Yksinhuoltajat! Oletteko hakeneet lapsen oheishuoltajuutta uudelle puolisolle?
Mietinnässä nyt tällainen asia, kun havahduttiin siihen miten hankalaa arki ja asioiden hoito olisi jos minä lapsen ainoana huoltajana sattuisin vaikkapa kuolemaan. Halutaan siis kaiken varalle ja käytännön vuoksi miehelleni oikeus päättää lapsen asioista siinä missä minäkin, onhan hän niistä täysin kartalla siinä missä minäkin.
Lapsen bioisä on elämässä mukana satunnaisesti, mutta ei todellakaan olisi lapsen asioiden hoidossa varteenotettava. Mieheni sen sijaan on ollut lapsen elämässä vuosia ja lapsikin pitää miestäni isänään enemmän kuin biologista. Jos minulle sattuisi jotain , lapseni jäisi asumaan mieheni ja yhteisten lastemme kanssa samaan, kuten nytkin on.
Milainen prosessi kaiken kaikkiaan on? Tiedän että se haetaan vapaamuotoisella hakemuksella käräjäoikeudesta, mutta muutapa en tiedäkään. Lapsen huoltajuus on aina ollut yksin minulla.
Kommentit (23)
Mitä oheishuoltajuudelle tapahtuu sitten, jos tulee ero?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:46"]
Mitä oheishuoltajuudelle tapahtuu sitten, jos tulee ero?
[/quote]
Se säilyy ellei sitä erikseen pureta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:08"]
Olemme hakeneet miehelle oheishuoltajuuden minun lapsiini. Bioisä ei ollut ollut tekemisissä vuosikausiin muutenkaan ja pyynnöstäni luopunut jo aiemmin omasta huoltajuudestaan. Bioisän huoltajuus tosin ei olisi ollut este, kun huoltajia voi olla vaikka kolme, se kolmas voi olla vaikka yh:n lapsen mummi.
Menettelyssä otimme yhteyttä oikeusaputomistoon. Siellä selvitimme asian. He laittoivat rattaat pyörimään niin, että sosiaaltoimistosta lastensuojeluvirkailijat kävivät tutstumassa perheen tilanteeseen, lasten kiintymyssuhteeseen tulevaan huoltajaansa, huoltajan kiintymyssuhteesta heihin jne. Lapsia kuultiin myös ilman meitä aikuisia. Tämä oli ihan kahvittelu- ja juttelutilaisuus meillä kotona.
Kun he totesivat tilanteen hyväksi ja suhteen aidosti lämpimäksi ja läheiseksi, oli aika viedä asia eteenpäin, asia meni käräjäoikeuden käsittelyyn. Samaan aikaan sitten tavoiteltiin bioisää, jolla olisi periaatteessa ollut mahdollisuus kieltää huoltajuus. Hän olisi kyllä meidän tapauksessamme hävinnyt riitaisen tilanteen, koska oli jo luopunut lasten tapaamisestakin vuosia aiemmin. - Tällaisessa tapauksessa sitä biovanhempaa etsitään jopa poliisin voimin kommentoimaan asiaa, mutta kun ei tavoiteta kotioveltakaan, tulkitaan, ettei hän vastusta huoltajuutta.
Aikanaan sitten nyk. mieheni "tuomittiin" lasteni huoltajaksi, ja siitä muutama vitsi lohkaistiinkin.
Lapset eivät peri häntä. Miehellä ei ole heihin nähden elatusvelvollisuutta. Hänellä on vain oikeus hoitaa lasten asioita ja heitä koskevia päätöksiä huoltajan tapaan täysivaltaisesti.
*kolme lasta sai isän*
[/quote]
Juuri tätä me haetaan! Kiitos kommentista. Meidän tapauksessa bioisäkään ei vastustaisi tätä asiaa, eikä hän minun mahdollisesta kuolemasta huolimattakaan ottaisi lapsen elämään nykyistä enemmän osaa, että huoltajuutta haluaisikaan. Hänen lausuntonsa asiaan saataisiin jo asian käsittelyä varten valmiiksi. Bioisä haluaa kuitenkin säilyä bioisänä, joten siksi adoptiota ei ole harkittu. Lapsella on jo valmiiksi isäpuolensa sukunimikin, joka vaihdettiin vuosia sitten avioiduttuamme.
Asia siis vaatii sosiaalitätien arvion?Jotenkin hölmöä, johan tässä on vuosia oltu tällä kokoonpanolla ilman mitään "kiintymystarkastuksia". Halutaan tosiaan vaan se miehen virallinen oikeus päättää lapsen asioista, jos sattuisin estymään syystä tai toisesta itse. Voinko tilata sen lasu-viranomaisten selvityksen jo valmiiksi itse, vai määrääkö käräjäoikeus sen tarpeellisuudesta halutessaan?
Käsitin niin, että voin vain toimittaa asian vireille suoraan käräjäoikeuteen ihan itsetehdyllä, vapaamuotoisella hakemuksella, mistään en löytänyt mitä kaikkea liitettä tai selvitystä siihen pitää ehkä olla. Heräsimme koko asiaan nyt, kun lähipiirin uusperheessä oli kuolemantapaus. Perheen äiti kuoli aivoverenvuotoon, jäi kaksi lasta jotka nyt "virallisessa tuuliajossa "kun isäpuolella ei virallista asemaa lapsiin. Lapsen asuvat yhä isäpuolensa ja puolisisarusten kanssa, mutta jokaikinen asian hoito on nyt todella hankalaa koulunaloituksia ja lääkärissäkäyntejä myöten.