Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Katsotaan mitä tämän vuoden punahatuistani tulee vai tuleeko mitään. Kylvin sitä eri puolille pihaa jos jossain viihtyisi :)
Salaatteja ja yrttejä pääsee jo syömään :)
Vierailija kirjoitti:
Tomaatintaimet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joksus sellaisia säkkejä myytiin, joihin tomaatit saattoi istuttaa. Säkissä oli oikein valmiiks merkittynä ne rinkulat, joista muovi piti poistaa. Kyllä se toimi, mutta istutin kait silloin liian myöhään taimet, koska muistan tomaattien jääneen vihreiksi. Voi laittaa sen säkin vaikka ahkioon, jonne vesi voi valua.
Siis on niitä edelleenkin myynnissä, mutta nyt kysymys kuuluu:
Voiko tavallisesta multasäkistä tuunataan kasvusäkin ?Voi tietysti, tee vain reiät säkkiin.
Kasvusäkeissä on myös lannoitusta valmiina, mutta voihan sen itsekin lisätä. Tuossahan äsken jo tomaattien lannoitusta pohdittiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kasvimaalla vasta kituliaat alut, vaikka kylvin siemenet jo toukokuun alussa. Onneksi kaupasta saa.
Kyssäri kasvualustasta kirjoitti:
Hei
Onko kukaan kokeillut kasvattaa tomaattia tai/ ja kurkkua tavallisessa multasäkissä.
En tarkoita nyt oikeaa kasvusäkkiä,
vaan tavallista multaa johon laittaisi taimille reiät ja pohjaan reikiä, jotta vesi valuu alustaan.
Ihan hyvin voi... tai miten se eroaa vaikka ruukusta, saavista tai paljusta mihin on ihan perusmultaa laitettu ja kurkkuset/tomaatit? Lannotetta pitää muistaa laittaa myöhemmin lisää sillä perusmultasäkissä ei ole sitä varastolannotetta mitä niissä kasvusäkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kasvimaalla vasta kituliaat alut, vaikka kylvin siemenet jo toukokuun alussa. Onneksi kaupasta saa.
Jos haluaa nopsaan, niin kaupan salaatit voi istuttaa myös
Kysymys raparperista.
Viime vuonna istutettu 'goljath' kasvaa hyvin, mutta olisko pitänyt tuo kukkavarsi katkaista? Onko liian myöhäistä? Mitäs nyt, isokin haitta, eli mietin oiskos se tehnyt uusia varsia, kun nyt on vain tuo yksi pitkä? Vaikuttaako tämä ensi vuoden kasvuun haitallisesti jotenkin? Voiko tuota edes syödä?
Olen siis täys tumpelo, mutta innostusta riittää. Netistä etsin, mutta joku peduncles pyydettiin poistamaan ja meni vaikeaksi. Jospa joku jaksaisi vastata, kiitän :)
Täällä ei kyllä perennoissa näy mitään kasvua, jotka talvesta kärsivät. Kaivoin osan ylös ja juuret on kyllä ihan hyvässä kunnossa. Laitoin sitten takaisin ja lisäsin parempaa multaa sekaan. Josko sit ens keväänä uus yritys niiden osalta, jotka nyt ei kasva. 🤔
Laitoin uusia mansikan juurakoita 25kpl muutama viikko sitten. Hyvin lähteneet kasvuun ja vanhat jo kukkiikin. Mietin, että pitäisikö ostaa isoja ruukkuja vielä ja laittaa niihin kaupan yrttejä kasvamaan. Terassitomaatit mulla on jo ruukuissa, mutta yöt ne on vielä olleet sisällä. Ehkä nyt vois hiljalleen pitää yötkin ulkona. Jotenkin hirveän vaikea keli ollut nyt uusien taimien puolesta.
Mulla on satokausikalenterin puutarhakalenteri ja siinä käskettiin raparperin kukkavarsi poistamaan kesäkuussa.
Nonnii, nyt on sitten omenakempit asettuneet asumaan. Ihmettelin miten on niin vähän kukkia puussa. Sinänsä ei haittaa jos satoa tulee vähemmän, on ollut ihan liian satoisa puu, ja terve yli 10 v ajan. Vai viekö kempit koko sadon? Kukkii kuitenkin osittain ja näyttää ettei ihan joka puolella öttiäisiä ole. Miten ja millä torjun vai annanko olla? Leviääkö muihin kasveihin? Marjapensaat vieressä, perennapenkki toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on satokausikalenterin puutarhakalenteri ja siinä käskettiin raparperin kukkavarsi poistamaan kesäkuussa.
Ahaa, noin mä arvelinkin mielessäni. Se kasvuvoimahan menee siihen kukintaan. Jospa se ensi vuonna jo tekisi kunnon sadon. Kiitän sinua puutarhaystäväin! :)
Blaah, raivasin vanhan mansikkapenkin ruohoista. On siellä mansikkaa, mutta musta muovi ei pidä vanhaan peltoon kasvanutta niittyä poissa. Mietin, että kaivan kaikki ylös ja teen korkeammat kohopenkit. Reunoille täytyy saada puolen metrin kaistat joihin täytyy laittaa niitynpysäyttimeksi jotain. Betonikiveys tai sahanpurumuuri? Sahanpurua olisi riittävästi ja se on kevyempää kuin betoni, mutta kaunistahan se ei ole
Tuon vanha miehen mummolan maatilan puutarha on kyllä täysin päinvastaista toimintaa vaativa työmaa kuin oman kuivan moreenitontin pitäminen, sille kun ei ole tarvinnut tehdä juuri mitään. Tällä alkuperäisellä kunttapihalla ei kasva kovin hyvin muut kuin havut ja sammal, olen vain lisännyt havuja, alppiruusuja, angervoja ja kivikkokasveja, huoltotoimenpiteet on olleet yksittäisten ruohotuppojen kitkemistä silloin tällöin kauniina kesäiltana. Kasvimaasta oli ja on turha edes haaveilla, multaa olisi pitänyt rahdata kuormatolkulla varmaan joka vuosi, kun se hävisi moreenin uumeniin.
Nyt tuolla maatilan tontilla kasvaa kaikki sikana ja pitää raivata koko ajan jotain! No, onneksi ruohonleikkaus käy helposti päältäajettavalla koneella, pitää vain suunnitella nuo peltoon raivatut kasvimaat ja mansikkamaat niin, ettei joka vuosi tarvitse kaivella niitä esiin niityn keskeltä. Kaunista siellä kyllä on, oikea maalaisidylli vanhoine kirsikka-, luumu-ja omenapuineen, marjapensaineen ja kukkaniittyineen.
Osaako joku sanoa mistä kyse kun köynnösruusu alkoi kasvattaa uutta vartta joka hyvän alun jälkeen nuukahti noin puolivälistä? Ei ole vielä täysin kuollut mutta ei näytä myöskään nousevan.
Muuten kasvaa kyllä hyvin vaikka kirvoja on paljon. Harmittaa vaan kun luulin että alkaa tuuhistua kun tulee uutta versoa. Kolme vuotta vanha köynnös kyseessä.
Millä monivuotisilla kukilla on kukinta-aika juuri nyt?
Vierailija kirjoitti:
Salvia kukkii nyt ainakin mun kukkapenkissä, törkkäsin ruukkuistutuksista ne syksyllä maahan. Myös ruohosipuli vaikka ei niin "kukka" olekkaan mutta pörriäiset tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Blaah, raivasin vanhan mansikkapenkin ruohoista. On siellä mansikkaa, mutta musta muovi ei pidä vanhaan peltoon kasvanutta niittyä poissa. Mietin, että kaivan kaikki ylös ja teen korkeammat kohopenkit. Reunoille täytyy saada puolen metrin kaistat joihin täytyy laittaa niitynpysäyttimeksi jotain. Betonikiveys tai sahanpurumuuri? Sahanpurua olisi riittävästi ja se on kevyempää kuin betoni, mutta kaunistahan se ei ole.
Nostin nyt pari mansikkapenkkiä ylös, ja se olikin mielenkiintoinen juttu. Ihmettelin, miksi puskat ovat niin pieniä ja pähkäilin, miten saan ne sieltä muovista irti ehjänä. Kävi ilmi, että nehän kasvoivat niiden mansikkamuovien päällä siinä sammaleessa ja rikkaruohoissa, eikä mullassa ensinkään! Eli rapsuttelin vain ne irti siitä muovista.
En saanut muoveja omin voin irti maasta, ne olivat sananmukaisesti juurtuneet kiinni maahan ruohonjuurilla. Yritin irrottaa niitä lapiolla, mutta se oli niin hidasta hommaa, että pyysin miehen apuun.
Kaivoin käytävien ruohomättäät irti ja holvasin niihin 30 cm sahanpurua. Penkit laitoin olkikatteelle. Ei se puru niin pahannäköistä ollutkaan, samanväristä tuli kuin tuo kate, joten ei juuri erotu joukosta.
Nyt vielä pari penkkiä ja reunat samalla systeemillä, josko tuo auttaisi niityn rajauksessa.
En suosittele kyllä mustaa mansikkanuovia kenellekään, aivan hirveä työmaa oli saada ne pois maasta.
Vierailija kirjoitti:
Kullero, vuorenkilpi, koristemansikkaa, puna-ailakki (ns rikkaruoho eli luonnonkasvi josta saa kauniin perennan penkkiin). Ei mene kauan kun akileijat alkaa kukkia. Nämä kukkii minun pihassani just nyt.
Vierailija kirjoitti:
Blaah, raivasin vanhan mansikkapenkin ruohoista. On siellä mansikkaa, mutta musta muovi ei pidä vanhaan peltoon kasvanutta niittyä poissa. Mietin, että kaivan kaikki ylös ja teen korkeammat kohopenkit. Reunoille täytyy saada puolen metrin kaistat joihin täytyy laittaa niitynpysäyttimeksi jotain. Betonikiveys tai sahanpurumuuri? Sahanpurua olisi riittävästi ja se on kevyempää kuin betoni, mutta kaunistahan se ei ole
Tuon vanha miehen mummolan maatilan puutarha on kyllä täysin päinvastaista toimintaa vaativa työmaa kuin oman kuivan moreenitontin pitäminen, sille kun ei ole tarvinnut tehdä juuri mitään. Tällä alkuperäisellä kunttapihalla ei kasva kovin hyvin muut kuin havut ja sammal, olen vain lisännyt havuja, alppiruusuja, angervoja ja kivikkokasveja, huoltotoimenpiteet on olleet yksittäisten ruohotuppojen kitkemistä silloin tällöin kauniina kesäiltana. Kasvimaasta oli ja on turha edes haaveilla, multaa olisi pitänyt rahdata kuormatolkulla varmaan joka vuosi, kun se hävisi moreenin uumeniin.
Nyt tuolla maatilan tontilla kasvaa kaikki sikana ja pitää raivata koko ajan jotain! No, onneksi ruohonleikkaus käy helposti päältäajettavalla koneella, pitää vain suunnitella nuo peltoon raivatut kasvimaat ja mansikkamaat niin, ettei joka vuosi tarvitse kaivella niitä esiin niityn keskeltä. Kaunista siellä kyllä on, oikea maalaisidylli vanhoine kirsikka-, luumu-ja omenapuineen, marjapensaineen ja kukkaniittyineen.
Mä laitoin vanhalle pelto/niitty kaistaleelle pohjalle pahvia sekä sanomalehteä, sitten jytkyn suodatinkankaan (semmoinen mitä käytetään teitä tehdessä N2?) Päälle kaadettujen puiden hakkeet ja mansikat lavoihin. Ei ole niittyä tai ruohotuppoja enää näkynyt.
Voi tietysti, tee vain reiät säkkiin.