Suomalaiset kertovat: työnhaussa syrjitty ulkonäön takia
Iltalehden voimakas artikkeli kertoo suomalaisista, joita on syrjitty työnhaussa.
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015071219927958_tb.shtml
Eikö kukaan ymmärrä, että se ei ole työnantaja, joka "hämmentyy" rokkarityönhakijan ulkonäöstä vaan asiakkaat? Minä ainakin haluan palvelua neutraalin näköiseltä kaverilta kuin joltain rokkarilta, joka haluaa ulkonäöllään ja vihreillä hiuksillaan tunnustaa jotain aatetta tai ajatusta. Minua ei kiinnosta vihreillä hiuksilla tunnustetut aatteet, kun haluan palvelua, siksi työnantajat eivät voi palkata näitä vihreäpäitä.
- Jos työhaastattelussa olen minä ja tavallisen näköinen ihminen, jolla on suunnilleen sama koulutus ja työkokemus kuin minulla, uskon taviksen saavan paikan. Se on valitettava tosiasia, Kusnezov kertoi.
Eikö Kusnezov ole tavis? Onko hän jotain enemmän tai vähemmän kuin kaikki muut?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:31"] No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap! [/quote] Ei se poista ammattitaitoa, enkä niin väittänytkään. Kannattaa opetella ymmärtämään lukemaansa. Kaikilla täytyy olla oikeus valita, haluaako palvelua neutraalinnäköiseltä vai aatetta tunnustavalta henkilöltä. Suurin osa haluaa palvelua neutraalinnäköisiltä tyypeiltä. Miksi töissä pitäisi tunnustaa jotakin aatetta tai ajatusta? Eikö sitä voi tehdä vapaa-ajalla? [/quote]Juuri näin. Lisäksi työnantajalla on vapaus valita kenet palkkaa. Jos ei halua palkata vihreätukkaista, niin ei palkkaa.
[/quote]
Tätä vihreäpäät eivät ymmärrä. Vihreäpäät haluavat, että heidät palkataan, koska he ovat rock ja roll. Ja koska jos heitä ei palkata, työnantaja on rascismi ja fascismi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:04"]
Voisiko joku kertoa, miksi töihin pitää pukea räväkästi, olla eksoottisen väriset hiukset, tunnustaa aatteita tai olla jollakin muulla tavalla ihmeellinen? Miksei vapaa-ajalla voi olla ihmeellinen ja eksoottinen? Nämä ahdasmieliset liberaalit haluavat kohta, että pankeissakin on Lordia muistuttavia hahmoja töissä.
[/quote]
Jos töissä ei ole määrättyjä työvaatteita, niin vaatteet joutuu itse kustantamaan ja hankkimaan. Kai nyt jokainen mieluummin hankkii edes vähän omaa tyyliään muistuttavat vaatteet kuin pukeutuu vaatteisiin, jotka ei tunnu omalta. Itse en esimerkiksi tunne oloani mukavaksi hameessa/mekossa. Onneksi olen siistissä toimistotyössä, jossa voin itse valita vaatteeni. Pukeudun siis housuihin. Hiusten väri, tatuoinnit yms. ovat asioita, jotka vain ovat olemassa eikä niitä voi työn ajaksi poistaa. Toki tatuoinnit voi yrittää piilottaa, mutta hiukset taas ovat esillä. Onhan ihmisillä mustiakin hiuksia, joten miksei myös pinkkejä ja vihreitä? Miksi vain tietyt värit olisivat sopivia? Ei se värjätty mustakaan sovi kaikille eloveenablondeille, joten yhtä shokeeraavalta sekin väri voi näyttää, kuten vihreäkin. Työajalla pystyy siis hyvin valitsemaan vaatteensa sopiviksi, mutta tiettyjä asioita ei vaan voi piilottaa. Esimerkiksi jos mies haluaa kasvattaa partaa, niin ei sitä partaa vain yksinkertaisesti voi poistaa työn ajaksi. En itse voi sietää pitkää partaa miehillä, mutta ihan yhtä hyviä työntekijöitä hekin ovat eikä minua haittaa hankkia palvelua pitkäpartaiselta mieheltä.
[/quote]
Kuvitellaan, että olet työnantaja palvelualalla. Työhaastatteluun saapuu kaveri, jolla on pinkki-vihreä-musta tukka, Suomen Kommunistisen puolueen t-paita, jossa lukee "porvarit alas", Anonymous-maski ja läjä lävistyksiä. Haluatko oikeasti palkata tämän ihmisvitsin?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:31"] No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap! [/quote] Ei se poista ammattitaitoa, enkä niin väittänytkään. Kannattaa opetella ymmärtämään lukemaansa. Kaikilla täytyy olla oikeus valita, haluaako palvelua neutraalinnäköiseltä vai aatetta tunnustavalta henkilöltä. Suurin osa haluaa palvelua neutraalinnäköisiltä tyypeiltä. Miksi töissä pitäisi tunnustaa jotakin aatetta tai ajatusta? Eikö sitä voi tehdä vapaa-ajalla? [/quote]Juuri näin. Lisäksi työnantajalla on vapaus valita kenet palkkaa. Jos ei halua palkata vihreätukkaista, niin ei palkkaa.
[/quote]
Tätä vihreäpäät eivät ymmärrä. Vihreäpäät haluavat, että heidät palkataan, koska he ovat rock ja roll. Ja koska jos heitä ei palkata, työnantaja on rascismi ja fascismi.
[/quote]ja vittu pakottaa tulemaan klo 07 aamuvuoroon vaan koska se on ollut tapana vaikka vittu ihan hyvin se vuoro vois alkaa myöhemminkin mitä häh vittu eikö?
"ja vittu pakottaa tulemaan klo 07 aamuvuoroon vaan koska se on ollut tapana vaikka vittu ihan hyvin se vuoro vois alkaa myöhemminkin mitä häh vittu eikö?"
Minulla on hassu tunne, että sinulla on vaikeuksia työllistyä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:19"]"ja vittu pakottaa tulemaan klo 07 aamuvuoroon vaan koska se on ollut tapana vaikka vittu ihan hyvin se vuoro vois alkaa myöhemminkin mitä häh vittu eikö?"
Minulla on hassu tunne, että sinulla on vaikeuksia työllistyä.
[/quote]Ohis: Sarkasmi outo käsite?
mitä väliä elämällä sitten on jos saa töitä mutta ei saa olla oma itsensä?? Se joka elää työn eikä itsensä takia elää turhaan
Lävistykset, tatuoinnit, epäsiistit tai tyylittömät hiukset, käsittämättömät vaatteet asiakaspalvelussa? Ei kiitos, liike vaihtuu toiseen. Pidän lävistettyjä ja tatuoituja ihmisiä jotenkin lapsellisina ja haluan palvelua aikuisilta.
Itseäni eivät asiakaspalvelijan tatuoinnit tai vihreät hiukset häiritse. Siltikin itselleni tulee mieleen: jos ihan välttämättä haluaa kulkea vihreähiuksisena, eikö kannattaisi hakeutua aloille, joilla massasta poikkeavaa habitusta arvostetaan? Luulisin, että esim. taide, rockmusiikki, tatuointien tekeminen ovat tällaisia aloja.
Sekin tulee mieleen, että on paljon ihmisiä, jotka kokevat syrjintää jonkin synnynnäisen tai sairauden seurauksena tulleen ulkonäköominaisuuden vuoksi. Vihreähiuksinen pystyy värjäämään hiuksensa helposti neutraalimman väriseksi, mutta epämuodostumasta tai ihottumasta kärsivän on vähän vaikeampi muuttaa ulkonäköään. Tästä asiasta ei vain puhuta, koska se ei ole mediaseksikästä.
Tiettyyn rajaan asti ei haittaa työntekijän ulkonäkö. Vaikka tatuonteja/lävistyksiä löytyisi ja hiukset olisi vihreä/pinkki hässäkkä, ne eivät häiritsisi, jos olisi asialliset vaatteet päällä, hiukset fiksustu kiinni tai kammattu eikä haisisi pahalle. Enemmän juurikin häirii nämä luonnon lapset, jotka käyvät kerran kuussa suihkussa, vaateita ei pestä eikä hiuksia harjata.
Minun ongelmani on se, että olen liian asiallisen oloinen. Pukeudun hillitysti ja tyylikkäästi. Tämä häiritsee rekrytoijia siinä määrin että yleensä paikka jää saamatta. Että toimii se näinkin päin :(
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:23"]
Tiettyyn rajaan asti ei haittaa työntekijän ulkonäkö. Vaikka tatuonteja/lävistyksiä löytyisi ja hiukset olisi vihreä/pinkki hässäkkä, ne eivät häiritsisi, jos olisi asialliset vaatteet päällä, hiukset fiksustu kiinni tai kammattu eikä haisisi pahalle. Enemmän juurikin häirii nämä luonnon lapset, jotka käyvät kerran kuussa suihkussa, vaateita ei pestä eikä hiuksia harjata.
[/quote]
Räväköissä tyyleissä ongelmana on se, että räväkän ja asiallisen raja unohtuu. Miedosti pinkit hiukset eivät haittaa _nuorella naisella_, mikäli olemus on yleisesti asiallinen. Jos taas on täysin My Little Ponyn näköinen väripommi, niin työllistyminen on lähes mahdotonta.
[/quote]
Miksi työnantaja ei palkkaisi vihreätukkaista jos hän olisi hyvä työssään? Jättäisi palkkaamatta kaikkista hyvistä ominaisuuksista huolimatta, koska on ennakkoluuloinen vihreätukkaa kohtaan?
