Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa itselleen, rikosilmoitus?

Vierailija
15.07.2015 |

Meillä on (valitettavasti) yhteishuoltajuus ja teinin tiliin on siis käyttöoikeus myös etävanhemmalla. Ottaa sieltä rahaa silloin tällöin. Ennen tätä ongelmaa ei ollut (koska lapsen tilillä ei ollut rahaa, pelattiin vaan käteisellä) mutta nyt sai Visa Electronin koska se on vaan niin paljon helpompi!
Mitä ihmettä voin tehdä, lapsella(teinillä) ihan omia palkkatulojakin tuonne tililleen!
Kyseessä pienet summat, toistaiseksi. En tiedä onko korjaillut omaa miinukselle mennyttä tiliään vai mikä järki on muutaman euron siirroilla mutta pelottaa koska lähtee enemmän! Nytkin teini on kielimatkalla ja tilillä rahaa suhteellisen paljon ja turvallisempihan se siellä olisi pitää kun kantaa isoa kasaa käteistä mukanaan mutta... Oon niin vihainen!
Exälle on turha puhua, vastauksena on joko valheita tai haistattelua, niinkuin muissakin asioissa 99%
Voinko tehdä rikosilmoituksen? Pankki ei yksistään varmaan pysty exän käyttöoikeuksia lasten tileihin poistamaan.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna minulle oikeus sinun tiliin niin nostelen sieltä rahaa, jooko?!

Vierailija
2/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi avata pankissa uuden tilin lapselle, johon vain hänelllä on oikeus ja Electron-kortti. Hänen palkkansa voisi laittaa menemään sinne, ja sinä voit laittaa kielikurssirahat hänelle sinne. Teini voi itse nostaa toisen tilinsä tyhjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteishuoltajuus kun on, tarvitaan toisen suostumus tiliin. Vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin kunnes lapsi 18v. Näin se vain menee. Laajat käyttöoikeudet kun on, tili näkyy vielä omassa verkkopankissa

Vierailija
4/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset etän allekirjoitus siihen että vain lapsella olisi käyttöoikeus tiliin. Juuri tuon takia tyttärelläni ei voi olla omaa tiliä. Exä vie ne rahat. Minä olen ratkaissut sen niin että avasin tilin itselleni. Tyttärelläni on siihen käyttöoikeus ja muutaman vuoden kulutta hommaan hänelle rinnakkaiakortin siihen. Tili on siis minun nimissä muttä käytännössä tyttäreni oma tili.

Vierailija
5/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit nimenomaan haluaa, että on käyttöoikeudet molemmilla huoltajilla ja luvat tarvitaan kaikkeen. Jos exäsi on joku juoppo tai peliongelmainen niin huonompi homma teinille. Itse tuossa tilanteessa avaisin omissa nimissä tilin johon teinin rahat kulkisi ja hän käyttäisi siihen liittyvää pankkikorttia.

Olisin samassa tilanteessa mutta emme käytä lasten tilejä ollenkaan tuon yhteishuoltajuuden tuoman riskin takia. Käteistä vain.

Vierailija
6/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:33"]Etkö voi avata pankissa uuden tilin lapselle, johon vain hänelllä on oikeus ja Electron-kortti. Hänen palkkansa voisi laittaa menemään sinne, ja sinä voit laittaa kielikurssirahat hänelle sinne. Teini voi itse nostaa toisen tilinsä tyhjäksi.
[/quote]

Saako näin tehtyä? Kun alaikäinen niin huoltajien suostumusta vaaditaan ja automaattisesti ne käyttöoikeudetkin on kummallakin huoltajalla.
Sitä olen miettinyt voisinko avata omalle nimelleni tilin johon kortti ja käyttöoikeus myös teinille?
Ja on siellä kielikurssilla jo, ei auta siihen asiaan :(
Mutta onko tällainen ihan rikosilmoituksen paikka? Seuraavasta mahdollisesta siirrosta teen sen, niin suoraan sanottuna vituttaa! Kaikkien kusipäiden kans on pitänytkin lisääntyä :(

Vierailija
7/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käyttöoikeus niin saa käyttää. Sitähän se tarkoittaa.

Vierailija
8/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on yhteishuoltajuudesta huolimatta tili johon mulla vain käyttöoikeus. En muista ainakaan mitään lupalappuja, tili tosin avattu jo avioliiton aikana.

Vierailija
9/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:42"]Jos on käyttöoikeus niin saa käyttää. Sitähän se tarkoittaa.
[/quote]

:(

Vierailija
10/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:42"]

Jos on käyttöoikeus niin saa käyttää. Sitähän se tarkoittaa.

[/quote]

Lapsen rahat ovat lapsen vaikka käyttöoikeus olisikin. Varkaushan tuo on.

Vierailija
11/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avatkaa uusi tili sinun nimiisi.

Meillä kävi aikoinaan niin, että vanhempani avasivat siskoni pojalle tilin, johon laittoivat synttäri-, joululahjarahoja ja tili "aukesi", kun siskon poikani täytti 18v. Kas kummaa, eipä siellä ollutkaan kuin muutama kymppi rahaa, kun siskoni oli käyttänyt itse lapsensa rahat!

