Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kohta romahtaa asuntomarkkinoilla

Vierailija
15.07.2015 |

Alas mennää ja kunnolla......

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä menee alas tulee myös ylös, kuten halpa punaviini. eli  mitä väliä, jos ei ole myymässä asuntoa?

Vierailija
22/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin asuntojen kuin osakkeidenkin hinnat ovat historiassa olleet aina pelkästään nousussa pitkällä tähtäimellä. Ainoastaan hetkellisiä notkahduksia on ollut, ja ne aina ovat korjaantuneet vuosien varrella.

Ainoa ongelma on niillä, joille tulee pakkotilanne myydä koti juuri tuollaisen notkahduksen aikana. Muille notkahduksilla ei ole merkitystä, koska omaisuuden arvo säilyy pitkällä aikavälillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:01"]

Niin kuka väittää että hinnat ovat jo alaspän tulleet pari vuotta? Missä, jossain landella vai?

http://www.etuovi.com/markkinapuntari

Aika tasaselta näyttää, itse Espoolaisena kerrostaloasunnon omistajana ei näytä olevan juurikaan muutosta pariin vuoteen.

[/quote]

Varmasti viimeisiä alueita ja asuntoja, joihin kolahtaa mutta en usko että välttyy laskulta. Nyt on heinäkuu ua tämän vuoden Uudenmaan työkkärirahat on jo syöty. Vielä pitäisi selvitä loppuvuosi.

[/quote]

Eihän se koko Suomen käppyrä juuri eroa tuosta, katso nyt itsekin. Ei Turku, ei Tampere ja Oulussakin vain nousua kerrostaloissa, tasaista muuten. Viimeksi ollut oikeasti laskua 2009, ja sekin kesti vain vuoden eli 2010 oltiin jo samoissa.

Se iso dippi oli silloin 1989, silloin kesti jopa yli 10v palata samoihin lukemiin kun ennen romahdusta edeltänyttä kuplan huippua.

[/quote]

Tilastoissa, joissa on tilastollisesti merkittävä määrä dataa, jo yhden prosentin lasku on tilastollisesti pätevä.

Minulla on Uudellamaalla menneet läpi kaupat ostotarjouksella yli 30% alle pyyntihinnan ja myynneissä olen joutunut joustamaan yli 20% alle lähdön. Osa kaupoista Pääkaupunkiseudulla ja osa sen ulkopuolella. 

Itse olisin varovainen, koska markkinatilanteen trendi on varsin selvä. 

Aina voi sanoa ettei koske minua, koska en ole vaihtamassa asuntoa, mutta Suomalaisten suurin varallisuus on asunnoissa kiinni ja sen takia seikalla on myös kansantaloudellista merkitystä.

Otetaan vaikka recap heinäkuussa 2017?

Vierailija
24/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:54"]

Niin asuntojen kuin osakkeidenkin hinnat ovat historiassa olleet aina pelkästään nousussa pitkällä tähtäimellä. Ainoastaan hetkellisiä notkahduksia on ollut, ja ne aina ovat korjaantuneet vuosien varrella.

Ainoa ongelma on niillä, joille tulee pakkotilanne myydä koti juuri tuollaisen notkahduksen aikana. Muille notkahduksilla ei ole merkitystä, koska omaisuuden arvo säilyy pitkällä aikavälillä.

[/quote]

Idealistista ajattelua: ajalla on myös rahallinen arvo, jos sijoitat 10 vuodeksi rahan kohteeseen jonka tuotto on osan ajasta negatiivinen, lopputulos on eri kuin kannattavassa kohteessa.

Lisäksi valtio toimillaan on muodostamassa asunto-omistamisesta taakan ja vieläpä niin että se ei ole ennakoitavissa.

Vierailija
25/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kootkaa aarteita 'taivaaseen', älkää maan päälle.  Kasvattakaa henkistä pääomaa, satsatkaa sielunelämään.

Vierailija
26/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ulkosuomalainen hieroo käsiään ja odottaa...

Vierailija
27/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 05:34"]

Se on meneillään jo. Olen sen omakohtaisesti keväällä kokenut. Enkä ole asiaa toitottanut. Pidättäydy asiallisena, kiitos

[/quote]

Olen omakohtaisesti tänä keväänä kokenut, että asuntomme meni kaupaksi reiluun ylihintaan viikossa. Myös naapureista on myyty nopealla aikataululla kaikki isot perheasunnot vähintään pyyntihinnalla.

Vierailija
28/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainen, ihan oikeasti haluat takaisin Suomen heinäkuuhun palelemaan ja sadetta pitämään? Itse olen kyllä päätymässä toisenlaiseen ratkaisuun ja taidan realisoida loputkin maat ja mannut Suomesta ennenkuin korttitalo sortuu. Se voi jopa mennä vielä niin että kriisi ei isossa mittakaavassa koske pelkästään Suomea vaan Euroaluetta. Sen verran vakuuttavasti on Eurostoliitto hoitanut asiansa. EUn tavoitehan oli muodostaa maailman kilpailukykyisin talousalue, heh, heh

Vierailija
29/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:55"]Ulkosuomalainen, ihan oikeasti haluat takaisin Suomen heinäkuuhun palelemaan ja sadetta pitämään? Itse olen kyllä päätymässä toisenlaiseen ratkaisuun ja taidan realisoida loputkin maat ja mannut Suomesta ennenkuin korttitalo sortuu. Se voi jopa mennä vielä niin että kriisi ei isossa mittakaavassa koske pelkästään Suomea vaan Euroaluetta. Sen verran vakuuttavasti on Eurostoliitto hoitanut asiansa. EUn tavoitehan oli muodostaa maailman kilpailukykyisin talousalue, heh, heh

[/quote]
En halua takaisin Suomeen asumaan mutta "lomakoti" olisi kiva. Hotellielämä kyllästyttää ja jos vaikka lapset haluavat sinne opiskelemaan niin olisi sitten kämppä valmiina.

Vierailija
30/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:54"]

Se on meneillään jo. Olen sen omakohtaisesti keväällä kokenut. Enkä ole asiaa toitottanut. Pidättäydy asiallisena, kiitos

[/quote]

Olen omakohtaisesti tänä keväänä kokenut, että asuntomme meni kaupaksi reiluun ylihintaan viikossa. Myös naapureista on myyty nopealla aikataululla kaikki isot perheasunnot vähintään pyyntihinnalla.

[/quote]

kaikki isot perheasunnot vähintään pyyntihinnalla eli myyntiikö siis osa yli pyyntihinnan? Se on kyllä harvinaista, en ole kuullut että asunnoista maksettaisiin yli pyyntihinnan koska käsittääkseni se ei ole lain mukaan mahdollista kuten esim. Ruotsissa. Ellei sitten ole kyse Hitas-kohteesta ja harmaasta kaupasta?

Vierailija
31/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:20"]

[/quote]

[/quote]

kaikki isot perheasunnot vähintään pyyntihinnalla eli myyntiikö siis osa yli pyyntihinnan? Se on kyllä harvinaista, en ole kuullut että asunnoista maksettaisiin yli pyyntihinnan koska käsittääkseni se ei ole lain mukaan mahdollista kuten esim. Ruotsissa. Ellei sitten ole kyse Hitas-kohteesta ja harmaasta kaupasta?

[/quote]

Mitä ihmettä? Kyllä noususuhdanteiden aikaan Helsingissä on ihan normaalia, että tarjouskisa käydään niinpäin, että pyyntihinnasta tarjotaan ylöspäin. Nythän tilanne ei tietenkään ole se, mutta ei siinä mitään laitontakaan ole. Miten ihmeessä voisi olla?

Vierailija
32/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä ihmettä? Kyllä noususuhdanteiden aikaan Helsingissä on ihan normaalia, että tarjouskisa käydään niinpäin, että pyyntihinnasta tarjotaan ylöspäin. Nythän tilanne ei tietenkään ole se, mutta ei siinä mitään laitontakaan ole. Miten ihmeessä voisi olla?

[/quote]

sekotatko tarjouskaupan lähtöhinnan ja tavallisen kaupan pyyntihinnan?

Vierailija
33/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten eilen aloitus asiasta riittänyt?

Vierailija
34/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 10:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

sekotatko tarjouskaupan lähtöhinnan ja tavallisen kaupan pyyntihinnan?

[/quote]

En todellakaan sekoita. Asuntoilmoituksen pyyntihinta ei ole hinta, jolla myyjä on sitoutunut myymään. Se on vain aloitus neuvotteluille. Voi jättää myymättäkin, jos huvittaa, tai myydä kalliimmalla. Useimmiten toki halvemmalla.

Vierailija
35/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 09:34"]Täällä ulkosuomalainen hieroo käsiään ja odottaa...
[/quote]

Miksi?

Vierailija
36/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykkö rommaa? Johan tässä on kakskytä vuotta rommattu. Rom rom.

Vierailija
37/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, luulin että sinulla on termit sekaisin mutta hyvä ettei ole.

Vierailija
38/38 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla seuraavan parinkymmenen vuoden aikana muuttamassa mihinkään eikä tarvitse myydä. Jos kovin hinnat romahtaa, silloin pitää ostaa lisää, esim. lapsille tulevaisuuden asunnoksi. Oman talon kulut on laskettu niin, että voidaan maksaa toisen tuloilla. Toinen puolisoista alalla, jolle ei tule työttömyyttä. Puolisoilla henkivakuutukset, joissa iso korvaussumma, myös vakuutus työkyvyttömyyden varalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme