Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 4kk, en osaa kutsua häntä nimellään

Vierailija
15.07.2015 |

luontevasti. Vauvasta tuli erään sukulaisen kaima, ihan minun halustani, mutta jotenkin olen vain kutsunut vauvaa koko ajan "vauvaksi" ja "äidin rakkaaksi" jne. Ajattelenkin häntä vauvana, en nimellään, onko normaalia ja koska helpottaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sekä äitini että isäni kutsuvat eri etunimillä eikä kumpikaan niistä ole virallinen nimeni :D En minä siitä miksikään ole mennyt enkä koe asiasta koskaan kärsineeni :) Eikä ole edes pienenä ollut vaikeuksia oppia kertomaan ihmisille sitä omaa, virallista etunimeäni. Jotenkin aina ollut ihan selvää, että äidillä on minulle oma hellittelynimi, samoin kuin isällä, muut tyytykööt siihen, mikä väestörekisteriin on kirjattu :) Ja olen siis kolmekymppinen kolmatta omaa lasta odottava aikuinen, yhä silti sama tilanne nimien kanssa.

Vierailija
2/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:42"]Minua sekä äitini että isäni kutsuvat eri etunimillä eikä kumpikaan niistä ole virallinen nimeni :D En minä siitä miksikään ole mennyt enkä koe asiasta koskaan kärsineeni :) Eikä ole edes pienenä ollut vaikeuksia oppia kertomaan ihmisille sitä omaa, virallista etunimeäni. Jotenkin aina ollut ihan selvää, että äidillä on minulle oma hellittelynimi, samoin kuin isällä, muut tyytykööt siihen, mikä väestörekisteriin on kirjattu :) Ja olen siis kolmekymppinen kolmatta omaa lasta odottava aikuinen, yhä silti sama tilanne nimien kanssa.
[/quote]
Millä nimellä ajattelet itse itsesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama juttu jo esikoisen kanssa, mutta luulin sen johtuvan raskaasta vauva-ajasta, väsymyksestä, masennuksesta, siitä että en kokenut heti rakkautta vauvaa kohtaa ym. Koin ihan turhaa huonoa oma-tuntoakin asiasta. Ja myös joskus n 6-7kk iässä nimi alkoi tulla luontevasti. No nyt on uusi vauva ja tällä kertaa kaikki on mennyt tosi hyvin ja rakastuin vauvaan ensisilmäyksellä eikä ole tullut edes lievää babybluesia tai mitään. Ja silti en osaa kutsua vauvaa nimeltä. Puolivuotispäivä lähenee eli eiköhän kohta ala luonnistumaan. :)

Vierailija
4/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:58"]Ei tää vielä paha, mulla on ollut aina koiria, joten kun halusin kiinnittää vauvan huomioin vislasin sille.Äiti on vähän väsynyt.Onneksi tapa jäi pois, mietin jo yhdessä vaiheessa, että kas kun en kaapinut kakkoja koiran kakkapusseihin.
[/quote]

Tuttua! Minulla myös on lemmikkejä ja haen vauvan huomiota välillä samanlaisella "tisk tisk" -äänellä kuin lemmikkejä kutsun :D Vähän väsynyt äiti joo. (Mutta toimii ;)

Ap

Vierailija
5/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Esikoista kutsuin aina kyllä omalla nimellä alusta asti, mutta tää kuopus. Aina vaan vauvaksi sanon. Pari kertaa ehkä tajuan kutsua nimellä, mutta useimmiten sanon vauva. Vauva nyt 4,5kk

Vierailija
6/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on sellainen nimi, joka minusta on "ison ihmisen" nimi, joten nimen lausuminen ei ollut ensimmäiseen puoleen vuoteen luontevaa. Sitten helpotti. Tässä on varmaan yks syy, miksi käytetään ns lempinimeä pienille..

Vierailija
7/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, isäni kutsuu minua edelleen pirpanaksi tai nutturaksi ("työnimiä"), ja olen jo 21. :D

Vierailija
8/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta eli mulla oli sama juttu. Mutta nimeltä kutsuminen alkoi sujumaan siinä puolen vuoden ikäisenä, kun persoona alkoi tulla esiin ja lähti liikkeelle. Nyt sitten, kun ikää on jo 10kk tuleekin huudeltua vähän väliä, kun kaikenlaiset kujeilut on tulleet mukaan kuvioihin :D Kyllä se siitä pitäis helpottua :)

Vierailija
9/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:49"]Meillä lapsella on sellainen nimi, joka minusta on "ison ihmisen" nimi, joten nimen lausuminen ei ollut ensimmäiseen puoleen vuoteen luontevaa. Sitten helpotti. Tässä on varmaan yks syy, miksi käytetään ns lempinimeä pienille..
[/quote]

Tämäkin on sellainen aikuiselle sopiva nimi, ei siis "vauvanimi" niinkuin vaikka Veeti tms. Haluaisin kyllä kutsua vauvaa jo nimellään että identiteetti alkaisi hänelle kehittymään, mutta silti aina suusta lipsahtaa joka kerta se "äitin pieni" tai "rakas" kun vauvalle juttelen.

Vierailija
10/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vauva-aika on lyhyt. Loppuiän ehtii kutsumaan nimellä :)

Vierailija
11/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:53"]Kuulostaa tutulta eli mulla oli sama juttu. Mutta nimeltä kutsuminen alkoi sujumaan siinä puolen vuoden ikäisenä, kun persoona alkoi tulla esiin ja lähti liikkeelle. Nyt sitten, kun ikää on jo 10kk tuleekin huudeltua vähän väliä, kun kaikenlaiset kujeilut on tulleet mukaan kuvioihin :D Kyllä se siitä pitäis helpottua :)
[/quote]

Ehkä tosiaan sitten kun vauvalle alkaa ihan oikeasti kommunikoimaan niin tilanne meilläkin helpottaa :)

Ap

Vierailija
12/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää vielä paha, mulla on ollut aina koiria, joten kun halusin kiinnittää vauvan huomioin vislasin sille.Äiti on vähän väsynyt.Onneksi tapa jäi pois, mietin jo yhdessä vaiheessa, että kas kun en kaapinut kakkoja koiran kakkapusseihin.

Vierailija
13/13 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu, en enää muista kuinka kauan mutta sen muistan että vauva kastettiin neliviikkoisena ja siitä vielä piiiitkään kutsuin vain vauvaksi. Kyllä se nimi sitten alkoi tulemaan luontevammin kun sitä käytti enemmän muille puhuessa ja etenkin, kun vauvaa rupesi ahkerammin kutsumaan omalla nimellään, kieltämisestä puhumattakaan ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi