminen kostautuu aina, eli ei kerrota työkkärille vapaaehtoisesti yhtään mitään. Työtön ei ole velvollinen tekemään joka kurssista tms. tiliä työkkärille. Tietenkin edellytyksellä, ettei kurssi ole mahdollisen työllistymisen este. Ja kunnhan kurssi/t keskimäärin jäävät alle 5op/kk.

Kela saa tiedon yliopistoilta ketkä suorittaneet mitäkin. Tämä liittyy opintosuoritusten seurantaan opintotuki asioissa. Mut vaikket nostaisi opintotukea, luulen että ne saa tietää kuka suotittaa opintoja. Tällöin joudut syteisiin petoksesta jos olet nostanut työttömyyskorvausta mutta opiskellut,. Itse kerran yritin saada varmuutta tästä asiasta yliopistolta ihan vaan mielenkiinnosta, niin se virkailija muuttui ihan omituiseksi, byrokraatiksi, eikä suostunut vastaamaan, eikä puhumaan koko asiasta, ikäänkuin olisin ollut joku rikollinen! Todella kieroa peliä pelaavat.

Eiköhän työkkärillä ole pääsy Koski-tietokantaan: https://www.oph.fi/fi/palvelut/koski-tietovaranto. Eli jos virkailijasi päättää jostain syystä tarkistaa opiskelusuorituksesi, kiinni jäät.

Vierailija
38/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla peruste oli (pitkin sanankääntein) ettei alalle työllisty. (Samalla alalla töitä kaikille jotka viitsii töitä tehdä, jopa samassa kaupungissa missä toimisto.)

Oletettavasti jokin vakiovastaus jota laittavat kaikille muuttaen korkeintaan muutaman sanan jossa ala jne. Ei ne tietenkään minkään alan tilanteita tiedä siellä toimistoissa, eihän ne itse niitä töitä tee, mutta saahan ne itse töitä käsitellessään hakemuksia.)

-eri

Ne katsoo ammattibarometrista ja avointen työpaikkojen ja työttömien suhteesta, kannattaako kouluttaa. Kaiken lisäksi ne ei edes katso sitä kaupunkikohtaisesti vaan alueittain, koska oletetaan, että työttömät voi mennä töihin yli 7 km päähän.

Vierailija
39/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän työkkärillä ole pääsy Koski-tietokantaan: https://www.oph.fi/fi/palvelut/koski-tietovaranto. Eli jos virkailijasi päättää jostain syystä tarkistaa opiskelusuorituksesi, kiinni jäät.

Tämä. Sinne tulee käytännössä kaikki opintopisteet eli hankala pitää piilossa muita kuin ulkomaisia opintosuorituksia.

Vierailija
40/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

max 2 vuotta? No minkähän tutkinnon luulit tuossa ajassa tekeväa?

Nyt useimmat varmaan menisi korona-aikana, koska etäopetusta ollut eikä tarvitse paikan päällä käydä. Tuohan on kaksi vuotta kokopäiväistä opiskelua - eli kahdessa vuodessa yliopisto-opiskelua enempi helppo tehdä kuin kuudessa vuodessa paikan päällä jos osallistua pitää harvakseltaan minkä takia opinnot ei etene koska hidasta. Kesälomat alkaa vapusta, jatkuu syyskuun puoleenväliin, joululomatkin pitkät, opiskelua noin kolmena päivänä viikossa ja neljä vapaata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän