Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
tänä vuonna olen tyhjennellyt kodin siemenlaatikon sisältöä muunnellun konmarkituksen merkeissä, eli olen sopinut itseni kanssa etten osta uutta (paitsi salaattia ja tilliä) ja kaikki mitä kaapissa on, niin koitetaan laittaa kasvatukseen mahdollisimman laaja-alaisesti. Kasvupaikkana on parveke, joten tila asettaa rajoitteet, enkä voi mitenkään kaikkia saada kulutettua tänä vuonna, mutta näillä nyt mennään.
Tähän mennessä olen istuttanut american brown leaf -salaattia (en saanut viime vuonna maistiaisia, kun taimet valitettavasti kuivuivat vahingossa ja laitoin sitten samaan ruukkuun persiljaa (tuli iso pensas) ja jäävuorisalaattia (tämä ei itänyt lainkaan, siement taisivat olla jo liian vanhoja), pioniunikkoa, avomaankurkkua, ryhmyistä, keltaista pisaratomaattia (ensimmäinen satsi oli liian aikainen, nyt menossa toinen) ja aitoelämänkukkaa sekä ruohosipulia (siemenestä)
nyt ei tainnut mikään monivuotinen selvitä talvesta, kun pakkaset yllättivät minut ja ennenkuin huomasinkaan, niin ruukut olivat jäätyneet. Odottelin ruohosipulia ja laventelia, mutta ajattelin jo talvella, että jos hyvin käy, niin ruohosipuli selviää, laventelille jätin jo hyvästit.
Salaattien itämättömyyteen voi olla syynä myös liian korkea lämpötila, mitä viime kesänä riitti. +20 on maksimi, lämpimämmässä ei idä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tänä vuonna olen tyhjennellyt kodin siemenlaatikon sisältöä muunnellun konmarkituksen merkeissä, eli olen sopinut itseni kanssa etten osta uutta (paitsi salaattia ja tilliä) ja kaikki mitä kaapissa on, niin koitetaan laittaa kasvatukseen mahdollisimman laaja-alaisesti. Kasvupaikkana on parveke, joten tila asettaa rajoitteet, enkä voi mitenkään kaikkia saada kulutettua tänä vuonna, mutta näillä nyt mennään.
Tähän mennessä olen istuttanut american brown leaf -salaattia (en saanut viime vuonna maistiaisia, kun taimet valitettavasti kuivuivat vahingossa ja laitoin sitten samaan ruukkuun persiljaa (tuli iso pensas) ja jäävuorisalaattia (tämä ei itänyt lainkaan, siement taisivat olla jo liian vanhoja), pioniunikkoa, avomaankurkkua, ryhmyistä, keltaista pisaratomaattia (ensimmäinen satsi oli liian aikainen, nyt menossa toinen) ja aitoelämänkukkaa sekä ruohosipulia (siemenestä)
nyt ei tainnut mikään monivuotinen selvitä talvesta, kun pakkaset yllättivät minut ja ennenkuin huomasinkaan, niin ruukut olivat jäätyneet. Odottelin ruohosipulia ja laventelia, mutta ajattelin jo talvella, että jos hyvin käy, niin ruohosipuli selviää, laventelille jätin jo hyvästit.
Salaattien itämättömyyteen voi olla syynä myös liian korkea lämpötila, mitä viime kesänä riitti. +20 on maksimi, lämpimämmässä ei idä.
Tämä oli varmaan minunkin ongelma, kylvin suoraan ja salaattia puski vasta syyskuussa ja sitten pakkanen vei 🙄 kasvattelin sitten talven sisällä ikkunalaudalla "babyleaf" tarkoituksessa.
-eri
en tiedä onko tätä vinkkiä jo ollut täällä (mitä luultavimmin on), mutta te joilla jo jotain kasvaa kasvihuoneessa ja pelkäätte kylmää, niin laittakaa kasvihuoneeseen yöksi palamaan kynttilä tai pari. Lämmittää mukavasti.
Paahteisen parvekkeen kukkatarha kirjoitti:
Tunnen itseni viherpeukaloksi kun sain itse siemenistä viime keväänä kasvattamani pelargonit säilymään talven yli. Kaksi niistä on jo aloittanut kukkimisen. Joka paikassa aina sanotaan, että pelargonit säilyvät ainoastaan viileässä kellarissa talvehtien. Kokeilin silti, jos ne säilyisivät huoneenlämmössä ja ainoastaan yksi tusinasta mädätti juurensa talven aikana.
Olen muutenkin innostunut pelargoneista, vaikka inhoan hajua, joka niistä tulee kun koskettaa kasvia. Ne on niin helppoja kasvattaa siemenistä, kestävät paahdetta ja kukat pysyvät kauan hyvinä haalistumatta. Taimet on jo hyvässä kasvussa ensi kesää varten ja ovat jo nyt söpöjä minipelargoneja.
Minullakin kasvoi pelargonit siemenistä viime kesänä, kukkivat loppukesän ja syksyn kauniisti. Kun nostin ne sisälle pakkasten tultua, kaikki kuolivat yksitellen. 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totta! kiitos muistutuksesta, olinkin kokonaan unohtanut tuon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä söi jänikset omenapuun rungot ympäriinsä. Runkosuojat repivät irti. Ei ollut verkkoa ympärillä kun ei ole aiemmin tuhoja tehneet, nyt meni kaikki puut hetkessä.😖
Omenapuun kukinta on kyllä kauneinta mitä tiedän. Ikävä kun puut on nyt menetetty teillä mutta....tohdinko sanoa.... yhdestä puustakin saa täysikasvuisena hurjan sadon, veikkaan että normikokoinen perhe pärjää sillä vuoden. Eli ehkä ei kannata kovin montaa puuta istuttaa tilalle, paitsi jos on isompi määrä syöjiä.
Yksi puu ei kyllä riitä, täytyy olla vähintään kahta lajiketta pölytykseen.
Toki sekin riittää, jos tarpeeksi lähellä naapurissa on omenapuita, myös koristeomenapuut pölyttää tarhaomenapuita.
Ja sitten on tietysti vielä perheomenapuut, joissa yhteen runkoon on vartettu yleensä kolme muuta lajiketta.
Minulla on yksi omenapuu, eikä lähistöllä muilla yhtään puuta. Satoa tulee joka syksy kymmeniä kiloja. Riippuu lajikkeesta.
Muistatko tai tiedätkö lajiketta? Ei ole mitenkään tavallista ja siksi on vähän kehno neuvoa, että yksi puu riittää - poislukien perheomenapuu. Itse törmään usein ihmisten ihmettelyyn, kun puu ei tuota satoa ja selviää, että puutarhassa on vain se yksi puu.
Kirsikoissa, luumuissa ja päärynöissä on paljon itsepölyttyvyyttä, mutta jopa niille suositellaan sadon varmistamiseksi kahta. Ristipölytys aina myös parantaa sadon laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä söi jänikset omenapuun rungot ympäriinsä. Runkosuojat repivät irti. Ei ollut verkkoa ympärillä kun ei ole aiemmin tuhoja tehneet, nyt meni kaikki puut hetkessä.😖
Omenapuun kukinta on kyllä kauneinta mitä tiedän. Ikävä kun puut on nyt menetetty teillä mutta....tohdinko sanoa.... yhdestä puustakin saa täysikasvuisena hurjan sadon, veikkaan että normikokoinen perhe pärjää sillä vuoden. Eli ehkä ei kannata kovin montaa puuta istuttaa tilalle, paitsi jos on isompi määrä syöjiä.
Yksi puu ei kyllä riitä, täytyy olla vähintään kahta lajiketta pölytykseen.
Toki sekin riittää, jos tarpeeksi lähellä naapurissa on omenapuita, myös koristeomenapuut pölyttää tarhaomenapuita.
Ja sitten on tietysti vielä perheomenapuut, joissa yhteen runkoon on vartettu yleensä kolme muuta lajiketta.
Minulla on yksi omenapuu, eikä lähistöllä muilla yhtään puuta. Satoa tulee joka syksy kymmeniä kiloja. Riippuu lajikkeesta.
Muistatko tai tiedätkö lajiketta? Ei ole mitenkään tavallista ja siksi on vähän kehno neuvoa, että yksi puu riittää - poislukien perheomenapuu. Itse törmään usein ihmisten ihmettelyyn, kun puu ei tuota satoa ja selviää, että puutarhassa on vain se yksi puu.
Kirsikoissa, luumuissa ja päärynöissä on paljon itsepölyttyvyyttä, mutta jopa niille suositellaan sadon varmistamiseksi kahta. Ristipölytys aina myös parantaa sadon laatua.
Harlamovski on minun omenapuuni. Tehnyt paljon omenoita jo toisesta kasvukaudesta saakka. Voin suositella.
Millaiset systeemit teillä on taimikylvöille? Itse porasin hyllykiskot eteläikkunan karmeihin. Nyt saa säädettyä hyllyjen korkeutta kasvun mukaan. Eikä kylvökset valtaa koko keittiönpöytää (kröhöm nyt mahtuu enemmän kylvettävää) Laudat hyllykannakkeiden päälle ja lautojen alle kiinnitin led-kasvivalolistat.
Silitteleekö joku/käyttää tuuletinta jotta kasvit vahvistuisi liikkeestä? Itse kokeilen puolelle taimista, hauska katsoa onko eroa vai ihan hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset systeemit teillä on taimikylvöille? Itse porasin hyllykiskot eteläikkunan karmeihin. Nyt saa säädettyä hyllyjen korkeutta kasvun mukaan. Eikä kylvökset valtaa koko keittiönpöytää (kröhöm nyt mahtuu enemmän kylvettävää) Laudat hyllykannakkeiden päälle ja lautojen alle kiinnitin led-kasvivalolistat.
Silitteleekö joku/käyttää tuuletinta jotta kasvit vahvistuisi liikkeestä? Itse kokeilen puolelle taimista, hauska katsoa onko eroa vai ihan hölynpölyä.
Kuulostaapa hyvältä systeemiltä!
Mulla on sopivan syvät ikkunalaudat, tai paremminkin ikkunasyvennykset, joihin mahtuu purkkeja riviin. Lisäksi on pöytä, jonka päällä kasvivalot.
Mieluusti nämä sisälläkin pitäisi kootusti yhdessä paikassa. Tuollainen kiskohommeli olisikin näppärä, kun sen saisi aina myös purettua pois silmistä. Kiskotkin jäisi verhojen taakse piiloon. Pistän kyllä tämän ajatuksen hautumaan...
Itse olen taimien "silittelijä". 😄 En usko tuon olevan hölynpölyä, koska samaan ilmiöönhän kasvien juurien vahvistuminen luonnossakin perustuu: kun latva heiluu tuulessa lähettää se viestejä juurille, että vahvistukaa ja ankkuroitukaa tiukemmin maahan - näin yksinkertaisesti selitettynä. Perustuu kasvihormoneihin. Ja vahva juuristo toki vahvistaa koko kasvia (veden ja ravinteiden otto).
Onko kellään vinkkiä kasvihuoneen tuulettimeksi, siis semmoinen että ilma vähän kiertäisi paremmin päivisin. Katossa on automaattiavaajat mutta kosteutta kertyy liikaa välillä ja viime kesä oli aika horror. Kastelu toimii painovoimaisesti mutta oisko olemassa vaikka aurinkoenergialla toimivaa tuuletinta 🤔 tai onko joku rakentanut osista itse. Kiinteää sähköä en kasvihuoneeseen saa.
Viime keväänä istutin liian aikaisin ja yöpakkaset toukokuussa veivät taimet. Tänä vuonna olen ottanut hitaammin. Laitan kurkunsiemenet itämään vasta toukokuun lopussa. Tänään koulin pienet tomaatintaimet, nekin kuukautta myöhemmin kuin viime vuonna.
Tietääkö kukaan muuten, että voiko tavalliseen parvekemuoviruukkuun istuttaa syötävää eli esim salaattia? Ettei niistä liukenisi jotain haitallisia yhdisteitä. Viime vuonna oli keskustelua siitä, ettei mihin tahansa pitäisi laittaa syötäviä kasveja.
Jess! Laventeli kylvöt jotka olin jo heittämässä mäkeen, siellä on yksi vihreä!!! Tiiä sitte onko laventeli mutta kuitenkin 😀 olivat 2 kuukautta kuistilla ja kuukauden huoneenlämmössä. Joskos ne kuitenki sieltä vielä puskee? 🤗
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä istutin liian aikaisin ja yöpakkaset toukokuussa veivät taimet. Tänä vuonna olen ottanut hitaammin. Laitan kurkunsiemenet itämään vasta toukokuun lopussa. Tänään koulin pienet tomaatintaimet, nekin kuukautta myöhemmin kuin viime vuonna.
Tietääkö kukaan muuten, että voiko tavalliseen parvekemuoviruukkuun istuttaa syötävää eli esim salaattia? Ettei niistä liukenisi jotain haitallisia yhdisteitä. Viime vuonna oli keskustelua siitä, ettei mihin tahansa pitäisi laittaa syötäviä kasveja.
Täällä myös aloitettu rauhassa ja kurkku vasta tosiaan sitten muutama viikko ennen kuin halla ohi. Hankalia jos ehtivät venähtää ennen kuin pääsee istuttamaan.
Muovin kannattaisi olla (05)PP, (04)PE-LD, (02)PE-HD tai PET jokaisesta muoviastiasta pitäisi löytyä merkintä, vanhoista ei välttämättä. Jos haluat varman päälle voithan leikata siitä kylvomullan pussista pussin ruukkuun? Mutta joo se on varmaan aika olematon määrä mitä myrkkyjä siitä niihin sun salaatteihin liukenis mutta itse suosin PP muovisia astioita kylvöihin. PP laastipaljut kasvihuoneessa, joissa oli sertfikaatti myrkyttömyydestä, jonka selvitin valmistajalta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vinkkiä kasvihuoneen tuulettimeksi, siis semmoinen että ilma vähän kiertäisi paremmin päivisin. Katossa on automaattiavaajat mutta kosteutta kertyy liikaa välillä ja viime kesä oli aika horror. Kastelu toimii painovoimaisesti mutta oisko olemassa vaikka aurinkoenergialla toimivaa tuuletinta 🤔 tai onko joku rakentanut osista itse. Kiinteää sähköä en kasvihuoneeseen saa.
