Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä

Vierailija
15.07.2015 |

mitä lääkeaineita käyttävät? Tuli mieleen tuosta e-resepti-ketjusta.

Itse käyn yksityisellä ja olen kieltänyt kaikkien tietojeni luovutuksen. Lääkärit eivät siis nää toistensa tekstejä eivätkä muiden lääkäreiden lääkkeitä. Itse kuitenkin kerron aina mitä lääkeaineitta käytän, millä vahvuudella ja osaan katsoa myös ristivaikutukset.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sitä ei ajattele, että joku edes on lääke. Aikanaan kun söin e-pillereitä, en aina muistanut mainita sitä koska mielestäni se ei ollut LÄÄKE vaan ehkäisy.

Vierailija
2/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:39"]

Joskus sitä ei ajattele, että joku edes on lääke. Aikanaan kun söin e-pillereitä, en aina muistanut mainita sitä koska mielestäni se ei ollut LÄÄKE vaan ehkäisy.

[/quote]

Outoa. Itse olen käyttänyt e-pillereitä 12-vuotiaasta ja aina kertonut ne lääkärille. Koska lukeehan jo siellä pakkaustelosteessa, että voi olla vaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Tottakai e-pillerit ovat lääke, mitä muutakaan ne olisivat? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen niin että pääsen helpommalla itse kun on tekstit lääkäreillä valmiina tiedoissa.

Ja kyllä. Tutkin itsekkin lääkkeet

Vierailija
4/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos joudut sairaalaan siinä tilassa, jossa et kykene selostamaan lääkärillesi mitä lääkkeitä olet syönyt viimeaikoina? Ei ole tainnut käydä mielessä pahat äkilliset sairaskohtaukset, onnettomuudet, vakavat äkilliset komplikaatiot...

Vierailija
5/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:27"]

Entäpä jos joudut sairaalaan siinä tilassa, jossa et kykene selostamaan lääkärillesi mitä lääkkeitä olet syönyt viimeaikoina? Ei ole tainnut käydä mielessä pahat äkilliset sairaskohtaukset, onnettomuudet, vakavat äkilliset komplikaatiot...

[/quote]

On käynyt kyllä mielessä. Hätätapauksessahan voi antaa luvan katsoa tietoja. Itse olen senkin kieltänyt. Tämä on minun päätökseni, potilasta hoidetaan hänen ehdoillaan tai ei ollenkaan. ap

Vierailija
6/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:53"]

[/quote]

On käynyt kyllä mielessä. Hätätapauksessahan voi antaa luvan katsoa tietoja. Itse olen senkin kieltänyt. Tämä on minun päätökseni, potilasta hoidetaan hänen ehdoillaan tai ei ollenkaan. ap

[/quote]

Kuinkahan annat hätätapauksessa luvan katsota tietoja, jos olet esimerkiksi tajuton? Et ole kovin pitkälle tainnut oikeasti ajatella. Toki jos haluat ylipäätään kieltäytyä esimerkiksi elämän pelastavasta hoidosta, niin mikä jottei, omahan on riskisi. Tosin jos tilanne on kuten ilmeisesti ap:lla, että käy useilla eri lääkäreillä eikä halua heidän näkevän muiden kirjoittamia lääketietoja, ensimmäisenä tulee mieleen että ei siellä lääkärillä sen vuoksi käydäkään, että se oma terveys itsessään kiinnostaisikaan. Ikävää että toisille lääkärit ovat pelkkiä reseptiautomaatteja.

Vierailija
7/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Hätätapauksessa ne katsotaan ilman sinun lupaasi.

Terheisin päivystyksen sh

Vierailija
8/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:59"]

[/quote]

[/quote]

Hätätapauksessa ne katsotaan ilman sinun lupaasi.

Terheisin päivystyksen sh

[/quote]

Okei, tuota en oikeastaan edes tiennyt. 7.

Vierailija
9/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojen salaamine on ihan ok perusterveelle ihmiselle, joka käy kerran pari vuodessa valittamasa flunssaa terveydenhuollossa. Vaikka en ymmärrä, mitä etua tietojen katselukiellosta edes on. Mutta jos olet moniongelmainen, monta sairautta ja monta lääkitystä samaan aikaan menossa, on aivan hulluutta suojata omia tietojaan. Lääkäreiden on hyvä nähdä kokonaisuuus hoidoista ja lääkityksistä. 

