Mielenterveysongelmat esteenä lähes kaikkiin ammattiin, vaikka olen työkykyinen
Sairastin aiemmin vuosia ahdistushäiriötä, siksi minulta on ehdottomasti poissuljettu mm. seuraavat ammatit/alat:
-lentäjä
-konduktööri, veturinkuljettaja
-laivan Taxfreen kassa, ylipäätänsä mikätahansa työ laivalla
-poliisi, sotilasura
-palomies
Myös nämä vaikeita
- amk:n sote-alat: opiskelemaan ei hyväksytä
- kaikki alat, joilla on työttömyyttä, siis melkein kaikki alat, koska ansioluettelo ei vakuuta työnantajia
Jäljellä jää siis ura siivoojana tai puhelinmyyjänä: mieluiten ei kuitenkaan, vihaan niitä töitä
Tai sote-alojen yliopistokoulutus: en tiedä selviäisinkö esim. lääkiksestä
Ehdottakaa jotain muitakin ammatteja, joissa mt-tausta ei haittaa.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 07:58"]
Millaiset pääsykokeet on laivan tax free-myymälän kanssan koulutukseen?
[/quote]
Tarvitaan merimieslääkärin tarkastus, josta en pääse läpi. -ap
[/quote]
Ja miten niin et pääse tarkastuksesta läpi? Perustele.
Joo ei ole helppoa mt-ongelmaiselle. Ennen kuin mun mt ongelma edes paljastui niin työkkärikään ei suostunut ammatinvalintatestiä tekemään. Psykologi tapas kerran ennen testiä ja sit kun luulin et toisella kerralla ees jotain testattaisiin niin sanoi että ei mua voi testata ja siirsi työkkäriin " luuseripuolelle". Älykkyydessä ei ole mitään vikaa. Avoimessa yliopistossa olen opiskellut 2+ keskiarvolla vaikka on paljon ollut masennusta, adhd, kaksisuuntainen mielialahäiriö psykoottisilla masennusjaksoilla, paniikkihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja pari persoonallisuushäiriötä. Siivooja musta sitten tuli. Pääsin opiskelemaan laitoshuoltajaksi ja sairaalassa sitten olin töissä ennen eläkettä. 30 000€ vuodessa ilman ikälisiä oli palkka ja olin ihan tyytyväinen. Mut tosiaan se oli 5 vuotta sitten. Onhan siitä palkat jo noussut. Hyvä mä työssäni olin. Nyt ne yrittää mua takaisin työelämään. Olen liian sairas, mutta hoitava taho ei tajua miten se minusta näkyy työpaikalla.
Tunnen ainakin bipolaarisen opettajan, vakavasti masentuneen tekniikan asiantuntijan, vakavasti masentuneen psykiatrisen sairaanhoitajan ja masentuneen opettajan. Kaikki toipuneita ja tilanne hyvässä hallinnassa, ja kaikki työelämässä. Mielenterveyden sairaudet eivät estä työllistymistä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen mies ja minut on vapautettu mt-syistä asepalveluksesta. Juuri sitä kysytään tarkastuksessa. En ole varma pitääkö sotilaspassikin tai todistus vapautuksesta olla tarkastuksessa mukana, mutta kyllä ne voivat asian tarkastaa. -ap
Lisäksi olen toipuva alkoholisti. -ap
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen mies ja minut on vapautettu mt-syistä asepalveluksesta. Juuri sitä kysytään tarkastuksessa. En ole varma pitääkö sotilaspassikin tai todistus vapautuksesta olla tarkastuksessa mukana, mutta kyllä ne voivat asian tarkastaa. -ap
[/quote]
Minä olen myös mies ja minut on vapautettu palveluksesta ja diagnoosina oli ahdistus. Merimieslääkärintodistukseen merkittiin palveluskelpoisuusluokka C, mutta todistuksessa luki "kelvollinen kaikkeen palvelukseen". Tässä vaiheessa kutsunnoista oli noin kaksi vuotta aikaa. Kutsunnoissa annettua todistusta ei muistaakseni edes kysytty tarkastuksessa, eikä myöskään diagnooseja, joiden perusteella vapautus on annettu. Joten menet vaan sinne lääkärintarkastukseen.
kokeile olisiko tästä mitään apua
Testaa, mikä ammatti sopii sinulle
http://www.hs.fi/ura/a1305642771314
[/quote]
teitkö ap tämän? Mitä sait vastaukseksi?
No hohhoijaa... Itselläni bipolaari ja opiskelen sosiaalialaa. Ei mielenterveystausta ole este. Muistaakseni alan vaatimuksissa sanotaan että ei saa olla psykoottista oireilua tai päihdeongelmaa. Kaupan alalla ei ole mitään tuollaisia rajoitteita. Väittäisin että asenteesi on suurempi rajoite/este.
Pidät vain turpasi kiinni mt-ongelmistasi pääsyhakutilanteissa. Liiasta avoimuudesta on vain haittaa. Kenellekään ei kuulu häiriösi, etenkään jos se ei haittaa jokapäiväistä elämääsi.
Menetkö pääsykokeisiin ja työhaastatteluihin ja sanot heti kättelyssä: Hei! olen *** ja minulla on mielenterveysongelmia?
Jotenkin tuntuu että ihmiset on nyt niiiiin mielenterveyshäiriöisiä koko ajan, koko mailma pyörii häiriöiden ympäri ja maallikkodiagnooseja tulee kun sieniä sateella. Masennusta, ahdistusta, paniikkihäiriöitä, neurooseja, erityisherkkiä, asperger, adhd huoh!!!
52 lisää vielä. Taitaa olla nämä mielenterveysongelmat pitkälti hyvinvointiyhteiskunnan syytä. Joka vaivasta juostaan lääkärissä lääkkeiden toivossa ja jokaiseen pikku kolotukseen ja ahdistukseen saadaan oikein lääketieteellinen diagnoosi. Ennen kun oli olemassa kela ja sossutukia ei ollut muuta vaihtoehtoa kun purra hammasta ja mennä töihin että sai leipää pöytään, tollaisista diagnooseista ei ollut tietoakaan. Suomalaisena ihmisenä tunnen lukuisia ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia mutta esimerkiksi minun afrikkalaiset tuttavat ei tunne ketään sellaista, mistäköhän se johtuu? No juuri siitä että Afrikassa ei ole aikaa tai rahaa tai mahdollisuutta olla kotona pohtimassa jotain ahdistuksia ja masennuksia vaan on pakko toimia että saa ruokaa jne.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 07:32"]Både och. Ne ensin mainitut ammatit ovat siis oikeasti sellaisia, että mt-ongelmat muodostavat pysyvän ja ehdottoman esteen. Monella muulla alalla tulee vastaan taas cv-ongelmat, on ihan turha kouluttautua esim. toimistotyöntekijäksi, kun terveet ja täydellisetkään ei työllisty.
-ap[/quote]
Mitään täydellisiä ole olemassakaan. Vaivansa kullakin ja kaikenlaisia "aukkoja" cv:ssä löytyy muillakin. Työllistyminen on monesti tuurista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 08:53"]Tunnen ainakin bipolaarisen opettajan, vakavasti masentuneen tekniikan asiantuntijan, vakavasti masentuneen psykiatrisen sairaanhoitajan ja masentuneen opettajan. Kaikki toipuneita ja tilanne hyvässä hallinnassa, ja kaikki työelämässä. Mielenterveyden sairaudet eivät estä työllistymistä.
[/quote]
Estää jos ei pääse mihinkään opiskelemaan. Diagnoosi voi olla sama mutta terveydentilassa saattaa olla ero kuin yöllä ja päivällä.
T. Se joka ei pääse edes työkkärin testeihin.
Kaupanala on monelle mt ongelmaiselle ihan sopimaton kun monet ei pysty merkittävästi ihmiskontakteihin. Mene nyt kauppaan töihin jos asiakkaanakin olo tuottaa jo niin paljon tuskaa että ilman norsun annosta rauhoittavia ei voi hakea ruokaa. On myös päiviä jolloin ei jaksa puhua ääneen. Ei vaan pysty.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:47"]52 lisää vielä. Taitaa olla nämä mielenterveysongelmat pitkälti hyvinvointiyhteiskunnan syytä. Joka vaivasta juostaan lääkärissä lääkkeiden toivossa ja jokaiseen pikku kolotukseen ja ahdistukseen saadaan oikein lääketieteellinen diagnoosi. Ennen kun oli olemassa kela ja sossutukia ei ollut muuta vaihtoehtoa kun purra hammasta ja mennä töihin että sai leipää pöytään, tollaisista diagnooseista ei ollut tietoakaan. Suomalaisena ihmisenä tunnen lukuisia ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia mutta esimerkiksi minun afrikkalaiset tuttavat ei tunne ketään sellaista, mistäköhän se johtuu? No juuri siitä että Afrikassa ei ole aikaa tai rahaa tai mahdollisuutta olla kotona pohtimassa jotain ahdistuksia ja masennuksia vaan on pakko toimia että saa ruokaa jne.
[/quote]
Seuraavalla kerralla kun verenpaineeni ja sykkeeni nousee pilviin ja maailma alkaa vääristyä ennen kuin kouristun vahanukeksi ja jään kehoni vangiksi niin muista että juu. Tää on tätä hyvinvointivaltiota.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 09:26"]Pidät vain turpasi kiinni mt-ongelmistasi pääsyhakutilanteissa. Liiasta avoimuudesta on vain haittaa. Kenellekään ei kuulu häiriösi, etenkään jos se ei haittaa jokapäiväistä elämääsi.
[/quote]
Pääsykokeissa on aina kolmannenasteen kuulustelu. Vähän vaikea valehdella siinä painostuksessa. Ei sinällään että pääsisin mistään psykologisesta testistä läpi. Lähihoitajakokeessa sain 1 pisteen :D
Kyllä sanoisin, että aika pieni määrä on niitä ammatteja loppujen lopuksi, joissa tuollaisesta on mitään haittaa. Ja mitä tulee esimerkiksi laivalla työskentelyyn, sun terveydentilasi todetaan merimieslääkärin tarkastuksessa, jossa lääkärillä ei ole oletusarvoisesti mitään pääsyä aikaisempiin terveystietoihisi ja nuo asiat kysytään vain sinulta, jolloin voit vastata että kyseisiä ongelmia ei ole. Jos olet mielestäsi työkykyinen, etkä ole hetkeen enää kärsinyt noista mainitsemistasi ongelmista, niin pidän kyllä aika epätodennäköisenä, että tuollainen muodostaisi ehkä jotain astronauttia lukuunottamatta mitään elinikäistä estettä mihinkään ammattiin.