Ostako usein tuoreita mansikoita, vadelmia, pensasmustikoita
En ole ennen raaskinut ostaa niitä, mutta nyt päätin, että kyllä mulla on varaa. Ne on mun herkku, joku muu saattaa herkutella suklaalla tai viinillä
Kommentit (52)
En ikinä ostaisi tai söisi ulkomaisia (etenkään mitään espanjalaisia) tuoremarjoja. Evirakin suosittaa niiden keittämistä kaiken maailman riskien vuoksi. Lisäksi torjunta-aineita käytetään niin paljon, että niitä saa poimia kämmenet mustina. Katson kauhusta lamaantuneena kun lähipiirissä näitä myrkkyjä syötetään sormiruokaileville taaperoille samalla, kun suu vaahdossa selitetään luomuruoan terveysvaikutuksista.
En koskaan. Syön niitä tuoreena kun saan omalta pihalta, talvella omia hilloja tai itse pakastettuja
Aika vaikea on usein ostella tuoreita, kun niitä saa vain kesäisin hyvänmakuisina muutaman viikon ajan. Mitkään ulkomailta kolme viikkoa kärrätyt kun eivät ole mitään tuoreita.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta on nykyään niin kallista, että kannattaa tarkoin miettiä, kuinka isoja määriä marjoja makuuttaa pakasteissa vai ostaako kaupasta silloin kuin tarvitsee.
Varmaan tuo on totta, jos syö niitä vain harvoin. Kun syö päivittäin niin todella paljon halvempaa on kerätä itse.
katsoin juuri eilen, että pienet rasiat ( minkä verran syön päivittäin) mustikkaa ja vadelmaa olisivat maksaneet melkein 8 euroa. Kuukaudessa se maksaisi n 240 euroa .
Sähkön hinta on kyllä noussut, mutta ei sentään noin paljon
Mutta ymmärrän toki, että kaikki eivät pysty keräämään itse
En, mutta vähän aikaa sitten mulle välähti että miksi en voisi ostaa pakasteesta karpaloita vaikka ovatkin kalliita, kun niitä kuitenkin rakastan. Jostain syystä tuon ajatuksen kehittymiseen ja tajuamiseen meni monta vuotta. Muita marjoja on kyllä pakastimessa omasta takaa, mutta ne eivät ole yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan.
Kerään marjat itse. Ja talvella vaan pakkasesta otan. Kesällä kerään ja syön niin paljon, ettei hetkeen tee edes mieli.Minä en edes pakasta marjoja. Me syödään ne suoraan puskista ja teen marjapiirakat yms kesällä tuoreista marjoista. Talvella syön kasviksia ja juureksia satokauden mukaan, eli ostan kaupan heviosastolta sitä, mikä on sillä hetkellä huokeinta. Pakastin on meillä varattu muulle tuoretavaralle kuten itse pyydystetylle lohikalalle ja riistalle yms.
Miten paljon ja mistä saatte pyydystettyä lohikalaa.? Ja onko se lohi kirjolohta, vaiko merilohta, vaiko jokilohta? Siis jokilohella tarkoitan nyt vaikkapa Tenon lohta, Lapista.
Ja miten pian kuljetatte lomareissulta sen lohen kotiinne pakastettavaksi, tai mökkipaikkakunnalta kotinne pakasteeseen?
Toki, mutta en mansikoita, en vaan pidä niistä. Pensasmustikat ja vadelmat kyllä kelpaavat, pari kertaa viikossa tulee lounas korvattua marjoilla.
Ostan jatkuvasti. Yleensä edullisissa kilon pusseissa Primasta. Kaikkia ei niin isoissa pakkauksissa, mutta ainakin mustikoita ja puolukoita saa ja sekoituksia.
Voiko niitä ulkolaisia vadelmia edes syödä ilman kypsennystä?
Pensasmustikoita syön silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Ajoittain pensasmustikoita. On meillä pakastemarjojakin, mutta välillä on kiva saada tuoreita.
Oletko yhtään katsonut, mistäpäin maailmaa ovat? Katso. Vieläkö tuntuu hyvältä ajatukselta?
Vierailija kirjoitti:
Ostan jatkuvasti. Yleensä edullisissa kilon pusseissa Primasta. Kaikkia ei niin isoissa pakkauksissa, mutta ainakin mustikoita ja puolukoita saa ja sekoituksia.
Tarkoittanet nyt pakastemarjoja.
Ostan vain kesäkaudella, kun on saatavilla kotimaisia. En oikein lämpene ulkomaisille tuoremarjoille, lähinnä hygieniasyistä.
Pari kertaa kesässä ostan mansikoita. Muut marjat poimin ja säilön ihan itse :)
Vierailija kirjoitti:
Elossa ollaan viiden vuoden viikottaisen syönnin jälkeen. Eihän ne ulkomaillakaan kotimaisiin marjoihinsa kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoittain pensasmustikoita. On meillä pakastemarjojakin, mutta välillä on kiva saada tuoreita.
Oletko yhtään katsonut, mistäpäin maailmaa ovat? Katso. Vieläkö tuntuu hyvältä ajatukselta?
Jep. Hyvin on sut aivopesty.
Ostan tuoreita marjoja (pensasmustikka, mansikka, vadelma, karhunvatukka) viikottain. Onhan niillä hintaa mutta en koskaan osta makeisia, suklaata, leivonnaisia sun muuta höttöä vaan marjat on herkkuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elossa ollaan viiden vuoden viikottaisen syönnin jälkeen. Eihän ne ulkomaillakaan kotimaisiin marjoihinsa kuole.
Näin ulkosuomalaisena olen 10 vuoden jälkeen edelleen hengissä ”ulkomaisia” marjoja kypsentämättömänä viikottain syöneenä.
Kotimaisia mansikoita ja vadelmia ostan kesällä viikottain ja pari laatikkoa pakkaseen. Pensasmustikota en osta. Mustikat haen 200m päästä kotoa ihan ilmaiseksi litra-pari kerrallaan.
Niinpä, totta, mutta esimerkiksi neljän hengen perheessä pakastetaan paljon muutakin kuin vain marjoja.
Leivonnaisia, kaikki ne jotka kotona leipovat, ja ainakin täällä maaseudulla suurin osa naisista leipoo korvapuusteja ja marjapiirakoita ja voisilmä jatkuvasti.
Kun on perhe joka ulkoilee ja harrastaa paljon, ja on murrosikäiset lapset, se ruuan kulutus on valtavaa.
Kaikki menee mitä leipoo ja itse tehdyt pizzat ja suolaiset leivonnaiset katoavat pakasteesta pikavauhtia.
Samoin meillä on vähän riistalihaa, kun mies kuuluu metsästyporukkaan.
Ymmärrän hyvin, että sinkun kannattaa tarvitsemansa herkut suoraan kaupasta, koska kulutus on vähäistä.
Ja mihin sinkku edes tarvitisi suurta pakastinta, noin yleensä. Hänelle saattaa hyvin riittää pienin mahdollinen pakastekaappi /-säiliö mitä on, sellaista vararuokaa varten.