Ootko törmänny minivent-tuulettimeen? Meillä mietittiin mökille tuollaista, ei siis kokemusta vielä, mutta vaikutti ihan kätevältä.
Linkki: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sunwind-minivent-tuuletin-erill…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko törmänny minivent-tuulettimeen? Meillä mietittiin mökille tuollaista, ei siis kokemusta vielä, mutta vaikutti ihan kätevältä.
Linkki: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sunwind-minivent-tuuletin-erill…
Tuon tapasia vain löysin, se ei oikein taida toimia kun kasvihuone on kauttaaltaan lasia (unohdin mainita). Pitäisi vaihtaa joku seinä pleksiin jotta sen saisi tuollein "läpivientinä" asennettua 🤔 Kelpaisi varmaan ihan perus pöytätuulettimen tapainen mutta aurinkokennolla joka siellä sisällä saisi pyöritellä ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Sveitsissä kukoistaa
Onse kiva että jossain kukoistaa!
Onko joku saanut gladiolukset kasvamaan hyvin? Oletteko esikasvattaneet pitkään? Menin kaupassa sipulihyllyn ohi ja pakko oli ostaa 40 sipulin pakkaus niitä. Joskus vuosia sitten olen kokeillut kasvattaa mutta eivät ehtineet kukkia täällä Pirkanmaalla. Nyt iski kokeilunhalu uudestaan, ja vinkkejä ottaisin mieluusti vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju, kiitos ap:lle!
Me asutaan kerrostalossa mutta hankittiin loppusyksystä siirtolapuutarhamökki, joten odotan kevättä innokkaammin kuin koskaan ennen! 😃🏡 Vielä en tarkalleen tiedä, mitä kaikkea pihaan laitan – ekan vuoden yritän malttaa lähinnä tarkkailla palstaa ja suunnitella, mitä mihinkin sopisi. Olen kuitenkin aina haaveillut laventelipellosta, ja laventeleita mulla onkin jo esikasvatuksessa! 💜 Aiemmin olen kasvattanut niitä menestyksekkäästi meidän parvekkeella.
Talvesta selvisivät hengissä mm. kalamondiini-, sitruuna- ja viikunapuut sekä rosmariini. Kalamondiini ja sitruuna ovat jo tehneet satunnaisia kukkia, mutta kohta ne alkavat kukkia tosissaan ja silloin tuoksu on aivan huumaava 🍊🍋
Kiitos teille kun jaatte kasvikuulumisianne <3
Oi ihana, ensimmäinen kevät siirtolapuutarhassa! Toivotan onnea laventelien kanssa. Siskoni on saanut niitä talvetettua kellarissa, mutta minä en. Tällä korkeudella eivät talvehdi maassa. Ne ovat kyllä ihania :)
Tekevätkö sitruunasi ja viikunasi hedelmää?
Ap
Kiitos! Me asutaan Helsingissä, joten teoriassa laventeli voisi talvehtia maassa (on aiemmin talvehtinut myös meidän avoparvekkeella ilman mitään suojausta). Ainoa epävarmuustekijä on palstan savisuus, kun laventelihan ei yhtään tykkää märästä maaperästä.
Juu, puut ovat tehneet hedelmää! Sitruunoita tuli viime vuonna vain muutama, mutta viikunoita ehkä 15–20 ja kalamondiineja varmaan 30–40 😊
Minkälaisia puutarhasuunnitelmia ap:lla itsellään on?
Itsellä on lavanteli talvehtinut Oulun korkeudella. Kesäkukaksi ostettu ruukkukasvi (varmaan jotain Hollannin tuotantoa), jonka huvikseni laitoin syksyllä kukkapenkkiin talvehtimaan. En ollut uskoa silmiäni kun seuraavana keväänä alkoi työntää vihreää uutta kasvua. Nyt sama lavanteli tupas on ollut kolme vuotta hengissä. Eli mun pointti oli että kokeilkaa, koskaan ei voi tietää jos onnistuukin joku juttu. Ei se kokeilu mitään maksa ja siitä on suuri ilo jos onnistuukin.
Hyvin paljon mahdollista. Kukkivat kyllä syksyllä kauniisti.