Uskallatko päästää teinityttösi partioon?
Siellä ne lippujohtajat vaan kaataa viattomia tyttöjä puskaan ja panevat.
Kommentit (94)
Näköjään partio ei enää kannata hyveellisiä, terveellisiä ja kristillisiä arvoja. Kondomijakelu kertoo nuorelle, että on ok harrastaa irtosuhteita partion mielestä.
Nuoret panee vaikka äiti ja isi kieltää niin parempi huolehtia ehkäisystä ja kondomi suojaa taudeilta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:16"]
Näköjään partio ei enää kannata hyveellisiä, terveellisiä ja kristillisiä arvoja. Kondomijakelu kertoo nuorelle, että on ok harrastaa irtosuhteita partion mielestä.
[/quote]
Partiossa me emme tuomitse vaan korostamme tässä(kin) asiassa sitä omaa vastuullisuutta muita kohden. Jos nyt pitää nyt alaikäisenä alkaa vehtaamaan aikuisten leikkejä, niin vähintään kondomi pitää olla aina mukana ja mieluiten pysytään pidemmän aikaa sen yhden mielitietyn kanssa. Näin minimoidaan ikävät jälkiseuraukset, joihin nuoret eivät välttämättä ole valmiita. Siitä myös tässä Japanin tulliin jääneestä "kortsulastista" on kyse, vähän ylimitoitetustikin - pidetään jälkiseuraukset loitolla kun varaudutaan etukäteen.
Se että pistetään pää pensaaseen ja vedotaan joihinkin täysin nykyajasta jälkeenjääneeseen arvomaailmaan ei vaan yksinkertaisesti toimi, vaikka kuinka haluttaisiin olla Parempia Ihmisiä. Siinä mielessä lippukuntamme on etuasemassa että joukuissamme on myös naispuolinen terveydenhuollon ammattilainen, jonka "omaa alaa" on juuri nämä teinien hormoonihyrräyksiin liittyvät asiat.
"Kristillisistä arvoista" sen verran, että ultrakonservatiivisessa kristillisessä osassa Yhdysvaltoja ns Bible-beltillä on ylivoimaisesti eniten teiniraskauksia verrattuna muuhun valtakuntaan...eikö ole hassua että "kristillisten arvojen" tyyssijassa tapahtuu sellaista minkä ei missään nimessä pitäisi edes tapahtua jos nuo arvot toimisivat siten kuin väitetään?
Ihmettelen suuresti tätä noussutta kohua. Toki 1000 kortsua on paljon, mutta parempi on varautua kunnolla kuin kesken kahden viikon leirin huomata, ettei olekaan enää suojautumisvälineitä. Moni leiriromanssi olisi varmasti päättynyt huonosti, jos ei olisi ymmärretty pakata kortsuja. Plus suurin pointti on se, ettei niitä itse tarvitse käyttää. Leirillä tutustutaan kymmeniin nuoriin ja ainakin minun piireissäni sitä kortsua voi kaverilta lainata!
Terveisin 20v nainen, jolla takana lähes 15 vuotta partiota. Oli elämän ja nuoruuden parasta aikaa, jota voi nykyisin lämmöllä muistella (myös niitä "leiriromansseja" vaikkei makuupussiin päädyttykään ;D)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:12"]
Ihmettelen suuresti tätä noussutta kohua. Toki 1000 kortsua on paljon, mutta parempi on varautua kunnolla kuin kesken kahden viikon leirin huomata, ettei olekaan enää suojautumisvälineitä. Moni leiriromanssi olisi varmasti päättynyt huonosti, jos ei olisi ymmärretty pakata kortsuja. Plus suurin pointti on se, ettei niitä itse tarvitse käyttää. Leirillä tutustutaan kymmeniin nuoriin ja ainakin minun piireissäni sitä kortsua voi kaverilta lainata!
Terveisin 20v nainen, jolla takana lähes 15 vuotta partiota. Oli elämän ja nuoruuden parasta aikaa, jota voi nykyisin lämmöllä muistella (myös niitä "leiriromansseja" vaikkei makuupussiin päädyttykään ;D)
[/quote]
Kohuun vaikutti varmasti paljon tuo kortsujen suuri määrä (1000 on paljon!) ja toisaalta lehdessä haastateltu partiolaisten edustaja, joka aika kepeästi vaan totesi partiolaisten olevan "aina valmiina" kaikkeen. Facebook-sanailuun vaikutti varmasti eniten, että Japanin Jamboree -facebooksivulla esitettiin tää Iltasanomien juttu ikäänkuin "suurena vitsinä" ja samalla heitettiin, että omat kortongit sitten mukaan... (muistaakseni käytettiin juuri tuota "kortonki"-sanaa...)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:12"]
Moni leiriromanssi olisi varmasti päättynyt huonosti, jos ei olisi ymmärretty pakata kortsuja. Plus suurin pointti on se, ettei niitä itse tarvitse käyttää.
[/quote]
Ihanko oikeasti leiriromanssi menee pieleen siitä, ettei ole kortsuja? Kun tässä nyt on kyseessä monia kansallisuuksia tuolla, puhutko ns. kulttuurinvaihdosta vai ihan suomalaisten kesken tapahtuvasta romanssista? Tai eipä sillä väliä. Koen ihan että aikuistenkin välillä suhde on aika epävakaalla pohjalla, jos panematta jääminen ensimmäisten yhteisten päivien aikana jää väliin. Toki sänkyyn voi hetikin päätyä, mutta ei suhde saisi olla siitä kiinni, että sinne ei päädy (esim. toinen sairas tilapäisesti).
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:12"]
[/quote]
Kohuun vaikutti varmasti paljon tuo kortsujen suuri määrä (1000 on paljon!) ja toisaalta lehdessä haastateltu partiolaisten edustaja, joka aika kepeästi vaan totesi partiolaisten olevan "aina valmiina" kaikkeen. Facebook-sanailuun vaikutti varmasti eniten, että Japanin Jamboree -facebooksivulla esitettiin tää Iltasanomien juttu ikäänkuin "suurena vitsinä" ja samalla heitettiin, että omat kortongit sitten mukaan... (muistaakseni käytettiin juuri tuota "kortonki"-sanaa...)
[/quote]Miksi tämä on ongelma? Ihmisiä panettaa.
Muistakaa lähettää kondomeja myös Afrikkaan.
Yhä oon sitä mieltä, että leirille lähtevät aikuiset eivät tarvitse punaisen ristin lahjoituskortsuja. Kortsut pitää olla omasta takaa mukana! Ja niille alaikäisille, jotka päätyvät ennalta suunnittelemattomaan yhdyntään, olisi ehkä pienempikin määrä riittänyt.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:32"]
Partion pitäisi opettaa kristillisiä arvoja. Olettaisin, että partiossa pidettäisiin ihanteena, että seksi kuuluu avioliittoon. Tuollainen kondomijakelu on kuin ilmaisu sille, että seksi onkin sallittua. Lapseni on partiolainen ja täytyy sanoa, että nyt kyllä tässä kondomijutussa petyin partioon. Miksi partioleirillä täytyy sekstata. Eikö sitä aikaa pysty olemaan ilman.
[/quote]
Juuri siksi kondomit 14 vuotiaiden leirillä ei yllätä, koska partilaistenkin toiminta on kristittyjen pervojen temmellyskenttää.
Oma veikkaus on, että kun tytöt valikoivat hieman vanhempia poikia (esimerkiksi yläasteella autopuolen amispojat ajeluttivat tyttöjä, eivät oman ikäiset), niin tuolla partiossa seksi koskee iän puolesta aika pientä osaa pojista. Jos Suomesta sinne lähtee 1000 nuorta ja 500 ja 500 molempia, niin sukupuolinen kiinnostus kohdistuu ehkä vain 200 poikaan. Tätä kautta kortsuja jäisi paljon yli. Toisaalta siellä ollaan monta päivää. Vaikka 50% menettäisi neitsyyden vasta yli 18-vuotiaana, eiköhän partioporukka ole juuri sitä 50 prosenttia, joka menettää jo aiemmin. Näin se vaan tuppaa menemään.
EN tietenkään ! Eihän Partioon liitytä kuin vasta keski-ikäisinä, .Annan tyttärelleni siis luvan liittyä siihen vasta sitten kun on täyttänyt 45 vuotta. Sen ikäisenähän sinne tietääkseni menevät muutkin .
Eikö vain?
Odottakoon siis kiltisti siihen asti.
Tai no,jos on sitten oikein varhaiskypsä niin voin ehkä joustaa sen verran,että annan hänelle luvan jo kun täyttää 38, mutta siinä kulkee kyllä meillä raja-ei yhtään ennen ainakaan sitä ikää!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 03:29"]
Siis eihän tuolla jamboreella ole vain 14 vuotiaita, vaan myös 17 vuotiaita esimerkiksi. Itse tapasin nykyisin mieheni jamboreella, ja voin kertoa, että kyllä siinä aika kiimassa oltiin kun pari viikkoa tiivisti oltu yhessä ja heti klikkasi tosi hyvin. Nukuttiin vierekkäin ja istuttiin kaikki matkustelut vierekkäin. Ja juu olimme 16 ja 17.
[/quote]
Vielä vastenmilisempi ajatus että siellä 18 vuotiaat panee 14 vuotiaita....
Kyllä tuollaiset tapahtumat pitäisi jakaa selkeästi lasten tapahtumiin tai täysi-ikäisten tapahtumiin.
Suomalaiset osallistujat ovat yhtenä joukkueena osa tätä suurleiriä. Viemme maailmalle meikäläistä menoa, meininkiä ja partioperinteitä – otamme mukaan muun muassa saunan ja tuhat kortsua. Japanin leirin kantavana teemana on Spirit of Unity – kaikkien maailman partiolaisten yhteishenki.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:08"]Uskallan. Oman mieheni olen löytänyt partion kautta. Molemmat lapset mukana partiossa ja vanhempi tyttö lähdössä japaniin.
[/quote]
Teillä ei sitten kumeja ollut vai pettikö partiopojan polkupyörän sisäkumista askartelema leirikondoomi?
Käyttäisivät kumeja ettei partiolaiset lisääntyisi. Myt kai on jo muodikasta tunnustaa että partioliike perustettiin alunperin vain ja ainoastaan poikia varten ja perustaja tunsi suurta ja vähän turhankin monipuolista rakkautta ja mielenkiiintoa pikkupoikiin.
Eikö kukaan vielä ole kommentoinut, että oksettava tuo uutisen teksti "naureskelee että partiolainenhan on aina valmis kaikkeen".
Mitään muuta omituista ei tässä asiassa ole, kuin tuo julkisuuteen annettu kommentti.
Järjetöntä on tämä lasten kondomipelleily. Jokainen panija hoitakoon kumihankintansa itse. Ei niistä kuten panoistakaan tarvitse partiojärjestöjen, terkkarien, radiokanavien tai urheiluliittojen huolta pitää. Kortsupaketti kaupassa maksaa vain muutaman euron.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:52"]
Järjetöntä on tämä lasten kondomipelleily. Jokainen panija hoitakoon kumihankintansa itse. Ei niistä kuten panoistakaan tarvitse partiojärjestöjen, terkkarien, radiokanavien tai urheiluliittojen huolta pitää. Kortsupaketti kaupassa maksaa vain muutaman euron.
[/quote]
Eikös jotkut kaupat kysy ikääkin kondomeja ostaessa? Nyt on kyse jopa 14-vuotiaista. Ei sen ikäiset välttämättä mieti asioita ihan loppuun asti. Sinä et myöskään näe tuota monikansallisuutta ongelmana tuolla? Voiko olettaa, ettei kellään ole tauteja ja vahingossa ei leviä?
Joku vielä puolustelee kondomien tarvetta että "Mut hei, on siel kato aikuisiikin, 14-30v!". Joo, ehkä on syytäkin huoleen...
Partio on siis mahtava harrastus, mutta koska sen "sisältö" on niin paljon kiinni kulloisista johtajista niin ihmisillä on hyvin erilaisia kokemuksia partiosta. Huonot partio-ohjaajat pilaavat partion nopeammin kuin vaikkapa huonot jalkapallovalmentajat jalkapallon. Itse olen ollut kohta 40 vuotta partiossa ja monenmoisia nuoria johtajia (vanhoja tietysti myös) on tullut nähtyä. Omista lapsistani yksi joutui vartionjohtajansa kiusaamaksi ja lopulta erosi partiosta. Liittyi myöhemmin toiseen lippukuntaan.