Kassatyöntekijä, miten jaksat?
Oon nyt kesätöissä kaupan kassalla, en tajua miten joku voi tuota hommaa jaksaa tehdä ihan ammatikseen. Kukaan ei hymyile sulle takaisin vaikka kuinka ystävällinen yrittäisit olla, tuntuu että yhtä hyvin voisin vain tuijottaa hiljaa liukuhihnaa kun kukaan ei edes silmiin viitsi katsoa. Melkein itkettää iltaisin kotona kun tulee niin pska fiilis kun asiakkaat ei sano sanaakaan mulle. Niskaankin koskee niin että tekis mieli loparit ottaa.
Miten jaksatte tehdä tätä työtä??
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:14"]
Oon nyt kesätöissä kaupan kassalla, en tajua miten joku voi tuota hommaa jaksaa tehdä ihan ammatikseen. Kukaan ei hymyile sulle takaisin vaikka kuinka ystävällinen yrittäisit olla, tuntuu että yhtä hyvin voisin vain tuijottaa hiljaa liukuhihnaa kun kukaan ei edes silmiin viitsi katsoa. Melkein itkettää iltaisin kotona kun tulee niin pska fiilis kun asiakkaat ei sano sanaakaan mulle. Niskaankin koskee niin että tekis mieli loparit ottaa. Miten jaksatte tehdä tätä työtä??
[/quote]
Seuraavaksi kesäksi mene puhelinmyyjäksi niin tiedät todella miten ystävällisiä ihmiset ovat ja tunnet samalla kuinka menetät ihmisarvosi
[/quote]
Puhelinmyynti oli paljon kivempaaaaa! Mukava tuoli toimistossa ja sai siemailla hyvää kahvia ja laittaa vaikka jalat pöydälle. Samalla pysty vaikka pelaa kännyllä tai piirrellä. Vittumaisille asiakkaille pysty vaan lyödä luurin korvaan ja työssä oli haastetta. Oli kilpailuja ja koulutuksia, pääsi räpläämään uusia älyluureja. Välillä se oli muutakin kuin pelkkää myyntiä, nimittäin aspaa nykyasukkaille. Kyllä kelpaisi verrattuna tylsää aivoja puuduttavaan ja mun kropan pilaamaan kassailuun.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:09"]Mulla on töissä halvat huvit jos asiakas tulee isojen ostosten kanssa. Yritän saada skannattua tuotteet mahdollisimman nopeasti,koska on hauska seurata asiakkaan pakkaamista kauhealla kiireellä kun seuraavalla on yhtä isot ostokset :D. Tiedän, se on tosi tyhmää, mutta onpahan jotain hupia... [/quote] Hahaaa myönnän itsekin. Teen sen yleensä niille vittumaisille asiakkaille :D
[/quote]
minä puolestaan asiakkaana en pidä mitään kiirettä pakkaamisen kanssa. ja jos kassa ryttää tavarat vauhdilla kasaksi, järjestelen ne ensin siinä käukalossa rikki menevät/ruttaantuvat paketit jne siististi sivuun. sen jälkeen vasta pakkaan kassiin. ja nekin pakkaan järjestykseen, kylmätavarat samaan kassiin, kuivatuotteet toiseen, hedelmät kolmanteen jne
ei siinä kassa ainakaan ääneen kuulu nauravan kun jono seisoo ja jonottajat huokailevat
[/quote]
Pelle.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:55"]Missä te oikein olette töissä? Itsellä menossa kolmas kuukausi eräässä pienemmässä K-marketissa ja HYVIN harvassa ovat ne asiakkaat jotka eivät tervehdi. Suurin osa tervehtii ja kiittää hymyillen, osa jää juttelmaan pidemmäksikin aikaa jos jonoja ei ole. Asiakkaat ovat minulle tämän työn helmi. Asiaan toki varmasti vaikuttaa se, että kyse on tosiaan pienestä kaupasta ja pienestä paikkakunnasta, mutta turistitkin ovat olleet poikkeuksetta ystävällisiä. Liekö siinä sitten jotain perää, että me itäsuomalaiset olemme puheliaampaa porukkaa :D
[/quote]
Kiertelen eri K-marketeissa pk-seudulla, törkeimmät on Suutarilassa ja parhaimmat asiakkaat Ullanlinnassa esim. Joka paikassa kuitenkin näitä ketkä eivät edes moi sano.
