Vinkkejä miten vähentää runsasta alkoholinkäyttöä?
Olen juonut viime kesästä lähtien lähes joka päivä alkoholia. Lähinnä mietoja juomia tai viiniä. 2-10 annosta päivässä. Teen 32 h töitä viikossa ja maksan siis omat juomani täysin itse. Juon aina klo 19 jälkeen. Olen yrittänyt että joisin alkoholintonta olutta tms. mutta nytkin sixpäck crispiä kaapissa mutta myös 3 puolen litran oikeaa olutta jotka otan illalla. Aina aamulla mietin että ei tänään mutta sitten viimeistään kuuden aikaan käyn jostakin ostamassa juomista. Mistä saisi jotain muuta puuhaa iltoihin? Haluaisin vähentää arki juomiset pois.
Kommentit (64)
Kannattaa tosiaan katkaista keinolla millä hyvänsä, ennen kuin löydät itsesi minun tilanteestani. Käyn kyllä edelleen töissä ja hoidan asiani, mutta 10 vuotta on mennyt lähes päivittäin ja isoja määriä tyyliin pullo viiniä ja muutamat kaljat päälle. Viikonloppuisin punkkua menee pari 3-litran pönttöä. Jo pari päivää ilman on suuri saavutus. Vuoden alusta olin 6 päivää ilman ja se tuntui iäisyydeltä. Aivokemiat on pyörähtäneet täysin päinvastaiseksi normaalista, jokainen juomaton ilta tuntuu hukkaan heitetyltä elämältä. Että minulla ei ole kivaa, vaan tylsää, vaikka yrittäisi tehdä kaikkea mielenkiintoista. Lähes kirjaimellisesti päässä kuuluu kellon naksutus, että milloin saa ottaa seruaavan kerran ja lähes kaikki toimintani perustuu ja tähtää siihen lopputavoitteseen, palkintoon, että saa juoda. Yksin kotona suljettujen verhojen ja lukittujen ovien takana. Takuuvarmasti näkyy naamastani ja luulen että muutkin ihmiset huomaavat sen, mutta kukaan ei sano mitään. Vankila tämä on.
Eli, katkaise juomisesi nyt heti, kun et vielä ole ajatunut tuon suurempiin määriin eikä vielä ole vuosia kehittynyttä riippuvuutta takana. Nyt se on helpompaa, vaikkei siltä tunnu. Ja voin taata, että jos annat van mennä niin aikaa myöden määrät tulee kasvamaan ja alkoholi ottaa sinusta hiljalleen enemmän ja enemmän otetta. Minun tilanteessani lopettaminen tuntuu jo epätoivoisen mahdottomalta. Älä päästä itseäsi tähän!
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi naltreksoni-lääkitys. Se blokkaa alkoholista saatavan mielihyvän ja sen tarpeen ottaa "vielä yksi".
Miinuspuolena se että lääke on suhteellisen kallis, mutta joka sentin väärti. Jos tekee mieli olutta niin voi ottaa, siitä vaan ei tule muutakuin vähän epämiellyttävän "tunkkainen" olo. Juominen on hidasta eikä sen yhden jälkeen tee mieli ottaa toista. Ja muutaman kerran jälkeen ei enää viitsi ottaa sitä yhtäkään kun aivot eivät saa siitä sitä nollausta mitä kaipaisivat, vaan on pakko keksiä jotain muuta. Minulla se "muu" oli käsityöt. Toki lääkityksen saaminen edellyttää asiasta avointa puhumista lääkärin kanssa ja jotkut lääkärit haluavat väkisin määrätä Antabusta koska riippuvuudesta pitää rangaista ja toipumisen on oltava mahdollisimman rankkaa.
Naltreksoni on oikein hyvä lääke ihmiselle, joka vielä tavoittelee alkoholilla nousuhumalaa ja mielihyvää. Sitten kun ollaan menty alkoholismin puolelle niin yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi tissuttelija/juoppo. Viime viikolla omin humalassa ke-la aina selviten välillä ajokuntoon ja tälläviikolla eilen ja tänään menossa "siivouskaljat" eilen 6 lonkeroa ja tänään olutta.
Pikkuryyppyä on mahdoton hallita/katkaista jos sitä ei oikeasti koe ongelmaksi eikä ole mitään muuta tekemistä sille ajalle kun illalla alkaa tekemään alkoa mieli. Yhdyn edellisiin ja sanon että hanki harrastus..pari alkotonta iltaa muualla kuin kotona auttaa varmasti...
Tsemppiä!
Jos aloittaisi vaikka että olisi yksi ilta ilman alkoholia ja sitten parin viikon päästä lisäisi kahteen... tai että joisi vaikka vain tänään kolmen sijasta kaksi. Myös rahaa säästäisin kun laskin että alkoholiin kuluu 50-100 euroa viikossa. En osta kaikista halvinta. Lomalla juon aina enemmän. Viime kesäloma oli yhtä kännäämistä kotona. Pian on hiihtoloma ja ei ole mitään tekemistä silloin ja ainoa matkakohde tuntuu olevan Alko.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan katkaista keinolla millä hyvänsä, ennen kuin löydät itsesi minun tilanteestani. Käyn kyllä edelleen töissä ja hoidan asiani, mutta 10 vuotta on mennyt lähes päivittäin ja isoja määriä tyyliin pullo viiniä ja muutamat kaljat päälle. Viikonloppuisin punkkua menee pari 3-litran pönttöä. Jo pari päivää ilman on suuri saavutus. Vuoden alusta olin 6 päivää ilman ja se tuntui iäisyydeltä. Aivokemiat on pyörähtäneet täysin päinvastaiseksi normaalista, jokainen juomaton ilta tuntuu hukkaan heitetyltä elämältä. Että minulla ei ole kivaa, vaan tylsää, vaikka yrittäisi tehdä kaikkea mielenkiintoista. Lähes kirjaimellisesti päässä kuuluu kellon naksutus, että milloin saa ottaa seruaavan kerran ja lähes kaikki toimintani perustuu ja tähtää siihen lopputavoitteseen, palkintoon, että saa juoda. Yksin kotona suljettujen verhojen ja lukittujen ovien takana. Takuuvarmasti näkyy naamastani ja luulen että muutkin ihmiset huomaavat sen, mutta kukaan ei sano mitään. Vankila tämä on.
Eli, katkaise juomisesi nyt heti, kun et vielä ole ajatunut tuon suurempiin määriin eikä vielä ole vuosia kehittynyttä riippuvuutta takana. Nyt se on helpompaa, vaikkei siltä tunnu. Ja voin taata, että jos annat van mennä niin aikaa myöden määrät tulee kasvamaan ja alkoholi ottaa sinusta hiljalleen enemmän ja enemmän otetta. Minun tilanteessani lopettaminen tuntuu jo epätoivoisen mahdottomalta. Älä päästä itseäsi tähän!
Kuulostaa tutulta. Pelkään että pian joudun masennuksen (tai oikeasti alkoholin) takia sairaslomalle ja sitten vasta villiinnyn. Ei tarvitse herätä tai olla kuudelta aamulla ajokunnossa. Ja se on kamalaa jos maskeista aletaan luopua niin työkaverit näkevät naamani. Tai kaupan kassa. Että on pöhöttynyt
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun tiedostat että juot liikaa, laita korkki kiinni. Vaatii hiukan älyä ja tahdonvoimaa.
Teit aloituksen, joten ilmeisesti tiedostat, joten yllä ohje - käytä sitä älyä ja tahdonvoimaa.
No nyt löytyi "asiantuntija" taas, hohhoijaa. Tahdonvoima on tutkitusti eräs huonoimpia keinoja riippuvuuksista eroon pääsyyn. Toimii ehkä hetkellisesti, kunnes loppuu ja sitten riippuvuus lyö takaisin ja taas mennään, ja entistä syvemmälle. Yhdelläkään ihmisellä ei pelkkä tahdonvoima riitä loputtomiin. Ja älyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joten, älä puhu asioista, joista et mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos/kun tiedostat että juot liikaa, laita korkki kiinni. Vaatii hiukan älyä ja tahdonvoimaa.
Teit aloituksen, joten ilmeisesti tiedostat, joten yllä ohje - käytä sitä älyä ja tahdonvoimaa.
No nyt löytyi "asiantuntija" taas, hohhoijaa. Tahdonvoima on tutkitusti eräs huonoimpia keinoja riippuvuuksista eroon pääsyyn. Toimii ehkä hetkellisesti, kunnes loppuu ja sitten riippuvuus lyö takaisin ja taas mennään, ja entistä syvemmälle. Yhdelläkään ihmisellä ei pelkkä tahdonvoima riitä loputtomiin. Ja älyllä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joten, älä puhu asioista, joista et mitään tiedä.
No, juomisen lopettamisella on niin monta positiivista vaikutusta henkiseen ja fyysiseen vointiin, että tahdonvoimaa ei tarvita kuin aluksi.
Onnistuisiko Ap:lta annoksien vähentäminen? Vai onko täysi tipattomuus esim. 1 ilta/vko helpompi keino?
Itse olen hallinnut kesäkuukausina liialliseksi luisunutta juomistani niin, että teen tietoisen päätöksen jo aamulla montako juomaa tulen illan aikana ottamaan. En osta kaupasta enempää kuin päättämäni määrän ja tarvittaessa myöhäistän juomisen aloittamista, jotta kello ehtii ohittaa 21, ja kiusaus hakea lisää vähenee. Tämä vaatii tietenkin tietoista ja vahvaa päätöstä juomisen vähentämisestä ja kovaa tahdonlujuutta, jotta tavoitteen saa pidettyä.
Heti ei mielestäni tarvitsisi edes asettaa mitenkään vähäisempää määrää, vaan lähinnä ensin opetella ja vahvistaa juomiseen liittyvää hallinnan kokemusta. Tavoitteena siis kyvykkyyden tunne, että pystyy säätelemään ja vaikuttamaan itse juomaansa määrään.
K3PK3P kirjoitti:
Onnistuisiko Ap:lta annoksien vähentäminen? Vai onko täysi tipattomuus esim. 1 ilta/vko helpompi keino?
Itse olen hallinnut kesäkuukausina liialliseksi luisunutta juomistani niin, että teen tietoisen päätöksen jo aamulla montako juomaa tulen illan aikana ottamaan. En osta kaupasta enempää kuin päättämäni määrän ja tarvittaessa myöhäistän juomisen aloittamista, jotta kello ehtii ohittaa 21, ja kiusaus hakea lisää vähenee. Tämä vaatii tietenkin tietoista ja vahvaa päätöstä juomisen vähentämisestä ja kovaa tahdonlujuutta, jotta tavoitteen saa pidettyä.
Heti ei mielestäni tarvitsisi edes asettaa mitenkään vähäisempää määrää, vaan lähinnä ensin opetella ja vahvistaa juomiseen liittyvää hallinnan kokemusta. Tavoitteena siis kyvykkyyden tunne, että pystyy säätelemään ja vaikuttamaan itse juomaansa määrään.
Annoksien vähentäminen voisi olla yksi keino. Ostaisin vaikka kolmen ison tölkin sijaan kolme pientä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
K3PK3P kirjoitti:
Annoksien vähentäminen voisi olla yksi keino. Ostaisin vaikka kolmen ison tölkin sijaan kolme pientä.
Ap
Kokeile. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K3PK3P kirjoitti:
Ap
Kokeile. Suosittelen.
Nyt join yhden alkoholijuoman sijaan yhden alkoholittoman juoman. Sillä saa yhden annoksen vähennettyä.
