Miksi kassat kyselee: "Otatko kuitin?"
Ihmetyttää, koska ei ne ennen kyselleet, kuitti annettiin joka kerta.
Myyvätkö pimeästi, vai yrittävätkö huijata jotenkin? Kuittihan kuuluu aina rehelliseen kaupankäyntiin.
Kommentit (160)
Minä olin töissä silloin vielä kun tuli kuitinantopakko, muutama vuosi sitten vielä ainakin oli ohjeistus että ei saa missään nimessä kysellä haluaako asiakas vaan se on vaan kerta kaikkiaan tarjottava asiakkaalle. Nimenomaan jos kysyy että haluaako kuitin on osoitus että halutaan ehkä pitäytyä kuitin kirjoituksesta eli veroja kiertää, se että rehellisesti vaan tarjoaa kuitin oli osoitus reilusta pelistä. Kassoilla käy jopa mystery shoppaajia joiden yksi testi oli tuo että kysytäänkö kuittia vai tarjotaanko se suoraan. Koko kauppa sitten sai miinuksia jos yksi myyjä kyseli. Yhdestä isoimmista ketjuista olin myymässä ja kiersin vieläpä eri liikkeissä ja kaikissa oli sama ohjeistus.
Jos vielä kassalle päädyn niin jatkan samalla tavalla. Annan kuitin enkä kysele. Kyllä ihmiset osaa käden vetäistä alta pois jos eivät halua kuittia tai keksivät jokin omaperäisen letkautuksen kuten "saat sen muistoksi minusta". Voi kiitos laitetaan se tuonne mappi ööhön(roskis).
Sitten oli näitä jotka eivät ottaneet kuittia tarjottaessa mutta tulivat 15 min jälkeen takasin että "sinä en antanut minulle kuittia!" ja olin kyllä tarjonnut. Siksipä laitan purkkalaatikkoon kaikki kelpaamattomat kuitit, jos jolla kulla tulee ikävä niin voi etsiä sieltä lattiaroskiksen sijaan.
Muistakaa myös kun saatte setelirahan niin laittakaa se lippaan päälle siksi aikaa että annatte rahasta takaisin, muuten mamma voi alkaa väittää että sain vain kympistä takaisin vaikka maksoin 2kympistä.Et voi enää todistaa miten meni jo laitoit setelin jo lokeroon. Tämä käytös on minua ihmetyttönyt
Ei kassat tahallaan kysele, halutko arvan, onko etukorttia, onko henkkaria vaan siksi että tosiaan ikinä ei voi tietää milloin mystery shoppaaja tarkkailee.
Kyllä teidän muissakin ammateissa pitää tehdä niin kuin pomot määrää eikä saa sooloilla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:09"]Mm. Kuiteissa on muuten haitallisia aineita, itse en ota ellei joku iso ostos kyseessä.
[/quote]
Jaa, kerro lisää pääsi sisäisestä elämästä!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:21"]
Meillä on ihan firman omissa säännöissä että kuittia täytyy joka asiakkaalta kysyä ! Sillä joku oli jättänyt kysymästä niin heti tulee asiakaspalautetta kun ei olla kuittia Kysytty . Jokaiseen on aina jokin hyvä syy ei tarvitse aina epäillä pahinta tai huijausta . Meillä mennään firman säännön mukaa joihin kuuluu myös tämä jokaiselta kuitin kysymistä.... T. Kassa palvelija
[/quote]
Teillä mennään kyllä ihan lain mukaan. Toki teillä varmaankin on kaupan puolestakin ohjeistus ja pitääkin olla, mutta kyllähän se nimenomaan on laki, joka sen määrää. Yhdenkin kerran jätät kysymättä, niin se on sakot välittömästi, jos osuu henkilö kohdalle, joka siitä tekee ilmoituksen, tai vielä pahempaa, asiakkaana on pistokokoeita tekevä viranomainen itse.
Ihmettelen Alkon kassojen haluttomuutta antaa kuittia vaihtorahojen mukana. Luulisi, että olisi helpointa siinä antaa se kuitti. Mutta sitä pidätellään, ja tarkkaillaan asiakasta, jääkö tämä odottamaan kenties vielä jotain vaihtorahat saatuaan, jolloin vastahakoisesti riipaistaan se kuitti tulostimesta (ellei ole jo ehditty rytätä roskiin) ja ojennetaan se asiakkaalle useimmiten sanomatta sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:32"]
Itseäni ärsyttää kyllä enemmän kysymys "Laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?".
