Miksi matkustelua hehkutetaan niin paljon?
Siis onhan se mukavaa ja hauskaa ja isojen lasten kanssa rentouttavaakin mutta silti tuntuu et sille annetaan liikaa arvoa. Mun mielestä olis paljon tärkeämpää panostaa arjen nautittavuuteen eikä elää vain lomamatkasta haaveillen.
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:43"]
Televisiosta ei tartu sukupuolitaudit eikä muutkaan taudit, ei tuo kotiinsa lutikoita täitä ja muita vapaamatkustajia, ei tule vatsa ripulille vaikka minkälaista mättöä ruudulla näytetään.
[/quote]
Sukupuolitaudin voi saada lähiräkälästä, täitä lapsen mukana päiväkodista, luteita on Suomessa nykyisin melkein joka kadulla, ripulin voi saada ostoskärryn kahvasta sieltä lähi-Siwasta... Ylipäänsä sukupuolitaudin, ripulin ja täiden saamisen todennäköisyys on paljon suurempi kotosalla kuin ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:27"] Maailmankuva avartuu, se on se juttu. On niin monta tapaa elää ja olla. Ja onhan se upeaa nähdä aina vaan kaikkea uutta ja jännittävää. Ei sitä aina jaksa syödäkään samoja ruokia, vaan haluaa uusia makuja :) [/quote] Maailmankuvan avartuminen ei pidä paikkaansa. Nykyään on viestimet, telkkari, internet jne. Eli jos ihmisellä on edellytyksiä avartaa näkemystään, niin hän on tehnyt sen jo paljon ennen ensimmäistäkään ulkomaan matkaa. [/quote] Television välityksellä ei voi aistia erilaisia hajuja, makuja ja muita aistimuksia kuin paikan päällä. Kivempi se on seistä siellä meren rannalla, kuulla aaltojen pauhu ja hengittää syvään meri-ilmaa kuin istua sohvalla haisten juustonaksuille.
[/quote]
Televisiosta ei tartu sukupuolitaudit eikä muutkaan taudit, ei tuo kotiinsa lutikoita täitä ja muita vapaamatkustajia, ei tule vatsa ripulille vaikka minkälaista mättöä ruudulla näytetään.
[/quote]
Mä olen matkustanut jo 44 vuotta ja n 70 matkaa +työmatkat eikä mitään em ole koettu. Eikä varkaitakaan. En syö mättää kotona ja vielä vähemmän reissussa
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:23"]Matkalla viehättää aikatauluttomuus ja rutiinittomuus. Vaikea kuvitella siis tuota näkökantaa ihmiselle joka on elää matkustaaksen. [/quote]
Minua taas matkustelussa inhottaa eniten aikataulut ja rutiinien puute. Kauhea stressi olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa (usein keskellä yötä).
Kotilomassa voi rauhassa elää ilman aikatauluja ja omien rutiiniensa mukaan.
[/quote]
Se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Minä suunnittelen matkat etukäteen, mutta matkalla heittäydyn usein vain fiiliksen vietäväksi. Toki selvitän lento- yms. aikataulut. Mulla lomalla on harvoin kiire mihinkään, ei tarvitse laittaa kelloa soimaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:23"]Matkalla viehättää aikatauluttomuus ja rutiinittomuus. Vaikea kuvitella siis tuota näkökantaa ihmiselle joka on elää matkustaaksen. [/quote]
Minua taas matkustelussa inhottaa eniten aikataulut ja rutiinien puute. Kauhea stressi olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa (usein keskellä yötä).
Kotilomassa voi rauhassa elää ilman aikatauluja ja omien rutiiniensa mukaan.
[/quote]
Ainoa aikataulu mitä meillä jkoskaan on on lennot? Taidat puhua jostain pakettimatkoista? Tässä vedetään lonkkaa altaalla hyvän brekkarin jälkeen oman vuokratalon poolilla ja mietitään jsksetaanko tehdä mitään tänään. Syömässä vois käydä jossain lähikaupungissa
Mä en ikinä jätä matkustelua. me vietetään kaikki lomat aina ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:23"]Ai. Mä pääsen taas irti tylsästä arjesta matkustelemalla. Mulla on ihan mukavaa arkena, mutta siitä tekee mukavamman kun on reissu ja uudet seikkailut mitkä odottaa. Matkalla viehättää aikatauluttomuus ja rutiinittomuus. Vaikea kuvitella siis tuota näkökantaa ihmiselle joka on elää matkustaaksen.
[/quote]
Miksi pilaat elämäsi odottamalla jotain? Nauti hetkestä. Elämä kuluu muutenkin liian nopeasti.
[/quote]
Nautin kun pääsen hetkeksi uusiin maisemiin. Nautin siitä hetkestä kun varaan lennot ja majoitukset. Työkin alkaa tuntua mukavammalta kun odottaa jotain ;) Osaan kyllä myös nauttia arjen pienistä hetkistä, mutta eri mittakaavassa kuin itse reissuista.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:38"]Elämä on seikkailu.
[/quote]
Seikkailuja voi olla ja onkin myös lähempänä. Ei tarvi mennä todella kauas niiden takia. Totuus matkustamisesta on se että se on vaurauden symboli.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:33"]Kaikki ei tykkää kaikesta. Itse inhoan matkustelun epävarmuutta. Haluan tietää miten pääsee helposti paikasta a paikkaan b, mistä lähtee paikalliset bussit tms.. Inhoan kysyä neuvoa vierailta ihmisiltä ja käyttää vierasta kieltä. [/quote] Nimenomaan sinun kaltaisellesi matkustelu tekee hyvää, kun on pakko muuttaa itseään eikä aina mennä siitä, missä aita on matalin. Näin kehittyisit ihmisenä.
[/quote]
Kenties. Mutta miksi pakottaa tekemään asioita joista ei nauti? Mielummin vietän aikaani esim. mökillä.
Vauraudesta matkustelu ei kerro ollenkaan. Kotimaassa pyöriminen vasta kallista on, verrattuna moneen muuhun maahan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:49"]Itse kanssa ihmettelen aina samaa, ystävät pyytävät ulkomaille mutta kerran bulgaariassa käyneenä olen sanonut että voin lähteä mutta maksamaan en siitä ala. Aika tulee pitkäksi heti, ei mitään tekemistä, ankeannäköistä hietikkoa ja rumia rakennelmia, historia, kulttuuri ja nähtävyydet kun eivät kiinnosta pätkääkään ei jäljelle jää kuin seksiloma ja siihenkään ei voi varattuna alkaa...
[/quote]
1 paikan kokemuksella tiedät kaiken? Tässä katselen terassilta Junin ja Herakleen temppeleitä, meri (me lähes ainoat turistit tällä kylällä) on puhdas ja ranta vitivalkoista hiekkaa ilman ryysistä ja rolexinmyyjiä. Hedelmätarhat tuoksuu ympärillä... No mua kiinnostaa nähtävyydet ja historia, tänään voisin käydä roomalaisessa talossa vuodelta 600 ekr katsomassa mosaiikkeja...
Onhan se mukava joskus käydä jossain, mutta sitä en ymmärrä, että vuosittaista matkustelua on alettu pitää yhtä tarpeellisena kuin jotain syömistä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:59"]Vauraudesta matkustelu ei kerro ollenkaan. Kotimaassa pyöriminen vasta kallista on, verrattuna moneen muuhun maahan.
[/quote]
Totta, meillä on varaa matkustaa 5-6 vkoa vuodessa uljonailla mutta en raadkusi reissata samalla rahlla 3 vkoa kotimaassa! Hukkaan menisi rahat kun hyvä ruoka ja lämpö on meille tärkeää
Ap, ihan samaa mieltä. Minäkään en välitä matkustelusta, nautin kotona olosta. En jaksaisi millään pakkaamista ja vieraita paikkoja ja rutiinien puuttumista. Aina on stressiä ja liian kuumaa. Vaikea löytää sopivaa ruokaa moniallergiselle. Kallistakin se on.
Mies kuitenkin pitää matkustelusta, joten lähden kerran vuodessa mukaan. Nyt pitäisi lähteä pariksi viikoksi eteläiseen Eurooppaan, ja seuraan kauhulla säätiedotuksia ja yli 30 asteen lämpötiloja. Minulle tulee tukala olo jo 25 asteessa, ja nyt lisänä on vielä alkuraskauden pahoinvointi, väsymys ja turvotus. Pitää vaan purra hammasta ja yrittää nauttia, miehen mieleksi. Ensi kesänä onkin sitten vauva kotona, sen kanssa ei varmaan ole pakko reissata... Eihän?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:59"]Vauraudesta matkustelu ei kerro ollenkaan. Kotimaassa pyöriminen vasta kallista on, verrattuna moneen muuhun maahan.
[/quote]
Totta, meillä on varaa matkustaa 5-6 vkoa vuodessa uljonailla mutta en raadkusi reissata samalla rahlla 3 vkoa kotimaassa! Hukkaan menisi rahat kun hyvä ruoka ja lämpö on meille tärkeää
[/quote]
Jessus näitä kirjoitusvirheitä! Siis en raaskisi
Jotkut sanovat että vanha Rooma pitää nähdä, ne rakennukset ja historia. Mitä niissä on näkemistä? Ei mitään, en osaa arvostaa niitä ollenkaan...
Matkustelu hehkuttaa minua, koska se vaan on niin hienoa. Saa erilaisia näkökulmia maailmaan, ei tarvitse luottaa toisen käden aistimuksiin tai valmiiksi käsiteltyyn tietoon (mediaan), kun voi mennä paikan päälle katselemaan ja kokemaan jotain ihan uutta. Oppii tuntemaan itseään vieraassa tilanteessa, ja oppii helposti kieliä ja ymmärtämään vieraita kulttuureita. Matkustelusta on hienoa myös ennalta-arvaamattomuus: reppureissulla ollessaan ei voi koskaan täysin tietää millaiseen paikkaan sitä seuraavaksi päätyy ja millaisia ihmisiä siellä kohtaa. Mitä seuraavaksi tapahtuu? On myös pieni vaaran momentti, tosin suurelta osin hallittavissa oleva, jos nyt elämässä, kotonakaan, mitään riskejä ylipäätään voi hallita.
Matkustelu on ihanaa. Toki in se arkikin ja siihenkin pienet kivat yllätykset tuo oman juttunsa.
Matkan odottaminen ja loman odottaminen on kivaa. Päästä pois kotoa ja arjen rutiineista. Päästä aurinkoon ja muiden passattavaksi. Niin minä en lomalla kokkaile saati siivoa ja pyykkäile. Päästä kokemaan uusia kohteita. Nähtävävyydet, ruoka, ihmiset jne.
t. 5-6 lomamatkaa vuosittain
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:27"] Maailmankuva avartuu, se on se juttu. On niin monta tapaa elää ja olla. Ja onhan se upeaa nähdä aina vaan kaikkea uutta ja jännittävää. Ei sitä aina jaksa syödäkään samoja ruokia, vaan haluaa uusia makuja :) [/quote] Maailmankuvan avartuminen ei pidä paikkaansa. Nykyään on viestimet, telkkari, internet jne. Eli jos ihmisellä on edellytyksiä avartaa näkemystään, niin hän on tehnyt sen jo paljon ennen ensimmäistäkään ulkomaan matkaa. [/quote] Television välityksellä ei voi aistia erilaisia hajuja, makuja ja muita aistimuksia kuin paikan päällä. Kivempi se on seistä siellä meren rannalla, kuulla aaltojen pauhu ja hengittää syvään meri-ilmaa kuin istua sohvalla haisten juustonaksuille.
[/quote]
Oli kyse maailmankuvan avartumisesta, jonka ymmärrän tarkoittavan sitä. että ymmärtää, että omat jutut on tärkeitä itselle ja muille on tärkeitä heidän juttunsa. Samoin teen asioita tietyllä tapaa ja joku toinen tekee toisella tapaa ja siihen toisen "kumalliseen" tapaan on oma syynsä, eikä vaan niin, että hän on väärässä ja minä oikeassa.
Kokemukset on ihan eri juttu, eikä ole mitään tekemistä minkään maailmankuvan avartumisen kanssa. Jokainen tietää ilman matkusteluakin että toisessa paikassa on erilaista kuin nykyisessä.
p
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 10:23"]Matkalla viehättää aikatauluttomuus ja rutiinittomuus. Vaikea kuvitella siis tuota näkökantaa ihmiselle joka on elää matkustaaksen. [/quote] Minua taas matkustelussa inhottaa eniten aikataulut ja rutiinien puute. Kauhea stressi olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa (usein keskellä yötä). Kotilomassa voi rauhassa elää ilman aikatauluja ja omien rutiiniensa mukaan. [/quote] Ainoa aikataulu mitä meillä jkoskaan on on lennot? Taidat puhua jostain pakettimatkoista? Tässä vedetään lonkkaa altaalla hyvän brekkarin jälkeen oman vuokratalon poolilla ja mietitään jsksetaanko tehdä mitään tänään. Syömässä vois käydä jossain lähikaupungissa
[/quote]
Juuri äsken setvimme lähtöä seuraavalle matkallemme. Lennot lähtevät luonnollisesti keskellä yötä. Jotta kentälle pääsee, pitää ensiksi mennä junalla ja bussilla. Oikeasti lentokentällemenoon menee jo puoli päivää. Vaihtoehtoisesti selvitimme minne auto kannattaisi jättää. Ja sama toiseen suuntaan. Eli kyse ei ole "vain" lennoista.
t.23
Itse kanssa ihmettelen aina samaa, ystävät pyytävät ulkomaille mutta kerran bulgaariassa käyneenä olen sanonut että voin lähteä mutta maksamaan en siitä ala. Aika tulee pitkäksi heti, ei mitään tekemistä, ankeannäköistä hietikkoa ja rumia rakennelmia, historia, kulttuuri ja nähtävyydet kun eivät kiinnosta pätkääkään ei jäljelle jää kuin seksiloma ja siihenkään ei voi varattuna alkaa...