Syrjintä ilmeisesti johtuu aina syrjitystä?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:32"]
[/quote]
Miksi työnantaja ei palkkaisi vihreätukkaista jos hän olisi hyvä työssään? Jättäisi palkkaamatta kaikkista hyvistä ominaisuuksista huolimatta, koska on ennakkoluuloinen vihreätukkaa kohtaan?
Syrjintä ilmeisesti johtuu aina syrjitystä?
[/quote]
Koska varmasti löytyy yhtä hyviä työntekijöitä, joilla ei ole vihreää tukkaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:23"]eikö kannattaisi hakeutua aloille, joilla massasta poikkeavaa habitusta arvostetaan?
[/quote]
Jos työllistyminen haluamalleen alalle olisi läpihuutojuttu, niin olisin kanssasi helpommin samaa mieltä. Tällä hetkellä vihreätukatkin voivat joutua hankkimaan elantonsa kaupan kassoina.
En pidä kaikesta kummallisennäköisestä, mutta voin hyväksyä sen, että muiden ihmisten ei tarvitse olla juuri oman makuni mukaisia.
No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:31"]
No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap!
[/quote]
Ei se poista ammattitaitoa, enkä niin väittänytkään. Kannattaa opetella ymmärtämään lukemaansa. Kaikilla täytyy olla oikeus valita, haluaako palvelua neutraalinnäköiseltä vai aatetta tunnustavalta henkilöltä. Suurin osa haluaa palvelua neutraalinnäköisiltä tyypeiltä. Miksi töissä pitäisi tunnustaa jotakin aatetta tai ajatusta? Eikö sitä voi tehdä vapaa-ajalla?
HYVÄ. Pysykää te vaan tylsinä massaan hukkuvina harmaahiirulaisina ihan vapaasti :) on ihan vitun paljon siistimpää olla erilainen ja massasta poikkeava :D mut te oottekin tollasia täyte ihmisiä
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:35"]
HYVÄ. Pysykää te vaan tylsinä massaan hukkuvina harmaahiirulaisina ihan vapaasti :) on ihan vitun paljon siistimpää olla erilainen ja massasta poikkeava :D mut te oottekin tollasia täyte ihmisiä
[/quote]
Kukaan ei ole kieltänyt pukeutumasta rokkityyliin tai olemaan massaa. Miksi töissä pitäisi tunnustaa omaa ideologiaa ja ajatuksia? Kiinnostaako asiakkaita oikeasti sinun poliittiset mielipiteet?
Niinpä. Eli kyllä häiritsisi, jos esim. lentoemännällä olisi näkyviä tatuointeja. Tekevät ihmisen vain niin likaisen näköiseksi. Samoin, jos paremmassa ravintolassa olisi tatuoitu tai joku ihme sivukalju-lävistyshemmo, niin menisi kyllä fiilis. Jossain räkälässä tämä toki kävisi.
Näin se nyt vain.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:04"]
Voisiko joku kertoa, miksi töihin pitää pukea räväkästi, olla eksoottisen väriset hiukset, tunnustaa aatteita tai olla jollakin muulla tavalla ihmeellinen? Miksei vapaa-ajalla voi olla ihmeellinen ja eksoottinen? Nämä ahdasmieliset liberaalit haluavat kohta, että pankeissakin on Lordia muistuttavia hahmoja töissä.
[/quote]
Jos töissä ei ole määrättyjä työvaatteita, niin vaatteet joutuu itse kustantamaan ja hankkimaan. Kai nyt jokainen mieluummin hankkii edes vähän omaa tyyliään muistuttavat vaatteet kuin pukeutuu vaatteisiin, jotka ei tunnu omalta. Itse en esimerkiksi tunne oloani mukavaksi hameessa/mekossa. Onneksi olen siistissä toimistotyössä, jossa voin itse valita vaatteeni. Pukeudun siis housuihin. Hiusten väri, tatuoinnit yms. ovat asioita, jotka vain ovat olemassa eikä niitä voi työn ajaksi poistaa. Toki tatuoinnit voi yrittää piilottaa, mutta hiukset taas ovat esillä. Onhan ihmisillä mustiakin hiuksia, joten miksei myös pinkkejä ja vihreitä? Miksi vain tietyt värit olisivat sopivia? Ei se värjätty mustakaan sovi kaikille eloveenablondeille, joten yhtä shokeeraavalta sekin väri voi näyttää, kuten vihreäkin. Työajalla pystyy siis hyvin valitsemaan vaatteensa sopiviksi, mutta tiettyjä asioita ei vaan voi piilottaa. Esimerkiksi jos mies haluaa kasvattaa partaa, niin ei sitä partaa vain yksinkertaisesti voi poistaa työn ajaksi. En itse voi sietää pitkää partaa miehillä, mutta ihan yhtä hyviä työntekijöitä hekin ovat eikä minua haittaa hankkia palvelua pitkäpartaiselta mieheltä.