Vinkkejä miten vähentää runsasta alkoholinkäyttöä?
Olen juonut viime kesästä lähtien lähes joka päivä alkoholia. Lähinnä mietoja juomia tai viiniä. 2-10 annosta päivässä. Teen 32 h töitä viikossa ja maksan siis omat juomani täysin itse. Juon aina klo 19 jälkeen. Olen yrittänyt että joisin alkoholintonta olutta tms. mutta nytkin sixpäck crispiä kaapissa mutta myös 3 puolen litran oikeaa olutta jotka otan illalla. Aina aamulla mietin että ei tänään mutta sitten viimeistään kuuden aikaan käyn jostakin ostamassa juomista. Mistä saisi jotain muuta puuhaa iltoihin? Haluaisin vähentää arki juomiset pois.
Kommentit (64)
Myönnät tilanteen:
Häpeä ohjaa sinua ja tekemisiäsi.
VAAN opettele olemaan….
Saat olla oma itsesi. Olet just hyvä. Voit antaa alkoholin olla ja valita itseäsi tukevia asioita.
Unohda vähentäminen, se harvoin onnistuu - tai ne, jotka siinä onnistuu, vähentää tosta noin vaan, eikä tule palstalle kyselemään että miten voisi vähentää kun ei tahdo pystyä siihen.
Jos aiot vähentää, vähennä. Jos ei se onnistu, unohda se ja laita korkki kiinni kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran tuttavalta jonkun alkoholin esto pillerin-nimeä en muista kun aikaan on ehkä 10 vuotta. Otin tuon pillerin keskellä päivää, meni ehkä puoli tuntia niin olin ihan pilvessä-en ole koskaan kokeillut huumetta mutta tuo lääke oli. Kaikki aistit muuttuivat todella kummallisiksi, autoradion musiikki oli ihmeellistä, ihmisten kasvot vääristyivät ym. Mutta vaikutus alkoholiin oli myös radikaali: jokailtainen olut ei maistunut kahteen viikkoon, vaikka olin terassilla muiden seurassa niin ei pystynyt.
Kuulostaa LSD:ltä. Sitä on totta tosiaan käytetty alkoholismin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda yrttiin niin menee mielenkiinto alkoholiin. Noin sata kertaa vähemmän haitallista. Googlettamisen kestävä fakta.
Parempi neuvo: käännä pääkoppasi ympäri ja mieti, miksi juot. Selvitä syy ja huolehdi asia pois päiväjärjestyksestä, niin poistuu myös päihtymisen tarve.
Vedä amfetamiinia. Loppuu juominen kun viina ei enää nouse päähän ja muutenkin unohtaa juoda, kaljat väljähtyy pöydälle ekan huikan jälkeen.
Hanki töistä varoitus juomisesta - se laittoi ryhtiä pyttyyn itselleni.
M 47
Maistuisiko jokin liikuntaharrastus? Jos iltaisin on treenit et pysty juomaan. Etkä pysty juomaan, kun seuraavana päivänä on treenit. Itse liikun aktiivisesti ja viikossa menee noin yksi pieni pullo kuohuviiniä, jonka voi juoda, jos seuraavana päivänä ei ole harjoituksia.
Minä pääsin alkoholista irti, kun etukäteen tunnistin tilanteet, joissa oli mahdollista juoda. En osta koskaan kotiin alkoholia. Tyttären ylioppilasjuhliin ostin alkoholittoman kuohuviinin. Ravintolassa tilaan alkoholittoman oluen tai limua. Kierrän ryyppyjuhlia. Mene ajoissa nukkumaan. Hanki illaksi riippuvuuksista kertovaa kirjallisuutta. Jos kotona ei ole alkoholia ja jätät väliin tilaisuudet, joissa tarjotaan, olet jo pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Iltaisen levottumuuden taltuttaminen alkoholilla ratkesi kun aloin laittamaan herätyskellon soimaan klo 5. Ilta-aikaan alkaa olla tällä tavalla niin väsynyt ettei yksinkertaisesti jaksa enää ottaa oluttakaan.
Mulla tämä ei auta, koska herään 2-5 välillä joka tapauksessa. Ainut tilanne jossa nukun 6-8h on se kun olen juonut sikspäkin olutta. Tuo 6pck tapahtuu n. kerran viikossa, mutta ymmärtänette että halu siihen olisi joka ilta, jotta saisi nukuttua.
Vierailija kirjoitti:
Maistuisiko jokin liikuntaharrastus? Jos iltaisin on treenit et pysty juomaan. Etkä pysty juomaan, kun seuraavana päivänä on treenit. Itse liikun aktiivisesti ja viikossa menee noin yksi pieni pullo kuohuviiniä, jonka voi juoda, jos seuraavana päivänä ei ole harjoituksia.
Liikunta tehosi täälläkin! Koronasulkujen alettua pari vuotta sitten olin jo hyvää vauhtia luisumassa jokailtaiseen viinin tissutteluun, mutta innostuin opettelemaan uutta lajia, jossa on harjoitukset monta kertaa viikossa.
Sain muuta ajateltavaa ja uuden mielenkiinnonkohteen alkoholin tilalle. Toki viini olisi maistunut ja maistuisi vieläkin, joten korvaan juomisentarpeen makuvesillä. Niitä voi mennä 1,5 litraa lauantai-iltana saunan yhteydessä. Parempi niin kuin pullo pari viiniä.
Itselläni toimii tämä asenne kuin junan vessa ja pystyn olemaan dokaamatta juuri niin kauan kuin huvittaa, kivuttomasti, enkä ala tässä nyt puhumaan siitä paljonko on tullut yli neljänkymmenen vuoden aikana vedettyä, mutta tämä toimii:
Minä en tee itselleni dokaamisesta minkäänlaista mörköä, minä dokaan juuri silloin kun siltä tuntuu ja juuri niin kauan kuin huvittaa ja esimerkiksi juuri tällä hetkellä on viimeisestä huikasta pian kolme kuukautta aikaa, eikä napsu ikenet lainkaan.
Joskus kun olin vuosia dokaamatta aloin urputtamaan että minähän en dokaa enään ikinä ja sitä virhettä en aio enään koskaan tehdä, jos itseltään kieltää dokaamisen niin se on mielessä sen jälkeen joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun tiedostat että juot liikaa, laita korkki kiinni. Vaatii hiukan älyä ja tahdonvoimaa.
Teit aloituksen, joten ilmeisesti tiedostat, joten yllä ohje - käytä sitä älyä ja tahdonvoimaa.
No nyt löytyi "asiantuntija" taas, hohhoijaa. Tahdonvoima on tutkitusti eräs huonoimpia keinoja riippuvuuksista eroon pääsyyn. Toimii ehkä hetkellisesti, kunnes loppuu ja sitten riippuvuus lyö takaisin ja taas mennään, ja entistä syvemmälle. Yhdelläkään ihmisellä ei pelkkä tahdonvoima riitä loputtomiin. Ja älyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joten, älä puhu asioista, joista et mitään tiedä.
No, juomisen lopettamisella on niin monta positiivista vaikutusta henkiseen ja fyysiseen vointiin, että tahdonvoimaa ei tarvita kuin aluksi.
Niin on, sitten kun on. Olen tupakoinut n. 25 vuotta. Välillä ollut pätki ilman, kuten raskaana ollessa, imettäessä, ja välillä ihan muuten vain. Aina olen palannut takaisin polttamaan, koska en ole kokenut mitään näitä hienoja asioita jotka tupakoimattomuuden myöstä tulevat. En alkanut jaksaa lenkillä paremmin, kuntoni ei kohonnut, en muutenkaan yskinyt, joten sekään ei loppunut, rahat ei säästynyt, kaikki mikä meni polttaessa, meni myöskin lopetettuani. Päinvastoin, tupakoinnista tuntui olevan paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Jokaisen lopettamisen jälkeen lihoin 10kg.
Viimeisten vuosien aikana on alkanut hiipiä pelko persiiseen siitä että tulee jotain terveysongelmia, ja koko ajanhan sitä on toitotettu miten kaikki elämässä paranee kun lopettaa tupakoinnin. minulle tuo on kuitenkin ollut harhaista puhetta, koska omalla kohdallani ei ole tapahtunut mitään positiivisia muutoksia, ainoastaan negatiivisia. Olenkin siis epäonnistunut yrityksissäni lopettaa jatkuvasti, ja tullut välissä jo siihen tulokseen että menen hautaan sitten tämän kanssa, että antaa mennä vain, ei mitään "poltan vain 5 röökiä tänään koska vähennän" juttuja, jolloin se tupakka pyörii jatkuvasti mielessä.
Paradoksaalisesti kävikin niin, että kun "vapautin" tupakoinnin itselleni, en enää tuntenut huonoa omatuntoa siitä, enkä ajatellut joka hengenvedolla että siinä se syöpä nyt taas kehittyy, ja lopetin ruoskimasta itseäni, niin eräänä aamuyönä kun heräsin tupakkayskään, päätin että minun ja "parhaan ystäväni" yhteinen tie on nyt tullut päätökseen. Jotenkin siinä olin sitten valmis lopettamaan, ja niin myös tein, ilman mitään muita apuja kuin se että en halunnut tuollaista "ystävää" rinnalleni enää, joka herätti minut aamuyöstä yskimään.
On todella helppoa siirtää sitä dokaamaan lähtemistä kun voi dokata milloin huvittaa, eikä ala painimaan itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun tiedostat että juot liikaa, laita korkki kiinni. Vaatii hiukan älyä ja tahdonvoimaa.
Teit aloituksen, joten ilmeisesti tiedostat, joten yllä ohje - käytä sitä älyä ja tahdonvoimaa.
No nyt löytyi "asiantuntija" taas, hohhoijaa. Tahdonvoima on tutkitusti eräs huonoimpia keinoja riippuvuuksista eroon pääsyyn. Toimii ehkä hetkellisesti, kunnes loppuu ja sitten riippuvuus lyö takaisin ja taas mennään, ja entistä syvemmälle. Yhdelläkään ihmisellä ei pelkkä tahdonvoima riitä loputtomiin. Ja älyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joten, älä puhu asioista, joista et mitään tiedä.
No, juomisen lopettamisella on niin monta positiivista vaikutusta henkiseen ja fyysiseen vointiin, että tahdonvoimaa ei tarvita kuin aluksi.
Niin on, sitten kun on. Olen tupakoinut n. 25 vuotta. Välillä ollut pätki ilman, kuten raskaana ollessa, imettäessä, ja välillä ihan muuten vain. Aina olen palannut takaisin polttamaan, koska en ole kokenut mitään näitä hienoja asioita jotka tupakoimattomuuden myöstä tulevat. En alkanut jaksaa lenkillä paremmin, kuntoni ei kohonnut, en muutenkaan yskinyt, joten sekään ei loppunut, rahat ei säästynyt, kaikki mikä meni polttaessa, meni myöskin lopetettuani. Päinvastoin, tupakoinnista tuntui olevan paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Jokaisen lopettamisen jälkeen lihoin 10kg.
Viimeisten vuosien aikana on alkanut hiipiä pelko persiiseen siitä että tulee jotain terveysongelmia, ja koko ajanhan sitä on toitotettu miten kaikki elämässä paranee kun lopettaa tupakoinnin. minulle tuo on kuitenkin ollut harhaista puhetta, koska omalla kohdallani ei ole tapahtunut mitään positiivisia muutoksia, ainoastaan negatiivisia. Olenkin siis epäonnistunut yrityksissäni lopettaa jatkuvasti, ja tullut välissä jo siihen tulokseen että menen hautaan sitten tämän kanssa, että antaa mennä vain, ei mitään "poltan vain 5 röökiä tänään koska vähennän" juttuja, jolloin se tupakka pyörii jatkuvasti mielessä.
Paradoksaalisesti kävikin niin, että kun "vapautin" tupakoinnin itselleni, en enää tuntenut huonoa omatuntoa siitä, enkä ajatellut joka hengenvedolla että siinä se syöpä nyt taas kehittyy, ja lopetin ruoskimasta itseäni, niin eräänä aamuyönä kun heräsin tupakkayskään, päätin että minun ja "parhaan ystäväni" yhteinen tie on nyt tullut päätökseen. Jotenkin siinä olin sitten valmis lopettamaan, ja niin myös tein, ilman mitään muita apuja kuin se että en halunnut tuollaista "ystävää" rinnalleni enää, joka herätti minut aamuyöstä yskimään.
Oho, kirjoittaja nro 53:n kanssa ihan samalla linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda yrttiin niin menee mielenkiinto alkoholiin. Noin sata kertaa vähemmän haitallista. Googlettamisen kestävä fakta.
Parempi neuvo: käännä pääkoppasi ympäri ja mieti, miksi juot. Selvitä syy ja huolehdi asia pois päiväjärjestyksestä, niin poistuu myös päihtymisen tarve.
Mulla syy on tylsyys ja yksinäisyys. En ole saanut poistettua näitä asioita elämästäni, koska en voi ketään pakottaa olemaan kanssani kaveri/ystävä. Toisaalta juomiseni ei myöskään haittaa ketään kun ei ole läheisiä.
Mitä ihmiset ajattelevat, kun heille sanoo: ” Älä mieti vaaleanpunaista norsua. ” - aivan, heidän silmiensä eteen lävähtää vaaleanpunainen norsu!
No mitä ihmiset ajattelevat, jos he alkavat miettimään, että minähän en dokaa enään ikinä?
Aivan…
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi naltreksoni-lääkitys. Se blokkaa alkoholista saatavan mielihyvän ja sen tarpeen ottaa "vielä yksi".
Miinuspuolena se että lääke on suhteellisen kallis, mutta joka sentin väärti. Jos tekee mieli olutta niin voi ottaa, siitä vaan ei tule muutakuin vähän epämiellyttävän "tunkkainen" olo. Juominen on hidasta eikä sen yhden jälkeen tee mieli ottaa toista. Ja muutaman kerran jälkeen ei enää viitsi ottaa sitä yhtäkään kun aivot eivät saa siitä sitä nollausta mitä kaipaisivat, vaan on pakko keksiä jotain muuta. Minulla se "muu" oli käsityöt. Toki lääkityksen saaminen edellyttää asiasta avointa puhumista lääkärin kanssa ja jotkut lääkärit haluavat väkisin määrätä Antabusta koska riippuvuudesta pitää rangaista ja toipumisen on oltava mahdollisimman rankkaa.
Mulle eivät halua antaa naltrexonia, olen useasti kysynyt. Tuntuu että lääkärit ei siitä tiedä edes.
Millä perusteilla sait sen?
Mä voin olla juomatta ihan omasta päätöksestä ei ilman antabusta, eli mielestäni siitä ei olisi hyötyä. Ongelmana on liialliset annokset silloinkun otan.
Vähemmän haitallisen ehdotukset on sensuroitu pois. Sitä tavallista aihe "vapaata". Juokaa siis niin maan perusteellisesti. Onhan se sentään laillista. On se erikoista kun palstalla ei saa ehdottaa toimivaa ja vähemmän haitallista tapaa.
Sain kerran tuttavalta jonkun alkoholin esto pillerin-nimeä en muista kun aikaan on ehkä 10 vuotta. Otin tuon pillerin keskellä päivää, meni ehkä puoli tuntia niin olin ihan pilvessä-en ole koskaan kokeillut huumetta mutta tuo lääke oli. Kaikki aistit muuttuivat todella kummallisiksi, autoradion musiikki oli ihmeellistä, ihmisten kasvot vääristyivät ym. Mutta vaikutus alkoholiin oli myös radikaali: jokailtainen olut ei maistunut kahteen viikkoon, vaikka olin terassilla muiden seurassa niin ei pystynyt.