Akne aikuisiällä, kohtalotovereita?
Onko kokemusta, mikä on auttanut?
Olen 35v nainen ja ihon kunto on ihan surkea. Olen kokeillut vaikka mitä apukeinoja mutta ilman tuloksia, ainakaan pysyviä.
Minulla oli teini-iässä akne ja silloin yksi tetrasykliini-kuuri auttoi.
Muutama vuosi sitten ilmaantui perioraalidermatiitti eli suunympärysihottuma. Sain siihen tuota tetrasykliiniä joka auttoi.
Vajaa vuosi sitten alkoi tämä akne. Finnejä tulee naaman lisäksi selkään, mikä on uutta. Mustapäitä myös on paljon. Minulla oli tuota tetrasykliiniä vielä yhden kuurin verran reseptillä jäljellä ja syksyllä otin sen. Auttoi jonkin verran mutta ongelma palasi.
Olen aina ollut kuivaihoinen. Vaikka kasvojen iho on kuiva niin eipä se finnejen tuloa estä.
Lääkäriinhän tässä täytyy mennä, tiedän. Onko kokemuksia Roacuttanista? Mietin että olisiko se jo paikallaan mun kohdalla..
Kommentit (11)
Onks hormooni ehkäisy? Jos ei niin kokeile ja jos on niin vaihda merkkiä.
Mulla on aknea leuassa, samanikäinen nainen, käytän välillä metronidazolivoidetta kuurina. Olet varmaan Rosazea-voiteen jo kokeillut?
Mulle tuli, kun lopetin e-pillerit. Teininä ei ollut aknea.
Itse uskon ruokavalion merkitykseen mitä tule ihon terveyteen mutta jokaisella on ilmeisesti vähän erilaiset triggerit. Esim tällä hetkellä oma iho on todella hyvässä kunnossa mutta jos alkaisin syömään maitotuotteita, paljon vehnää ja viljatuotteita sekä sokeria niin parissa viikossa iho olisi jo hirveässä kunnossa. Silloin kun vielä söin näitä säännöllisesti kärsin hirveästä aknesta, joka on jättänyt jälkensä ihoon.
Kuivan ihon kosteutuksella (kuiva iho tukkeutuu helposti), unella ja ulkoilulla on tietysti myös merkitystä.
Minä söin kolmevitosena Roaccutan-kuurin, ja kadun kovasti, etten hakenut aikaisemmin. Finnit katosi lopullisesti ja kerrankin elämässäni sain kauniin ihon. Nyt olenkin jo ryppyinen 😅
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon ruokavalion merkitykseen mitä tule ihon terveyteen mutta jokaisella on ilmeisesti vähän erilaiset triggerit. Esim tällä hetkellä oma iho on todella hyvässä kunnossa mutta jos alkaisin syömään maitotuotteita, paljon vehnää ja viljatuotteita sekä sokeria niin parissa viikossa iho olisi jo hirveässä kunnossa. Silloin kun vielä söin näitä säännöllisesti kärsin hirveästä aknesta, joka on jättänyt jälkensä ihoon.
Kuivan ihon kosteutuksella (kuiva iho tukkeutuu helposti), unella ja ulkoilulla on tietysti myös merkitystä.
Voi olla myös hormonaalista.
Minä söin kaksi roaccutanekuuria. Iho on minusta riittävän hyvässä kunnossa edelleen, vaikka lääkityksestä on kulunut yli 20 vuotta.
Kosmetologilla käyn säännöllisesti.
Täällä kohtalotoveri. Mulla finnejä ei ole välttämättä naamassa paljon, mutta niitä on ympäri vartaloa. Eniten kaulassa ja selässä, mutta ihan kaikki ruumiinosat on käyty läpi. Finnit on yleensä syviä ja pitkään ihossa, ja usein tosi kipeitä. Onneksi ei ole arpeutumistaipumusta, näyttäisin muuten hirviöltä. Finnejä tulee hormonikierron mukaan tai jos joku infektio on päällä, välissä iho on yleensä oikein hyvässä kunnossa. Pod on myös ollut pari vuotta sitten, onneksi parani muutamassa kuukaudessa.
Tetrasykliini ei auttanut mainittavasti enkä ole halunnut kokeilla Roaccutanea. Isolla sinkkiannoksella akne pysyy noita yllä mainittuja piikkejä lukuun ottamatta kurissa, mutta jo muutaman päivän sinkkitablettien unohtaminen aiheuttaa kunnon finni-invaasion. Akne alkoi parikymppisenä (olen nyt 41), joten tuskin häviää ennen vaihdevuosia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös hormonaalista.
Ruokavalio vaikuttaa myös hormoneihin. Mikä yllätys!
Nettikaupoissa myydään sähköisiä mustapääimureita, en ole ostanut, mut tekisi mieli kokeilla ja ostaa.