Suomalaiset kertovat: työnhaussa syrjitty ulkonäön takia
Iltalehden voimakas artikkeli kertoo suomalaisista, joita on syrjitty työnhaussa.
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015071219927958_tb.shtml
Eikö kukaan ymmärrä, että se ei ole työnantaja, joka "hämmentyy" rokkarityönhakijan ulkonäöstä vaan asiakkaat? Minä ainakin haluan palvelua neutraalin näköiseltä kaverilta kuin joltain rokkarilta, joka haluaa ulkonäöllään ja vihreillä hiuksillaan tunnustaa jotain aatetta tai ajatusta. Minua ei kiinnosta vihreillä hiuksilla tunnustetut aatteet, kun haluan palvelua, siksi työnantajat eivät voi palkata näitä vihreäpäitä.
- Jos työhaastattelussa olen minä ja tavallisen näköinen ihminen, jolla on suunnilleen sama koulutus ja työkokemus kuin minulla, uskon taviksen saavan paikan. Se on valitettava tosiasia, Kusnezov kertoi.
Eikö Kusnezov ole tavis? Onko hän jotain enemmän tai vähemmän kuin kaikki muut?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:37"]
Niinpä. Eli kyllä häiritsisi, jos esim. lentoemännällä olisi näkyviä tatuointeja. Tekevät ihmisen vain niin likaisen näköiseksi. Samoin, jos paremmassa ravintolassa olisi tatuoitu tai joku ihme sivukalju-lävistyshemmo, niin menisi kyllä fiilis. Jossain räkälässä tämä toki kävisi.
Näin se nyt vain.
[/quote]
Komppaan sinua. On kuitenkin paikkoja, joissa tunnustetaan yhteisiä arvoja, esimerkiksi rokkityyliset baarit. Näissä baareissa henkilökunta saa tunnustaa rakkauttaan rokkimusiikkiin.
Nykypäivän suurin ongelma on liiallinen liberalismi ja halu olla kaikkia muita ylempänä. Miksi ihmeessä kaikki erilainen on aina kaiken muun, ns. massan, yläpuolella?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:31"]
No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap!
[/quote]
Ei se poista ammattitaitoa, enkä niin väittänytkään. Kannattaa opetella ymmärtämään lukemaansa. Kaikilla täytyy olla oikeus valita, haluaako palvelua neutraalinnäköiseltä vai aatetta tunnustavalta henkilöltä. Suurin osa haluaa palvelua neutraalinnäköisiltä tyypeiltä. Miksi töissä pitäisi tunnustaa jotakin aatetta tai ajatusta? Eikö sitä voi tehdä vapaa-ajalla?
[/quote]
Edelleenkin miten se henkilön ulkonäkö sitten häiritsee, jos kerta kyseisellä työntekijällä on ammattitaito ja osaa palvella sinua asianmukaisesti. Eiköhän jokainen työntekijä pue päälleen sen univormun, jonka yritys vaatii. Hiuksiaan on vähän vaikea peittää eikä niistä kyllä voi mitään aatetta päätellä. Jos vapaa-ajalla haluaa olla vihreähiuksinen, niin se on vähän pakko työajallakin olla niissä vihreissä hiuksissa ellei päälleen pistä huivia. Miten jonkun hiusten väri voi häiritä noin paljon?
Ja ihmisillä on kaikilla joitakin aatteita. Ei ne aatteet lähde pois, kun töihin mennään. Jos on vegaani, on töissäkin vegaani jne. Tosin harva aate näkyy ulospäin, ellei niitä sano ääneen.
HYVÄ. Pysykää te vaan tylsinä massaan hukkuvina harmaahiirulaisina ihan vapaasti :) on ihan vitun paljon siistimpää olla erilainen ja massasta poikkeava :D mut te oottekin tollasia täyte ihmisiä
[/quote]
Hyvä esimerkki siitä, että "massasta poikkeavat" kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella ja kaikkia muita vähintään kaksi kertaa parempia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:31"]
No jos sunlaisia ihmisiä ei olisi, niin eipä ketään syrjittäisi ulkonäkönsä perusteella. Miten ne vihreät hiukset muka poistaa työntekijän ammattitaidon? Olet itse ahdasmielinen, ap!