Et vaan osta alkoholia. Se mulla on toiminut. Maistuis nytkin, mutta kun ei ole niin en voi juodakkaan. Onhan se vähän tylsää, mutta mitä kauemmin on juomatta niin sitä vähemmän sitä himoitsee. Naapuri tykkää välillä tarjota kun on seuraa vailla ja silloin en yleensä kieltäydy, mutta ei sekään niin yleistä ole että viitsisin sitä itseltäni kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta.
Jos yrittäisin kertoa psyk hoitajille että juon vähäsen alkoholia ja katsoisin että mikä reaktio. Pelkään kolmiolääkkeiden puolesta. Niiden kanssa ei saisi juoda yhtään alkoa.
Pahin aika on klo 19-21. Silloin yleensä juon. Joskus olen krapulassa töissä, yleensä vain väsynyt.
Jotakin positiivista niin en päivisin kännää ja vaikka onkin putki tavallaan niin olen suurimman osan vuorokaudesta selvin päin.
Ap
Sulla loppuu hoitosuhde psykiatrialla, jos saavat tietää että juot. Samalla loppuu rauhoittavien lääkkeiden määrääminen.
Vähän sama homma. Yleensä menee joku 2-4 kaljaa vähintään illassa, aina viikonloppuisin sitten ihan humalaan asti ja reilummin, joskus viikollakin. En enää jaksa olla ilmankaan kun elämä on aina sitä samaa paskaa vailla mitään positiivista, ja joku terveyskään ei jaksa kauheasti kiinnostaa. Parempi vaan jos täällä pallolla ei tarvitse kovin kauaa oleilla, on tämä jo niin nähty.
Terveisin Naispelko28
Jätät ne alkoholit kauppaan ja pysyt pois baareista.
Varmaan se tuntuu aluksi ihan kamalalta mutta lompakko ja terveys kiittää.
Tuttua.
Lue Juhani Seppäsen Selvästi juovuksissa.
Päätä olla joku rajattu aika tipattomalla, mielellään pitempi kuin kuukausi. 100 päivää on hyvä.
Päätä etukäteen palkinto jonka suot itsellesi, kun 100 täyttyy.
Rajatun ajan etu on siinä että loppuelämäksi ei tarvitse luopua alkoholista.
Sadan päivän aikana ehtii saada etäisyyttä tapoihinsa, paino putoaa, naaman turvotus laskee, housujen vyötärö väljenee. Yöunet syvenevät, mieliala kohenee, aamut muuttuvat paremmiksi, elämänlaatu paranee. Aktiivisuus nousee, alkaa saada asioita aikaiseksi, tekee mieli lenkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
K3PK3P kirjoitti:
Ap
Tuo kuulostaa hyvältä! Paljon tsemppiä!
Oletko koskaan miettinyt miksi juot? Mikä humaltumusessa addiktoi eniten? Rentoudutko? Nollautuuko pää? Oletko iloisempi, huolettomampi vai onko se vain tekemistä?
Lähtisin ensiksi miettimään syitä miksi juot.
Saatko siitä sen mitä etsit?
Miksi juomisesta tulee huono omatunto?
Jos saisit muuttaa jotain elämästäsi olisiko se juomisen lopettaminen vai jokin muu?
Onko sinulla läheisiä? Ovatko he puhuneet sinulle juomisesta? Tiedätkö millaista on olla alkoholistin läheinen?
Toivottavasti saat elämäsi järjestykseen. Paljon tsemppiä sinulle ap.
Itse onnistuin sillä, että aloin käyttää huumeita. En enää kärsi pöhöttyneisyydestä enkä krapulasta ja olo on parempi kuin ikinä juodessa.
Kiitos avusta.
Jos yrittäisin kertoa psyk hoitajille että juon vähäsen alkoholia ja katsoisin että mikä reaktio. Pelkään kolmiolääkkeiden puolesta. Niiden kanssa ei saisi juoda yhtään alkoa.
Pahin aika on klo 19-21. Silloin yleensä juon. Joskus olen krapulassa töissä, yleensä vain väsynyt.
Jotakin positiivista niin en päivisin kännää ja vaikka onkin putki tavallaan niin olen suurimman osan vuorokaudesta selvin päin.
Ap