En pääse kauppaan enkä minnekään, täällä ei ole aurattu
Olen autoton ja kaksin vauvan kanssa. Missään ei ole aurattu kävelyteitä eikä jalkakäytäviä. Kaupalle on matkaa kilometri. Jalkakäytävät on täynnä paksua hankea ja sen päällä valtterimyrskyn jäljiltä auratun autotien lumivalleja. Niillä ei kukaan kävele metriäkään edes ilman vaunuja. Ei mitään tietoa koska jalkakäytävät aiotaan aurata. Kuinkakohan pitkään tässä joutuu vielä motissa olemaan?
Kommentit (290)
Soita kaupungin neuvontaan ja kysy apua mihin välittävät puhelusi. Saat sieltä apua.
Oltiin kaverin kanssa kerran aamutuimaan kävelyllä lumisateiden yön jälkeen. Jalkakäytävällä oli noin 30 cm uutta lunta. Kävelimme siis autotiellä, jolloin poliisit ohi ajaessaan alkoivat nillittämään, että ei oltaisi muka saatu siinä kadulla kävellä. Jatkoivat vielä, että ihan omalla vastuullamme siinä kävelimme. Voi hyvänen aika!
Mikseivät tarjonneet kyytiä, jos niin kovin olivat olevinaan huolissaan meidän turvallisuudestamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te neropatit jotka huutelevat rahasta. Pystyn kyllä maksamaan vauvan perustarpeet ja asumisen ja ruoan. Mutta takseihin ei ole varaa. Asun pk-seudulla jossa elämä rakentuu monella sen varaan että kauppaan voi kävellä ja neuvolaan pääsee bussilla (pysäkiltä, jonne en nyt pääse koska matkaa on 500 m). Ap
Jos asut pk-seudulla niin etkö voi tilata ruokaostoksia kotiin? K-kaupat, Prisma, Alepa, Oda, Wolt ja Foodora Market - varmasti noista joku toimittaa sijaintiisi?
Ei olisi yhtään liikaa rahaa mutta voin jos on äärimmäinen pakko. Sitä pakettia en smartpostista saa vaan se lähtee takaisin Ruotsiin. Ja neuvola on pakko perua jos eivät auraa maanantaihin mennessä. Ap
Miksi et hakenut pakettia ennen myrskyä jos jo huomenna lähtee takaisin? Neuvola-aikoja saa uusia. Ja kyllä se maanantaihin mennessä on aurattu. - Eri
Täällä ei ole aurattu kertaakaan valtterimyrskyn jälkeen. Ei ole moneen päivään vaunuilla päässyt minnekään. Olen odottanut, että jos seuraavana päivänä aurattaisiin ja sitten taas odottanut jos seuraavana. Mutta ei.
Ap
Ap
Tuolta sivulta löytyy ohje "mitä teen, jos en ehdi hakea pakettia ajoissa".
https://www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seur…
Vierailija kirjoitti:
Tuolta sivulta löytyy ohje "mitä teen, jos en ehdi hakea pakettia ajoissa".
https://www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seur…
Meidän smartpostiin ei pysty ostamaan lisäaikaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap vastaa itse niin kiukkuisesti asiallisiin kysymyksiin? Sitten ihmettelee ilkeitä vastauksia.
Vastaanko kiukkuisesti? Anteeksi, ei ollut tarkoitus enkä tajunnut vastaavani kiukkuisesti. Olen varmaan vähän väsynyt.
Ap
Kumma juttu jos ei ole polkua muodostunut jo siihen jalkakäytävälle. Täällä pikkukaupungissa ei osaa teistä aurata kertaakaan talvella, mutta kyllä siitä silti ihmiset kävelee ja tulee polku. Ehkä vaunujen kanssa ei pääse, mutta pulkassa kyllä. Ja siellä on varmaan enemmän ihmisiä kuin tässä lähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap vastaa itse niin kiukkuisesti asiallisiin kysymyksiin? Sitten ihmettelee ilkeitä vastauksia.
Emmekä me täällä vauvapalstalla voi aura-autoksi muuttua ja mikään ehdotettu vaihtoehto ei kelpaa.