Miksi te haluatte tietojanne salattavan??

Vierailija
10/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet varmaan joutuvat hoitamaan muitakin asioita kuin mitä e-pillereitä syövät. Aikuisilla usein on vastuuta muistakin kuin pelkästään omasta navasta.  Katsotaan sitten kun sinulla on lääkitys useampaan sairauteen, perhe ja työ ja muu elämä, kuinka hyvin olet perillä kaikesta:)

Vierailija
11/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida ettei minkään lääkkeen pakkausselosteessa ole lueteltu kaikkia mahdollisia interaktioita. Eikä se ole aina niin yksinkertaista, että kaksi lääkeainetta ei sovi yhteen. Voi myös olla, että ne kaksi lääkettä sopivat yhteen, paitsi siinä tapauksessa että lääkitykseen on lisäksi kombinoitu lääke X.

Toki jokainen saa ottaa vastuun hoidostaan ja lääkityksestään, mutta mihin sitä lääkäriä silloin tarvitaan? Kirjoittamaan reseptejä ja sairauslomaa?

Vierailija
12/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden väärinkäyttäjät on sellaisia jotka eivät halua että toiset lääkärit tietävät lääketiedot. Miten muuten sitä panacodia lisää saisi taas kun lääkäri näkee et viikko sit pyysi paketin samaa kolmiolääkettä.

Eiköhän se ole aivan selkeä tapaus tämäkin täällä huuteleva kiellon antanut tapauskin.

Vierailija
13/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:58"]

[/quote]

[/quote]

Kuinkahan annat hätätapauksessa luvan katsota tietoja, jos olet esimerkiksi tajuton? Et ole kovin pitkälle tainnut oikeasti ajatella. Toki jos haluat ylipäätään kieltäytyä esimerkiksi elämän pelastavasta hoidosta, niin mikä jottei, omahan on riskisi. Tosin jos tilanne on kuten ilmeisesti ap:lla, että käy useilla eri lääkäreillä eikä halua heidän näkevän muiden kirjoittamia lääketietoja, ensimmäisenä tulee mieleen että ei siellä lääkärillä sen vuoksi käydäkään, että se oma terveys itsessään kiinnostaisikaan. Ikävää että toisille lääkärit ovat pelkkiä reseptiautomaatteja.

[/quote]

tuo suostumus tehdään siis etukäteen. Joten olen mietitnyt tarpeeksi pitkälle. Ja olen kieltänyt tietojen katselun myös hätätapauksessa. Etukäteen nimenomaan.

[/quote]

Miksi se on sinulle niin tärkeää ettei kukaan saa katsoa?

Vierailija
14/69 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön niin vähän lääkkeitä, että ei ginost perehtyä mihinkään koktaileihin. En edes muista milloin mulla on viimeksi ollut joku lääkekuuri, joskus 4 -5 vuotta sitten.

Ap taitaa fanittaa lääkkeitä fanaattisesti.

Vierailija
15/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:21"] Kirjoitin toiseenkin reseptiketjuun ja kyllä, se on juuri näin, että valtaosalla ei ole mitään käsitystä lääkkeistä joita he käyttävät. Ylivoimaisesti suurin osa ei osaa kertoa kuin juuri sen verran, että 5 tabl aamulla ja 7 illalla, jos sitäkään. Monesti kommentti on esim., että vaimo ne hoitaa tai se klassinen "no teillähän se tieto pitäisi olla". Ja 90% niistä tapauksista kun potilas itse luettelee oman lääkelistansa, on selvää ettei voi pitää paikkaansa, koska niitä epäloogisuuksia, käsittämättömiä annoksia jne tulee niin paljon. Joko potilas ei muista tai sitten hän käyttää lääkettä epähuomiossa väärin.     [/quote]

niin mitä sitten? Siltikään ei ole tarvetta sille, että olisi PAKKO antaa esim lääkärien katsoa kaikki lääkkeet yms. Tietenkin jos itsestä tuntuu, että se on parempi niin, niin kyllähän niin VOI tehdä. Sen sijaan minun lääkitystäni ei lääkäri ominpäin mene katsomaan, minä kykenen sen lääkärille kertomaan. [/quote] Et kykene silloin jos vaikka onnettomuudessa loukkannut ja sut tuodaa tajuttomana sairaalaan. Ja kuvitteletko että lääkäreillä on aikaa ja kiinnostusta surffata jonkun random tyypin lääkereseptejä?

