Kassatyöntekijä, miten jaksat?
Oon nyt kesätöissä kaupan kassalla, en tajua miten joku voi tuota hommaa jaksaa tehdä ihan ammatikseen. Kukaan ei hymyile sulle takaisin vaikka kuinka ystävällinen yrittäisit olla, tuntuu että yhtä hyvin voisin vain tuijottaa hiljaa liukuhihnaa kun kukaan ei edes silmiin viitsi katsoa. Melkein itkettää iltaisin kotona kun tulee niin pska fiilis kun asiakkaat ei sano sanaakaan mulle. Niskaankin koskee niin että tekis mieli loparit ottaa.
Miten jaksatte tehdä tätä työtä??
Kommentit (49)
Monia vuosia kaupassa töissä olleena on pakko sanoa että suurin osa asiakkaista kyllä on ihan hymyileviä tai neutraaleja. Tykkään juuri asiakkaiden takia tästä työstä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:43"]
Olin töissä kassalla. Asiakkaat ovat sinulle mukavia ja iloisia jos sinäkin olet. Osalla on tietenkin huono päivä, mutta älä ota sitä itseesi. Hymy tarttuu. Aluksi on hankalaa pystyä olemaan aidosti iloinen kassalla. Vuoden jälkeen alkaa helpottamaan.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, kaikki asiakkaat ei ole hymyileviä, mukavia ja iloisia, vaikka kuinka kassa hymyilisi. 40% asiakkaista ei edes tervehdi takaisin, vaikka minä asiakaspalvelijana tietysti tervehdin ihan jokaisen asiakkaan. Mutta kulttuurierojakin on: suomalaiset on tympeitä, mutta venäläiset vielä tympeämpiä. Muun maalaiset yleensä ystävällisiä.
[/quote]
Totta! Itselle oli pari kuukautta sitten "kultuuri shokki" käydä espanjassa, kun kaikki tervehti joka paikassa kun meni kauppaan! Osa yritti jutella espanjaksi tai englanniksi jotain. Kaupassa kysyttiin tarvitsenko apua.. ja jos ostin jotain kalliimpaa, ja maksoin setelillä.. Niin rahat laskettiin ääneen silmieni edessä, ettei itselle tule "huijattu olo" tms.. Suomessa vaan tyrkätään rahat kouraan, tai pöydälle/tiskille.. Ettei vahingossakaan tule käsikontaktia toiseen ihmiseen. :D
En tiedä johtuuko se auringosta vai mistä.. Sielä ei ollut kadut täynnä av-mammoja naama norsunvitulla..
No eipä tuossa ole paljon jaksamista, oikeasti rassaavia hommia on ne joissa on jotain vastuutakin. Kassan hommassa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:16"]
No eipä tuossa ole paljon jaksamista, oikeasti rassaavia hommia on ne joissa on jotain vastuutakin. Kassan hommassa ei ole.
[/quote]
Kassahommissa ei ole vastuuta? Vastuuta ei tarvitse siis siinä, että laittaa asiakkaalle oikeat hinnat/alet tuoteisiin. Vaihtorahojakaan ei varmaan tarvitse antaa oikein, tai laskea iltaisin kassaa oikein? Koska raha on vissiin samantekevää, eikä siitä tarvitse ottaa vastuuta? Ok.
Missä te oikein olette töissä? Itsellä menossa kolmas kuukausi eräässä pienemmässä K-marketissa ja HYVIN harvassa ovat ne asiakkaat jotka eivät tervehdi. Suurin osa tervehtii ja kiittää hymyillen, osa jää juttelmaan pidemmäksikin aikaa jos jonoja ei ole. Asiakkaat ovat minulle tämän työn helmi. Asiaan toki varmasti vaikuttaa se, että kyse on tosiaan pienestä kaupasta ja pienestä paikkakunnasta, mutta turistitkin ovat olleet poikkeuksetta ystävällisiä. Liekö siinä sitten jotain perää, että me itäsuomalaiset olemme puheliaampaa porukkaa :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:22"]
[/quote]
Kassahommissa ei ole vastuuta? Vastuuta ei tarvitse siis siinä, että laittaa asiakkaalle oikeat hinnat/alet tuoteisiin. Vaihtorahojakaan ei varmaan tarvitse antaa oikein, tai laskea iltaisin kassaa oikein? Koska raha on vissiin samantekevää, eikä siitä tarvitse ottaa vastuuta? Ok.
[/quote]
No onpas ihan kauhea vastuu. Varmaan valvottaa öisinkin. LOL.
"Skannasinko varmasti sen voipaketin oikein, ounou"
Maailmassa on aika pajon hommia, jossa vastuu painaa harteilla enemmän, eikä ensimmäinen huoli ole se, hymyileekö joku sulle vai ei. On vähän isompia huolia.
Mulla on niin lämpimät muistot siitä, kun tein pelkkää Prisman kassaa. Oli niin mukavia asiakkaita, esim. Kannelmäen Prismassa. Ei tietenkään kaikki. Toisekseen kassatyöstä tuli tietyt paikat kipeäksi. Kannattaa esimerkiksi seisoa välillä ja tehdä lapojen venytyksiä ja niska-hartiaseudun venytyksiä työn ulkopuolella.
Olen kyllä vieläkin töissä myyjänä ja kassatyötä en jaksa monta tuntia vuorossa, jossain vaiheessa ei vain jaksa katsoa enää ihmisiä silmiin tai olla koko ajan se, jota saa nykiä hihasta. Mutta periaatteessa kivat työkaverit ja kivat asiakkaat - voiko enempää toivoa. Viihdyn!
[/quote]
Onpas sulla kiva, vähättelevä asenne. Kyllä kassatyössäkin on vastuussa asiakkaan palvelusta. Hyvästä palvelusta voi saada asiakkaan tyytyväiseksi ja hyvälle mielelle, huonosta taas päivän pilalle.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:40"]
[/quote]
Onpas sulla kiva, vähättelevä asenne. Kyllä kassatyössäkin on vastuussa asiakkaan palvelusta. Hyvästä palvelusta voi saada asiakkaan tyytyväiseksi ja hyvälle mielelle, huonosta taas päivän pilalle.
[/quote]
Ikävä, jos totuus satuttaa.
Totuus on, että tohon hommaan ei ihmistä tarvita. Mitenkähän paljon ne S-marketin ja Ikean automaatikassat stressaa hommastaan? Kaikkien kannalta olisi parasta, että älykkäät ihmiset olisivat vähän vaativammassa työssä.
[/quote]
Et itse varmaan ole ollut töissä kassalla/kaupassa, jos ajattelet, että tärkeintä on tuotteiden skannaaminen ja rahastus. Toki se on kaupalle tärkeä homma, mutta automaattikassalta ei voi kysyä tuotteiden sijaintia, saatavuutta tai muuta, mitä askarruttaa. Tai automaattikassa ei tarvittaessa rupattele mukavia. Kaikki asiakkaat eivät ole samanlaisia, joillekin tärkeintä on tuotteiden nopea skannaus ja rahastus, jotkut tarvitsevat enemmän palvelua.
En jaksakaan. Onneksi kohta pääsee oman alan töihin kun opinnot etenevät. Se hyvä puoli kassalla olemisessa on, että näkee kuinka huonokäytöksisiä ja pahansuopia jotkut ihmiset oikeasti ovatkaan. Oppii tunnistamaan sellaiset ehkä vähän helpommin ja sulkemaan korvansa ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:14"]
Oon nyt kesätöissä kaupan kassalla, en tajua miten joku voi tuota hommaa jaksaa tehdä ihan ammatikseen. Kukaan ei hymyile sulle takaisin vaikka kuinka ystävällinen yrittäisit olla, tuntuu että yhtä hyvin voisin vain tuijottaa hiljaa liukuhihnaa kun kukaan ei edes silmiin viitsi katsoa. Melkein itkettää iltaisin kotona kun tulee niin pska fiilis kun asiakkaat ei sano sanaakaan mulle. Niskaankin koskee niin että tekis mieli loparit ottaa. Miten jaksatte tehdä tätä työtä??
[/quote]
muistelepas hetki, miten itse olet käyttäytynyt asiakkaana
Kannattaa hakeutua esim. metrovartijaksi niin ne kaupan huonokäytöksisetkin asiakkaat alkavat vaikuttaa aika normaaleilta ja mukavilta ihmisiltä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:27"]
Kannattaa hakeutua esim. metrovartijaksi niin ne kaupan huonokäytöksisetkin asiakkaat alkavat vaikuttaa aika normaaleilta ja mukavilta ihmisiltä.
[/quote]
Metrotunneleissa aikaansa viettävät henkilöthän eivät siis toki käy koskaan kaupassa siinä hengailunsa lomassa?
No oon töissä erikoisliikkeessä, jossa asiakkaat on tosi ystävällisiä ja hymyileväisiä. Ruokakaupan kassoja ei kyl käy kade, työ on pirun tylsää ja asiakkaat happamia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:36"]
[/quote]
Metrotunneleissa aikaansa viettävät henkilöthän eivät siis toki käy koskaan kaupassa siinä hengailunsa lomassa?
[/quote]
Et varmaan tiedä, millaista metrovartijan työ on..
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:36"]
[/quote]
[/quote]
Et varmaan tiedä, millaista metrovartijan työ on..
[/quote]
En ole kokeillut. Luulisin, että paljon enemmän väkivallan uhkaa kuin kaupan kassalla. Mutta huono käytös tulee varmasti tutuksi molemmissa töissä. Viimeksi eilen kaupassa töissä sain teinipojan räät naamalleni kun kielsin pelaamasta pelikonetta. Noin kuukausi sitten joku sekakäyttäjä hutkaisi myös mopin varrella kylkeeni kun jäi kiinni varastamisesta. Eli kyllä näitä riittää kaupan kassallakin, vaikka varmasti vähemmän kuin metrovartijana.
En jaksa! Normaalisti kestän kun on 1 tai 2 vuoroa vaan viikossa, koska opiskelen. Mutta nyt kesällä kyrpii niin paljon, en kestä enää. Olen pitkään kituuttanut vaikka joka vuoron jälkeen hullut kivut ja ärsyttää asiakkaat, erityisesti ne jotka eivät edes tervehdin (näitä löytyy paljon). Uutta työtä en on etsinyt kun tunnit on joustavat ja ahne paska olen, palkka on hyvä ja lomarahat myös.
Ens viikolla pitäis vetää 6 päivää putkeen kassalla ja kuolen tylsyyteen kun ei siellä iltaisin ole paljoa porukkaa. Ja joka päivä kotiin kera niska-, selkä- ja hartiakipujen. Ei tässä lopareita voi ottaa kun rahaa tarvii.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 22:09"]Mulla on töissä halvat huvit jos asiakas tulee isojen ostosten kanssa. Yritän saada skannattua tuotteet mahdollisimman nopeasti,koska on hauska seurata asiakkaan pakkaamista kauhealla kiireellä kun seuraavalla on yhtä isot ostokset :D. Tiedän, se on tosi tyhmää, mutta onpahan jotain hupia...
[/quote] Hahaaa myönnän itsekin. Teen sen yleensä niille vittumaisille asiakkaille :D
[/quote]
Sama. Olen muutenkin tosi nopea vaistomaisesti ja moni asiakas ottaa sen negatiivisena asiana. "Voi että kun sitä tavaraa vaan tulee" "Näytän plussan kunhan ehdin!" kädet täristen. Ei mulla mikää kiire ole, turhaan hermoilevat
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 20:43"]
Olin töissä kassalla. Asiakkaat ovat sinulle mukavia ja iloisia jos sinäkin olet. Osalla on tietenkin huono päivä, mutta älä ota sitä itseesi. Hymy tarttuu. Aluksi on hankalaa pystyä olemaan aidosti iloinen kassalla. Vuoden jälkeen alkaa helpottamaan.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, kaikki asiakkaat ei ole hymyileviä, mukavia ja iloisia, vaikka kuinka kassa hymyilisi. 40% asiakkaista ei edes tervehdi takaisin, vaikka minä asiakaspalvelijana tietysti tervehdin ihan jokaisen asiakkaan. Mutta kulttuurierojakin on: suomalaiset on tympeitä, mutta venäläiset vielä tympeämpiä. Muun maalaiset yleensä ystävällisiä.
[/quote]
Venäläiset kyllä on! Kiitosta ei sanota millään kielellä, ainut mikä suusta irtoaa on sana "taxfree" kaiken kruunaa nyrpeä ilme, ja pöydällä tiskiin naputtaminen ja/tai huokailu... Kun olet liian hidas tekemään taxfree kuittia. Kaiken kruunaa massiivinen sotku sovituskopissa.
Välillä tuntuu, että ainoat mitkä osaa avata suuta on lapset. Ne saattaa sanoa että "mun uus paita" tms kassalla. Vanhemmat (lue äidit) huokailee vieressä. "Älä nyt juttele kassatädille, kun ei äitikään juttele"
T:9/13
Itse yritän aina hymyillä kassalla, ja kiitää asiakasta ja toivottaa hyvät päivän jatkot tms. 1/10 sanoo kiitos. :(