Vanha käpy ihmettelee; onko kaikki häät nykyään orjaleirejä ja rahastusta
Vierestä kuullut muutamien nykyisten häiden näpertelypakkotyöleireistä ja mm täältä lukenut kokemuksia. Siis tehdään prinsessahäät, morsian on narsisti pissipää ja lahjalistat törkeän kalliita ja lopuksi haukutaan jos ei ole tullut riittävästi kallista tavaraa tai rahaa.
Aikoinaan muinaisuudessa omat häät suunniteltin ja tehtiin käytännössä itse; juhlapaikan koristelu hoidettiin matalalla profiililla samana päivänä ilman vuoden työleirejä ystäville. Lahjalistassa oli maltillisia erihintaisia toiveita ja juhlapaikka vain paikka, johon vieraat noin 60-70 mahtui hyvin ja oli lähellä kirkkoa. Syöminen pitopalvelusta.
Ainoa "jälkikiukuttelu" lahjoista oli, kun saimme kolme samaa vähemmän käytännöllistä tavaraa ja yhdeltä tutuimmalta antajalta kysyin, että onnistuisiko mahdollisesti vaihto. Totesi, että lahja on lahja ja se oli siinä.
Kommentit (20)
Olin tänä kesänä ensimmäistä kertaa häissä kaasona, ja sain niin pahat traumat etten enää ikinä halua osallistua yksiinkään häihin.
Vuodenpäivät prinsessan orjana, puhelin soi monta kertaa päivässä, joka helvetin asiaan piti sanoa mielipide ja käydä kirkossa etukäteen kuuntelemassa häämarsseja ja juhlapaikkaa katsomassa ja vähän väliä oli turhaakin turhempia hääpalavereita jossa käytiin prinsessapäivää läpi. Itse piti maksaa kaasonmekko jossa älyttömät kriteerit. Minun piti omalla rahalla käydä askartelukaupassa ostamassa milloin mitäkin kun morsian ei ehtinyt eikä edes maksanut niitä koskaan takaisin. Pistin välit poikki heti häiden jälkeen.
Mä en edes kehtais pyytää (pakottaa) kavereita tekemään kaikkea mahdollista. Tuntuu tosiaan että jos kaasoksi lähtee niin on samantien 24/7 orja häihin asti, vähintään.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:07"]
Olin tänä kesänä ensimmäistä kertaa häissä kaasona, ja sain niin pahat traumat etten enää ikinä halua osallistua yksiinkään häihin.
Vuodenpäivät prinsessan orjana, puhelin soi monta kertaa päivässä, joka helvetin asiaan piti sanoa mielipide ja käydä kirkossa etukäteen kuuntelemassa häämarsseja ja juhlapaikkaa katsomassa ja vähän väliä oli turhaakin turhempia hääpalavereita jossa käytiin prinsessapäivää läpi. Itse piti maksaa kaasonmekko jossa älyttömät kriteerit. Minun piti omalla rahalla käydä askartelukaupassa ostamassa milloin mitäkin kun morsian ei ehtinyt eikä edes maksanut niitä koskaan takaisin. Pistin välit poikki heti häiden jälkeen.
[/quote]
Miksi vasta jälkeen?
Toinenkin käpy on ihmetellyt ihan samaa.
Lisäksi olen ihmetellyt sitä, että monet ottavat häitänsä varten velkaa, jopa 10 000€. Tällaisen tapauksen tiedän. Morsian ei sitten kuitenkaan ollut tyytyväinen häihinsä kaikilta osin ja sen saivat tuntea nahoissaan kaasot ym. apurit. Ja ero tuli muutaman vuoden päästä, häävelka ei ollut vielä edes maksettu. Melko sairasta touhua minusta.
Mä en tunne yhtään tälläisiä morsiamia. Ja olen vuosien varrella ollut n 50 häissä.
sen sijaan tilinumerot kutsuissa ovat lisääntyneet. Ja samoin ruoan hinta.
me maksettiin vuonna 2000 75 mk per hlö pelkästä ruuasta ja tarjoilusta. Itse hoidimme koristelut, pöytäliinat, astiat, jälkiruuat ja kaikki juomat.
Ja paikkavuokra. Tänä vuonna hyvän ystäväni pikkusisko menee naimisiin, heillä sama, itse hoitavat nämä kaikki, caterausfirnasta tulee vain ruuat ja tarjoiluhenkilökunta, hinta 80 e per aikuinen.
kyllä siinä nokka vääntyy nenään kun sukulaiset tuovat lapsilauman ja laittavat tilille 40 e rahaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 14:13"]
Jaa että kun sulla oli kurjat ja köyhät häät vuonna kivi ja vasara oin kaikilla muillakin pitää olla?
[/quote]En ole ap mutta sinulla ja minulla on hyvin eriävä näkemys mikä on köyhää ja kurjaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:50"]
Mä en tunne yhtään tälläisiä morsiamia. Ja olen vuosien varrella ollut n 50 häissä.
me maksettiin vuonna 2000 75 mk per hlö pelkästä ruuasta ja tarjoilusta. Itse hoidimme koristelut, pöytäliinat, astiat, jälkiruuat ja kaikki juomat.
Ja paikkavuokra. Tänä vuonna hyvän ystäväni pikkusisko menee naimisiin, heillä sama, itse hoitavat nämä kaikki, caterausfirnasta tulee vain ruuat ja tarjoiluhenkilökunta, hinta 80 e per aikuinen.
kyllä siinä nokka vääntyy nenään kun sukulaiset tuovat lapsilauman ja laittavat tilille 40 e rahaa.
[/quote]Vaikka kuinka nokka vääntyisi ei ole vieraiden tehtävä kustantaa omaa ruokailuaan. Joskus suku on pahin ja pihin, kenties ystävät sun muut ovat anteliaampia niin morsiamenkin suupielet kääntyvät taas ylöspäin?
Muuten viiden euron nousu viidessätoista vuodessa on aika maltillinen. Vuonna 2000 emme vielä olleet euroissa mutta suhteutit varmaan markat euroksi?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:50"]
[/quote]Vaikka kuinka nokka vääntyisi ei ole vieraiden tehtävä kustantaa omaa ruokailuaan. Joskus suku on pahin ja pihin, kenties ystävät sun muut ovat anteliaampia niin morsiamenkin suupielet kääntyvät taas ylöspäin?
Muuten viiden euron nousu viidessätoista vuodessa on aika maltillinen. Vuonna 2000 emme vielä olleet euroissa mutta suhteutit varmaan markat euroksi?
[/quote]
75 mk ja 80 e. Mikä tässä on hankalaa?
Osaatko laskea?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:50"] Mä en tunne yhtään tälläisiä morsiamia. Ja olen vuosien varrella ollut n 50 häissä. sen sijaan tilinumerot kutsuissa ovat lisääntyneet. Ja samoin ruoan hinta. me maksettiin vuonna 2000 75 mk per hlö pelkästä ruuasta ja tarjoilusta. Itse hoidimme koristelut, pöytäliinat, astiat, jälkiruuat ja kaikki juomat. Ja paikkavuokra. Tänä vuonna hyvän ystäväni pikkusisko menee naimisiin, heillä sama, itse hoitavat nämä kaikki, caterausfirnasta tulee vain ruuat ja tarjoiluhenkilökunta, hinta 80 e per aikuinen. kyllä siinä nokka vääntyy nenään kun sukulaiset tuovat lapsilauman ja laittavat tilille 40 e rahaa. [/quote]Vaikka kuinka nokka vääntyisi ei ole vieraiden tehtävä kustantaa omaa ruokailuaan. Joskus suku on pahin ja pihin, kenties ystävät sun muut ovat anteliaampia niin morsiamenkin suupielet kääntyvät taas ylöspäin? Muuten viiden euron nousu viidessätoista vuodessa on aika maltillinen. Vuonna 2000 emme vielä olleet euroissa mutta suhteutit varmaan markat euroksi? [/quote] 75 mk ja 80 e. Mikä tässä on hankalaa? Osaatko laskea?
[/quote]En ole tuo mutta kun otimme eurovaluutan lähes kaikki muuttui yksi yhteen, se mikä maksoi ennen markan maksoi yhtäkkiä euron -joten maltillinenhan tuo hinnannousu on, noin monen vuoden ajalla. Joo, silloin mentiin metsään siinä kääkihinnoittelussa mutta näin muuten ei ole kovinkaan kummoinen nousu.
[/quote]
Juuri tuosta syystä me emme mene kuin lähisukulaisten häihin. En halua aiheuttaa kenellekään taloudellista tappiota. Kutsuun vastaamme mahdollisimman ripeästi, että kiitos, mutta emme tule. Jos kysytään syytä, vastaan, että kuten jo sanoin, olen iloinen kutsusta, mutta me emme nyt tule. Meidän perheen ruokkiminen maksaisi 400 e hääparille ja minusta se on ihan liikaa. Moni muukin perhe näyttää ottaneen saman linjan, koska noin 150 hengen juhlatiloissa on kuulemma nykyisin vieraita noin puolet ko. määrästä. Pitopalvelua pyörittävä ystäväni totesi, että usein eka tilaus on noin 150:lleja lopulta se tarkennettu alle sadalle.
Melko hintavaa tuolta cateringfirmasta. Järjestin juuri juhlat paikassa, jossa juhlitaan paljon myös häitä, eli kartanoravintolassa. Ruoka tarjoiltiin pöytiin ja oli alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Erittäin laadukasta ruokaa, kuten korkeatasoisessa ravintolassa tuleekin. Paketin hinta oli 54€/hlö. Erillistä tilavuokraa ei ollut ja tämä oli Helsingissä.
Häitäkin voi juhlia monella tavalla ja erilaisilla kustannuksilla. Vieraiden tehtävä ei ole kustantaa juhlia. Lahjojen antamisen tulee olla vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Mikäli hääkutsussa on toive rahalahjasta, on moukkamaista esittää ehdotuksia summalle. Jokainen lahjoittakoon sen verran kuin oma kukkaro kestää.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:54"]
[/quote]
Kyllä siinä luki 75mk ja on varmaan ihan oikea hinta, meillä oli myös häät samoihin aikoihin ja samaa luokkaa oli pitopalvelun ruuat kakkukahveineen per henki. eli reilu 5x enemmän on tänä päivänä ruokailun hinta per vieras.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:50"] Mä en tunne yhtään tälläisiä morsiamia. Ja olen vuosien varrella ollut n 50 häissä. sen sijaan tilinumerot kutsuissa ovat lisääntyneet. Ja samoin ruoan hinta. me maksettiin vuonna 2000 75 mk per hlö pelkästä ruuasta ja tarjoilusta. Itse hoidimme koristelut, pöytäliinat, astiat, jälkiruuat ja kaikki juomat. Ja paikkavuokra. Tänä vuonna hyvän ystäväni pikkusisko menee naimisiin, heillä sama, itse hoitavat nämä kaikki, caterausfirnasta tulee vain ruuat ja tarjoiluhenkilökunta, hinta 80 e per aikuinen. kyllä siinä nokka vääntyy nenään kun sukulaiset tuovat lapsilauman ja laittavat tilille 40 e rahaa. [/quote]Vaikka kuinka nokka vääntyisi ei ole vieraiden tehtävä kustantaa omaa ruokailuaan. Joskus suku on pahin ja pihin, kenties ystävät sun muut ovat anteliaampia niin morsiamenkin suupielet kääntyvät taas ylöspäin? Muuten viiden euron nousu viidessätoista vuodessa on aika maltillinen. Vuonna 2000 emme vielä olleet euroissa mutta suhteutit varmaan markat euroksi? [/quote] 75 mk ja 80 e. Mikä tässä on hankalaa? Osaatko laskea?
[/quote]
se sehän onkin tosiaan näin yksinkertaista ;)
Ymmärrätkö kansantaloudesta mitään? ;)
Kun on 20 vuotta käynyt häissä, joissa ruokana on karjalanpaisti ja musiikkina harmonikka, niin ihmiset tuppaavat päättämään, että omissa häissä on sitten erilaista.
Itselläni ei ole mitään karjalanpaistia ja harmonikkaa vastaan, voisin kelpuuttaa ne omiin häihini, mutta ehkä ihmiset haluavat tarjota vierailleen jotain muuta.
Ja monet haluavat tarjota elämyksen, uusia ruokia, uutta ohjelmaa, paljon ihmisiä tutustumassa toisiinsa. Se maksaa.
Enää ei osata tehdä asioita käsin, eikä jakseta harjoitella. Eivätkä ihmiset ole enää tottuneet lähtemään tekemään töitä yhteisen hyvän eteen, oli se sitten talkoot, heinän teko, ison ryijyn teko jne. Kun ei sitten heti omin käsin tulekaan priimaa, halutaan se tilata ulkopuolelta. Olisi vaikea kuvitella, että aikoinaan naapurin isännät ei olisi tulleet auttamaan töissä, eikä naapurin emännät hääjärjestelyissä, tuskin kukaan heistä kyseli palkan perään, vaan auttaminen kuului hyviin tapoihin, kukin vuorollaan. Yhteisöllisyyttä ei enää ole, edes kaveriporukoiden sisällä. Jokainen vastaa enää yksin itsestään ja kaikki mitä annat itsestäs on sulta pois. Tämä on ajan henki.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:12"]
[/quote]
Kyllä siinä luki 75mk ja on varmaan ihan oikea hinta, meillä oli myös häät samoihin aikoihin ja samaa luokkaa oli pitopalvelun ruuat kakkukahveineen per henki. eli reilu 5x enemmän on tänä päivänä ruokailun hinta per vieras.
[/quote]Ja mikään muuhan ei ole noussut viisinkertaiseksi näiden viidentoista vuoden aikana?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:30"]
Kun on 20 vuotta käynyt häissä, joissa ruokana on karjalanpaisti ja musiikkina harmonikka, niin ihmiset tuppaavat päättämään, että omissa häissä on sitten erilaista.
Itselläni ei ole mitään karjalanpaistia ja harmonikkaa vastaan, voisin kelpuuttaa ne omiin häihini, mutta ehkä ihmiset haluavat tarjota vierailleen jotain muuta.
Ja monet haluavat tarjota elämyksen, uusia ruokia, uutta ohjelmaa, paljon ihmisiä tutustumassa toisiinsa. Se maksaa.
Enää ei osata tehdä asioita käsin, eikä jakseta harjoitella. Eivätkä ihmiset ole enää tottuneet lähtemään tekemään töitä yhteisen hyvän eteen, oli se sitten talkoot, heinän teko, ison ryijyn teko jne. Kun ei sitten heti omin käsin tulekaan priimaa, halutaan se tilata ulkopuolelta. Olisi vaikea kuvitella, että aikoinaan naapurin isännät ei olisi tulleet auttamaan töissä, eikä naapurin emännät hääjärjestelyissä, tuskin kukaan heistä kyseli palkan perään, vaan auttaminen kuului hyviin tapoihin, kukin vuorollaan. Yhteisöllisyyttä ei enää ole, edes kaveriporukoiden sisällä. Jokainen vastaa enää yksin itsestään ja kaikki mitä annat itsestäs on sulta pois. Tämä on ajan henki.
[/quote]
Olen nyt käynyt noin 40 vuotta häissä. Kertaakaan ei ruokana ole ollut karjalanpaisti (tai lohikeitto) eikä kertaakaan ole ollut harmonikkamusiikkia. Eikä esimerkiksi 40 vuotta sitten pyydetty naapurin emäntää hääavuksi vaan kutsutuksi vieraaksi. Kyllä jo siihen aikaan oli pitoemännät ja morsiamen ystävät, jotka niitä häitä järjesti.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]Ja mikään muuhan ei ole noussut viisinkertaiseksi näiden viidentoista vuoden aikana?
[/quote]
no ei mun palkka ainakaan...
-ohis
[/quote]
Sairasta, tuolla hinnalla kannattaa järjestää pienemmät häät suoraan michelin-ravintolassa, tulee ruoka halvemmaksi.
Ei kai tämä ystävän pikkusisko ole kutsunut näitä katastrofisukulaisia hääjuhlaan?
Jo lahjalistojen lähettely on moukkamaista rahastusta, eivät siis ap:nkaan kemut aivan tyylipuhtaat olleet.
Jaa että kun sulla oli kurjat ja köyhät häät vuonna kivi ja vasara oin kaikilla muillakin pitää olla?