Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajat! Oletteko hakeneet lapsen oheishuoltajuutta uudelle puolisolle?

Vierailija
14.07.2015 |

Mietinnässä nyt tällainen asia, kun havahduttiin siihen miten hankalaa arki ja asioiden hoito olisi jos minä lapsen ainoana huoltajana sattuisin vaikkapa kuolemaan.  Halutaan siis kaiken varalle ja käytännön vuoksi miehelleni oikeus päättää lapsen asioista siinä missä minäkin, onhan hän niistä täysin kartalla siinä missä minäkin.

Lapsen bioisä on elämässä mukana satunnaisesti, mutta ei todellakaan olisi lapsen asioiden hoidossa varteenotettava. Mieheni sen sijaan on ollut lapsen elämässä vuosia ja lapsikin pitää miestäni isänään enemmän kuin biologista. Jos minulle sattuisi jotain , lapseni jäisi asumaan mieheni ja yhteisten lastemme kanssa samaan, kuten nytkin on.

Milainen prosessi kaiken kaikkiaan on? Tiedän että se haetaan vapaamuotoisella hakemuksella käräjäoikeudesta, mutta muutapa en tiedäkään. Lapsen huoltajuus on aina ollut yksin minulla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut enkä aio koskaan hakea. Eikä myöskään minulla ole oheishuoltajuutta miehen tyttäreen enkä sellaista halua. Jos minä kuolen, mieheni on vapaa vastuista lapsesta joka ei ole hänen. Sosiaaliviranomaiset sitten miettivät mitä lapsen kanssa tehdään. 

Vierailija
2/23 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakenut mutta se on ollut suunnitelmissa. Mietittiin myös perheensisäistä adoptiota (lapsen isä ei ole kuvioissa edes paperilla). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:47"]

En ole hakenut enkä aio koskaan hakea. Eikä myöskään minulla ole oheishuoltajuutta miehen tyttäreen enkä sellaista halua. Jos minä kuolen, mieheni on vapaa vastuista lapsesta joka ei ole hänen. Sosiaaliviranomaiset sitten miettivät mitä lapsen kanssa tehdään. 

[/quote]

Oheishuoltajuushan ei tuo esim. elatusvastuuta. Juurikin sosiaaliviranomaisten "avun" ja turhan puuttumisen ylireagointeineen haluaisin minimoida jos sattuisin kuolemaan, joten halutaan lapsen asioiden hoito mahdollisimman valmiiksi ja selviksi jos niin kävisi.

Meillä tämä nimenomaan halutaan, ja tyttäreni on osa perhettä aina ollutkin ja kuin oma myös miehelleni. Ei tulisi mieleenkään erottaa häntä tästä pois soskun käsiin tai bioisälle, jonne hän ei haluaisi, vain koska minua ei enää olisi.

Vierailija
4/23 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista jos joku vielä tietäisi käytännöstä jotain.

Vierailija
5/23 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:47"]

[/quote]

Melko jännä uus"perhe" teillä. Olette yhdessä tosiaan vaan pariskuntana, mutta lapsista viis, ovat vaan pakollinen taakka takana? On voisi ikinä kuvitella, että mieheni lapset olisivat minulle kuin ilmaa jos hän kuolisi, ja päinvastoin. Tässäkö syy ja toimintatapa, miksi uusperheistä niin moni eroaa, kun entisiä lapsia ei osata eikä haluta osaksi pakettia?

Vierailija
6/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:46"]

Mitä oheishuoltajuudelle tapahtuu sitten, jos tulee ero?

[/quote]

Se säilyy ellei sitä erikseen pureta.

[/quote]

Huoltajuus luonnollisesti katkeaa silloinkin, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

Vierailija
7/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oheishuoltajuus? Meillä on myös uusperhe ja ollaan ajateltu että kun mentiin yhteen ja naimisiin vuosia sitten, ollaan automaattisesti toistemme lasten huoltajia, soiteltu lääkäriaikoja ja kuitattu vaikka mitä lappuja eikä kukaan ole ikinä maininnut missään etteikö oltais huoltajia toistemme lapsille.

Vierailija
9/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:56"]Mikä oheishuoltajuus? Meillä on myös uusperhe ja ollaan ajateltu että kun mentiin yhteen ja naimisiin vuosia sitten, ollaan automaattisesti toistemme lasten huoltajia, soiteltu lääkäriaikoja ja kuitattu vaikka mitä lappuja eikä kukaan ole ikinä maininnut missään etteikö oltais huoltajia toistemme lapsille.
[/quote]

Riita-/erotilanteissa tää homma kuseekin juuri näin eli lapsille se "kolmas osapuoli" saa varailtua lääkäriaikoja yms vaikkei tähän olisi lupaa. Virallisissa asioissa huoltajan allekirjoitukseksi ei kuitenkaan kelpaa epävirallinen huoltaja.

Vierailija
10/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:56"]

Mikä oheishuoltajuus? Meillä on myös uusperhe ja ollaan ajateltu että kun mentiin yhteen ja naimisiin vuosia sitten, ollaan automaattisesti toistemme lasten huoltajia, soiteltu lääkäriaikoja ja kuitattu vaikka mitä lappuja eikä kukaan ole ikinä maininnut missään etteikö oltais huoltajia toistemme lapsille.

[/quote]

Avioituminen ei tuo virallista huoltajuutta puolison lapsiin, vaikka perheenä se monelle olisikin arkea ja itsestäänselvyys. Se pitää erikseen hakea käräjäoikeudelta, että myös puolisolla olisi virallinen lupa päättää ja hoitaa lapsen asioita. Tämä on tärkeää (joskin edelleen tosi harvinaista koska ihmiset ei tiedä tästä) etenkin silloin, kun lapsella on virallisesti vain yksi huoltaja. Jos tälle ainoalle sattuisi jotain(kooma, kuolema...) jäisi lapsi virallisesti vaille huoltajaa, jolloin kaikkien asioidensa hoito olisi hidasta ja selvityksen takana. Oheishuoltaja esim. isä-tai äitipuolesta jättää jonkinlaisen turvan lapselle, että joku hänet tunteva saisi jatkossakin päättää hänen asioistaan.

Vierailija
11/23 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin aikoinaan mutta jäi sitten kuitenkin tekemättä. Kouluun ym. on aina kuitenkin ilmoitettu toiseksi huoltajaksi/yhteystiedoksi isäpuoli, mitään ongelmia ei ole ollut virallisissa asioinnissa. Nyt lapsi jo 17v, joten jos jotain minulle kävisi niin uskoisin että isompia ongelmia ei enää tulisi kun melkein täysi-ikäinen ja asunut samassa osoitteessa isäpuolen kanssa jo 14 vuotta. Lapsella ei ole oikeaa isää edes paperilla. "Testamenttiin" kyllä kirjattu toive, että lapsi jää isäpuolelleen mikäli jotain minulle sattuu.

Vierailija
12/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläpä nostan jos joku asian tehnyt löytyisi kommentoimaan.

Vierailija
13/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten tänne lässyttämään, kun et saanut Äityleissä haluamaasi vastaanottoa? :)

Vierailija
14/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:55"]

Tulit sitten tänne lässyttämään, kun et saanut Äityleissä haluamaasi vastaanottoa? :)

[/quote]

En ymmärtänyt nyt...konmmentoitko vahingossa väärää ketjua? Missä hiton äityleissä??

Vierailija
15/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:55"]

[/quote]

En ymmärtänyt nyt...konmmentoitko vahingossa väärää ketjua? Missä hiton äityleissä??
[/quote]

Älä viitsi :D:D:D Teit äityleihin aloituksen sanalleen samasta aiheesta ja kun sinut uhattiin käräyttää Kelalle elatustuen huijaamisesta niin poistit aloituksen !!!!

Vierailija
16/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:55"] Tulit sitten tänne lässyttämään, kun et saanut Äityleissä haluamaasi vastaanottoa? :) [/quote]   En ymmärtänyt nyt...konmmentoitko vahingossa väärää ketjua? Missä hiton äityleissä?? [/quote] Älä viitsi :D:D:D Teit äityleihin aloituksen sanalleen samasta aiheesta ja kun sinut uhattiin käräyttää Kelalle elatustuen huijaamisesta niin poistit aloituksen !!!!

[/quote]

En viitsikään. En ole sama henkilö enkä koskaan kuullutkaan mistään äityleistä. En sitäpaitsi näe mikä yhteys aviomieheni virallistamisella lapsen oheishuoltajaksi olisi kelan tukien kanssa(joita muuten työssäkäyvinä vanhempina emme edes saa lapsilisiä lukuunottamatta).

Edelleen odotan asian tehneiltä asiallisia ommentteja.

Vierailija
17/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme hakeneet miehelle oheishuoltajuuden minun lapsiini. Bioisä ei ollut ollut tekemisissä vuosikausiin muutenkaan ja pyynnöstäni luopunut jo aiemmin omasta huoltajuudestaan. Bioisän huoltajuus tosin ei olisi ollut este, kun huoltajia voi olla vaikka kolme, se kolmas voi olla vaikka yh:n lapsen mummi.

Menettelyssä otimme yhteyttä oikeusaputomistoon. Siellä selvitimme asian. He laittoivat rattaat pyörimään niin, että sosiaaltoimistosta lastensuojeluvirkailijat kävivät tutstumassa perheen tilanteeseen, lasten kiintymyssuhteeseen tulevaan huoltajaansa, huoltajan kiintymyssuhteesta heihin jne. Lapsia kuultiin myös ilman meitä aikuisia. Tämä oli ihan kahvittelu- ja juttelutilaisuus meillä kotona.

Kun he totesivat tilanteen hyväksi ja suhteen aidosti lämpimäksi ja läheiseksi, oli aika viedä asia eteenpäin, asia meni käräjäoikeuden käsittelyyn. Samaan aikaan sitten tavoiteltiin bioisää, jolla olisi periaatteessa ollut mahdollisuus kieltää huoltajuus. Hän olisi kyllä meidän tapauksessamme hävinnyt riitaisen tilanteen, koska oli jo luopunut lasten tapaamisestakin vuosia aiemmin. - Tällaisessa tapauksessa sitä biovanhempaa etsitään jopa poliisin voimin kommentoimaan asiaa, mutta kun ei tavoiteta kotioveltakaan, tulkitaan, ettei hän vastusta huoltajuutta.

Aikanaan sitten nyk. mieheni "tuomittiin" lasteni huoltajaksi, ja siitä muutama vitsi lohkaistiinkin.

Lapset eivät peri häntä. Miehellä ei ole heihin nähden elatusvelvollisuutta. Hänellä on vain oikeus hoitaa lasten asioita ja heitä koskevia päätöksiä huoltajan tapaan täysivaltaisesti.

*kolme lasta sai isän*

Vierailija
18/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lisää vielä, että tämä huoltajuus ei ole tuonut minulle senttiäkään rahaa. Bioisän puolelta tulevat elatusavut/tuet maksoi Kela, koska hän oli varaton. Näihin tukiin ei avoliittoni/ avioliittoni vaikuttanut muuten kuin yh-lisän osalta. Se tippui pois. Ja huom; liiton takia, ei huoltajuuden takia.

Miehen verotukseen vaikutti niin, että hänelle kirjattiin oikeastikin alaikäisiä huollettavia enemmän, ihan tositilannehan se oli. Nyt nämä lapset ovat jo täysi-ikäisiä, eli nitään huoltosuhdetta ei enää ole.

Vierailija
19/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onnistuisi. Lapsen isä fiksu ja pitää oikeuksistaan kiinni.

Vierailija
20/23 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:14"]

Meillä ei onnistuisi. Lapsen isä fiksu ja pitää oikeuksistaan kiinni.

[/quote]

Mutta eihän lapsen bioisä menetä näin yhtään oikeuksiaan!  Kyse ei siis ole adoptiosta, vaan ainoastaan yhden aikuisen lisäämisestä hänen huoltajakseen siinä perheessä, jossa hänestä huolehditaan muutenkin. Oheishuoltajuudella siis haetaan vaan se virallinen sinetti sille, että minä en olisi se ainoa huoltaja ja kelvollinen allekirjoittamaan lippuja ja lappuja. Lapsen bioisä säilyy kyllä mukana, mutta hän ei olisi huoltajana yhtään naapurin Kallea kummempi, koska ei ole niin paljoa lapsen elämässä mukana että tietäisi lapsensa arjesta mitään.

Tälle yhdelle äityli-janakaajalle mainittakoon, että rahallisesti oheishuoltajuus ei muuttaisi mitään kekenkään jutussa mukana olevan osalta. En todellakaan näe miten se voisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä