Sylikummi ostaa rippiristin?
Eikö se näin yleensä ole? Tai jos joku muu ostaa niin siitä yleensä sovitaan. Itse sylikummina ostin, äiti ja lapsi asian tiesivät, mutta ristejä tuli monta. Ei liene kenellekään kivaa, että saa useamman ristin. En ainakaan itse rättikummina ostaisi, ellen tietäisi ettei sylikummi tai vanhemmat tai isovanhemmat ostaisi.
Harmittaa hieman, sylikummin lahja ei ollutkaan kovin erikoinen...
Kommentit (28)
Tämä näyttää nyt ajautuvan sivuraiteille. Ei kukaan ole väittänyt että sylikummi olisi joku vitun ykköskummi. On vain käynyt niin että ostama risti ei ollutkaan ainoa. Perhe oli tietoinen sylikummin ristin ostosta, mutta tieto ei siitä eteenpäin jostain syystä kulkenut. Vastausten perusteella näyttää olevan erilaisia perinteitä siitä kuka ristin ostaa, mutta ei näin näytä silti muille käyneen.
Mua on askarruttanut mikä on sylikummi? Ei meidän pojan kastajaispapereissa lue mitään mainintaa sylikummista.
YLEENSÄ yksi kummeista pitää lasta sylissään ristiäisissä =sylikummi, , muut eivät.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 16:23"]
Mua on askarruttanut mikä on sylikummi? Ei meidän pojan kastajaispapereissa lue mitään mainintaa sylikummista.
[/quote]
Meidän lapsilla on sylikummi se,, joka on pitänyt sylissä kastettaessa.
Ja ihmiset, jos jotain ei lue papereissa, se ei tarkoita sitä etteikö sellaista käsitettä käytettäisi puhekielessä kummeista puhuttaessa. Jokainen kummi, kastettu nuori ja hänen vanhempansa ja jokainen pappi ymmärtää mitä tuo käsite tarkoittaa. Saivartelu on täysin turhaa tässä asiassa...
Onhan se ihan jees,etristejäon useampi voi sitpitääasuun sopivaa. Yllättävän paljon noita ristejä nuoret käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Joo sylikummi ostaa, mutta eikö yleensä lapsella ole vain yksi kummi /kummipariskunta?
Lapsella voi olla esim kaksi kummitätiä tai -setää. Myös voi olla niin että lapsen kummit eivät ole yhdessä että ovat vain ystäviä.
Itsellä on kaksi kummitätiä jotka ovat omia serkkujani, koska ketään muita sopivia ei löytynyt ja ihan hyvin olen selvinnyt.
Aina kun palstailen täällä, huomaan olevani ihan pihalla lukuisista kirjoittamattomista säännöistä.
Tässä tuli taas yksi.. Mulla ei edes ole sylikummia, on vain 6 tavallista. Sain rippiristin isältäni, koska pyysin. Äitini antoi Kalevala-korun ja muut rahaa.
Musta tommosen lahja-asian voi sopia kummien kesken. Pojallamme on sylikummi, mutta ei tulisi mieleenkään pitää häntä jonain ykköskummina..