Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu ilman opintotukia – mahdottomuus??

toivoton tulevaisuus
25.02.2022 |

Haluaisin aloittaa sairaanhoitajan opinnot (olettaen, että pääsen sisälle), mutta olen jo yhden (turhan) tutkinnon suorittanut ja käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja jopa muutaman ekstran. Eli mulle ei satavarmana myönnetä opintotukia enää. En usko, että työkuukaudet riittävät myöskään mihinkään aikuiskoulutustukeen tai mitä näitä nyt on. Olen ollut pääosin työtön valmistumisesta asti. Onko siis mitään toivoa kyetä tekemään sairaanhoitajan opintoja ja töitä samaan aikaan, kun on myös oltava kotona koiran kanssa/elettävä sosiaalielämää jne. En kestä ajatustakaan, että olisin koko päivän tunneilla ja sitten koko illan jossain työssä. Eikä se ole mahdollistakaan. Pärjään pienillä tuloilla tällä hetkellä, mutta en tulottomana. Onnistuuko muilta opiskelu tällä tavoin? Muutama päivä viikossa töitä ja muutama koulua? Jos on esim paljon etäopintoja tai monimuoto-opintoja? Saako harjoitteluista palkkaa? Kuinka nopeasti pääsee joihinkin omaa alaa vastaaviin töihin opiskeluaikana? Vai pitäisikö suosiolla luovuttaa ja jatkaa työttömänä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi opiskella, kun käy töissä, saa palkkaa.

Itse opiskelin juuri yliopistotutkinnon täysipäiväisen työn ohella tavoiteajassa, joten sh-opinnot onnistuu varmasti.

Huomaa, ettet tajua mistä puhut. Kerrotko miten läsnäoloa vaativat opinnot harjoitteluineen tehdään töissä käyden?

MInä teen sh-opintojen ohessa töitä eli iltoja, öitä ja viikonloppuja. Samoin tekee moni kaverini, joten mikä tässä nyt on niin hankalaa? Tosin minulla ei ole koiraa.

Vierailija
22/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen vuoden jälkeen saat varmasti kokoaikaista kesätyötä alalta, ja sen jälkeen voit keikkailla. Harjoittelut on palkattomia. Koulupäivät eivät ole mitään kokopäivän mittaisia 5 päivää viikossa. Eli käytännössä eka vuosi on se kriittinen, toisaalta se on 9kk, sen kun pystyt rahoittamaan niin sen jälkeen pystyy tekemään töitä samalla, opintoja voi sovitella ja koulunkin voi läpäistä niin että tavoitteena on valmistuminen, ei valmistuminen 5 keskiarvolla. Opinnäytetyö aiheen kun valitsee jo alussa, sen pystyy kirjoittamaan samalla kun tekee aiheeseen liittyviä kursseja. 

Tsemppiä! Kannattaa miettiä asiaa 30 vuoden näkökulmaan, että mitä kannattaa. 

Ei kukaan aikuinen elä pienipalkkaisilla kesätöillä koko vuotta. Opintoihin kuuluu valtavasti palkattomia harjoitteluja, joiden aikana ei ole mahdollista käydä muualla töissä. Muukin opiskelu vaatii läsnäoloa.

Ei niitä pakollisia harjotteluja nyt niin kauhean paljon ole ja läsnäoloakaan ei ihan hirveästi. Helposti pystyy tekemään vaikka 50% työaikaa, jos työpaikka haluaa vähänkään joustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen opintotukikuukausia ei ole rajattu, joten lähihoitajaksi voit vaihtaa vaikka heti.

Sairaanhoitajaopiskelija voi alkaa tehdä lähihoitajan sijaisuuksia ekan vuoden opintojen jälkeen. Joten vuodeksi vain tarvitsisit rahoitusta. Järjestyisiköhän omaehtoinen työkkäristä?

Vierailija
24/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi opiskella, kun käy töissä, saa palkkaa.