Vierailija
12/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä rahat turvaan. On laitonta nostaa lapsen tililtä rahaa omaan käyttöön, ne pitää maksaa takaisin, vaikka käyttöoikeus olisikin. Tästä on oikeusjuttuja varsinkin isommista summista. Jos nuoresi on teini, ja hänelle tulee jo palkkarahoja, ei vanhemmilla ole oikeutta koskea yli 15 v. itse tienaamiin rahoihin.

Tiliähän voi käyttää kuka vain, jos antaa hänelle käyttöoikeuden. Ex-mieheni oli moniongelmainen. Eli minä olen ratkonut ongelman niin, että tajuttuani ongelman jo ennen eroamme, avasin jokaiselle lapselle tilin eli 3 kpl omalla nimelläni, ja annoin käyttöoikeuden itse kullekin. Vanhat tilit tyhjensin ja siirsin rahat uusille. (Periaatteessa siis en olisi saanut ottaa niitä omille nimilleni, mutta piti pelastaa ne ex:sältä) Laitan sinne heidän viikko- ja lahjarahansa. Kun ovat 18 v., voivat sitten avata omat tilit ja siirtää rahat sinne. Näin minun ei myöskään tarvitse kysellä ex:n lupia tilien aukomisiin ja rinnakkaiskortteihin. Näen nettipankista, mihin raha menee ja lapset (10 v, 12 v ja 15 v) aina kysyvät ensin, että saako ottaa.

Esim. minun palkkatiliini on edelleen äidilläni valtakirjalla käyttöoikeus, ihan sen vuoksi että jos sairastun pahasti ja tulee mahdottomaksi hoitaa asioitani.

Minulla taas o,n yllättävää kyllä, käyttöoikeus entisen anoppini tileihin, jos hän sairastuu ja tarvitsee apua. Samoin olen hänen potilastietojensa lähiomainen. Hän tietää poikansa ongelman eikä luota sekuntiakaan tähän. Muita lapsia hänellä ei ole. Samoin hän on kertonut tehneensä testamentin lastemme nimiin ja antaa säännölleen lapsille rahaa tilille...että menee mahdollisimman vähän pojan pelivelkoihin.

Asioita voi kiertää.

Vierailija
13/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen lapsen saamat lahjarahat ja itse ansaitsemat tulot ovat lapsen omaisuutta. Niiden vieminen ilman lapsen lupaa on rikos. Näin laissa. Kyllä voi tehdä rikosilmoituksen ja sen kyllä lapsen puolesta tekisinkin. Vanhemmilla ei ole oikeutta viedä rahoja, silloin kun ne on lapsen omistuksessa.

Vierailija
14/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti poliisi ei voi auttaa jos miehellä on käyttöoikeus tiliin.

Vierailija
15/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:54"]

Alaikäisen lapsen saamat lahjarahat ja itse ansaitsemat tulot ovat lapsen omaisuutta. Niiden vieminen ilman lapsen lupaa on rikos. Näin laissa. Kyllä voi tehdä rikosilmoituksen ja sen kyllä lapsen puolesta tekisinkin. Vanhemmilla ei ole oikeutta viedä rahoja, silloin kun ne on lapsen omistuksessa.

[/quote]

Rikos on niin pieni, että se palautuu poliisilta. Rikosten tutkinta keskeytetty näytönpuutteen( Millä todistat, että isä ei ole käyttänyt varoja lapsen eduksi) ja rikoshyödyn vähäisyydetä johtuen. t. etävanhemmasta rikosilmoituksen tehnyt.

Pankissa kannattaa aina käydä. Minä sain lapselle tilin ihan sanomalla, että olen yksinhuoltaja. 

Vierailija
16/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:57"]

[/quote]

Kyllä voi. Lapseltaan varastaminen on rikos.

Vierailija
17/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"]

[/quote]

[/quote]

Rikos, jota poliisi ei tutki.

Vierailija
18/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi poliisi auttaa. Mutta ilmeisesti lapsi on jo yli 15 niin hän voi avata ihan oman tilin ilman vanhempiaan. Eli jos etä ei suostu uuteen tiliin, niin sitä ei enää tarvitakaan. Jos ihminen kehtaa ottaa ja tarvitsee rahaa lapsen tililtä, niin ei silloin ole kaikki hyvin. Ja varsinkaan kysymättä. Se on lapsen hyväksikäyttöä.

Vierailija
19/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähti korvaan tuo muutama euro. Voisko olla mahdollista, että ovat käyneet lapsen kanssa ostoksilla ja lapsi on halunnut ostaa jonku oman asian. Etä on maksanut kaikki ostokset kortilla ja jälkikäteen on siirtänyt tuon lapsen oman ostoksen summan omalle tililleen???

Vierailija
20/31 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"]

[/quote]

[/quote]

Millä ap sen varkauden todistaa?! Se ei vielä todista mitään, että isä on rahat tililtä ottanut. Puhutaan kuintenkin pienistä summista ja harkinta kykyä käyttäen lapsen edunvaloja saa varoja käyttää lapsen elatukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme