Ravintolassa perheet tilaavat lapsille ranskalaisia
Aina niitä ranskalaisia. Joka paikassa ja joka ruoassa. Ei ihme, ettei muuta lapsille ravintoloissa oikein tarjotakaan. Miksi ette syötä lapsille oikeaa ruokaa?
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:15"]
Kuka aikuinen tilaa ranskalaisia ravintolassa? Sama joka tilaa ketsuppia ja nakkeja?
[/quote]
Minä, yleensä tilaan ne pippuripihvin kanssa. Nakit syön kotona, ne on todennäköisesti parempia kun siellä ravintolassa..
Ruokafanaatikot on aika paha ihmistyyppi, heidän mielestään kaikkien pitäisi syödä mitä he päättävät! Onneksi meillä on vielä ihana vapaus valita mitä suuhun pistämme ja lastenkin täytyy joskus saada valita ja herkutella mitä tykkäävät. On tosi harmillista, kun oli muutama hellepäivä niin tapasin useita lapsia kaupassa jotka pyysivät äidiltä jätskiä..ei mitään jäätelöitä mammat rääkyivät naama punasena, ihan älytöntä! Kyllä meillä vaan saa hellepäivänä jätskin jos toisenkin ja arvatkaa mitä itse olen tänään syönyt..kylässä mansikoita, kolmea laatua juusto-suklaakakkua, pullaa ja nyt tehtiin kotona hampurilaisia paljon sipulia, paksut pihvit, tomaattia juustoa pekonia yms. jälkiruuaksi lakuja ja nyt olen itse syönyt pussillisen Marianneja kahvin kanssa, eikä tunnu missään, kaikki laihoja, terveitä, ei reikiä, mutta syövät myös hyvää kotiruokaa runsaasti!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:16"]
Mutta jos tämä kaava aina toistuu, niin ranskis noidankehä on valmis! Tilaa pikku hiljaa lautaselle muutakin, kurkkuja, tomaattia, ehkä lihapullia kermakastikkeessa? Pienin askelin.
[/quote]
Miksi??? Meidän lapset syö kotona kurkut, tomaatit, lihapullat sun monet muut. Ravintolassa ne tahtoo ranskalaisia. Miksi ne ei saa syödä ravintolassa pelkkiä ranskalaisia?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]Ei meillä mennä ravintolaan syömään kotiruokaa! Siksi ei käy mielessä tilata pastaa, risottoa, sushia, lihapullia, kasvissosekeittoa, kasvisgratiinia, paellaa jne. vaan jotain sellaista, mitä ei kotona saa eli ranskalaiset ja nakit tai pihvi. Meillä lapset ei edes tiedäm että ranskalaisia voisi tehdä kotonakin. He syövät niitä vain ravintolassa. Ja heillä on kuvitelma siitä, että artisokka on arkiruokaa samoin kuin keväinen parsa.
[/quote]
En kyllä oikein ymmärrä teidän gastronomisia taipumuksia. Kotona herkutellaan oikealla ruoalla ja ravintolaan päräytetään ostamaan ranskanperunoita, joka kokin bravuuria!
Itse maksan makuelämyksistä niin itselle kuin lapsellenikin ravintolassa. Kotona voi joskus hädässä mennä ranskikset, jos ei muuta ehdi.
Nyt taisit aapee hutasta tyhjää.
ravintola on spesiaalitapaus....niille kaikille keitä näet siellä ravintolassa...ei jokapäiväisiä juttuja.
mitä sinä ravintolassa syöt? Sen saman ruuan luin kotonakin?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:16"]
Mutta jos tämä kaava aina toistuu, niin ranskis noidankehä on valmis! Tilaa pikku hiljaa lautaselle muutakin, kurkkuja, tomaattia, ehkä lihapullia kermakastikkeessa? Pienin askelin.
[/quote]
Miksi??? Meidän lapset syö kotona kurkut, tomaatit, lihapullat sun monet muut. Ravintolassa ne tahtoo ranskalaisia. Miksi ne ei saa syödä ravintolassa pelkkiä ranskalaisia?
[/quote]
Miksi ne eivät voi syödä niitä sitten myös ravintolassa??
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]Me mennään ravintolaan herkuttelemaan. Muusit, perunat, riisit, pastat yms. syödään kotona. Ravintolassa valitaan ruoka aina ranskalaisilla koska ne tehdään siellä meille, meidän odottaessa. Ne ei ole mitään lämmitettyjä tai päivän lämpösenä olleita.. Ne on siellä parhaita, nuo muut taas on kotona parhaita. Siksi ranskiksia. [/quote] Ja ravintolassa ei sitten tehdä paikan päällä muuta kuin ranskalaisia?
[/quote]
Tehdään ne kaikki ruuat varmaankin niissä ravintoloissa mutta ei esimerkiksi perunoita keitetä minulle erikseen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:24"]Nyt taisit aapee hutasta tyhjää.
ravintola on spesiaalitapaus....niille kaikille keitä näet siellä ravintolassa...ei jokapäiväisiä juttuja.
mitä sinä ravintolassa syöt? Sen saman ruuan luin kotonakin?
[/quote]
En ole ap, mutta onko tämä oikeasti niin, että te kaikki ranskiksia puoltaavat menette nimenomaan ravintolaan nauttimaan niistä? Onko ranskalaiset suurin makuelämys? Syy Michelin tähdelle? Opin tänään jotakin uutta suomalaisista.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:18"]Meidän lapset ovat niitä jotka eivät tilaa ranskalaisia, nakkeja tai lihapullia. Eikä varmaan ole tippaakaan vanhempien ansiota, kotona on tarjottu niin roskaruokaa kuin parempaakin. Jostain syystä ovat niin nirsoja etteivät nuo "kaikkien lasten suosikit" oikein maistu, ja oikein mielellään vetelevät kasviksia vaikka isänsäkään ei juuri kaninruokaa syö eikä tarjoa.
Toki hamppareita ja pitsaa voisivat syödä, ranskalaisten perusteella ei varmaan kannata johtopäätöksiä vedellä, mutta kivahan se on jos luullaan hyvän kasvatuksen ansioksi jos vetelevät kalaa ja salaattia, tai päättäisivät kokeilla jotain uutta ja eksoottista.
[/quote]
Meillä sama juttu! Kersat hifistelee sapuskan kanssa. On juustoja, oliiveja, artisokan sydäntä jne. Ukko grillaisi vain makkaraa. Monesti olen saanut kehuja, kuinka hyvin kasvatettuja lapseni ovat! Katin villat! Tietäisivätpä vain... Emme ole vain saaneet heitä 10 ja 12 vielä pilattua.
Viimeksi toinen tilasi kuharullia pinaattimuhennoksella kun minä vedin ne ranskalaiset.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:28"] Ettekö te tajua, että nirsous on opittu tapa. Jos pakinto on aina se ranskalaisannos eikä uusiin makuihin makuihin totutella, se on ainoa joka lopulta kelpaa. Häiritsee siksi että lasten annoksissa tarjotaan aina ranskalaisia. Tarjonta on siis huono, koska muut eivät opeta lapsilleen oikean ruoan syömistä. Ravintoloissahan sitä nimenomaan voi harjoitella. [/quote] ja höpö höpö. Jos sulla ei ole nirsoa lasta, niin sulla ei ole mitään käsitystä siitä, miksi lapsi voi olla nirso. Semmonenkin asia voi vaikuttaa, kun liian isot nielurisat. Vaikeuttaa nielemistä. Kokemusta on ;) [/quote] Mutta ranskiksia voi hyvin imeä sisuksiinsa. Pettämätön logiikka.
[/quote]
sis toinen täh? Missä mä olen sanonut, että mun valitettavan nirso lapsi syö ranskalaisia? Ei syö :)
kommentoin vaan , että lapsen nirsouteen on monia syitä. Yksi toki kotona opittu tapa, mutta se ei ole ainoa syy. Lapsen suun tuntoaisti voi olla normaalia herkempi. Ruuan rakenne aiheuttaa silloin "ongelmia".
lukekaa ihmiset aiheesta, ennenkuin kommentoitte :)
[/quote]
Niin menikö hiukan asian viereen oma kommenttisi? Ketjussa on kyse ranskisten syömisestä. En ymmärrä, miten sinun lapsesi nirsous liittyy aiheeseen? Jos hän ei syö ranskiksia? Etkä halua hänen syövän niitä? Perusta oma ketju, jos haluat ruokaongelmista ja nielurisoista keskustella!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]Ei meillä mennä ravintolaan syömään kotiruokaa! Siksi ei käy mielessä tilata pastaa, risottoa, sushia, lihapullia, kasvissosekeittoa, kasvisgratiinia, paellaa jne. vaan jotain sellaista, mitä ei kotona saa eli ranskalaiset ja nakit tai pihvi. Meillä lapset ei edes tiedäm että ranskalaisia voisi tehdä kotonakin. He syövät niitä vain ravintolassa. Ja heillä on kuvitelma siitä, että artisokka on arkiruokaa samoin kuin keväinen parsa. [/quote] En kyllä oikein ymmärrä teidän gastronomisia taipumuksia. Kotona herkutellaan oikealla ruoalla ja ravintolaan päräytetään ostamaan ranskanperunoita, joka kokin bravuuria! Itse maksan makuelämyksistä niin itselle kuin lapsellenikin ravintolassa. Kotona voi joskus hädässä mennä ranskikset, jos ei muuta ehdi.
[/quote]
Lapsille ne ranskikset on ihanaa ja eksoottista syötävää, koska niitä ei kotona saa. Miksi en antaisi lasten herkutella ravintolassa? Kotona syödään terveellisesti ja monipuolisesti, siksi ravintolassa ei tarvitse miettiä transrasvoja vaan sitä, että saa syödä ihan mitä tahtoo.
Tehdään meillä joskus niinkin, ettei syödä lainkaan alku- ja pääruokaa vaan siirrytään suoraa jälkiruokaan. Eikä olekin kamalaa!
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:24"]Nyt taisit aapee hutasta tyhjää. ravintola on spesiaalitapaus....niille kaikille keitä näet siellä ravintolassa...ei jokapäiväisiä juttuja. mitä sinä ravintolassa syöt? Sen saman ruuan luin kotonakin? [/quote] En ole ap, mutta onko tämä oikeasti niin, että te kaikki ranskiksia puoltaavat menette nimenomaan ravintolaan nauttimaan niistä? Onko ranskalaiset suurin makuelämys? Syy Michelin tähdelle? Opin tänään jotakin uutta suomalaisista.
[/quote]
Aika harva suomalainen käy Michelin tähtiä saaneessa ravintolassa syömässä, vaikka se on helsinkiläisille lapsiperheille arkipäivää. Siellähän on aina vähintään puolet asiakkaista alle 7v ikäisiä, kaikki hifistelemässä flambeerattua mätiä ja paahdettua perunankuoriratatouillea.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:16"]Mutta jos tämä kaava aina toistuu, niin ranskis noidankehä on valmis!
Tilaa pikku hiljaa lautaselle muutakin, kurkkuja, tomaattia, ehkä lihapullia kermakastikkeessa? Pienin askelin.
[/quote]
Hyi hitto, lihapullia! Maailmassa on muitakin kasviksia kuin kurkku ja tomaatti ja muutakin ruokaa kuin lihapullia, joita tyrkytetään lapsille joka toisessa ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:31"]Ihana wt-ketju:)
[/quote]
ABC:n asiakkaiden tarjoama.
Voi älyttömyys. Tyttäreni 3v haluaa ranskalaiset ja ketsuppia kun käymme Amarillossa. Syö kyllä minun annoksestani mini tomaatit jos aloittajaa yhtään helpottaa. En kiellä ranskiksia kerta ne maistuvat, lähdimmehän sentään "huvittelemaan" kun syömme raflassa. Kotona on sitten terveellisempi ruoka, eikä kerta parissa kuukaudessa ranskiksia tee hänestä läskikasaa jos sitä mietit. Jotain iloa elämään! Syönhän minäkin joskus pullan kahvin kanssa. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:41"]Olen muuten hiukan samaa mieltä... Tai siis ei haittaa, että lapset saavat syödä höttöäkin joskus, mutta kun meillä on oikeasti ruuan hienoja makuja arvostavat pikkulapset, niin heille on vaiketa löytää lastenannoksia "oikeata ruokaa". Aina tarjolla olisi jotakin nauravia nakkeja ja muuminlihapullia. Missä kunnon kalaruuat, hyvät kastikkeet ja salaatit myös lasten annoskoossa?!
[/quote]
Miten niin? Saat lasten koon kun pyydät. Mikä ongelma?
Terv. tarjoilija
Joo, ehkä kannattaisi vähän kartoittaa minkälaisista "ravintoloista" puhumme. Roskaruokaa on hankala syödä ilman ranskiksia (toki onnistuu sekin)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:41"]Olen muuten hiukan samaa mieltä... Tai siis ei haittaa, että lapset saavat syödä höttöäkin joskus, mutta kun meillä on oikeasti ruuan hienoja makuja arvostavat pikkulapset, niin heille on vaiketa löytää lastenannoksia "oikeata ruokaa". Aina tarjolla olisi jotakin nauravia nakkeja ja muuminlihapullia. Missä kunnon kalaruuat, hyvät kastikkeet ja salaatit myös lasten annoskoossa?!
[/quote]
Miten niin? Saat lasten koon kun pyydät. Mikä ongelma?
Terv. tarjoilija
[/quote]
Täällä ei varmaan jotkut käy muualla kuin huoltoasemilla syömässä ja sit ihmettelevät, että listalla oli lapsille vain ranskiksia ja lihapullia. Ehkä niihin ruokalistoihin kantsii kirjoittaa, että pyytämällä annoksen saa myös puolikkaana tai ranskikset voi korvata kasviksilla...
Meidän lapset ovat niitä jotka eivät tilaa ranskalaisia, nakkeja tai lihapullia. Eikä varmaan ole tippaakaan vanhempien ansiota, kotona on tarjottu niin roskaruokaa kuin parempaakin. Jostain syystä ovat niin nirsoja etteivät nuo "kaikkien lasten suosikit" oikein maistu, ja oikein mielellään vetelevät kasviksia vaikka isänsäkään ei juuri kaninruokaa syö eikä tarjoa.
Toki hamppareita ja pitsaa voisivat syödä, ranskalaisten perusteella ei varmaan kannata johtopäätöksiä vedellä, mutta kivahan se on jos luullaan hyvän kasvatuksen ansioksi jos vetelevät kalaa ja salaattia, tai päättäisivät kokeilla jotain uutta ja eksoottista.