Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä

Vierailija
15.07.2015 |

mitä lääkeaineita käyttävät? Tuli mieleen tuosta e-resepti-ketjusta.

Itse käyn yksityisellä ja olen kieltänyt kaikkien tietojeni luovutuksen. Lääkärit eivät siis nää toistensa tekstejä eivätkä muiden lääkäreiden lääkkeitä. Itse kuitenkin kerron aina mitä lääkeaineitta käytän, millä vahvuudella ja osaan katsoa myös ristivaikutukset.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:27"]

Entäpä jos joudut sairaalaan siinä tilassa, jossa et kykene selostamaan lääkärillesi mitä lääkkeitä olet syönyt viimeaikoina? Ei ole tainnut käydä mielessä pahat äkilliset sairaskohtaukset, onnettomuudet, vakavat äkilliset komplikaatiot...

[/quote]

On käynyt kyllä mielessä. Hätätapauksessahan voi antaa luvan katsoa tietoja. Itse olen senkin kieltänyt. Tämä on minun päätökseni, potilasta hoidetaan hänen ehdoillaan tai ei ollenkaan. ap

[/quote]

Hätätapauksessa ne katsotaan ilman sinun lupaasi.

Terheisin päivystyksen sh

[/quote]

Itseasissa ei katsota jos sen on kieltänyt etukäteen. Itse olen tälläisen kiellon tehnyt.
[/quote]
Entä lukeeko rinnassasi tieto "elvyttäminen kielletty" jos mahdollisesti joudut auto-onnettomuuteen niine että paikalle tulija tietää jättää sinuun koskematta?

Vierailija
42/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:28"]

Entäpä jos joudut onnettomuuteen ja pitäisi antaa esmes suonensis.lääkkeitä, joilla voi olla pahojakin yhteisvaikutuksia sinun lääkkeiden kanssa?

[/quote]

Niin mitä sitten? Otan siitä vastuun. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:59"]

oman yksikön tietoja saa katsoa, mutta niitä ei saa antaa eteenpäin, esim. sairaalasta terveyskeskukseen jos on kielto.

Entäpä jos joudut sairaalaan siinä tilassa, jossa et kykene selostamaan lääkärillesi mitä lääkkeitä olet syönyt viimeaikoina? Ei ole tainnut käydä mielessä pahat äkilliset sairaskohtaukset, onnettomuudet, vakavat äkilliset komplikaatiot...

[/quote]

On käynyt kyllä mielessä. Hätätapauksessahan voi antaa luvan katsoa tietoja. Itse olen senkin kieltänyt. Tämä on minun päätökseni, potilasta hoidetaan hänen ehdoillaan tai ei ollenkaan. ap

[/quote]

[/quote]

Itseasissa ei katsota jos sen on kieltänyt etukäteen. Itse olen tälläisen kiellon tehnyt.

[/quote]

Vierailija
44/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:34"]

Kerro nyt ap miksei se sun lääkäri saa nähdä niitä sun tietojas??

[/quote]

Sen takia että olen kykynevä kertomaan ne itse. Ei siis ole mitään syytä, että lääkärin pitäisi ne nähdä.

Vierailija
45/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:21"] Kirjoitin toiseenkin reseptiketjuun ja kyllä, se on juuri näin, että valtaosalla ei ole mitään käsitystä lääkkeistä joita he käyttävät. Ylivoimaisesti suurin osa ei osaa kertoa kuin juuri sen verran, että 5 tabl aamulla ja 7 illalla, jos sitäkään. Monesti kommentti on esim., että vaimo ne hoitaa tai se klassinen "no teillähän se tieto pitäisi olla". Ja 90% niistä tapauksista kun potilas itse luettelee oman lääkelistansa, on selvää ettei voi pitää paikkaansa, koska niitä epäloogisuuksia, käsittämättömiä annoksia jne tulee niin paljon. Joko potilas ei muista tai sitten hän käyttää lääkettä epähuomiossa väärin.     [/quote]

niin mitä sitten? Siltikään ei ole tarvetta sille, että olisi PAKKO antaa esim lääkärien katsoa kaikki lääkkeet yms. Tietenkin jos itsestä tuntuu, että se on parempi niin, niin kyllähän niin VOI tehdä. Sen sijaan minun lääkitystäni ei lääkäri ominpäin mene katsomaan, minä kykenen sen lääkärille kertomaan. [/quote] Et kykene silloin jos vaikka onnettomuudessa loukkannut ja sut tuodaa tajuttomana sairaalaan. Ja kuvitteletko että lääkäreillä on aikaa ja kiinnostusta surffata jonkun random tyypin lääkereseptejä?

[/quote]

niin mitä sitten? mitä vittua se sua kaivelee jos lääkäri ei nöe hätätapauksessa mun tietoja? Minähän siitä olen vastuussa.

Vierailija
46/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:21"]

Kirjoitin toiseenkin reseptiketjuun ja kyllä, se on juuri näin, että valtaosalla ei ole mitään käsitystä lääkkeistä joita he käyttävät. Ylivoimaisesti suurin osa ei osaa kertoa kuin juuri sen verran, että 5 tabl aamulla ja 7 illalla, jos sitäkään. Monesti kommentti on esim., että vaimo ne hoitaa tai se klassinen "no teillähän se tieto pitäisi olla". Ja 90% niistä tapauksista kun potilas itse luettelee oman lääkelistansa, on selvää ettei voi pitää paikkaansa, koska niitä epäloogisuuksia, käsittämättömiä annoksia jne tulee niin paljon. Joko potilas ei muista tai sitten hän käyttää lääkettä epähuomiossa väärin.

[/quote]

niin mitä sitten? Siltikään ei ole tarvetta sille, että olisi PAKKO antaa esim lääkärien katsoa kaikki lääkkeet yms. Tietenkin jos itsestä tuntuu, että se on parempi niin, niin kyllähän niin VOI tehdä. Sen sijaan minun lääkitystäni ei lääkäri ominpäin mene katsomaan, minä kykenen sen lääkärille kertomaan.
[/quote]

Siis mitä haittaa siitä nyt on että lääkärit saa kattoa sun tietoja? Sekö, ettes pääse ääneen pätemään, että olet opetellut vähän pakkausselosteita ulkoa?

Vierailija
47/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:34"]

Kerro nyt ap miksei se sun lääkäri saa nähdä niitä sun tietojas??

[/quote]

Sen takia että olen kykynevä kertomaan ne itse. Ei siis ole mitään syytä, että lääkärin pitäisi ne nähdä.
[/quote] Mutta mikä se syy on että se ei saa niitä nähdä? Jos tuo muka olisi se syy niin ei mitään järkeä. Nopeamminhan se lääkäri ne siitä ruudulta katsoo eikä sen tarvitse pohtia voiko suhun luottaa vai ei. Reuhotko jotenkin aggressiivisesti vastaanotoilla vai mitä siellä tiedoissa on mitä pelkäät?

Vierailija
48/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:21"] Kirjoitin toiseenkin reseptiketjuun ja kyllä, se on juuri näin, että valtaosalla ei ole mitään käsitystä lääkkeistä joita he käyttävät. Ylivoimaisesti suurin osa ei osaa kertoa kuin juuri sen verran, että 5 tabl aamulla ja 7 illalla, jos sitäkään. Monesti kommentti on esim., että vaimo ne hoitaa tai se klassinen "no teillähän se tieto pitäisi olla". Ja 90% niistä tapauksista kun potilas itse luettelee oman lääkelistansa, on selvää ettei voi pitää paikkaansa, koska niitä epäloogisuuksia, käsittämättömiä annoksia jne tulee niin paljon. Joko potilas ei muista tai sitten hän käyttää lääkettä epähuomiossa väärin.     [/quote]

niin mitä sitten? Siltikään ei ole tarvetta sille, että olisi PAKKO antaa esim lääkärien katsoa kaikki lääkkeet yms. Tietenkin jos itsestä tuntuu, että se on parempi niin, niin kyllähän niin VOI tehdä. Sen sijaan minun lääkitystäni ei lääkäri ominpäin mene katsomaan, minä kykenen sen lääkärille kertomaan. [/quote] Siis mitä haittaa siitä nyt on että lääkärit saa kattoa sun tietoja? Sekö, ettes pääse ääneen pätemään, että olet opetellut vähän pakkausselosteita ulkoa?