En olettanutkaan kenekään ratkaisevan ongelmaani. Tarkalleen ottaen en edes sellaista aloituksessa pyytänyt. Taisin kaivata vain jonkun empaattisen sanan tai kuulla että onko joku muu vastaavassa tilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja ne joiden mielestä olen uusavuton idiootti: vetäkää itse vauvaanne pulkalla autotiellä. Ja käskekää iäkkäät äitinne keppien kanssa sinne autotielle kun ei kukaan vanhuskaan täällä pääse kauppaan, tai muuallekaan. Saati joku pyörätuolissa. Ap
Niin vedinkin. Viimeksi eilen rämmin kantakaupungin alueella kauppaan mukanani 2v. sekä vauva turvakaukalossa pulkassa. Jalkakäytävä oli kaventunut parinkymmenen sentin levyiseksi, joten käytännössä mekin kuljettiin samalla tiellä kuin autot. 2v. otti koko reissun suurena seikkailuna. Olihan se aika jännää, mutta en olettanutkaan, että lumimyrskyn jälkeen olisi aurattu aamukahdeksalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanko kiukkuisesti? Anteeksi, ei ollut tarkoitus enkä tajunnut vastaavani kiukkuisesti. Olen varmaan vähän väsynyt.
Ap
No aika kärkevästi. Emmehän me tiedä kaikkea tilanteeseen liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu jos ei ole polkua muodostunut jo siihen jalkakäytävälle. Täällä pikkukaupungissa ei osaa teistä aurata kertaakaan talvella, mutta kyllä siitä silti ihmiset kävelee ja tulee polku. Ehkä vaunujen kanssa ei pääse, mutta pulkassa kyllä. Ja siellä on varmaan enemmän ihmisiä kuin tässä lähiössä.
Oli siinä valtterin jäljiltä kapea polku, mutta maanantain jättipyryn jälkeen polku hautautui korkean aurausvallin alle, lumiaura kävi suraamassa autotiet ja heitti lumet tukkimaan jalkakäytävän. Ap
Joka paikassa on nykyään näitä alueellisia/kaupungiosakohtaisia "puskaradioita", kysy sieltä kyytiä.
Oletko kysynyt, miten muut samassa talossa tai naapurissa asuvat hoitaa kauppahommansa?
Eikö siellä tosiaan liiku ketään muita, jos ei jo parissa päivässä ole tallaantunut jotain polkua johonkin?
Nythän on vasta keskiviikko ja Valtteri oli toissapäivänä iltamyöhään asti. Eilen ollut ensimmäinen aurauspäivä ilman, että uutta puskee tilalle. Ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon!
Vierailija kirjoitti:
Nythän on vasta keskiviikko ja Valtteri oli toissapäivänä iltamyöhään asti. Eilen ollut ensimmäinen aurauspäivä ilman, että uutta puskee tilalle. Ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon!
Valtteri oli 29.1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne joiden mielestä olen uusavuton idiootti: vetäkää itse vauvaanne pulkalla autotiellä. Ja käskekää iäkkäät äitinne keppien kanssa sinne autotielle kun ei kukaan vanhuskaan täällä pääse kauppaan, tai muuallekaan. Saati joku pyörätuolissa. Ap
Niin vedinkin. Viimeksi eilen rämmin kantakaupungin alueella kauppaan mukanani 2v. sekä vauva turvakaukalossa pulkassa. Jalkakäytävä oli kaventunut parinkymmenen sentin levyiseksi, joten käytännössä mekin kuljettiin samalla tiellä kuin autot. 2v. otti koko reissun suurena seikkailuna. Olihan se aika jännää, mutta en olettanutkaan, että lumimyrskyn jälkeen olisi aurattu aamukahdeksalta.
Mä olen töissä kotihoidossa täällä maalla ja viimeksi eilen rämmin pöykyssä jalat polvia myöten märkänä asiakkaalle perille kun tie oli lumesta niin tukossa ja kaventunut että autolla ei yksinkertaisesti päässyt, olisi pitänyt olla puskutraktori!
Kyllä on surkeeksi mennyt tuo teitten kunnossapito. Harva se päivä on uutisissa vakavia kolareita, rekat ei pääse mikään liukkailla teillä yms. Missä helvetissä ne auraajat ja hiekottajat/suolaajat on? Liian vähän niitäkin tietysti kun kaikesta tärkeestä säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku naapuri katsoa lasta sen ajan kun käyt kaupassa?
Tuo on järkevä neuvo. Naapuri tai muu luotettava henkilö huolehtii lapsesta kauppareissun ajan vaikkapa se lapsen isä, muu sukulainen tai vanha ystävä.
Jos oikeasti on tarve päästä kauppaan, niin kyllä se vauva menee sen kilometrin vaikka sylissa kantaen. Ostokset johonkin selkäreppuun tai vastaavaan.
Kannattaa myös kysyä kaupungin puskaradioryhmistä tai ihan vaikka naapureilta, että olisko kellään lainata kantoreppua tai vaikka sitä pulkkaa niille ostoksille.
Ainakin itselleni Foodora on jatkuvasti tyrkyttämässä 15 euron kokeiluetua Foodora Marketiin, joten kyllähän tuollainen kattaisi kuljetuskulut ja ylikin.