[/quote]
Ei se poista ammattitaitoa, enkä niin väittänytkään. Kannattaa opetella ymmärtämään lukemaansa. Kaikilla täytyy olla oikeus valita, haluaako palvelua neutraalinnäköiseltä vai aatetta tunnustavalta henkilöltä. Suurin osa haluaa palvelua neutraalinnäköisiltä tyypeiltä. Miksi töissä pitäisi tunnustaa jotakin aatetta tai ajatusta? Eikö sitä voi tehdä vapaa-ajalla?
[/quote]
No miten sitä voisi vapaa-ajalla tunnustaa "aatetta", jos vaikka nyt tykkäät vihreistä hiuksista? Värjäät töihin neutraaliksi ja taas kotiin tullessa vihreiksi, tätä samaa joka päiväkö? Kivassa kunnossa hiukset... Pikemminkin voisi vaan töihin pukeutua asiallisesti, mutta hiusten väri on yks hailee. Tämä on vain nyt yksi esim.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:37"]
Niinpä. Eli kyllä häiritsisi, jos esim. lentoemännällä olisi näkyviä tatuointeja. Tekevät ihmisen vain niin likaisen näköiseksi. Samoin, jos paremmassa ravintolassa olisi tatuoitu tai joku ihme sivukalju-lävistyshemmo, niin menisi kyllä fiilis. Jossain räkälässä tämä toki kävisi.
Näin se nyt vain.
[/quote]
Komppaan sinua. On kuitenkin paikkoja, joissa tunnustetaan yhteisiä arvoja, esimerkiksi rokkityyliset baarit. Näissä baareissa henkilökunta saa tunnustaa rakkauttaan rokkimusiikkiin.
Nykypäivän suurin ongelma on liiallinen liberalismi ja halu olla kaikkia muita ylempänä. Miksi ihmeessä kaikki erilainen on aina kaiken muun, ns. massan, yläpuolella?
[/quote]
Se lentoemännän tatuointi ei vaikuta mitenkään lentoemännän työtaitoon. Jos pidät tatuointeja rumana, niin pidä ihan rauhassa. Et sinä voi vaatia asiakaspalvelijalta juuri sinua miellyttävää ulkonäköä. Nämä ihmiset ovat tekemässä työtään eivätkä viihdyttämässä sinua neutraalin kauniilla ulkonäöllään!
Voi luoja kuinka ahdasmielisiä ihmisiä täällä vauvapalstalla onkaan. Minä kun luulin, että ahdasmielisiä ovat vain jotkut vanhat vaarit ja mummot.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Edelleenkin miten se henkilön ulkonäkö sitten häiritsee, jos kerta kyseisellä työntekijällä on ammattitaito ja osaa palvella sinua asianmukaisesti. Eiköhän jokainen työntekijä pue päälleen sen univormun, jonka yritys vaatii. Hiuksiaan on vähän vaikea peittää eikä niistä kyllä voi mitään aatetta päätellä. Jos vapaa-ajalla haluaa olla vihreähiuksinen, niin se on vähän pakko työajallakin olla niissä vihreissä hiuksissa ellei päälleen pistä huivia. Miten jonkun hiusten väri voi häiritä noin paljon?
Ja ihmisillä on kaikilla joitakin aatteita. Ei ne aatteet lähde pois, kun töihin mennään. Jos on vegaani, on töissäkin vegaani jne. Tosin harva aate näkyy ulospäin, ellei niitä sano ääneen.
[/quote]
Jos huomaa, että vihreät hiukset estävät työllistymisen, onko ongelmana jokin "rascismi ja fascismi" vai onko jopa niin, että ne vihreät hiukset kannattaa värjätä johonkin neutraalimpaan sävyyn, jotta saisi töitä? Kumpi on tärkeämpää a) vihreät hiukset ja räväkkä rokkityyli b) työllistyminen?
Miksi nykypäivänä kukaan ei osaa käyttää järkeä? Itse tekisin muutoksia ulkonäössäni, jos se parantaisi mahdollisuuksiani työllistyä.
En jotenkin jaksa uskoa, että vika on aina ollut nimenomaan ulkonäössä. Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia työllistyä asiakaspalveluun rastoista ja tatuoinneista huolimatta. Olen työskennellyt sekä hienon hotellin baarissa että astetta fiinimmässä ravintolassa. Yleisolemus pitää tietenkin olla paikan hengen mukainen eli olen ottanut työpäivän ajaksi lävistykset naamasta pois, meikannut siististi, laittanut rastat nutturalle tai letille ja huolehtinut siitä että työvaatteet ovat puhtaat, ehjät ja silitetyt. Kyllä sitä voi tyyliään toteuttaa ilman että pitää näyttää suoraan roskiksesta nousseelta. Myös yleinen käytös ja olemus auttaa paljon. Kun selkä on suorassa ja puhetapa rauhallinen ja muodollinen eikä vääntele naamaa turhaan niin olemus on hillitty ja asiallinen hiusten ja ihon värityksestä riippumatta.
Jotenkin veikkaan että ulosanti on muuten ollut jollain tapaa räväkkää, mutta on helpompi laittaa ulkonäön piikkiin. Yleisestä käytöksestä kun on hankalampi yksilöidä tarkasti mikä on pielessä.
Aihe on uutinen vain roskalehdessä.
Tietenkin työnantaja haluaa palvelukseensa mahdollisimman terveen, normaalilta näyttävän ja osaavan työntekijän. Nuoresta iästäkään ei ole haittaa, koska nuoret ovat yleensä terveempiä (ja heillä on usein pienempi palkka).
Mä ainakin haluaisin kovin mielelläni palvelua shokkivärjätyltä emotytöltä. En kuitenkaan toivo, että työnantaja valitsee sen pätevämmän taviksen ohi
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:51"]En jotenkin jaksa uskoa, että vika on aina ollut nimenomaan ulkonäössä. Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia työllistyä asiakaspalveluun rastoista ja tatuoinneista huolimatta. Olen työskennellyt sekä hienon hotellin baarissa että astetta fiinimmässä ravintolassa. Yleisolemus pitää tietenkin olla paikan hengen mukainen eli olen ottanut työpäivän ajaksi lävistykset naamasta pois, meikannut siististi, laittanut rastat nutturalle tai letille ja huolehtinut siitä että työvaatteet ovat puhtaat, ehjät ja silitetyt. Kyllä sitä voi tyyliään toteuttaa ilman että pitää näyttää suoraan roskiksesta nousseelta. Myös yleinen käytös ja olemus auttaa paljon. Kun selkä on suorassa ja puhetapa rauhallinen ja muodollinen eikä vääntele naamaa turhaan niin olemus on hillitty ja asiallinen hiusten ja ihon värityksestä riippumatta.
Jotenkin veikkaan että ulosanti on muuten ollut jollain tapaa räväkkää, mutta on helpompi laittaa ulkonäön piikkiin. Yleisestä käytöksestä kun on hankalampi yksilöidä tarkasti mikä on pielessä.
[/quote]
Pointsit tästä kommentista. Asia on juurikin näin.
[/quote]
[/quote]
Menetkö sinä oikeasti hakemaan liikkeistä palvelua vai vaan arvostelemaan työntekijöiden ulkonäköä? Yrität teeskennellä olevasi vapaamielinen, mutta olet ahdasmielinen, PISTE. Ne vihreät hiukset eivät mitenkään poista työntekijän ammattitaitoa, kuten myönsitkin, joten ota palvelu vastaan äläkä keskity niihin hiuksiin!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
Menetkö sinä oikeasti hakemaan liikkeistä palvelua vai vaan arvostelemaan työntekijöiden ulkonäköä? Yrität teeskennellä olevasi vapaamielinen, mutta olet ahdasmielinen, PISTE. Ne vihreät hiukset eivät mitenkään poista työntekijän ammattitaitoa, kuten myönsitkin, joten ota palvelu vastaan äläkä keskity niihin hiuksiin!
[/quote]
Olenko oikeasti ahdasmielinen? Olet itse viemässä oikeuttani valita itse keneltä haluan palvelua.
HYVÄ. Pysykää te vaan tylsinä massaan hukkuvina harmaahiirulaisina ihan vapaasti :) on ihan vitun paljon siistimpää olla erilainen ja massasta poikkeava :D mut te oottekin tollasia täyte ihmisiä
[/quote] Tuollainen ennakkoluuloisuus ja toisen arviointi pelkän ulkonäön perusteella on kieltämättä varsin ikävää.