[/quote]

En halua että katsoo. Mitään muuta syytä ei ole. Eikä se ole mitään ulkoa opettelua jos katsoo mikä on vaikuttava aine :D kuka oikeasti on niin tyhmä että mättä suuhunsa lääkettä josta ei tiedä miten toimii?

Vierailija
49/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:34"] Kerro nyt ap miksei se sun lääkäri saa nähdä niitä sun tietojas?? [/quote]

Sen takia että olen kykynevä kertomaan ne itse. Ei siis ole mitään syytä, että lääkärin pitäisi ne nähdä. [/quote] Mutta mikä se syy on että se ei saa niitä nähdä? Jos tuo muka olisi se syy niin ei mitään järkeä. Nopeamminhan se lääkäri ne siitä ruudulta katsoo eikä sen tarvitse pohtia voiko suhun luottaa vai ei. Reuhotko jotenkin aggressiivisesti vastaanotoilla vai mitä siellä tiedoissa on mitä pelkäät?

[/quote]

Jos lääkärin pitää miettiä, valehteleeko potilas vai, niin ei ole lääkäri-potilas-suhde kunnossa. Minä en käy lääkärillä joka lähtökohtaisesti ajattelee, että puhun paskaa. Kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän, koska haluan toimia niin. Piste.

Vierailija
50/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoita uusia lääkkeitä yksityisellä, jos en saa katsoa mitä muita lääkkeitä on määrätty. Jos potilas väittää tietävänsä mikä lääke sopii minkäkin kanssa, kategorisoin mt- osastoon ja suosittelen tulemaan takaisin kun on valmis kertomaan. En ole reseptikone vaan kokonaisvaltaisen terveydenhuollon ammattilainen. T. Terv. Keskuksen ja yksityisen puolen keikkalääkäri

Vierailija
51/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:34"] Kerro nyt ap miksei se sun lääkäri saa nähdä niitä sun tietojas?? [/quote]

Sen takia että olen kykynevä kertomaan ne itse. Ei siis ole mitään syytä, että lääkärin pitäisi ne nähdä. [/quote] Mutta mikä se syy on että se ei saa niitä nähdä? Jos tuo muka olisi se syy niin ei mitään järkeä. Nopeamminhan se lääkäri ne siitä ruudulta katsoo eikä sen tarvitse pohtia voiko suhun luottaa vai ei. Reuhotko jotenkin aggressiivisesti vastaanotoilla vai mitä siellä tiedoissa on mitä pelkäät?

[/quote]

Jos lääkärin pitää miettiä, valehteleeko potilas vai, niin ei ole lääkäri-potilas-suhde kunnossa. Minä en käy lääkärillä joka lähtökohtaisesti ajattelee, että puhun paskaa. Kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän, koska haluan toimia niin. Piste.
[/quote] no jos sulla kerta on lääkäriin jo suhde niin eikö hänen pitäisi jo tietää lääkityksesi kysymättä? Tää on niin outo tarina...

Vierailija
52/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:52"]En kirjoita uusia lääkkeitä yksityisellä, jos en saa katsoa mitä muita lääkkeitä on määrätty. Jos potilas väittää tietävänsä mikä lääke sopii minkäkin kanssa, kategorisoin mt- osastoon ja suosittelen tulemaan takaisin kun on valmis kertomaan. En ole reseptikone vaan kokonaisvaltaisen terveydenhuollon ammattilainen. T. Terv. Keskuksen ja yksityisen puolen keikkalääkäri
[/quote]

olin juuri tulossa kirjoittamaan aivan saman, ehditkin ensin.

Vierailija
53/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:45"]

niin mitä sitten? Siltikään ei ole tarvetta sille, että olisi PAKKO antaa esim lääkärien katsoa kaikki lääkkeet yms. Tietenkin jos itsestä tuntuu, että se on parempi niin, niin kyllähän niin VOI tehdä. Sen sijaan minun lääkitystäni ei lääkäri ominpäin mene katsomaan, minä kykenen sen lääkärille kertomaan. [/quote] Siis mitä haittaa siitä nyt on että lääkärit saa kattoa sun tietoja? Sekö, ettes pääse ääneen pätemään, että olet opetellut vähän pakkausselosteita ulkoa?

