Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostako usein tuoreita mansikoita, vadelmia, pensasmustikoita

Vierailija
23.02.2022 |

En ole ennen raaskinut ostaa niitä, mutta nyt päätin, että kyllä mulla on varaa. Ne on mun herkku, joku muu saattaa herkutella suklaalla tai viinillä

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisia ostan koko sen ajan kun niitä on saatavilla. Paitsi että en pensas- vaan metsämustikoita.

Vierailija
42/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ostaisi tai söisi ulkomaisia (etenkään mitään espanjalaisia) tuoremarjoja. Evirakin suosittaa niiden keittämistä kaiken maailman riskien vuoksi. Lisäksi torjunta-aineita käytetään niin paljon, että niitä saa poimia kämmenet mustina. Katson kauhusta lamaantuneena kun lähipiirissä näitä myrkkyjä syötetään sormiruokaileville taaperoille samalla, kun suu vaahdossa selitetään luomuruoan terveysvaikutuksista. 

Ruokavirasto (Eviraa ei enää ole) itse asiassa suosittaa ainoastaan pakastettujen ulkomaisten marjojen keittämistä. Olen tästä keskustellut hygieniapassikoulutuksia vetävän henkilön kanssa ja hän oli vielä erikseen tarkistanut että tuo suositus ei koske tuoreita marjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan melkein joka kauppareissulla.

Vierailija
44/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoita ja pensasmustikoita n. 2 kertaa viikossa. Aina noita yleensä löytyy jääkaapista. Molemmat on todella hyvän makuisia. Mansikat menee mielestäni maussa ohi suomalaisista kesämansikoista ja samoin mustikat.

Vierailija
45/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan melkein joka kauppareissulla.

Jatkan vielä, ovat vaan niin paljon parempia kuin pakastetut. En syö karkkia tai muuta sokerista joten satsaan tähän herkkuun.

Vierailija
46/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreilla marjoilla tarkoitan tuoreita, ei pakasteita. Ja koska nyt on talvi, tarkoitan niitä tuoreita marjoja, joita kaupasta saa nyt, en niitä mitä saa kesällä torilta.

Ap

Vierailija
47/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ostan torilta usein mansikoita ja vadelmia. Mustikoita kerään itse ja joskus ostan.

Pakastan myös.

En koskaan osta talvella tuore- tai pakastemarjoja.

Tänään sulatin mansikoita, sekoitin rahkaan ja kermavaahtoa hieman. Ihanan makuista!

Vierailija
48/52 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan.

Kerään marjat itse. Ja talvella vaan pakkasesta otan. Kesällä kerään ja syön niin paljon, ettei hetkeen tee edes mieli.

Minä en edes pakasta marjoja. Me syödään ne suoraan puskista ja teen marjapiirakat yms kesällä tuoreista marjoista. Talvella syön kasviksia ja juureksia satokauden mukaan, eli ostan kaupan heviosastolta sitä, mikä on sillä hetkellä huokeinta. Pakastin on meillä varattu muulle tuoretavaralle kuten itse pyydystetylle lohikalalle ja riistalle yms.

Miten paljon ja mistä saatte pyydystettyä lohikalaa.? Ja onko se lohi kirjolohta, vaiko merilohta, vaiko jokilohta?  Siis jokilohella tarkoitan nyt vaikkapa Tenon lohta, Lapista.

Ja miten pian kuljetatte lomareissulta sen lohen kotiinne pakastettavaksi, tai mökkipaikkakunnalta kotinne pakasteeseen?  

Taimenta tai kirjolohta, niitä istutetaan tuohon lähijokeen. Luvalla kiintiö muistaakseni 3 kpl/vrk, suurin osa kyllä syödään suht heti savustettuna tai uunikalana. Jokunen kala kerkeää pakastimeenkin mökillä. Ei ole kotiinkaan kuin joku 60 km, joten ei ne kalat ehdi hapantua tuolla matkalla. Ehkä nykyhinnoilla parempi hyötysuhde tulee kuhasta, sen hinta on kaupassa törkeä.

Vierailija
49/52 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, mutta tarkemmin ajatellen se ei pidä ihan täysin paikkaansa. Mutta poikkeustapauksia ne ovat, eli pensasmustikoita ostan joskus naposteltavaksi, lähinnä matkoilla, ja mansikoita vain kesällä.

Pakastimessa on yli sata litraa marjoja, kyllä niillä talven yli pärjää.

Vierailija
50/52 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä useinkin, talvella tosi harvoin. Niitä talvella myynnissä olevia mansikkaimitaatioita en ikinä, mutta vadelmia ja pensasmustikoita joskus.

Vierailija
51/52 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheessä metsästetään, kalastetaan ja marjastetaan ja vielä kauppoihin on pitkä matka, pakastustilaa tarvitaan yli tuhat litraa. Se tarkoittaa paria reilunkokoista arkkupakastinta ja vielä keittiön käsivarastoa kaupasta ostettaville ja pian syötäväksi tarkoitetuille pakasteille.

Huolellisesti pakastetut marjat ovat sulatettuina aivan tuoreen veroisia. Ne pitää pakastaa nopeasti ja niin pian poiminnan jälkeen kuin mahdollista. Laitetaan ämpäri tai rasiat suoraan pakastimeen kun tullaan kotiin, ja jaetaan sitten pienempiin pakkauksiin jäähtyneintä, ja jotkut marjat voi pakata jäätyneinäkin.

Vierailija
52/52 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan viikottain. Vadelmia yleensä, joskus mustikoita. Mansikoita ostan tuoreena vain kesällä, talvisin myytävät maistuvat pahalta. Pakastimessakin on paljon itse poimittuja marjoja mutta tuorettakin tekee mieli.