Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla lehtokotiloita kiusana? Meillä on niitä ihan hirveästi tänä vuonna. Auttaako mikään muu kuin kerääminen?
Ei ole vielä näkynyt minkäänlaisia kotiloita.
Suoraan ulos istutettu krassi 2 cm, sisällä kasvatettu 25 cm.
Vierailija kirjoitti:
No niin, vähän myöhässä aloitin puutarhuroinnin näin ekakertalaisena, mutta nyt on kasvimaa myllätty vanhasta pellosta. Tosin täällä kevät on aika myöhässä, viime viikonloppuna vasta alkoi näkyä puissa selvästi vihreää ja viikolla oli vielä monta hallayötä. Kolme parin metrin pituista kohopenkkiä jaksoin kaivaa ja reunustaa tiilillä. Huomenna sitten kylvöt. Saattaa tulla uni nopeasti tänään. :)
Viime viikonloppu meni marjapensaiden siivoamisessa ja tukien asettelussa, niitä on noin parikymmentä., ihan kaikkea ei näköjään ehdi ajallaan vaikka pitäisi.Saas nähdä miten vanhan maalaistalon vähän riehaantuneen puutarhanhoito onnistuu tällaiselta keltanokalta, kun aiemmat kokemukset on suunnilleen amppelimansikan kasvatusta. :) Lupiinia joudun ainakin kaivamaan muutaman vuoden ihan urakalla
Tervetuloa höyrähtäneiden joukkoon :)
Vierailija kirjoitti:
Voi harmitus! Luulen, että osa perennoista on nyt kyllä ottanut itseensä talvella, kun vieläkään ei näy mitään elon merkkejä. Ja niitä on suhteellisen paljon nyt. :/ Jaloruusut olivat onneksi selvinneet juuristaan ja pukkaavat uutta versoa maan pinnalle. Mutta kyllä harmittaa, jos suuri osa noista perennoista ei nyt lähdekään kasvuun.
Onko muilla nyt samoja ongelmia?
Onneksi ruusut selvisivät!!!
Wau miten paljon luumussa kukkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmitus! Luulen, että osa perennoista on nyt kyllä ottanut itseensä talvella, kun vieläkään ei näy mitään elon merkkejä. Ja niitä on suhteellisen paljon nyt. :/ Jaloruusut olivat onneksi selvinneet juuristaan ja pukkaavat uutta versoa maan pinnalle. Mutta kyllä harmittaa, jos suuri osa noista perennoista ei nyt lähdekään kasvuun.
Onneksi ruusut selvisivät!!!
Onneksi. Pelkäsin niin, että kuolevat taas. Jokainen selvisi ja se on iso voitto se!
Vierailija kirjoitti:
On. Yksikään istuttamani narsissi ei noussut keväällä. Tulppaaneja nousi jonkun verran, mutta ei niin paljon mitä istutin. Kevätkaihonkukka oli melkein kadonnut. Ritarinkannukset eivät nousseet. Sormustinkukat kadonneet.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Yksikään istuttamani narsissi ei noussut keväällä. Tulppaaneja nousi jonkun verran, mutta ei niin paljon mitä istutin. Kevätkaihonkukka oli melkein kadonnut. Ritarinkannukset eivät nousseet. Sormustinkukat kadonneet.
Mulla jäi muuten myös narsissit nousematta. Muistinkin vasta nyt, että laitoin niitäkin. Ei oo näkynyt.
Viidakkokurkun taimet kituvat ja ovat muutaman sentin mittaisia. Ostin 2.5 eurolla K-raudasta uuden ja eloisan ja laitan ne kituvat sen kanssa samaan amppeliin, katsotaan mitä tulee.
Minullakaan ei narsissit oikein nousseet, ja laukkojakin nousi vain kolme, vaikka sipuleja on penkki täynnä.
En ala koko ketjua selaamaan, mutta onko jollakin vinkkiä likakaivojen piilotukseen/maisemointiin. Joku ei niin herkkä perenna ehkä? Meillä ne kaivot on typerästi tuossa sivuterassin vieressä, melko aurinkoisella paikalla
Kuunliljaa ympärille? Kasvavat isoiksi puskiksi. Toinen voisi olla rohtoraunioyrtti.
Kaffebulla kirjoitti:
Kuunliljaa ympärille? Kasvavat isoiksi puskiksi. Toinen voisi olla rohtoraunioyrtti.
Ei ikinä rohtoraunioyrttiä, leviää kuin rutto.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla lehtokotiloita kiusana? Meillä on niitä ihan hirveästi tänä vuonna. Auttaako mikään muu kuin kerääminen?
Ferramol.
Vierailija kirjoitti:
En ala koko ketjua selaamaan, mutta onko jollakin vinkkiä likakaivojen piilotukseen/maisemointiin. Joku ei niin herkkä perenna ehkä? Meillä ne kaivot on typerästi tuossa sivuterassin vieressä, melko aurinkoisella paikalla
Kurpitsat on suurilehtisiä, niillä peittää mitä vaan.
Ensimmäistä kertaa elämässä luumu ja kirsikka täynnä kukkia! Kalkitseminen kannatti :)
Miten tekisitte nuoren omenapuun kanssa: jänis söi yläosan ja varren. Alaosasta alkoi kasvaa uutta, sekä vartetusta osasta että siitä juurenpuoleisesta. Alaosa on ehkä se yleinen antonovka, yläosa huvitus muistaakseni. Mulle kelpaisi kumpi tahansa puu tai mikä puska tuosta nyt ehkä kasvaisikaan tilalle. Miten itse tekisitte, kumpaa lajia kannattaisi antaa kasvaa, ja miten kävisi jos jättää molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi muuten myös narsissit nousematta. Muistinkin vasta nyt, että laitoin niitäkin. Ei oo näkynyt.
Timjami, iisoppi ja lehtikaali (tekee toisena vuotena kukkia ja siemeniä) eivät ole selvinneet. Lisäksi harjaneilikka penkissä on vain pieniä alkuja, joista en ole varma, ovatko harjaneilikkaa. Ylipäänsä kaikki on ainakin pari viikkoa myöhässä. Puutarha on Etelä-Suomessa ja aiempina vuosina nuo ym. lajit ovat selvinneet talven yli.
Ihanaa, ihanaa! Viime vuonna 1 vaaleanpunainen tulppaani, tänä vuonna 3.