[/quote]

En halua että katsoo. Mitään muuta syytä ei ole. Eikä se ole mitään ulkoa opettelua jos katsoo mikä on vaikuttava aine :D kuka oikeasti on niin tyhmä että mättä suuhunsa lääkettä josta ei tiedä miten toimii?
[/quote]

Kyllä mä ainakin luen pakkausselosteet aina. Jokaisen perheen jäsenen antibiooteista lähtien niin tiedän mitä seuraan mahdollisia haittavaikutuksia ajatellen.
Mutta silti lääkäreillä on lupa katsoa tietoja. Typerää tuollainen itsensä ylistäminen typerällä tavalla. Mutta onneks se ei ole meiltä muilta pois mitä ikinä teetkin. Kunhan et vain päivittäin käy lääkärissä kertomassa kuinka olet taas opetellut uusia lääkkeitä ja haluaisit lisää pillereitä dosettiisi.

Vierailija
54/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin syön monenlaisia lääkkeitä, koska minulla on pari perussairautta. Lisäksi olen allerginen monelle antibiootille, joita on silloin tällöin koetettu pissatulehdukseen, hengitystietulehdukseen tms. Lääkeallergian puhkeaminen on ainainen huoleni, jos joudun syömään jotain minulle uutta lääkettä. Samoin eri antibiootit vaikuttavat eri tavoin peruslääkkeisiini. On vaikea muistaa kaikkia lääkeaineita, sillä esim. jotkut penisilliinijohdannaiset käyvät minulle, toisista taas on tullut oireita. Siksi siellä tk:n tietokannassa on lueteltu ne lääkkeet, joista on lähtenyt kurkku turpoamaan umpeen. Pelkkä lääkeaine sinänsä ei ole riittävä tieto.

Vierailija
55/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:58"]

[/quote]

[/quote]

Kuinkahan annat hätätapauksessa luvan katsota tietoja, jos olet esimerkiksi tajuton? Et ole kovin pitkälle tainnut oikeasti ajatella. Toki jos haluat ylipäätään kieltäytyä esimerkiksi elämän pelastavasta hoidosta, niin mikä jottei, omahan on riskisi. Tosin jos tilanne on kuten ilmeisesti ap:lla, että käy useilla eri lääkäreillä eikä halua heidän näkevän muiden kirjoittamia lääketietoja, ensimmäisenä tulee mieleen että ei siellä lääkärillä sen vuoksi käydäkään, että se oma terveys itsessään kiinnostaisikaan. Ikävää että toisille lääkärit ovat pelkkiä reseptiautomaatteja.

[/quote]

tuo suostumus tehdään siis etukäteen. Joten olen mietitnyt tarpeeksi pitkälle. Ja olen kieltänyt tietojen katselun myös hätätapauksessa. Etukäteen nimenomaan.

Vierailija
56/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
57/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, mutta en muista minkä nimistä verenpainelääkettä käytän.

Vierailija
58/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:11"]

Monet varmaan joutuvat hoitamaan muitakin asioita kuin mitä e-pillereitä syövät. Aikuisilla usein on vastuuta muistakin kuin pelkästään omasta navasta.  Katsotaan sitten kun sinulla on lääkitys useampaan sairauteen, perhe ja työ ja muu elämä, kuinka hyvin olet perillä kaikesta:)

[/quote]

Mulla on useampi  sairaus ja syön useampaa lääkettä. On myös muu elämä :) Itselle se on aivan selvä asia, että kun lääkäri määrää uudeen lääkkeen, niin katsotaan se vaikuttava aine, luetaan pakkausseloste ja katsotaan mitä ristivaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa ja painetaan ne mieleen. Eihän se nyt ole kova työ minuutin parn ajan perehtyä siihen, mitä lääkettä syö. ap

Vierailija
59/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tiedot saa katsoa, miksi ihmeessä ne salaisin?

Vierailija
60/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on että lääkärit pääsevät näkemään muut lääkkeesi? Kyllä minä ainakin haluan, että minua hoitava henkilökunta pystyy tekemään hoitoratkaisunsa parhaaseen mahdolliseen tietoon perustuen. Esim. noita ristivaikutuksiahan jne. selviää koko ajan lisää ja suositukset muuttuu, tuskinpa sinulla on viimeisintä tutkimustietoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän