Olen säästänyt vajaa kaksi vuotta n. 50€
kuussa rahaa sivuun ja nyt mulla on 1160€ kasassa. Silloin kun aloitin säästämään päätin, että ostan jonkun havittelemani laukun. Aloitin siis sääsätämisen, kun täytin 30v ja laitoin synttärilahjarahat pesämunaksi. Haaveissa on Mullberryn Lily, LV Eva clutch tai LV Neverfull. Nyt kuitenkaan en raaski ostaa noista mitään. Ilmankin olen pärjännyt ja sitten joudun kattelemaan tyhjää säästötiliä. Tyhmää, tiedän mutta musta on tullut pihi. Vai pitäisikö mun vaan palkita nyt itseni?
Kommentit (37)
Mä tekisin niin, että ostaisin jonku muutaman satasen laukun ja muiden rahojen osalta jatkaisin edelleen säästämistä. Makuni onkin erilainen laukkujen suhteen joten helppo sinänsä sanoa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:18"]Me ollaan miehen kanssa kerätty vuodessa 4000€ ja risat...
[/quote]Mitä lisäarvoa tämä kommentti toi keskusteluun?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:28"]
Olet siis 30-vuotias, ja sulle iso juttu on tonni säästötilillä? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Mä olen myös 30-v, ja säästötililläni on ruhtinaaliset nolla euroa. Köyhyys ei kuitenkaan ole oma valintani, olen opiskelija ja valmistumiseen menee vielä aikaa, sen lisäksi olen kroonisesti sairas. Onneksi olen nyt kesällä saanut sossulta maksusitoumukset lääkityksiini, esimerkiksi viime kuussa sossu kustanti yli 300 euron arvosta lääkkeitä. Voitte vaan miettiä, että kuinka tuollaiset summat maksetaan opintotuella. Järkevimmät osaavat tässä kohtaa jo päätellä, että miksei minulla ole (enää) ollenkaan säästöjä.
Minä olen 30v freelancer eikä todellakaan ole penniäkään säästötilillä. Osittain oma valinta joo, mutta eipä noita työpaikkoja tunnu löytyvän muillekaan.
Minä sijoittaisin taiteeseen. Tai olisin sijoittamatta ja lähtisin reissuun. Tuhansien eurojen laukkujen ostelu on ihan järjetöntä, en vaan voi käsittää.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:26"]
Jos jatkat säästämistä eläkeikään (seuraavat 35 vuotta) ja sijoitat ne 7,5 prosentin tuotolla on sinulla 109000 euroa. Sillä saisit oikeasti muodikkaan laukun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:28"]
Kuka tässä nykytalouden tilanteesta on puhunutkaan? Sanoinkin, että ap:n pitäisi jatkaa säästämistä seuraavat 35 vuotta, saadakseen sen reilun 100 tuhatta euroa. Ja viimeisen 150 vuoden aikana ei kyllä löydy varmaan yhtään 30-40 vuoden ajanjaksoa, jolloin osakkeista ei olisi saanut 7,5 prosentin tuottoa tasaisesti säästämällä.
[/quote]
Ilmeisesti manitsemasi 109 000 € on laskettu 7,5 % tuotto-odotuksella? Tämän perusteella oletin sinun olettavan, että nykytalouden tilanteesta saa myös 7,5 % tuottoa. Lisäksi on myös hyvä huomioida sijoittamiseen liittyvät käsittely-/hallinnointikulut, mikä napsasee osan tuotoista + verotus.
Liian vahvat (optimistiset) oletukset sijoitusten tuotoista johtavat harhaan, mikä on yksi finanssikriisiin johtaneista syistä. Järkevät ammattilaisethan tekevät vähintään kaksi eri laskelmaa sijoituskohteista riippuen, mihin sisältyy riskikartoitusta: optimistisen ja pessimistisen. Todellinen tuotto on sitten jotain näiden väliltä. Viimeisen 50 vuoden aikana osakemarkkinat ovat olleet erittäin suotuisia, mikä on pikemminkin poikkeus kuin luonnollinen tila.
Ei liittynyt ap:n aiheeseen, mutta oli pakko pudottaa maan pinnalle... Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta sijoittamiseen ei kannata ryhtyä ellei ymmärrä, mihin on ryhtymässä. Jotkut ostavat omistusasunnon ja sekin on yksi sijoittamisen muodoista.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:08"]Älä nyt fiksu ihminen mene laukkua ostamaan! Pidä tilillä tai tuhlaa ainakin johonkin hyödylliseen, mutta kivaan!
[/quote]
Typerää se laukun osto.
Nettikirpparilta saat halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:28"]Merkkilaukut on tarkoitettu niille, jotka voivat mennä ostamaan sen koska tahansa kaupasta, eikä tarvitse vuoden säästökuuria.
Noloa, että persaukisella olisi merkkilaukku. Paistaisi vaan läpi täydellinen talouden hallitsemattomuus.
Olet siis 30-vuotias, ja sulle iso juttu on tonni säästötilillä? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Jotenkin ymmärsin aloituksen niin, että tuo raha on säästetty nimenomaan laukkua varten. Ja nyt ap on herännyt miettimään laukkuoston järkevyyttä. Eihän muista säästöistä ollut puhetta.
Säästämisessä on ainakin sellainen puoli, että jos tekee nyt mielä jotain laukkua (merkkiX) ja vuoden tai kahden päästä sulla on rahat koossa siihen, niin sitten se laukku onkin jo eilisen muotia... Sitten alkaa ajattelemaan ettei sitä rahaa raaski laittaa enää mihinkään ja pihitaudin diagnoosi on valmis...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:28"]Merkkilaukut on tarkoitettu niille, jotka voivat mennä ostamaan sen koska tahansa kaupasta, eikä tarvitse vuoden säästökuuria. Noloa, että persaukisella olisi merkkilaukku. Paistaisi vaan läpi täydellinen talouden hallitsemattomuus. Olet siis 30-vuotias, ja sulle iso juttu on tonni säästötilillä? Ei hyvää päivää. [/quote] Jotenkin ymmärsin aloituksen niin, että tuo raha on säästetty nimenomaan laukkua varten. Ja nyt ap on herännyt miettimään laukkuoston järkevyyttä. Eihän muista säästöistä ollut puhetta.
[/quote]
Moi taas! Yllätyin et mun eilinen aloitus on vielä täällä käynnissä. Täsmennän vaan niin kuin ed. kirjoittaja arvelikin, että tuo reilu tonni säästöä on nimenomaan laukkua varten. Sitten mulla on säästötili erikseen eli ns. puskurirahasto. Talouteni on siis ihan ok. Tuo laukkusäästötili vaan alkoi siitä, että mulla oli synttärit ja sain vähän rahaa kuoressa jossa luki "osta jotain kivaa itsellesi". En heti keksinyt mitä ja päätin et säästän jotain kivaa laukkua varten. Sit kun rahaa oli tarpeeksi, tuli pihiys, enkä raaskikaan ostaa. :)
Kiitos kommenteista! ap
Minäkin ostaisin käytettynä joko ebaystä tai Vestiaire Collectivesta. Merkkilaukkut on tarkoitettu kaikille.
Hankin itselleni viime joulukuussa ns. suljetun tilin eli sinne voi laittaa rahaa mutta ulos saa vain pankissa asoiden. Eli edes pienen vaivan joutuu näkemään, jos meinaa säästöt kuluttaa. Nyt tilillä 4700€ ja oon ihan hiukkasen yllättynyt, sillä ei tunnu, että olisi mistään ollut pois. Tulot ei oo aiemmasta mulla noussut.
Sillä tavalla hieman ketuttaa, että tajusin näinkin helpon asian vasta 30 vuotta täytettyäni. Mutta nyt säästämisellä on selkeä tavoite, sijoitusasunnon käsiraha. 2-3 vuoden päästä voisi olla kasassa tällä menolla. Onneksi edes silloin, harmittaa että näinkin vanhaksi piti elää ennen kuin ymmärsi säästämisen päälle.. Tosin taitaa olla järkevämpää laittaa nämä kasvamaan osakkeisiin ja rahastoihin kuin makuuttaa pankkitilillä. Pitänee varata aika pankkitädin juttusille.
Itse ostaisin matkan turkkiin ja hakemaan basaarista 10e luisvuittonin ja siihen sais 5e lv lompakon jos tää ei vielä tyydyttäisi niin keräisin koko sarjan lakanat ja pyyhkeet ja olis vielä rahaa bilettää komeiden turkkilaistenkaa
Mäkin neuvoisin sijoittamaan osakkeisiin.
Ja mikäli laukun haluat, älä maksa merkistä. Suunnittele millaisen laukun haluat ja käy teettämässä sellainen käsityöläisellä, pääset todennäköisesti halvemmalla, tiedät kuka sen on tehnyt ja millaisissa olosuhteissa. Ja jos laukkuun tulee jotain korjattavaa, tekijä osaa sen korjata. Samaa nahkaa se kuitenkin on kuin Vuittoneissa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:28"]
[/quote]
Mä olen myös 30-v, ja säästötililläni on ruhtinaaliset nolla euroa. Köyhyys ei kuitenkaan ole oma valintani, olen opiskelija ja valmistumiseen menee vielä aikaa, sen lisäksi olen kroonisesti sairas. Onneksi olen nyt kesällä saanut sossulta maksusitoumukset lääkityksiini, esimerkiksi viime kuussa sossu kustanti yli 300 euron arvosta lääkkeitä. Voitte vaan miettiä, että kuinka tuollaiset summat maksetaan opintotuella. Järkevimmät osaavat tässä kohtaa jo päätellä, että miksei minulla ole (enää) ollenkaan säästöjä.
[/quote]
Lääkekatto on jotain 700e/vuosi. Et siis todellakaan joudu joka kuukausi ostamaan lääkkeitä 300 eurolla. Tai jos ostat, niin maaliskuusta alkaen loppuvuoden lääkkeet ovat ilmaisia. Eipäs siis liioitella sitä kurjuutta.
(Ja jos seuraavaksi yrität väittää että lääkkeesi eivät kuulu maksukaton piiriin, niin säästä valehtelun vaiva - ei niitä silloin huomioitaisi toimeentulotuessakaan. Siitä kun maksetaan vain pakolliset lääkeet, eli ne, jotka lääkäri on määrännyt ja jotka huomioidaan myös maksukatossa. Ei mitään homeopatia-itsehoitolääkityksiä).
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:16"]
Lääkekatto on jotain 700e/vuosi. Et siis todellakaan joudu joka kuukausi ostamaan lääkkeitä 300 eurolla. Tai jos ostat, niin maaliskuusta alkaen loppuvuoden lääkkeet ovat ilmaisia. Eipäs siis liioitella sitä kurjuutta.
(Ja jos seuraavaksi yrität väittää että lääkkeesi eivät kuulu maksukaton piiriin, niin säästä valehtelun vaiva - ei niitä silloin huomioitaisi toimeentulotuessakaan. Siitä kun maksetaan vain pakolliset lääkeet, eli ne, jotka lääkäri on määrännyt ja jotka huomioidaan myös maksukatossa. Ei mitään homeopatia-itsehoitolääkityksiä).
[/quote]
Lääkekaton jälkeen omavastuu on 1,50 €/lääke (ei ihan ilmaista). Lääkäri voi määrätä lääkkeen, joka ei kuulu KELAn korvauksen piiriin, mutta sossu pitää huomioida sen, jos siitä on olemassa lääkeresepti.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Lääkekaton jälkeen omavastuu on 1,50 €/lääke (ei ihan ilmaista). Lääkäri voi määrätä lääkkeen, joka ei kuulu KELAn korvauksen piiriin, mutta sossu pitää huomioida sen, jos siitä on olemassa lääkeresepti.
[/quote]
Mikä se semmonen lääke on ? Anna esimerkki .
Mä suosittelen että ostat tuolla summalla osakkeita. Valitse yhtiö joka maksaa hyvää osinkoa tasaisesti muttei ole liian kallis. Esim. Teliasonera. Ensi vuoden osinkoja odotellessasi jatkat säästämistä ja kun seuraava tonni on koossa, ostat lisää osakkeita. Jonkin vuoden kuluttua saat sen verran osinkoja että voit huoletta ostaa itsellesi laukun jos haluat. Anna säästämiesi rahojen tehdä työtä puolestasi.