Etävanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa itselleen, rikosilmoitus?
Meillä on (valitettavasti) yhteishuoltajuus ja teinin tiliin on siis käyttöoikeus myös etävanhemmalla. Ottaa sieltä rahaa silloin tällöin. Ennen tätä ongelmaa ei ollut (koska lapsen tilillä ei ollut rahaa, pelattiin vaan käteisellä) mutta nyt sai Visa Electronin koska se on vaan niin paljon helpompi!
Mitä ihmettä voin tehdä, lapsella(teinillä) ihan omia palkkatulojakin tuonne tililleen!
Kyseessä pienet summat, toistaiseksi. En tiedä onko korjaillut omaa miinukselle mennyttä tiliään vai mikä järki on muutaman euron siirroilla mutta pelottaa koska lähtee enemmän! Nytkin teini on kielimatkalla ja tilillä rahaa suhteellisen paljon ja turvallisempihan se siellä olisi pitää kun kantaa isoa kasaa käteistä mukanaan mutta... Oon niin vihainen!
Exälle on turha puhua, vastauksena on joko valheita tai haistattelua, niinkuin muissakin asioissa 99%
Voinko tehdä rikosilmoituksen? Pankki ei yksistään varmaan pysty exän käyttöoikeuksia lasten tileihin poistamaan.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen??? [/quote] Pitääpä kysyä lapselta. Voi kun olisikin vain kyse tästä. Vaikka aika nihilististä lähteä niitä siirtelemäänkään mutta ei ois sentään varastanut lapseltaan.
[/quote]
Voi olla, että on nihilistä...mutta meillä on sovittu rahan käyttöön tietyt pelisäännöt ja niistä pidetään kiinni vaikka olisi muutamasta sentistä kiinni. esim. nettipelit
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen??? [/quote] Pitääpä kysyä lapselta. Voi kun olisikin vain kyse tästä. Vaikka aika nihilististä lähteä niitä siirtelemäänkään mutta ei ois sentään varastanut lapseltaan.
[/quote]
Ensin syytetään varkaaksi ja sitten vasta kysytään. :D Minä olisin ensinmäisenä isällä soittanut mikä on homman nimi vaikka ei mitään parhaita kavereita ollakaan.
Alaikäinen saa yksin avata tilin omia palkkatulojaan varten. Siihen tiliin ei ole vanhemmilla käyttöoikeutta. Yhteys pankkiin hop hop.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:54"]
Alaikäisen lapsen saamat lahjarahat ja itse ansaitsemat tulot ovat lapsen omaisuutta. Niiden vieminen ilman lapsen lupaa on rikos. Näin laissa. Kyllä voi tehdä rikosilmoituksen ja sen kyllä lapsen puolesta tekisinkin. Vanhemmilla ei ole oikeutta viedä rahoja, silloin kun ne on lapsen omistuksessa.
[/quote]
Rikos on niin pieni, että se palautuu poliisilta. Rikosten tutkinta keskeytetty näytönpuutteen( Millä todistat, että isä ei ole käyttänyt varoja lapsen eduksi) ja rikoshyödyn vähäisyydetä johtuen. t. etävanhemmasta rikosilmoituksen tehnyt.
Pankissa kannattaa aina käydä. Minä sain lapselle tilin ihan sanomalla, että olen yksinhuoltaja.
[/quote]
Pankki teki väärin jos ei tarkistanut Väestörekisterikeskuksesta alaikäisen todellisia huoltajia (jos siis oikeasti yhteishuoltajuus).
