Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavaa, että työttömänä ei voi yhtäkään kurssia opiskella ilman selvitystä, katkaistaanko tuet vai ei!

Vierailija
25.02.2022 |

Pitää vaan maata sohvalla ja piereskellä. Mitenkään et saa työllistymistäsi ja ammattiosaamistasi edistää omalla aktiivisuudellasi!

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärrän oikein hyvin sen, miksi työmarkkinatuella ei saa opiskella ilman selvityksiä opintojen laadusta ja määrästä. Kivaahan tuo selvitteleminen ei ole, mutta on siihen syynsä. Olen itse hankkinut työttömyysaikanani opettajan pätevyyden ja taksinkuljettajan luvan. Jälkimmäisestä neuvotteleminen työkkärin kanssa oli kyllä aika nihkeää, koska tiedossa oli vain provisiopalkkainen työ (jonka korona sitten vei).

Mitä ja kuinka paljon te ketjun opiskeluhaluiset opiskelisitte, jos saisitte vapaasti päättää?

Kesken jääneet opinnot loppuun, jotta työnsaanti helpottuisi ja voisin maksaa suuremmat verot. Kaikki voittaisi.

Mutta ei. Istun nyt sitten tekemättä mitään. Joku täysidiootti keksinyt tämän säännön.

Mistä tutkinnosta on kysymys ja miten paljon on vielä kesken? Millä TE-virkailija perusteli sen, että lupaa opiskella ei hellinnyt?

Mulla peruste oli (pitkin sanankääntein) ettei alalle työllisty. (Samalla alalla töitä kaikille jotka viitsii töitä tehdä, jopa samassa kaupungissa missä toimisto.)

Oletettavasti jokin vakiovastaus jota laittavat kaikille muuttaen korkeintaan muutaman sanan jossa ala jne. Ei ne tietenkään minkään alan tilanteita tiedä siellä toimistoissa, eihän ne itse niitä töitä tee, mutta saahan ne itse töitä käsitellessään hakemuksia.)

-eri

Ne katsoo ammattibarometrista ja avointen työpaikkojen ja työttömien suhteesta, kannattaako kouluttaa. Kaiken lisäksi ne ei edes katso sitä kaupunkikohtaisesti vaan alueittain, koska oletetaan, että työttömät voi mennä töihin yli 7 km päähän.

Tuskin tuossa tapauksessa, nimittäin avoimia oli (tosta monta vuotta) ja on paljon enempi kuin hakijoita.

Vierailija
42/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärrän oikein hyvin sen, miksi työmarkkinatuella ei saa opiskella ilman selvityksiä opintojen laadusta ja määrästä. Kivaahan tuo selvitteleminen ei ole, mutta on siihen syynsä. Olen itse hankkinut työttömyysaikanani opettajan pätevyyden ja taksinkuljettajan luvan. Jälkimmäisestä neuvotteleminen työkkärin kanssa oli kyllä aika nihkeää, koska tiedossa oli vain provisiopalkkainen työ (jonka korona sitten vei).

Mitä ja kuinka paljon te ketjun opiskeluhaluiset opiskelisitte, jos saisitte vapaasti päättää?

Kesken jääneet opinnot loppuun, jotta työnsaanti helpottuisi ja voisin maksaa suuremmat verot. Kaikki voittaisi.

Mutta ei. Istun nyt sitten tekemättä mitään. Joku täysidiootti keksinyt tämän säännön.

Kesken jääneet opinnot saat suorittaa loppuun ilman mitään mutinoita olettaen, että olet opiskellut työn ohessa ennen jäämistä työttömäksi etkä ole itse irtisanoutunut. Turhan moni hakee ensin etuutta ja kertoo, että ei ole opiskellut pariin vuoteen, vaikka on oppilaitoksessa kirjoilla ja haluaa sitten jatkaa opintoja, kun pitäisi tehdä ihan päinvastoin eli opiskella työn ohessa ja sitten työttömänä jatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tutkinnosta on kysymys ja miten paljon on vielä kesken? Millä TE-virkailija perusteli sen, että lupaa opiskella ei hellinnyt?

Mulla peruste oli (pitkin sanankääntein) ettei alalle työllisty. (Samalla alalla töitä kaikille jotka viitsii töitä tehdä, jopa samassa kaupungissa missä toimisto.)

Oletettavasti jokin vakiovastaus jota laittavat kaikille muuttaen korkeintaan muutaman sanan jossa ala jne. Ei ne tietenkään minkään alan tilanteita tiedä siellä toimistoissa, eihän ne itse niitä töitä tee, mutta saahan ne itse töitä käsitellessään hakemuksia.)

-eri

Ne katsoo ammattibarometrista ja avointen työpaikkojen ja työttömien suhteesta, kannattaako kouluttaa. Kaiken lisäksi ne ei edes katso sitä kaupunkikohtaisesti vaan alueittain, koska oletetaan, että työttömät voi mennä töihin yli 7 km päähän.

Tuskin tuossa tapauksessa, nimittäin avoimia oli (tosta monta vuotta) ja on paljon enempi kuin hakijoita.

Kyllä ne katsovat. Eikä pelkästään hakijoiden määrää, vaan niiden määrää, jotka voisivat hakea. Hakeneiden määrää kun ei saa mistään, työnantajien ei tarvitse sitä kertoa.

Vierailija
44/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen byrokraattinen järjestelmä on tasan niin kauan hyvä ja toimiva kun ihmisellä on vain yksi status , heti kun siihen lisätään jotain, niin järjestelmään tulee oikosulku.

Vierailija
45/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että opintotuki on jotain 300 e/kk ja työtön saa 700 e/kk, ansiosidonaista jopa enemmän ja sitten se työtön itkee, kun ei saakaan opiskella. Minusta olisi reilua, että opiskeleva työtön saa 300 e/kk kuten muutkin opiskelijat.

Kun homman ideana on se, että työtön menee töihin, siis hakee aktiivisesti työpaikkoja eikä vetoa siihen, että opinnot on kesken, en hae vanhaan hommaani enää.

Kaiken lisäksi työttömällä on oikeus 6 kk ajan opiskella vaikka 200 opintopistettä, kunhan opinnot liittyvät ammatilliseen kehittymiseen, joten siitä vaan suorittamaan avoimessa vaikka mitä opintoja eikä valittamaan, että työkkäri ei anna lupaa nettikurssiin, kun haluan nyt pitää lomaa.

Ei nyt taida olla ihan viimeisiä tietoja tuista ja kelan touhuista?

MIkä tuossa siis on vanhaa tietoa? Harva työtön hoksaa, että saa 6 kk ajan opiskella määrättömästi ilman mitään 5 op rajoja ja siinä ajassa saa itselleen jo parikin pätevyyttä ja usean kortin.

Vierailija
46/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen byrokraattinen järjestelmä on tasan niin kauan hyvä ja toimiva kun ihmisellä on vain yksi status , heti kun siihen lisätään jotain, niin järjestelmään tulee oikosulku.

Eiköhän tuossa ole taustalla tasa-arvo. Ei voida lähteä siitä, että osa opiskelee tutkinnon saaden siihen tukea 250 e/kk ja osa saa 2000 e/kk vain siksi, että opiskelee omaksi huvikseen ja on ennen opintoja täyttänyt 25 v ja ollut töissä muutaman kuukauden ajan.

Vierailija
47/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua, että opintotuki on jotain 300 e/kk ja työtön saa 700 e/kk, ansiosidonaista jopa enemmän ja sitten se työtön itkee, kun ei saakaan opiskella. Minusta olisi reilua, että opiskeleva työtön saa 300 e/kk kuten muutkin opiskelijat.

Kun homman ideana on se, että työtön menee töihin, siis hakee aktiivisesti työpaikkoja eikä vetoa siihen, että opinnot on kesken, en hae vanhaan hommaani enää.

Kaiken lisäksi työttömällä on oikeus 6 kk ajan opiskella vaikka 200 opintopistettä, kunhan opinnot liittyvät ammatilliseen kehittymiseen, joten siitä vaan suorittamaan avoimessa vaikka mitä opintoja eikä valittamaan, että työkkäri ei anna lupaa nettikurssiin, kun haluan nyt pitää lomaa.

Ei nyt taida olla ihan viimeisiä tietoja tuista ja kelan touhuista?

MIkä tuossa siis on vanhaa tietoa? Harva työtön hoksaa, että saa 6 kk ajan opiskella määrättömästi ilman mitään 5 op rajoja ja siinä ajassa saa itselleen jo parikin pätevyyttä ja usean kortin.

Jep! Itselleni oli uutta, että tätä voi hyödyntää esimerkiksi keskenjääneiden opintojen loppuunsaattamiseen. Eli jos ei saa omaehtoisesti opiskella niin kannattaa ehdottomasti hyödyntää puolen vuoden lyhytkestoinen opiskelu ja koittaa saada mahdollisimman paljon opintoja kasaan siinä ajassa, varsinkin jos valmistuminen on jostain opinnäytetyöstä kiinni.

Vierailija
48/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mistä tiedät hakijamäärät? Työkkäri katsoo tilastoistaa, monellako on alueella ko. tehtävään vaadittava osaaminen ja jos ala on sellainen, josta vaihdetaan hanakasti toiseen, niin myös alanvaihtoa haluavat lasketaan potentiaalisiin hakijoihin.

Vierailija
49/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesken jääneet opinnot saat suorittaa loppuun ilman mitään mutinoita olettaen, että olet opiskellut työn ohessa ennen jäämistä työttömäksi etkä ole itse irtisanoutunut. Turhan moni hakee ensin etuutta ja kertoo, että ei ole opiskellut pariin vuoteen, vaikka on oppilaitoksessa kirjoilla ja haluaa sitten jatkaa opintoja, kun pitäisi tehdä ihan päinvastoin eli opiskella työn ohessa ja sitten työttömänä jatkaa.

Minulta ainakin pyydettiin opintosuoritusote. Siitähän ne näkevät kuinka paljon on opiskeltu tai ei. Minulla oli valitettavasti tilanne, että sairauksien takia olin opiskellut heidän mielestään liian vähän työttömyyttä edeltävänä aikana. Eivät siis katsoneet minua kokoaikaiseksi opiskelijaksi, ja totta on, etten juuri tuolla hetkellä ollutkaan, mutta aiemmin olin ollut.

Eli ei aina ole niin yksinkertaista kuin ajattelet tai että ilman mutinoita opinnot saa suorittaa loppuun. 

Vierailija
50/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ainakin pyydettiin opintosuoritusote. Siitähän ne näkevät kuinka paljon on opiskeltu tai ei. Minulla oli valitettavasti tilanne, että sairauksien takia olin opiskellut heidän mielestään liian vähän työttömyyttä edeltävänä aikana. Eivät siis katsoneet minua kokoaikaiseksi opiskelijaksi, ja totta on, etten juuri tuolla hetkellä ollutkaan, mutta aiemmin olin ollut.

Eli ei aina ole niin yksinkertaista kuin ajattelet tai että ilman mutinoita opinnot saa suorittaa loppuun. 

Siis haitko omaehtoista vai lyhytkestoista vai mitä? Koska jos opiskelu katsotaan sivutoimiseksi niin silloinhan nimenomaan voi jatkaa opiskelua menettämättä työttömyysetuutta.

Vierailija
51/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, omatoimituus Suomessa on rikos,

. Ihmisiä halutaan sitouttaa valvonnan alaiseksi. Olishan ihan kauheaa, jos joku osaisi hallita omaa elämäänsä, eikö totta?

Vierailija
52/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Voit myös opiskella " täysipäiväisesti" samalla tavalla anomalla ja perustelemalla hyvin= jos löydät koukutuksen, jolla voisit työllistyä.

Kyllä huomaa että tännekin halutaan sitä kapitalistista unelmaa että ihmiset eläisi ainoastaan työntekoa varten eikä työskentele elämistä varten

Vierailija
53/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teoria saa olla ihan mitä tahansa, mutta päätökset tehdään kokonaisvaltaisen harkinnan perusteella ja ne perusteet valikoidaan sen mukaan, mitä työvoimavirkailija haluaa asiasta päätettävän.

Ongelmana on ja on aina ollut, että yksi saa ja samassa tilanteessa oleva toinen ei saa.

a) Pahimmillaan olet tilanteessa, jossa jonkin opiskelun aloittaminen johtaa työttömyyskorvausten menettämiseen, mutta samaisen opiskelun aloittamatta jättäminen taloudellisesti mahdottomana voi johtaa samaan päätökseen.

b) Parhaimmillaan toiset vain ilmoittavat ja aloittavat opiskelut työttömyysturvalla.

Työvoimavirkailijoiden mielivalta pois. Aina löytyy ihmisiä, jotka vaivojaan säästelemättä ja ilman itselleen koituvaa hyötyä yrittävät aiheuttaa toisille ihmisille mahdollisimman paljon haittaa. Hyvin ymmärrettävästä syystä nämä ihmiset hakeutuvat niihin ammatteihin, joissa he voivat toteuttaa tätä intohimoa.

Vierailija
54/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yleisen edun kannalta negatiivista tapahtuisi, jos työmarkkinatuella saisi vapaasti opiskella?

Vierailija
55/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yleisen edun kannalta negatiivista tapahtuisi, jos työmarkkinatuella saisi vapaasti opiskella?

Kukaan ei näemmä ole halukas lähestymään kysymystä tältä kannalta. Eikä ihme.

Vierailija
56/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 5 op/kk voit opiskella sivutoimisena. Ei kai se vaadi sen kummempia, kuin että ilmoitat työkkärille mitä aiot opiskella, ja sieltä tulee uusi lausunto maksajalle.

Ja tuenmaksu on katkolla sen lausunnon odottelun ajan, siinä saattaa kestää. Tämähän just se ongelma on.

Ei ole katkolla jos et aloita opiskelua ominpäin, vaan kysyt ensin että saatko luvan opiskella. 

Vierailija
57/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta uhattiin lopettaa tuet vaikka olin jo kurssilla mutta olisi pitänyt mennä samanaikaisesti vielä toisellekin kurssille. Onneksi sentään järki voitti.

Vierailija
58/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään muuta kuin se, että kaikki aikuiset ihmiset eli 18 täyttäneet, eivät enää opiskelisi koskaan ikinä opintotuella joka on naurettavan pieni, vaan olisivat jonkin aikaa työttömänä ja sitten opiskelisivat työttömyysetuudella. Se tulisi yhteiskunnalle aika kalliiksi.

Sinänsä se opiskelu ei ole  ongelma, vaan se rahoitus.

Vierailija
59/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Hakijoiden määrä ei kerro mitään, jos työkkärin listoilla on ko. alan koulutuksen saaneita tai työkokemusta omaavia, jotka eivät hae. Ihan turha kouluttaa lisää väkeä, joka ei siltikään ole hakemassa töitä.

Vierailija
60/72 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se että jos voisi opiskella mitä vaan ja kuinka paljon vaan niin tyypit alkais opiskelemaan kaikenmaailman pitsinnypläystä ja se aktiivinen työnhaku unohtuisi mutta päiväraha kyllä kelpaisi.

Eikä siinä pitsinnypläyksessä mitään pahaa ole, hieno taito mutta työllisyystilanne varmasti siinä hommassa huono.

Kokoaikaisesti voit opiskella päivärahalla sen 24kk jos opiskelut ovat sellaisia mitkä edistävät työllistymistäsi. Myös sivutoiminen opiselu mahdollista sen 3op:n verran kuukaudessa ilman että vaikuttaa päivärahaan. Aktiivisesti pitää tottakai etsiä töitä.

Työkkäriltä menee se 30pv. lausunnon tekoon. Ei sitä kuukausia tarvitse odotella.

Oon opiskellut kokonaisen tutkinnon 8-16 päivätyön ohessa. Miten se estäisi työnhakua, aika paljon siihen jäisi aikaa?  Myös suorittanut vuoden aikana 50 op yliopisto-opintoja päivätyön ohessa.  Mutta kun jää työttömäksi, pitää opinnot lopettaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä