Ensin maistraattihäät, sitten avioliitonsiunaus (MIELIPITEITÄ)
Olisiko aivan hölmöä siunata avioliitto kirkossa, vaikka olisi ollut naimisissa jo kolme vuotta?Menimme siis maistraatissa naimisiin ja pidimme pienet juhlat (ei mitään ohjelmaa, syömistä vain. Paikalla minun vanhempani ja siskoni sekä mieheni vanhemmat, siskot ja täti).
Nyt olen haaveillut kirkkohäistä, mutta olisiko se typerää? Kutsuisimme siis enemmän sukulaisia sekä ystäviä. Vuokraisimme juhlapaikan, jonka koristelisimme. Olisi hyvää ruokaa tarjolla ja jotain pientä ohjelmaa/elävää musiikkia. Painottaisimme juhlissa, että emme halua lahjoja. Tämä siis, kun on naimisissa oltu 5 vuotta.. Tai 10..
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 14:25"]
On ihana ajatus :) Me ainakin saatiin paljon vslitusta kun ei häitä järjestetty, kyllähän läheiset ihmiset haluaa teidän onnea juhlia. Kutsussa ilmoitatte selkeästi että kyseessä on siunaaminen, ei vihkiminen. Ja kun painotatte ettei lahjoja saa/tarvise tuoda niin ei kai kikasn ole niin tahditon että toisi. Vieraslistaa miettiessä kannattaa keskittyä kutsumaan vaan heidät jotka oikeasti haluavat teidän rakkautta ja yhteistä taibalta juhlia. Minä tulisin tällaisiin juhliin ja olen menossakin muutaman vuoden kuluttua kun ystäväpariskunnalla on 10v hääpäivä <3
[/quote]
En varmaan vieraana jaksaisi osallistua moisiin leikkihäihin. No tuskinpa minua siellä kaivattaisiinkaan. Oikeat häät ovat kyllä ihania.
Ihmettelen sitä, miksi ihmiset eivät mene naimisiin sillä pienellä porukalla vaikka jossakin pienessä kauniissa kappelissa? Kyllä kirkossakin voi mennä naimisiin vain parin todistajan läsnäollessa, ilman juhlia ja arkisissa vaatteissa.
Ymmärrän, että teillä on nyt haaveissa järjestää isot kemut. Mielestäni voitte aivan hyvin järjestää ne ajatuksella "välistä jääneet hääjuhlat ja siunaus ja yhdessäolo sukulaisten ja ystävien kanssa ilman lahjojen tuontia".
Miksi ette yksinkertaisesti järjestä isoja juhlia ilman mitään siunausmanööverejä? Minua nolottaa ihan kamalasti nämä WT-bileet, joissa pappi siunaa liiton vuosia solmimisen jälkeen ja hääväki jännittää, tuleeko niille ero ennen kuin vuosi on kulunut.
Myönnän, että tv:n hääohjelmat saattavat saada aikaan tunteen, että mulle kans. Katso peiliin ja mieti, voisiko sittenkin juhlia uusia kesärenkaita?
Miten häät voivat olla joillekin tuollainen pakkomielle? Jos haluat juhlia niin pidä vaikka isot ja kalliit syntymäpäiväjuhlat kun täytät pyöreitä seuraavan kerran?
Viimeksi kun kävin kirkossa kummilapsen rippijuhlassa, niin senkin jumalanpalveluksen lopuksi luettiin kuulutuksia ja mainittiin jonku parin menneen kihloihin ja pyydettiin siunausta jollekkin avioituneelle parille. Mitään rituaallihan noihin ei siis liittynyt.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:59"]
Viimeksi kun kävin kirkossa kummilapsen rippijuhlassa, niin senkin jumalanpalveluksen lopuksi luettiin kuulutuksia ja mainittiin jonku parin menneen kihloihin ja pyydettiin siunausta jollekkin avioituneelle parille. Mitään rituaallihan noihin ei siis liittynyt.
[/quote]
Koska kihlautuneet on kirkossa kerrottu?
Omassa tuttavpiirissä nämä uudelleen lämmittelytilaisuudet ovat olleet kaikki jotain epätoivoisia uuden yrityksen alkuja ja kaikki eronneet melko pian näiden liitonvahmistamisjuhlien jälkeen.
Tottakai kehtaatte ja järjestätte sellaiset juhlat, jos niitä haluatte.