[/quote]Hassua, että ne sanoo tismalleen saman lauseen joka kaupassa. Varsinkin toi pieneen pussiin, miksei vaan pussiin??
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:18"]
Ihmettelen Alkon kassojen haluttomuutta antaa kuittia vaihtorahojen mukana. Luulisi, että olisi helpointa siinä antaa se kuitti. Mutta sitä pidätellään, ja tarkkaillaan asiakasta, jääkö tämä odottamaan kenties vielä jotain vaihtorahat saatuaan, jolloin vastahakoisesti riipaistaan se kuitti tulostimesta (ellei ole jo ehditty rytätä roskiin) ja ojennetaan se asiakkaalle useimmiten sanomatta sanaakaan.
[/quote]:DDDD
Kreikkameininkiä :) tosin meillä ei sentään sanota, että kuitintulostin on "rikki".
Koska on PAKKO, viime vuonna tuli LAKImuutos asiasta. Eli pakko. En tajua, miten ette tiedä tästä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:17"]Minunkin mielestäni kuitti pitäisi vain antaa kyselemättä joka kerta.
Kampaajani silloin, kun tähän kuittipakkoon siirryttiin, oli aina kirjoittamassa kuittia. En huolinut, mutta hän kirjoitti sen kuitenkin. Nykyään ei enää kirjoita, ottaa ilmeisesti maksun pimeästi.
[/quote]
Moni asiakas lagaa ihan perkeleesti, että helposti saa olla käsi ojossa pitkään. Ja vaikka kysyy ja asiakas haluaa sen, niin joillekin on pelottavaa sanoa joo, olettavat et osaan lukea ajatuksia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:09"]Mm. Kuiteissa on muuten haitallisia aineita, itse en ota ellei joku iso ostos kyseessä.
[/quote]
Jaa, kerro lisää pääsi sisäisestä elämästä!
[/quote]
No googleta vaikka bisfenoli A ja mieti, miksi raskaanaolevien ei kuuluisi käsitellä kuitteja päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:27"]Jos kotona huomaatkin, että esim. maksalaatikon kannen alla kasvaa vihreä home, ei ole mitään asiaa mennä palauttamaan kauppaan ilman kuittia. Ja voi olla esim. kallis kala, joka pilaantunut. Ihmettelen tätä kyselykäytäntöä kyllä. Kauppa tästä ainakin hyötyy!
Olen myös huomannut, että melkein joka toisessa kuitissa on virhe ja useampikin. Aletuotteista usein jäänyt vähennys pois! Kerran oli myös kaksi kertaa vetänyt grillatun broilerin, vaikka yhden ostin. Jos en ois tarkastanut, olisin hävinnyt useamman euron. TARKASTAKAA SE KUITTI JOKA KERTA!!!!
[/quote]
Asiakkaat aina piilottelee niitä alelappuja. Ja tuotteet lukee 2 kertaa vahingossa erittäin helposti, eli hyvä on tarkistaa jos kassa ei heti korjaa. Mutta ole hyvä ja pakkaa ennen kuin luet kuittia vartin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:21"]Itse asiassa nykyään on pakollista tarjota kuittia asiakkaalle tai vähintäänkin kysyä, ottaako sitä t. myyjä
[/quote]
Usein kuittia ei tarjota eikä mitään siitä mainita. Kun sanon haluavani kuitin niin vasta tässä vaiheessa tuote lyödään kassaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:31"]Kaikenlaisia tekoselityksiä sitä onkin, ettei tarvitsisi antaa asiakkaalle kuittia. Itse inhoan kuittia jemmaavia kassoja, joille joutuu sanomaan, että hei, ottaisin mielellään sen kuitin.
Ja todellakaan ei kaikki kysele, että ottaisitko kuitin. Ärsyttää kyllä tuollainen tyhmä kyseleminenkin. Kyllä kuitti pitäisi vaan antaa asiakkaalle. Kassalinjan päässä olisi hyvä olla roskis jos joku nyt välttämättä haluaa luopua oikeudestaan reklamoida mahdollisesti pilaantuneesta tai viallisesta tuotteesta eikä halua tarkistaa menikö hinnat oikein.
[/quote]
Menee ikuisuus odottaa vastausta tai olla käsi ojossa, normaalimpaa kysyä. Pääsee seuraavaan [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:35"]
Verottaja vaatii tarjoamaan kuittia. Yritys voi saada sakkoja jos ei kuittia tarjota.
[/quote]
Sen kuitin voi vaan antaa käteen ihan niin kuin tähänkin asti asioistaan huolehtivissa paikoissa. Ei sitä tarvii erikseen kysellä. Jos kysellään tulee kyllä outo olo, että onko kaikki nyt ok.
[/quote]
Et ole tosissasi?! Ei se käteen tyrkkääminen kuule onnistu, hädin tuskin koskaan. Anna käteisen yhteydessä aina kuitin automaattisesti ja niin moni venkoilee ja ahdistuu kun sitä tyrkytän. Pitäiskö käsi ojossa olla niin kauan, että kaikki etana-asiakkaat tajuaa sen napata?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:29"]
Koska on PAKKO, viime vuonna tuli LAKImuutos asiasta. Eli pakko. En tajua, miten ette tiedä tästä.
[/quote]
Ei se ole pakko kysyä, vaan pakko antaa se kuitti.
Miksette kassat pakkaa niitä tuotteita pusseihin, ei siinä kauaa kestäisi ja samalla vaivalla menisi kun työnnätte ne hihnalle? Eipä sillä, voisitte hyvin palkata pakkaajankin. Huoh itsepalvelu kyllästyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:53"]
Miksette kassat pakkaa niitä tuotteita pusseihin, ei siinä kauaa kestäisi ja samalla vaivalla menisi kun työnnätte ne hihnalle? Eipä sillä, voisitte hyvin palkata pakkaajankin. Huoh itsepalvelu kyllästyttää.
[/quote]siis kasseihin, vaikka paperikasseihin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:29"]
[/quote]
Ei se ole pakko kysyä, vaan pakko antaa se kuitti.
[/quote]Kumpi se nyt on? Kertokaa, tai mä en saa unta tänä yönä.
En ole kaupan kassalla, mutta aspana kumminkin. Kysyn, koska n. 80% asiakkaistani ei tahdo kuittia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:21"]
Meillä on ihan firman omissa säännöissä että kuittia täytyy joka asiakkaalta kysyä ! Sillä joku oli jättänyt kysymästä niin heti tulee asiakaspalautetta kun ei olla kuittia Kysytty . Jokaiseen on aina jokin hyvä syy ei tarvitse aina epäillä pahinta tai huijausta . Meillä mennään firman säännön mukaa joihin kuuluu myös tämä jokaiselta kuitin kysymistä.... T. Kassa palvelija
[/quote]
Teillä mennään kyllä ihan lain mukaan. Toki teillä varmaankin on kaupan puolestakin ohjeistus ja pitääkin olla, mutta kyllähän se nimenomaan on laki, joka sen määrää. Yhdenkin kerran jätät kysymättä, niin se on sakot välittömästi, jos osuu henkilö kohdalle, joka siitä tekee ilmoituksen, tai vielä pahempaa, asiakkaana on pistokokoeita tekevä viranomainen itse.
[/quote]
No miksi h*lvetissä sä et vaan anna sitä kuittia? Ojennat vaan sen kuitin asiakkaalle ja sanot "kuitti, ole hyvä" tai annat sen yhdessä vaihtorahojen kanssa. Mikään laki ei määrää kyselemään sitä asiakkalta, laki ainoastaan määrää antamaan sen kuitin jokaisesta ostoksesta.
Hauskin ja samalla ärsyttävin tyyppi kassalla oli nämä kädenvetäjät. Eli ne jotka ojentaa kätensä vastaanottaakseen vaihtorahat, mutta havaitessaan että vaihtorahat ojennetaan kuitin kera, vetäistään se käsi kolikoiden alta pois äänennopeudella. Ihan kuin kuitissa olisi rutto, vähintään kuppa.
Valitettavasti kassahenkilö ei osannut lukea tätä ajatusta ja tunnistanut ulkonäöltä tätä lännen nopeinta vetäjää, vaan suorittaa vaihtorahaojennuksen normaaliin tapaan, jolloin kolikot tipahtelevat kassapöydälle, pyörien ympäri hihnaa ja lattialle.
Asiakas ei TODELLAKAAN halunnut kuittia.