Puutarhan hengettäret 2022!
Mites teidän puutarhasuunnitelmat kesälle 2022?
Onko siementilaukset tehty? Onko jotain jo esikasvatuksessa?
Mitä uutta aiot kokeilla tänä kesänä?
Saitko talven yli pidettyä hengissä esim. paprikaa tai muuta josta odotat satoa tulevana kesänä/syksynä?
Kommentit (660)
Vierailija kirjoitti:
Nyt jänskättää milloin aukeaa ensimmäinen tulppanin nuppu! Ja minkä värinen se on! Ensin tuli itäpuolelle nuppuja, mutta etelä otti kiinni. Teen itselleni arvauksen, että väri on punainen ja eteläpenkistä avautuu ensimmäinen :p
Minullakin tulppaanit jo nupuillaan ja joka päivä käyn niitä tarkkailemassa milloin aukeaa ensimmäinen. Kesäkukat olen hankkinut usein vasta vähän ennen juhannusta mutta nyt olikin myynnissä Night sky -petunioita ja polttelis kyllä ostaa niitä nyt kun vielä on saatavilla.. ihanan kauheeta tämä kasvivillitys taas.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin seksikästä kuin oma eukko pylly pystyssä kuokkimassa maata kuin joku kottarainen.
Eli on siitä puutarhan hengettärestä iloa noin niinkuin muutenkin..
Olen siivonnut vattupensaita kuivista oksista ja se maapohja on paljas.
Onko joku koskaam laittanut kuorikatetta tms.vadelmapensaiden juurelle?
En haluaisi heti rikkaruohoja kasvamaan pensaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jänskättää milloin aukeaa ensimmäinen tulppanin nuppu! Ja minkä värinen se on! Ensin tuli itäpuolelle nuppuja, mutta etelä otti kiinni. Teen itselleni arvauksen, että väri on punainen ja eteläpenkistä avautuu ensimmäinen :p
Minullakin tulppaanit jo nupuillaan ja joka päivä käyn niitä tarkkailemassa milloin aukeaa ensimmäinen. Kesäkukat olen hankkinut usein vasta vähän ennen juhannusta mutta nyt olikin myynnissä Night sky -petunioita ja polttelis kyllä ostaa niitä nyt kun vielä on saatavilla.. ihanan kauheeta tämä kasvivillitys taas.
Ihanaa, että joku muu tulppaanihullu on myös linjoilla :D
Pullistuu, pullistuu, kohta näkyy väri <3
Kukkiiko kaikki kirsikkapuut yhtä kauniisti? Haluaisin istuttaa muutaman. Onko jokin lajike erityisen kaunis/hyvän makuinen? Itse en voi niitä syödä mutta muille sitten. Tilaa on reilusti joten ihan reippaan kokoisiakin puita saa olla.
Toivon todellakin että päärynäjumalat ovat nyt puolellani. Menin heräteostoksena ostamaan päärynäperhepuun 😶. Ilmeisesti voi olla haastava menestymään. Nyt paikkaa huolella valitsemaan ja kaivuu/sorahommiin 🤞🏻
Olipa kiva yllätys. Laventelit mitkä tyrkkäsin syksyllä penkkiin osa niistä nyt vihertyneet! Penkin reunimmaiset, keskelle tyrkätyt ilmeisesti liikaa talvimärkyyttä? Kun ne näyttää kyllä menetetyiltä. Syksyllä siis nyt ruukuissa olevat meinaan tyrkätä talveksi kukkapenkkien reunoille jospa talvehtii nekin!
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan ja lisäät joka vuosi vähän lisää. Saattaa pikkasen hidastaa kasvuunlähtöä koska se maa on pidempään kylmä katteen alla. Mun puskat on ainakin hyvin kasvaneet katteenkin läpi eikä oo tarvinnu juurikaan kitkeä rikkaruohoja.
Miten lähtisitte nuorentamaan vanhaa syreeniaitaa. Kasvu on honteloa 2m korkeaa, metrin leveää, kukkia tulee joka kesä mutta nyt mietin josko tuon vaan vetäis alas? Kukkia ei ilmeisesti ole hetkeen sitten tulossa mutta myöhemmin entistä paremmin? Miten tuota maata saisi parannettua haravoinko vaan sammaleet pois ja päälle kumpare uutta multaa? Olen vasta 2 kesää tuota aitaa tuijotellut että voisiko sitä jotenkin "uusia" mutta paras leikkausaikakin varmaan jo meni kun silmuja jo täys...
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta minua aloittelevaa puutarhaihmistä tämä mietityttää:
kaikki ostavat joka vuosi innoissaan "kesäkukkia", mutta eivätkö nämä ole aina/yleensä yksivuotisia? Eli heitetäänko ne aina syksyllä menemään, vai voiko niitä yrittää talvehdittaa sisätiloissa? Millaisia lajeja käsittää ylipäätään termi "kesäkukat"?
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta minua aloittelevaa puutarhaihmistä tämä mietityttää:
kaikki ostavat joka vuosi innoissaan "kesäkukkia", mutta eivätkö nämä ole aina/yleensä yksivuotisia? Eli heitetäänko ne aina syksyllä menemään, vai voiko niitä yrittää talvehdittaa sisätiloissa? Millaisia lajeja käsittää ylipäätään termi "kesäkukat"?
Kaikkea saa yrittää menemään sisätiloissa, harvempi onnistuu kuin mitä yrittää. Ulkokukat tarvitsevat yleensä valon lisäksi ulkoilman. Sisäilma on niille liian kuumaa ja kuivaa ja lämpötila liian korkea. Puolikylmällä lasikuistilla voisivat menestyä.
Vierailija kirjoitti:
Itä voitti kuitenkin! Keltainen alkoi avautumaan ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkukat ovat meidän oloissa yksivuotisia (eli eivät selviä talvea ulkona) ja käsittävät hyvin laajan kirjon erilaisia kukkia. Joitakin kesäkukkia voi kuitenkin talvettaa ja hyvälläkin menestyksellä, tällaisia ovat esimerkiksi pelargonit ja verenpisarat, juurakoista kasvatettavia daaliat ja kannat. Jotkut kylväytyvät helposti paikalleen (jos siis kasvavat maassa, ei ruukussa) ja jatkavat niin monivuotisina, vaikka itse kasvi kuoleekin syksyn tultua pois. Tällaisia ovat esimerkiksi kehäkukat ja pioniunikot. Mutta suurin osa kesäkukista eli yksivuotisista ryhmäkukista on tosiaan syksyllä poisheitettäviä (kompostoitavia 🙂).
Kun menet puutarhamyymälään, monivuotiset (perennat) ja yksivuotiset (kesäkukat) kasvit on eroteltu omille osastoilleen. Molempia saa myös siemeninä ja pussissa lukee aina onko kyse yksi- vai monivuotisesta kasvista. Jos nyt jotain perinteisiä kesäkukkia luettelen, niin niitä on vaikkapa: miljoonakellot, petuniat, tähtisilmät, marketat, samettikukat, begoniat, pelargonit, lumihiutaleet, ruukkuneilikat, kesädaaliat (ei muodosta talvehtivaa juurakkoa). Köynnöstävistä: keijunmekko, kelloköynnös, mustasilmäsusanna. Lisukkeena istutuksissa käytetään usein muratteja, hopeaputousta, maahumalaa (joka on itse asiassa monivuotinen), lankaköynnöstä ja suikeroalpea (monivuotinen myös). Ja siis löytyy paljon, paljon muitakin, mutta tuossa jotain yleisiä.
Myös perennoja voi käyttää ruukuissa kesäkukkina kesäkukkien seassa tai pelkälteen. Nämä voi syksyllä istuttaa maahan tai talvettaa ruukuissaan kylmässä varastossa tai kellarissa. Esimerkiksi kuunlilja ruukussa on hyvä varjoisan paikan "kesäkukka". Itse olen vuosi vuodelta siirtynyt enemmän tähän suuntaan, että ruukuissa onkin monivuotisia.
Vierailija kirjoitti:
Kukkiiko kaikki kirsikkapuut yhtä kauniisti? Haluaisin istuttaa muutaman. Onko jokin lajike erityisen kaunis/hyvän makuinen? Itse en voi niitä syödä mutta muille sitten. Tilaa on reilusti joten ihan reippaan kokoisiakin puita saa olla.
Minulla on kirsikkapuuna Fanal, jolla pienet, vaatimattomat valkoiset kukat. Satoa tulee kuitenkin hyvin ja olemne tehneet kirsikkalikööriä! Tietääkseni nuo rusokirsikat joilla on komeat kukat ovat lähinnä koristepuita. Lajeja on kuitenkin paljon ja tuo Fanalkin on ihan kaunis puu kukkiessaan sekä syksyllä kun on ruskavärit. Kannattaa kysyä puutarhoilta mitä suosittelevat ja käydä paikan päällä katsomassa miltä puut näyttävät.
Saanko esittää varmaan jonkun mielestä idioottimaisen kysymyksen?
Tomaatteihinhan tulee varkaita ainakin siihen päärunkoon. Mutta tuleeko varkaita myös niihin oikeisiin "oksiin", jotka haarautuvat päärungosta?
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiva yllätys. Laventelit mitkä tyrkkäsin syksyllä penkkiin osa niistä nyt vihertyneet! Penkin reunimmaiset, keskelle tyrkätyt ilmeisesti liikaa talvimärkyyttä? Kun ne näyttää kyllä menetetyiltä. Syksyllä siis nyt ruukuissa olevat meinaan tyrkätä talveksi kukkapenkkien reunoille jospa talvehtii nekin!
Noin minäkin olen tehnyt. Aina osa selviää talven yli, ja vähitellen ne penkissä lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Joitain voi talvettaa, toisia ei. Mulla talvehtii aina kellarissa viileässä ja pimeässä suklaakosmoksen ja jättiverbenan juurakot.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut. Jostain luin, että vatut tykkäisivät männynhakkeesta tai jopa sahajauhoa laittaa jotkut. Eli pitääkö vattu happamasta maasta?
Onko osa vadelmista sellaisia, että ne tekevät vain yksivuotisia oksia? Ei siis tarvitse leikata lainkaan?
Kiitos vastauksesta! Siemenestä kasvatin ja vissiin on sitten ollut pussissa väärä lajike. No, mielenkiinnolla odotan minkälaista tomaattia nuo tuottavat! Koemielessä pätkäisin osan lyhyemmäksi ja osa saa kasvaa, niissä on jo kukkiakin. Varkaita en ole poistanut kun Tiny Timin ohjeissa sitä ei tarvitse tehdä, mutta taidanpa jatkossa hoitaa noita kuten runkotomaatteja eli poistan varkaat. On tämä siemenestä kasvatus kyllä mielenkiintoista muutenkin, krasseista iti vain pari, varsiselleriä on tulossa julmettu määrä samoin samettikukkia. Pari jättiauringonkukan siementäkin on itänyt jo. 😊