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:54"] Alaikäisen lapsen saamat lahjarahat ja itse ansaitsemat tulot ovat lapsen omaisuutta. Niiden vieminen ilman lapsen lupaa on rikos. Näin laissa. Kyllä voi tehdä rikosilmoituksen ja sen kyllä lapsen puolesta tekisinkin. Vanhemmilla ei ole oikeutta viedä rahoja, silloin kun ne on lapsen omistuksessa. [/quote] Rikos on niin pieni, että se palautuu poliisilta. Rikosten tutkinta keskeytetty näytönpuutteen( Millä todistat, että isä ei ole käyttänyt varoja lapsen eduksi) ja rikoshyödyn vähäisyydetä johtuen. t. etävanhemmasta rikosilmoituksen tehnyt. Pankissa kannattaa aina käydä. Minä sain lapselle tilin ihan sanomalla, että olen yksinhuoltaja. [/quote] Pankki teki väärin jos ei tarkistanut Väestörekisterikeskuksesta alaikäisen todellisia huoltajia (jos siis oikeasti yhteishuoltajuus).
[/quote]
Virheitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen???
[/quote]
Ei lapsen muutaman euron ostosta voi vai maksaa vaan pitää saada rahaa takasi?
Kun käyttää rahoja yhteiseen talouteen ei ole väärin. Kohteliasta olisi tietysti kertoa sinulle. Lapsi voi vapaaehtoisestikin luovuttaa rahojaan.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen??? [/quote] Ei lapsen muutaman euron ostosta voi vai maksaa vaan pitää saada rahaa takasi?
[/quote]
Tähän oli edellisellä sivulla oikein oivallinen vastaus. Rahankäytön sovitut pelisäännöt.
Yli 15 -vuotiaalla on oikeus hallita omia palkkarahojaan. Tällä perusteella hän voi itse avata oman tilin ja pitää käyttöoikeuden vain itsellään. Tällä perusteella itse avasin vuonna 1997 oman tilin, jonne ei vanhemmillani ollut asiaa. Sain kerhonohjaajapalkkioita ehkä n. 150 markkaa kuussa ja se riitti.
Toinen hyvä vaihtoehto on tuo aikaisemmin ketjussa kerrottu eli vanhempi avaa rinnakkaistilin, jonne lapsella on käyttöoikeus ja mahdollisesti kortti.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:33"]Etkö voi avata pankissa uuden tilin lapselle, johon vain hänelllä on oikeus ja Electron-kortti. Hänen palkkansa voisi laittaa menemään sinne, ja sinä voit laittaa kielikurssirahat hänelle sinne. Teini voi itse nostaa toisen tilinsä tyhjäksi. [/quote] Saako näin tehtyä? Kun alaikäinen niin huoltajien suostumusta vaaditaan ja automaattisesti ne käyttöoikeudetkin on kummallakin huoltajalla. Sitä olen miettinyt voisinko avata omalle nimelleni tilin johon kortti ja käyttöoikeus myös teinille? Ja on siellä kielikurssilla jo, ei auta siihen asiaan :( Mutta onko tällainen ihan rikosilmoituksen paikka? Seuraavasta mahdollisesta siirrosta teen sen, niin suoraan sanottuna vituttaa! Kaikkien kusipäiden kans on pitänytkin lisääntyä :(
[/quote]Juu, voit avata itsellesi toisen tilin ja hankkia sille kortin, tosin kortti on sitten sun nimellä eli sillä ei voi maksaa jos joutuu todistamaan henkilöllisyyden mutta rahaa voi nostaa otosta. Sinuna tekisin rikosilmoituksen, etenkin kun siellä on lapsen omia tuloja. Jos olet Nordean asiakas niin voit avata uuden tilin ihan verkkopankissa ja saat sen saman tien, hiiren klikkauksella, ja voit tilata sille tilille sitten kortin. En tiedä toimiiko muilla pankeilla näin yksinkertaisesti tilin avaus. Saat siirrettyä sille tilille myös enimmät tyttären rahoista mitä hän ei reissussa juuri nyt tarvi.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen???
[/quote]
Pitääpä kysyä lapselta. Voi kun olisikin vain kyse tästä. Vaikka aika nihilististä lähteä niitä siirtelemäänkään mutta ei ois sentään varastanut lapseltaan.