Sylikummi ostaa rippiristin?
Eikö se näin yleensä ole? Tai jos joku muu ostaa niin siitä yleensä sovitaan. Itse sylikummina ostin, äiti ja lapsi asian tiesivät, mutta ristejä tuli monta. Ei liene kenellekään kivaa, että saa useamman ristin. En ainakaan itse rättikummina ostaisi, ellen tietäisi ettei sylikummi tai vanhemmat tai isovanhemmat ostaisi.
Harmittaa hieman, sylikummin lahja ei ollutkaan kovin erikoinen...
Kommentit (28)
Tai millä nimellä missäkin päin Suomea kutsutaan niitä muita kummeja...
Joo sylikummi ostaa, mutta eikö yleensä lapsella ole vain yksi kummi /kummipariskunta?
Ei, yleensä on useampi. Ainakin kaksi.
Mikä hel..tin rippiristi? Körtti? Uskovainen? Täh?
Mulla ei sylikummi ostanut vaan lähin kummini joka oli myös siunaamassa.
Miten pihalla olet, jos et tiedä että ripiltä pääsevälle ostaa kummi ristiriipuksen.
Joo ei mitään järkeä että joku muukin ostaisi ristin! Vie idean ja tunteen koko lahjasta! Minulla on omani tallessa ja muistan aina keneltä sen sain: sylikummilta joka myös siunasi. En tiedä mitä edes kehtaisin käyttää jos olisin useamman saanut.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 01:46"]
Miten pihalla olet, jos et tiedä että ripiltä pääsevälle ostaa kummi ristiriipuksen.
[/quote]
Jos kummit eivät ole enää elossa, joku muukin voi ostaa, mutta silloin asiasta on varmasti hyvä sopia etukäteen.
sivuhuomautus
Miksi risti? Aika muinaista. Itse sain 80 luvun alussa laatan jossa mun nimi. En olis ikinä huolinu ristiä. Erosin kirkosta heti kun olin 18v.
Risti siksi, että konfirmaatio ja rippikoulu on kirkollinen toimitus, ja että sinä ripiltä päässyt olet konfirmaatiossa tunnustanut uskosi. Tämä kaikki siitä huolimatta, että sinua ei asia kiinnostanut ja että sinusta tuli myöhemmin amisteini. Ja minäkään en ole uskovainen mutta osaan arvostaa korua. En tosin ollut amisteini.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 02:22"]
Miksi risti? Aika muinaista. Itse sain 80 luvun alussa laatan jossa mun nimi. En olis ikinä huolinu ristiä. Erosin kirkosta heti kun olin 18v.
[/quote]
Mumminikin sai 80-luvulla laatan, jossa oli hänen nimensä. Hänet tuhkattiin ja kyllä se silloin tuntui melko edistykselliseltä.
Vaikka olisi ns. sylikummi niin ei se ole mikään kummi nro 1, joka ostaa rippiristin, vaan yleensä ostosta sovitaan kummien kesken. Mulle äitini osti rippiristin, kun halusin ja tiesin ettei kukaan kummi osta. Samoin kesäkuussa ostin omalle pojalle, kun kummit antoi lahjan rahana.
Olin sylikummi, mutta kysyin ennen konfirmaatiota kummilapsen äidiltä, kuka kummeista ostaa ristin vai haluaako nuori sitä yleensäkään. Kuulin, että toinen kummi ostaa ristin. Mulle se sopi. Muita lahjatoiveita ei ollut, annoin rahaa, koska tiedän, että nuori säästää mopokorttia varten. Onneksi äiti tiesi, muiden kummien yhteystietoja mulla ei olisi ollutkaan.
Meillä ainakin vanhemmat on ostanut ristin, kummit antanut rahaa. Ja siis myös kavereiden perheissä sama tapa.
Annoimme rahaa, kummipoika voi sitten käyttää sen ristiin tai johonkin muuhun.
Kyllä tämä ristiasia sovitaan vanhempien kanssa etukäteen.
Ei sylikummi ole mikään ykköskummi ja muut kummit toisarvoisia. Itse en ollut sylikummi mutta ostin rippiristin kummilapselleni. Varmistelin muilta kummeilta onko se ok ja mitä olivat itse ajatelleet. Heille kävi hyvin että minä hankin sen.
Meillä on tapana et isovanhemmat ostaa ristin.
Ei ole olemassa käsitettä sylikummi. Kirkon kirjoissa on lapsen kummit luettelona, vähintään kaksi. Lasta voi kasteen aikana pitää sylissään kummi, äiti, isä tai joku muu.
meillä esim. On viisi lasta, kaikilla 3-4 kummia. Kaikki kummit samanarvoisia, ilman sylittelyä. Yhtä lasta muuten piteli kasteella vuorotellen aksikin kummia, yhtä kummi ja äiti, yhden kaksi kummia ei päässyt paikalle lainkaan. Ihan kaikki kummit silti samanarvoisia. Lapsistamme kaksi on päässyt ripille. Toinen (poika) käynyt armeijankin. Käyttää ristiä ja tuntolevyä yhdessä. Yksi kummeista taisi sen ristin antaa ripulle päästessä. Itse ostin itsellni rippilahjarahalla aikanaan.
Rättikummi?