Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini kertoi salaisuuden. Mitäs nyt?

Vierailija
16.07.2015 |

Mitä teen?

Lapseni kaverit 13-v ovat mielestäni aika rajattomia. Kesällä ei mm ole kotiintuloaikoja. Nyt kuulin, että ovat olleet yökylässä paikassa, missä vanhemmat olivat jättäneet samanikäisen yksin yöksi kotiin. Siellä oli käytetty nuuskaa. Ja nämä kaksi muuta olivat valehdelleen ristiin omille vanhemmilleen, että ovat toisillaan yötä. Ja kun kukaan ei soita perään voidaankin olla jossain ihan muualla kuin ns sovitaan....

Mitä minä teen? Pidänkö teinin salaisuuden? Vai otanko yhteyttä näihin vanhempiin, jotka eivät kysele perään? Jos otan puheeksi, oma teinini ei kerro minulle enää ikinä mitään...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aunakin nuuska on aika yleisesti käytettyä nuorison keskuudessa. Kerran löysin kiekon koulun pukuhuoneesta ja möin sen jollekkin vuotta vanhemmalle 30e hintaan : D

Vierailija
22/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tosiaan kerro. Lapsella pysyy luottamus suhun ja ei menetä mainettaan. Pyydä vaan jatkossa kertomaan rehellisesti mihin menee jos jotain sattuisi tapahtumaan. nuuskausta ja röökiä on vaikeeta estää ja se riippuu vaan omasta tahdosta. t 18v tyttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nuorten kanssa töitä. Pari vinkkiä.

Älä petä teinini luottamusta. Jos joskus kerrot, sovi teinisi kanssa, miten se hoidetaan ilman ongelmia. Asian voi hoitaa nimittäin esim kunnan nuorisopalveluiden kautta anonyymisti.

Minun teinini tietää, että olen tiukkis juurikin siksi, että tiedän nämä temput. Pääasiallisesti luotan, mutta välillä teen täsmäiskuja joidenkin reissujen kohdalla ja soitan vanhemmille - aina siten, että teini tietää, että soitan. Selän takana ei kuulu tehdä mitään.

Hyvä suhde rakentuu järkevälle keskustelulle aina. Ja suhtautuminen päihteisiin kasvatetaan jo ennen tuota ikää. Siksi on hämärää, ettei kymmenvuotiaille saisi puhua huumeista. Lapset ovat kuitenkin 12-15, kun ekoihin huumausainekokeilijoihin törmäävät.

Vierailija
24/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Kalastamisen varjolla lähdettiin, hengailtiin mm abc lla. Nuorisoseurassa yksi jäi kiinni varastamisesta samana yönä. Kaikki ne siihen leimautuu, tietysti, se "sakki". Klo 5 on täysin väärä aika tuonikäisen olla missään kylillä. Ja kyllä, on myös tärkeää näyttää lapselle mitä muut asiasta ajattelevat eikä ole vaan tiukkis äiti jonka pipoa kiristää. Toiseksi, lapseni ei kuulu mun tietämättäni hengailla myöskään joella yöllä kalastamassa. Ymmärrät joskus kun ikää tulee yli 20 ja saat omia lapsia. Ja kyllä, myös yhteisölliset tavat ovat tärkeitä.

Vierailija
25/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mitä pahaa tuossa on?

Vierailija
26/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:20"]

Teinin kaveri kertoi teinille salaisuuden. Teini kertoi äidilleen. Äiti kertoi palstalle. Täältä voi sitten teinin kaverin äiti lukea. :)

[/quote]

Suomessa on nykyään niin kovin vähän yökyläileviä teinejä, että kyllä nyt äidit arvaa :)

Sinänsä olisi hyvä jos arvaisivta, tuollaisella konseptilla lapset käyttävät hetken kuluttua muutakin kuin sitä nuuskaa.

Vierailija
27/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:36"]

Älä tee sitä. Jos kerrot eteenpäit, voit olla varma ettei yökyläilykutsuja tule enää ikinä. Tuollainen "vasikointi" on teinien keskuudessa vakavampi juttu kuin voisit kuvitellakaan.

T: 15-v teini

[/quote]

Fiksu äiti ei päästä lastaan kotiin yöksi, jossa vanhemmat eivät ole paikalla.

Vierailija
28/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:52"]Mä en ole soitellut enää vuosiin lapseni kaverien vanhemmille. En käsitä miksi pitäisi soitella. Ei 13 vuotias halua, että häntä kohdellaan kuin pientä lasta.
Välitän silti hänen tekemisistään ja rakastan yli kaiken ja todellakin haluaisin tietää, jos lapseni on tehnyt jotain tyhmää tai käyttäytynyt huonosti.
[/quote]
13- vuotias on lapsi.

Vierailija
29/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadalla ymmärrän ajatuksesi saman ikäisen lapsen äitinä. Mutta pitää korjata se, että ajattelet ettei muita vanhempia kiinnosta. Jos lapsi tekee kaveriensa kanssa salaa tyhmiä, niin ei se heti tee vanhemmista huonoja ja välinpitämättömiä. Mun oma lapsesi oli kesällä meillä pihalla yötä kaverinsa kanssa teltassa, minä nukuin sisällä. Kuulin seuraavana päivänä että olivat yöllä hilpaisseet sieltä reissuun, ihan käsittämätöntä. Kyllä sitten kylillä puhuttiin että mitä vanhemmat tekevät kun eivät välitä missä lapset ovat.. Nukuin, olin menossa töihin aamulla eikä olisi tullut mieleenkään ettei poika ole nukkumassa teltassa. Vasta kun netin yhteisöpalstalla puhuttiin lastensuojelusta yms koska vanhemmat eivät välitä, silloin poika ymmärsi kuinka väärin oli tehnyt. Hepä siis olivat lähteneet "aamulla" kalastamaan... Klo 05.. Ja paikallisen abc n kautta. Eli: Ei se aina niin mene ettei vanhempia kiinnosta. Nyt ei sitten enää tänä kesänä yökyläillä saman kaverin kanssa koska heillä jättää järki aina yhdessä. Kiitollinen olen niille vanhemmille, joilta kuulin omani yöreissusta. Varmasti itse kyllä infoisin muille vanhemmille, toki ensin juttelisin omani kanssa siitä, että asiasta pitää kertoa, se on sitä muista välittämistä. Koittaisin toki tehdä niin, ettei käy ilmi mistä tieto on tullut. Itse koen niin, että totta kai luottamus omaan on se tärkein, mutta taas sekin on välinpitämätöntä seurata muiden törttöilyä ajatellen ettei ole oma asia. Sitten eri asia jos vanhempia ei kiinnosta. Mutta taas kasvattajanakin koitan elää siten kuten muutenkin, tee muille niin kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Mieti jos kyseessä olisi omasi? Mitä jos sen lapsi tekisi jotain vastaavaa ja muut ajattelisi ettei sua kiinnosta.. Ethän sinäkään lapsesi seurassa joka hetki ole. Mä ajattelisin niin, että mielummin minä kuin poliisi. Ja kyllä, olen kertonut muutamille vanhemmille myös heidän nuorison varastelusta ja sillonkin ajattelin että mielummin minä kuin poliisi. Ja yhä ollaan lasten kanssa hyvissä väleissä, tietävät että tekivät väärin ja tietävät että kerroin koska välitän. Kyllä, varmasti monien mielestä ihan hirveetä.. Pitäis vaan välittää itsestä ja muista viis. Mutta meillä välitetään muistakin, hyvässä ja pahassa.

Vierailija
30/31 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:52"]

Sadalla ymmärrän ajatuksesi saman ikäisen lapsen äitinä. Mutta pitää korjata se, että ajattelet ettei muita vanhempia kiinnosta. Jos lapsi tekee kaveriensa kanssa salaa tyhmiä, niin ei se heti tee vanhemmista huonoja ja välinpitämättömiä. Mun oma lapsesi oli kesällä meillä pihalla yötä kaverinsa kanssa teltassa, minä nukuin sisällä. Kuulin seuraavana päivänä että olivat yöllä hilpaisseet sieltä reissuun, ihan käsittämätöntä. Kyllä sitten kylillä puhuttiin että mitä vanhemmat tekevät kun eivät välitä missä lapset ovat.. Nukuin, olin menossa töihin aamulla eikä olisi tullut mieleenkään ettei poika ole nukkumassa teltassa. Vasta kun netin yhteisöpalstalla puhuttiin lastensuojelusta yms koska vanhemmat eivät välitä, silloin poika ymmärsi kuinka väärin oli tehnyt. Hepä siis olivat lähteneet "aamulla" kalastamaan... Klo 05.. Ja paikallisen abc n kautta. Eli: Ei se aina niin mene ettei vanhempia kiinnosta. Nyt ei sitten enää tänä kesänä yökyläillä saman kaverin kanssa koska heillä jättää järki aina yhdessä. Kiitollinen olen niille vanhemmille, joilta kuulin omani yöreissusta. Varmasti itse kyllä infoisin muille vanhemmille, toki ensin juttelisin omani kanssa siitä, että asiasta pitää kertoa, se on sitä muista välittämistä. Koittaisin toki tehdä niin, ettei käy ilmi mistä tieto on tullut. Itse koen niin, että totta kai luottamus omaan on se tärkein, mutta taas sekin on välinpitämätöntä seurata muiden törttöilyä ajatellen ettei ole oma asia. Sitten eri asia jos vanhempia ei kiinnosta. Mutta taas kasvattajanakin koitan elää siten kuten muutenkin, tee muille niin kuten toivoisit itsellesi tehtävän. Mieti jos kyseessä olisi omasi? Mitä jos sen lapsi tekisi jotain vastaavaa ja muut ajattelisi ettei sua kiinnosta.. Ethän sinäkään lapsesi seurassa joka hetki ole. Mä ajattelisin niin, että mielummin minä kuin poliisi. Ja kyllä, olen kertonut muutamille vanhemmille myös heidän nuorison varastelusta ja sillonkin ajattelin että mielummin minä kuin poliisi. Ja yhä ollaan lasten kanssa hyvissä väleissä, tietävät että tekivät väärin ja tietävät että kerroin koska välitän. Kyllä, varmasti monien mielestä ihan hirveetä.. Pitäis vaan välittää itsestä ja muista viis. Mutta meillä välitetään muistakin, hyvässä ja pahassa.

[/quote]

Että ihan kalastamaan, kauheaa.  Tekstistäsi päätellen sua kiinnostaa enemmän se, mitä kylillä puhutaan ja millaisen maineen saat, ei se, mitä lapsesi tekee.

Vierailija
31/31 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aunakin nuuska on aika yleisesti käytettyä nuorison keskuudessa. Kerran löysin kiekon koulun pukuhuoneesta ja möin sen jollekkin vuotta vanhemmalle 30e hintaan : D

Veikkaampa ettei kukaan osta kiekkoa 30 €