En ymmärrä itsekään, ehkä siksi suurin osa kassoista on nuoria tyttöjä viettämässä välivuotta tai työskentelemässä opintojen ohella. Sellainen olin itsekin aikoinani, lukion jälkeen olin jonkin aikaa kassalla kun koulupaikkaa ei herunut heti. Ihan perseestähän se oli, en todellakaan ymmärrä niitä keski-ikäisiä, 30 vuoden kokemuksella supermarketin kassana viihtyviä. Uskomattoman tylsää, yksipuoleista ja epästimuloivaa hommaa eikä se loppujen lopuksi ole kovin sosiaalistakaan, jokaisen asiakkaan kanssa ollaan tekemisissä noin 1,5 minuuttia. Kunnia kuitenkin niille, jotka sitä jaksavat. Itse menisin mielummin siivoamaan, kassalla ollessani suorastaan kadehdin siivoojia joiden ei tarvinnut sietää sitä jatkuvaa asiakkaiden valitusta ja vittuilua.
Ja sitten sai kuunnella sitä kokeneiden kassojen "älä ota itseesi"-lässytystä. Kuinka vajaa ja selkärangaton pitää olla, että pystyy hymyilemään maireasti epäasialliselle asiakkaalle joka yrittää syyllistää kassaa omasta virheestään tai vaatii mahdottomia? Tähän lisäksi epämukavat, huonosti istuvat ja hiostavat työvaatteet, surkea palkka surkeilla lisillä, typerät työvuorot (yhtenä päivänä 14-21, heti seuraavana 06-14), säälittävän lyhyet tauot (TESin mukaisesti 10min, jossa pitäisi ehtiä taukohuoneeseen, syömään ja käymään vessassa) ja jatkuva kyttäys työntekijöitä kohtaan. Niitä aikoja muistellessa olen onnellinen, että opiskelin ammatin joka ei voisi olla kauempana kaupan kassasta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:16"]
No eipä tuossa ole paljon jaksamista, oikeasti rassaavia hommia on ne joissa on jotain vastuutakin. Kassan hommassa ei ole.
[/quote]
Onpas sulla kiva, vähättelevä asenne. Kyllä kassatyössäkin on vastuussa asiakkaan palvelusta. Hyvästä palvelusta voi saada asiakkaan tyytyväiseksi ja hyvälle mielelle, huonosta taas päivän pilalle.
[/quote]
Heti tuli mieleen tämä. :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:16"]
No eipä tuossa ole paljon jaksamista, oikeasti rassaavia hommia on ne joissa on jotain vastuutakin. Kassan hommassa ei ole.
[/quote]
Onpas sulla kiva, vähättelevä asenne. Kyllä kassatyössäkin on vastuussa asiakkaan palvelusta. Hyvästä palvelusta voi saada asiakkaan tyytyväiseksi ja hyvälle mielelle, huonosta taas päivän pilalle.
[/quote]
Ikävä, jos totuus satuttaa.
Totuus on, että tohon hommaan ei ihmistä tarvita. Mitenkähän paljon ne S-marketin ja Ikean automaatikassat stressaa hommastaan? Kaikkien kannalta olisi parasta, että älykkäät ihmiset olisivat vähän vaativammassa työssä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:14"] Oon nyt kesätöissä kaupan kassalla, en tajua miten joku voi tuota hommaa jaksaa tehdä ihan ammatikseen. Kukaan ei hymyile sulle takaisin vaikka kuinka ystävällinen yrittäisit olla, tuntuu että yhtä hyvin voisin vain tuijottaa hiljaa liukuhihnaa kun kukaan ei edes silmiin viitsi katsoa. Melkein itkettää iltaisin kotona kun tulee niin pska fiilis kun asiakkaat ei sano sanaakaan mulle. Niskaankin koskee niin että tekis mieli loparit ottaa. Miten jaksatte tehdä tätä työtä?? [/quote] Seuraavaksi kesäksi mene puhelinmyyjäksi niin tiedät todella miten ystävällisiä ihmiset ovat ja tunnet samalla kuinka menetät ihmisarvosi [/quote] Puhelinmyynti oli paljon kivempaaaaa! Mukava tuoli toimistossa ja sai siemailla hyvää kahvia ja laittaa vaikka jalat pöydälle. Samalla pysty vaikka pelaa kännyllä tai piirrellä. Vittumaisille asiakkaille pysty vaan lyödä luurin korvaan ja työssä oli haastetta. Oli kilpailuja ja koulutuksia, pääsi räpläämään uusia älyluureja. Välillä se oli muutakin kuin pelkkää myyntiä, nimittäin aspaa nykyasukkaille. Kyllä kelpaisi verrattuna tylsää aivoja puuduttavaan ja mun kropan pilaamaan kassailuun.
[/quote]
Samaa mieltä! Jos on yhtään sosiaalinen ja rento tyyppi suosittelen puhelinhaastattelijan työtä! Itse tein tätä vajaan vuoden, jouduin lopettamaan kun avopuolisoni sai paremman työtarjouksen toiselta paikkakunnalta. Todella harvoin sain mitään negatiivista, ihmiset oli mukavia. Moni vanhempi yksinäinen ihminen ilahtui, kun minulla oli hetki aikaa kuunnella mitä hänellä on kerrottavana. Ja että minua kiinnosti juuri hänen mielipide asiasta. Tuntipalkkani oli 15€, töitä 1-5 arkipäivää viikossa (sai itse valita) yksi vuoro kesti 5 tuntia, johon sisältyi yksi 15-20min tauko juuri silloin, kun itse kaipasi. Tauon sai pitää myös kahdessa osassa, esim jotkut poltti kaksi tupakkaa vuoron aikana. Keittiössä oli aina kahvia ja kahvileivonnaisia tarjolla. Joskus harvoin oli lauantaisin töitä, joihin ei ollut pakko tulla. Silloin sai tuntipalkan päälle lauantai lisän, ja pidettiin tauko sovitusti yhtä aikaa kaikkien kanssa. Niinä päivinä pomo jätti ravintola ruokalistan työpöydälle kiertämään, ja jokainen sai vailita listata haluamansa annoksen. Ja ruoka syötiin yhtä aikaa, ettei kenenkään tarvinnut syödä kylmää ruokaa. (Ruoka siksi, koska lauantait saattoi olla pidempiä kuin 5h. Tietyt haastattelut piti saada vaikka valmiiksi..)
Ilmapiiri oli rentoa ja mukavaa. Kaikki keskittyi intensiivisesti omaan työhön mutta jaksoi jutella tauoilla/puheluiden lomassa.
Tämä oli ehdottomasti paras työpaikkani ikinä. Harmittaa, kun jouduin lopettamaan! Suosittelisin paikkaa, jos se olisi vielä olemassa. Terveisiä Lahteen (Aleksanterinkatu) entisille työkamuille (2006), jos kukaan tätä kukaan lukee ja tunnistaa! :)
Raskas ja yksitoikkoinen kaupan kassatyö jää onneksi pian historiaan. Moniin kauppoihin on tullut käteviä itsepalvelukassoja. Ruokaostokset voi tilata kotiin toimitettuna verkkokaupasta. Tai ostokset voi tilata verkkokaupasta kaupan noutopisteeseen, josta ne voi itse hakea. Myös Kerää ja skannaa-palvelu on tulossa Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:16"]
eihän sitä jaksakaan. onko yksipuolisempaa työtä?
[/quote]
Mutta ne ovat sellaisia, joissa ei tarvitse olla "kiva" asiakkaille. Esimerkiksi pakkaus- ja kokoonpanotyöt voivat olla helpotus kassalla työskentelyn jälkeen.