Itse opiskelin juuri yliopistotutkinnon täysipäiväisen työn ohella tavoiteajassa, joten sh-opinnot onnistuu varmasti.

Huomaa, ettet tajua mistä puhut. Kerrotko miten läsnäoloa vaativat opinnot harjoitteluineen tehdään töissä käyden?

Itse opiskelin kokopäiväisesti töiden ohessa. Ihmettelin kyllä että jotkut opiskelikaverit meinasivat uupua opiskeluun, vaikka olivat sinkkuja tai parisuhteessa, eivätkä käyneet töissä. Itse tein noin 20h viikossa töitä ja minulla oli kolme alaikäistä lasta. Toki opiskeluun oli miehen tuki, mutta minusta ne perheettömät pääsi paljon helpommalla. Ja opintomestyskin oli hyvä, arvosanat ihan ryhmän kärkeä.

Vierailija
25/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne: opintotuet käytetty, opinto- ja asuntolainat maksussa, ja uusi koulutus hankinnassa. Pelastus oli iltatyö ja vanhempien tuki. Jos olin aamusta koulussa ja iltapäivällä säntäsin töihin, koira oli hoidossa. Pidemmän päälle kuitenkin todella raskasta ja taloudellinen ahdinko aikamoinen. Opinnot ovat nyt loppusuoralla, vain kaksi harjoittelujaksoa puuttuu. Niiden toteuttaminen palkkatyön ohessa on helvetin rankkaa, kun en ole enää parikymppinen.

Vierailija
26/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Menot minimiin ja tee vuosi hanttihommia ottaen kaikki ylityöt mitä tarjotaan. Näin saat useamman tonnin säästöön. Sitten opiskelun ohessa töitä niin paljon kuin aikataulu sallii ja kesät töissä tietysti myös.

Vierailija
27/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole työllistynyt nykyisellä tutkinnolllasi niin luulisi TE-toimiston puoltavan omaehtoista opiskelua sairaanhoitajaksi.

Vierailija
28/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsuuden haave opiskella kampaajaksi.

Valmistuin tradenomiksi, pääsin ison firman talousosastolle töihin.

Vuoden jälkeen kävin koulussa 8-15/16 ja sen jälkeen töihin.

Töissä olin mm joka lauantai.

Pari v meni. Työharjoittelut tein mm kesälomalla, mitä muuta otin.

Hölmöähän se oli, valmistua ammattiin, mitä ei ikinä tarvi.

Leikkaan perheen jäsenten hiukset.

Opettaja oli tosi joustava koulussa.

Lauantaisin kävi usein joku kollega leikkaamassa hiukset. Veloitin 10 e. Otan kuvat ennen ja jälkeen. Sain harjoittelun lyhennyksen hyvitetyksi tällä.

Vierailija
29/29 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, jos niin haluat. Itse opiskelin asuntovelkaisena, perheellisenä ja suurimmaksi osaksi kokonaan ilman tuloja ammattikorkeakoulututkinnon monimuotokoulutuksena. Eka vuosi meni aika pitkälti säästöjen varassa, silloin en ollut töissä lainkaan. Kakkosvuoden olin täyspäiväisesti töissä ja samalla opiskelin samaan tahtiin kuin opiskelutoverini. Ei ollut helppoa, mutta vuoden sitä jaksoi. Kolmantena vuonna suoritin edelliseltä vuodelta rästiin jääneitä harjoitteluita, kirjoitin opinnäytetyötä ja tein välillä keikkatöitä. Valmistuin puoli vuotta etuajassa. Raha oli tiukassa, mutta sitä oppii elämään yllättävän vähällä kun on pakko. Omat opiskeluni suoritin ennen korona-aikaa, mutta silloinkin oli jo paljon etäopiskelua. Veikkaan, että nyt on vielä enemmän. Opiskelijalle se tarkoittaa lisää joustavuutta, kun kurssin suorittaminen ei ole sidottu tiettyyn kellonaikaan ja paikallaolovaatimukseen.