Jos lahjalista häiritsee, laitatte pyyntöön vaikka jonkun hyväntekeväisyysjärjestön tiedot, jonne voi lahjottaa, vaihtoehdoksi lahjalista. Ei luulisi kenenkään ainakaan silloin pahastuvan. Minä kuitenkin mielelläni ostaisin läheiselle myöhään juhlat viettävälle häälahjan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:59"]Me ollaan miehen kanssa suunniteltu pitävämme ns. uudet häät siunaamisineen kaikkineen kun ollaan oltu 50 vuotta naimisissa, 5 vuoden juhliminen kuulostaa jotenkin nololta... Siis totta kai keskenänne juhlitte mutta ei mitään suurempaa spektaakkelia vieraineen kaikkineen tarvita.
[/quote]
Mitä hemmetin noloa siinä on. Ei ole kuule itsestäänselvyys. Itse vietin 1v hääpäivääni yksin koska mieheni kuoli ennen sitä. Ap elämä on lyhyt ja arvaamaton. Tehkää niinkuin teistä hyvältä tuntuu :)
Mielestäni on todella hölmöä. Te olette jo naimisissa, nyt haluat mennä toisen kerran?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:48"]No tulisi itse sukulaisena mieleen rahan/lahjojen keruubileet.
[/quote]
Sama. Ja että morsian haluaa prinsessajuhlansa, eihän tuohon sen suurempaa merkitystä voi olla kun kerran naimisissa jo ollaan.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:46"]Olisiko aivan hölmöä siunata avioliitto kirkossa, vaikka olisi ollut naimisissa jo kolme vuotta?Menimme siis maistraatissa naimisiin ja pidimme pienet juhlat (ei mitään ohjelmaa, syömistä vain. Paikalla minun vanhempani ja siskoni sekä mieheni vanhemmat, siskot ja täti).
Nyt olen haaveillut kirkkohäistä, mutta olisiko se typerää? Kutsuisimme siis enemmän sukulaisia sekä ystäviä. Vuokraisimme juhlapaikan, jonka koristelisimme. Olisi hyvää ruokaa tarjolla ja jotain pientä ohjelmaa/elävää musiikkia. Painottaisimme juhlissa, että emme halua lahjoja. Tämä siis, kun on naimisissa oltu 5 vuotta.. Tai 10..
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:46"]Olisiko aivan hölmöä siunata avioliitto kirkossa, vaikka olisi ollut naimisissa jo kolme vuotta?Menimme siis maistraatissa naimisiin ja pidimme pienet juhlat (ei mitään ohjelmaa, syömistä vain. Paikalla minun vanhempani ja siskoni sekä mieheni vanhemmat, siskot ja täti).
[/quote]
Voithan sä toki pitää vaikka minkälaiset kinkerit, mutta älä sitten ylläty kutsuttujen sangen todennäköisen nuivasta suhtautumisesta leikkihäihisi.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:02"]Omassa tuttavpiirissä nämä uudelleen lämmittelytilaisuudet ovat olleet kaikki jotain epätoivoisia uuden yrityksen alkuja ja kaikki eronneet melko pian näiden liitonvahmistamisjuhlien jälkeen.
[/quote]
Sama tuli mieleen..
Tehkää niin kuin tykkäätte, omanlaisenne juhla! Hääperinteistä voi poimia niitä juttuja, jotka tuntuu sopivilta ja toiset jättää pois ja keksiä jotain ihan muuta tilalle. Mun mielestä juhlia ei ole koskaan liikaa! Avioliiton siunaaminen on hyvä juhlan syy siinä missä mikä tahansa muukin - ei kaiken ole pakko mennä aina saman kaavan mukaan.
Siis onko täällä kommentoimassa näin paljon katkeria tai muuten vaan tahdittomia/tylsiä/ilkeitä akkoja? ;) Mä en ainakaan teidänlaisianne hapannaamoja häihini/avioliittoni siunaamistilaisuuteen (enkä kyllä koko elämäänikään!) haluaisi. Mutta onneksi jos ap:n tuttaviin/ystäviin/sukuun tällaisia sattuukin kuulumaan, eivät he varmaankaan sitten (tästä keskustelusta siis olettaen) halua juhliin tulla, jolloin vain oikeasti ap:lle hyvää toivovat ja hänen onneaan kunnioittavat ja hänen kanssaan mielellään juhlivat saavat vapaasti nauttia ihanista juhlista!
Ap, ole kiltti, äläkä kuuntele näiden joidenkin mielipiteitä! Sitä paitsi, aika monella tuntuu täällä olevan lukemisen ymmärtämisvaikeuksia; suurin osa jauhaa HÄISTÄ vaikka ap puhui AVIOLIITON SIUNAAMISESTA!
Eli ap, järjestä juuri sellaiset juhlat kuin haluat! Oli sulla päällä joku ihana prinsessaunelma tai ei, järjestettiinpä siunaamistilaisuus kirkossa, teillä kotona tai jossakin muualla, olipa juhlat isot tai pienet, järjestä juuri sellaiset juhlat kuin haluat ja joissa sinä ja puolisosi viihdytte! Ne ihmiset eivät sitten osallistu jotka eivät halua, ja ehkäpä hyvä niin :))
Toivon että pidät jonakin päivänä ihanat juhlat, jossa avioliittonne siunataan, tapahtuipa se huomenna tai kymmenen vuoden päästä! :)
T. N21
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 15:59"]
[/quote]
Koska kihlautuneet on kirkossa kerrottu?
[/quote] Varmaan kyseessä avioliitoon aikoivat, siis kirkossa luettu kuulutukset.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 17:40"]Siis onko täällä kommentoimassa näin paljon katkeria tai muuten vaan tahdittomia/tylsiä/ilkeitä akkoja? ;) Mä en ainakaan teidänlaisianne hapannaamoja häihini/avioliittoni siunaamistilaisuuteen (enkä kyllä koko elämäänikään!) haluaisi. Mutta onneksi jos ap:n tuttaviin/ystäviin/sukuun tällaisia sattuukin kuulumaan, eivät he varmaankaan sitten (tästä keskustelusta siis olettaen) halua juhliin tulla, jolloin vain oikeasti ap:lle hyvää toivovat ja hänen onneaan kunnioittavat ja hänen kanssaan mielellään juhlivat saavat vapaasti nauttia ihanista juhlista!
Ap, ole kiltti, äläkä kuuntele näiden joidenkin mielipiteitä! Sitä paitsi, aika monella tuntuu täällä olevan lukemisen ymmärtämisvaikeuksia; suurin osa jauhaa HÄISTÄ vaikka ap puhui AVIOLIITON SIUNAAMISESTA!
Eli ap, järjestä juuri sellaiset juhlat kuin haluat! Oli sulla päällä joku ihana prinsessaunelma tai ei, järjestettiinpä siunaamistilaisuus kirkossa, teillä kotona tai jossakin muualla, olipa juhlat isot tai pienet, järjestä juuri sellaiset juhlat kuin haluat ja joissa sinä ja puolisosi viihdytte! Ne ihmiset eivät sitten osallistu jotka eivät halua, ja ehkäpä hyvä niin :))
Toivon että pidät jonakin päivänä ihanat juhlat, jossa avioliittonne siunataan, tapahtuipa se huomenna tai kymmenen vuoden päästä! :)
T. N21
[/quote]
Ota huomioon, että me suomalaiset ollaan nöyrää kansaa. Eli ei kehdata kieltäytyä vaikka ei haluttaisikaan osallistua. Kyllä sinne siis tulisi myös sellaisia joita juhlat ei pätkääkään kiinnosta, mutta eivät kehtaisi poiskaan jäädä.
Niin ja hei, unohdin mainita vielä yhden jutun: ap sanoi heti, että kyseessä ei todellakaan ole rahankeräysjuhlat! Moni ei näköjään todellakaan ymmärrä lukemaansa. Ja se ei ihmisestä nöyrää tee, että menee juhliin joihin ei halua! Se on omaa hölmöyttä siinä vaiheessa. Mulla ainakin nimittäin on itsetunto kohdillaan ja jos en jotain halua tehdä tai jonnekin mennä, niin sitten vaikka keksin tekosyyn, mutta en mä itseäni ja muita ala kiusaamaan tekemällä jotain mitä en halua tai menemällä jonnekin minne en halua!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 13:56"]
Naimisissa olette ja se siitä. Ei enää mitään lahjojen keräystä muutaman vuoden viiveellä.
[/quote]
Et sitten vaivautunut sitä vertaa lukemaan että ap nimenomaan painottaisi etteivät he halua lahjoja... Sisälukutaidoton vai muuten niin jumittava pää, että on pakko tulla tuputtamaan sitä otsikon perusteella päätettyä mielipidettä johon ketjussa selkeästi esillä olevat lisätiedot eivät vahingossakaan voi vaikuttaa?
Me menimme maistraatissa naimisiin suvulta ja kavereilta salaa naimisiin, sillä mieheni ei kuilu kirkkoon. Parin kuukauden päästä siitä meillä oli ns.perinteiset menot kirkossa koska itse halusin avioliitolle muös kirkollisen siunauksen. Pappi kysyy "tahdotko xx, aviollitossa jonka olet solminut, rakastaa xx myötä kuin vastoinkäymisissä"..Meille tuo oli täysin lountevaa eikä kukaan häävieraista tai läheisistä kyseenalaistanut juhlia. Mutta jos maistraatissa naikisiin menosta olisi vuosia, harkitsisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin lähtisin kirkkoa varaamaan. Jos avioliitolleen haluaa siunauksen, niin voisihan sen tuossa tapauksessa tehdä pienimuotoisesti, vain lähinten läsnäollessa ja esim. kotona.