[/quote]

niin mitä sitten? mitä vittua se sua kaivelee jos lääkäri ei nöe hätätapauksessa mun tietoja? Minähän siitä olen vastuussa.
[/quote]
Ei kaivele minua pätkääkään. Kommentoin vaan tuota, että kun kuvittelet aina itse voivasi kertoa käyttämäsi lääkkeet lääkärille niin väärin: et voi. Eli ainakin hätätapauksissa lääkärillä olisi kyllä syytä nähdä ne. Ihmettelen, että miksi edes käyt lääkärissä ja syöt lääkkeitä jos välttämättä haluat pimittää lääkäreiltä tietoa. Jotenkin ymmärtäisin jos itse olisit joku terveydenhoitoala ammattilainen ja pääset sisäisistä tietokannoista lukemaan lääkkeistä ja vaikutuksista, mutta että pakkausselosteen perusteella kuvittelet olevasi asiantuntija...

Vierailija
16/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin helposti kuvitella että kaikki vanhukset ja lapset eivät muista kaikkia lääkkeitään.

Minkälainen ihminen ei halua lääkärin näkevän käyttämiään lääkkeitä? Ensimmäisenä tulee mieleen lääkkeiden väärin käyttäjä.

Vierailija
17/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kuulostaa nimenomaan lääkkeiden väärinkäyttäjältä. Eikä muutenkaan kovin fiksulta ihmiseltä.

Vierailija
18/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 19:34"]

No huhhuh, ihan kuin lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa kiinnostaisi tirkistellä turhaan sinun lääkkeitäsi... Pientä vainoharhaisuutta ilmassa? Lääkärit on koulutettu juuri mm. arvioimaan eri lääkeaineiden yhteisvaikutuksia. Kaikki ei lue siinä lääkkeen pakkausselosteessa. Toivottavasti et käytä kovin suurta lääkearsenaalia, koska pelkästään itse arvioimalla saatat vaarantaa terveytesi vakavasti.

[/quote]

Käytän paljon lääkkeitä. Lääkärin ei kuitenkaan ole tarve mistään tietokannasta katoa mitä lääkkeitä käytän, vaan kerron hänelle itse kaikki ne lääkeaineet joita syön. Minä tiedän vallan mainiosti, mitä lääkkeitä suuhuni laitan päivittäin ja lääkäri saa tiedon suoraan minulta. Ei siis ole tarve salata, mutta ei myöskään ole tarve antaa lupaa lääkärin katsoa itsenäisesti mitään tietoja.

[/quote]

Jutuistasi kyllä huomaa että et ole täysin terve. Mitä muuta vedät lääkkeiden lisäksi?

Vierailija
19/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 22:34"] Kerro nyt ap miksei se sun lääkäri saa nähdä niitä sun tietojas?? [/quote]

Sen takia että olen kykynevä kertomaan ne itse. Ei siis ole mitään syytä, että lääkärin pitäisi ne nähdä. [/quote] Mutta mikä se syy on että se ei saa niitä nähdä? Jos tuo muka olisi se syy niin ei mitään järkeä. Nopeamminhan se lääkäri ne siitä ruudulta katsoo eikä sen tarvitse pohtia voiko suhun luottaa vai ei. Reuhotko jotenkin aggressiivisesti vastaanotoilla vai mitä siellä tiedoissa on mitä pelkäät?

[/quote]

Jos lääkärin pitää miettiä, valehteleeko potilas vai, niin ei ole lääkäri-potilas-suhde kunnossa. Minä en käy lääkärillä joka lähtökohtaisesti ajattelee, että puhun paskaa. Kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän, koska haluan toimia niin. Piste.

[/quote]

Potilaat valehtelee tosi paljon ja lääkärit tietää sen.

Vierailija
20/69 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat just sellaselta ylimieliseltä kaikkitietäjältä joka tavallisena tallaajana yrittää asettua lääkärien yläpuolelle. Eiköhän se jossain vaiheessa elämää kosahda omaan nilkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi