Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä rakkaan paikan menetyksestä?

Vierailija
16.07.2015 |

Mm. taloudellisista ja terveydellisistä syistä vanhempani joutuvat myymään kesämökkimme, mikä on minulle ihan äärettömän tärkeä ja rakas paikka. Surettaa ihan valtavasti, vaikka kyse onkin vain paikan eikä ihmisen menettämistä. Mökki on osa minua, olen viettänyt kesät siellä ihan pikkulapsesta asti. Olen opiskelija, eikä minulla eikä kenelläkään lähisukulaisella ole mahdollisuutta ostaa paikkaa. Kuinkahan kauan tällaisessa surutyössä menee? Voi kun olisin toivonut ettei tällaista tilannetta olisi tullut eteen ja olisin saanut jättää paikan omille lapsilleni.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sun vanhemmat vuokrata sitä ulkopuoliselle? Näin säilyisi suvun omistuksessa ja vanhempasi saisivat rahaa. Joko yhdelle tai sitten usealle, jolloin voisitte itsekin käyttää joskus.

Vierailija
22/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, kiteytit asian hyvin. Suren jo etukäteen vanhemmista luopumista ja ehkä ajattelen, että tuon paikan säilyttäminen lievittäisi surua.

Olen kyllä pohtinut tätä vanhempieni kanssa ja hekin surevat tilannetta, mutta olemme tulleet johtopäätökseen että myynti on tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhahahahahha mökkiä et saa arkkuusi mukaan

Vierailija
24/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vieläkin unta mökistämme joka myytiin 15 vuotta sitten. Kaipuu sinne on kova. 

Vierailija
25/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo kuoli noin 20 vuotta sitten, ja rakkaat kesäpaikat meni äidin muille sisaruksille. Yhdellä mökillä olen elämässäni käynyt 4 kertaa, mutta silti se oli rakas. Toisella kävin lähes joka kesä lapsuudessa, siellä saunottiin ja vietettiin iltaa, ja sitten palattiin isolle mökille veneellä. Ison mökin (huvilan) menetys kyllä koski eniten. Se on vielä suvussa, mutta ei ole sama asia aikuisena vierailla siellä kuin lapsena olla omalla perheellä. Esimerkiksi rakkaaseen puuhun ei vaan ole enää suotavaa kiivetä, tai tutkia aittoja, tai vaan niittää heinää ja sitten hypellä heinäkasaan.

mutta menetys toi mukanaan hyvääkin. Äiti sai perinnönjaossa sen verran massia, että pystytti samoille seuduille oman kesäpaikan nykyajan mukavuuksilla. Ja sieltä on nyt jo enemmän ihania muistoja, joita ei tarvitse edes jakaa serkkujen kanssa.

Tää taas todistaa, että valkoisten puolella olleeseen sukuun vaan kannattaa kuulua.

Vierailija
26/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:58"]

En jaksa oikein uskoa, että suret rakkaan kesäpaikan menetystä, vaan niitä kaikkia hyviä ja turvallisia muistoja kesäpaikalla rakkaitesi kanssa

[/quote]

En puhu ap:n puolesta, mutta miksipä ei voisi surra kesäpaikan menettämistä ja niitä kesiä, joita olisi vielä ollut mahdollista siellä viettää?  Ei kaikki liity vain lapsuuden muistoihin.

Minä esim. en pysty ostamaan perheemme kesäpaikkaa ja se tulee tarkoittamaan, että jatkossa vietän kesälomat kaupungissa. Eikä kyse ole siitä, että inhoaisin kaupunkia, mutta on suuri harmi, ettei enää ole mahdollista matkustaa tuttuun paikkaan, jossa saa elää kuin kotonaan.

Vierailija
27/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:44"]

Jotenkin en ymmärrä teitä materiaan kiintyneitä. Aivan kuin jonkin tavaran menettämällä kaikki muistotkin häviää. Perinnönjaossa tapellaan arvottomista kipoista.. Mökki on kallis harrastus ja on vain fiksua luopua siitä, jos vain enää saa myytyä!

[/quote]

Mökki/talo on muutakin kuin ne seinät ja sisustus. Ilmeisesti olet aina asunut kerrostalossa kaupungissa, kun et ymmärrä.
[/quote]

No itseasiassa et voisi enempää olla väärässä. Kotoisin pohjoisesta, jossa koko ikäni asunut omakotitalossa. Mummon ja papan mökiltä on paljon rakkaita muistoja, mutta en minä nyt siihen mökkiin takerru..

Isosiskoni on juuri tuollainen materiaaliin takertuja ja en ymmärrä sitä. Olen jo valmiiksi sanonut, että en tule haluamaan mitään, kun vanhemmistani aika jättää. Samoin olen neuvonut kaikkia vanhempia sukulaisia, että älkää nyt missään nimessä säästäkö ja säästäkö vaan eläkää ja viekää kaikki mennessänne!

Pohjoisessa niitä taloja ränsistyy, kun perikunnasta joku ap:n kaltainen roikkuu muistoissa kiinni, mutta perikunnalla ei ole varaa tai haluja ylläpitää taloja. Eikä ap anna sitä myydä, vaikka itse käyttäisi sitä kerran vuodessa.. Mutta kun ne muistot on niin pirun tärkeitä!!

Vierailija
28/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No itseasiassa et voisi enempää olla väärässä. Kotoisin pohjoisesta, jossa koko ikäni asunut omakotitalossa. Mummon ja papan mökiltä on paljon rakkaita muistoja, mutta en minä nyt siihen mökkiin takerru.. Isosiskoni on juuri tuollainen materiaaliin takertuja ja en ymmärrä sitä. Olen jo valmiiksi sanonut, että en tule haluamaan mitään, kun vanhemmistani aika jättää. Samoin olen neuvonut kaikkia vanhempia sukulaisia, että älkää nyt missään nimessä säästäkö ja säästäkö vaan eläkää ja viekää kaikki mennessänne! Pohjoisessa niitä taloja ränsistyy, kun perikunnasta joku ap:n kaltainen roikkuu muistoissa kiinni, mutta perikunnalla ei ole varaa tai haluja ylläpitää taloja. Eikä ap anna sitä myydä, vaikka itse käyttäisi sitä kerran vuodessa.. Mutta kun ne muistot on niin pirun tärkeitä!!"

Juuri näin. Kaikki haluaisivat säilyttää lapsuutensa paratiisit ja onnelat, jossa ei ole huoleen häivää, mutta kun kysymys tulee rahasta, niin silloin laitetaan jo suut suppoon. Suomi on pullollaan ränsistyneitä mökkejä, jotka pilaavat maisemat ja ympäristön, kun muistot ovat niin pirun tärkeintä, mutta niistä ei olla kuitenkaan valmiit maksamaan. Ja vanhan rakennuksen ja ympäristön ylläpito on todella kallista lystiä, sillä tiedän sen omasta kokemuksesta, kun asustelen vapaa-ajalla yli 100v. vanhassa sukutilalla. Ja lapsuuden muistot perustuvat lähes poikkeuksetta vain omaan mielikuvaan onnesta ja lämpimistä kesistä, vaikka todellisuus olisi aivan toinen, eikä rakennuksetkaan ja ympäristö pysy samana, vaan tarvitsevat jatkuvasti hoitoa ja ylläpitoa. 

Vierailija
29/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia seikkoja.

Ensinnäkin ole onnellinen jos saatte myydyksi sen käypään hintaan. Mökkimarkkinat eivät todellakaan vedä nyt ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Toisekseen, ajattele että kun olet valmistunut ja työelämässä, mökeistä on ylitarjontaa, ja voit ostaa puolisosi kanssa yllättävän piankin oman mökkinne ja tehdä sinne omat kesäperinteenne :)

Ikävä kyllä jotkut eivät pääse koskaan yli tärkeän paikan menetyksestä. Meillä on samantyyppinen tapaus suvussa. Tärkeä kesäpaikka on mennyt ajat sitten. Kenelläkään lähisukulaisella ei ole omaa mökkiä vaikka varaa siihen olisi ja syy on siihen se ettei kukaan halua aloittaa nollasta, kun olisi ollut mahdollisuus olla siellä paikassa missä on juuret ja perinteet.

Vierailija
30/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te vuokraisitte sitä jollekulle vieraalle ja saisitte rahaa. Voisitteko tehdä niin?

Vierailija
31/40 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mökeistä tule ylitarjontaa koskaan. Päinvastoin, kun väkiluku lisääntyy, tulee pula rantatonteista.

Vierailija
32/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää vuokrausta. Onko se paikalla, jossa arvo vaan kasvaa.

Vierailija
33/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]22, kiteytit asian hyvin. Suren jo etukäteen vanhemmista luopumista ja ehkä ajattelen, että tuon paikan säilyttäminen lievittäisi surua. Olen kyllä pohtinut tätä vanhempieni kanssa ja hekin surevat tilannetta, mutta olemme tulleet johtopäätökseen että myynti on tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto."

Kesäpaikan hyvät muistot säilyvät mielesäsi koko elinikäsi ja ovat elämäsi voimavara, vaikka kesäpaikka myytäisiin, sillä kukaan ei voi viedä niitä pois ja joskus,  ikävä kyllä,  rakkaan paikan säilyttäminen, voi kääntyä elämässä kielteiseksi, kun omia vanhempia ei enää ole tai ovat sairastuneet pahasti, eikä voimia ole enää huolehtia mökistä, niin kuin kävi ystävälleni, joka äidin kuolema ja isän vaikean sairauden myötä kesämökki on päässyt ränsistymään ja ympäristö metsistymään, kun voimat ja rahat eivät riitä enää mökin ylläpitoon ja nyt painaa vain syyllisyys ja tyhjyys, jotka ovat tulleet kauniiden muistojen tilalle.  

Vierailija
34/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miettikää vuokrausta. Onko se paikalla, jossa arvo vaan kasvaa."

Ehkä vuokraus onnistuu kesäkuukausina, mutta tuotot tuskin riittävät juokseviin kuluihin. Entä mökin ylläpito ja kunnostus, joka on todella kallista, samoin tiet, kaivo/vesi/jätehuolto jne.

Vierailija
35/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tietää jonkin verran elämän katoavaisuudesta, kun tsunami pyyhkäisi kokonaisia kyliä hänen kotikaupungistaan. Voisi ajatella että samalla katosi pala hänen menneisyyttään, mutta se pysyy siellä missä siitä on eniten käyttöä: muistoissa. Älä siis takerru mökin seiniin pitääksesi muistot elossa.

Vierailija
36/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:47"]

Ei mökeistä tule ylitarjontaa koskaan. Päinvastoin, kun väkiluku lisääntyy, tulee pula rantatonteista.

[/quote]

http://yle.fi/uutiset/mokkipommi_mita_tapahtuu_puolelle_miljoonalle_mokille_kun_suuret_ikaluokat_vanhenevat/7999696

Vierailija
37/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Älä hankaloita vanhempiesi oloa vinkumalla heidän päätöksestään. Luuletko, ettei se ole heille tarpeeksi vaikeaa muutenkin? Kasva aikuiseksi!

Vierailija
38/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 000 euroa voi saada tuon linkin mukaan vuokratuloja kesässä jossain Espoon suvisaaristossa.

Vierailija
39/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:02"]15 000 euroa voi saada tuon linkin mukaan vuokratuloja kesässä jossain Espoon suvisaaristossa.
[/quote]

Suvisaariston munaa vai Suvi saa Riston munaa?

Vierailija
40/40 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up