Onko täällä yhtään aitoa Wiccaa?
Voisitko kertoa, mitä uskonnollasi (?) tarkoitat, mitä se sinulle merkitsee? Mikä on nykyajan Wicca, mitä se merkitsee, mitä se tarkoittaa? Onko usko Jumalaan ja Wicca mitenkään yhdistettynä mahdollista?
Olen erittäin kiinnostunut tästä aiheesta!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan teille vastaajille. Olen ensimmäisen kerran lukenut (ja näin ollen saanut tietää) Wiccoista ollessani 12v. Nyt olen 20v. Olen kristitty ja uskon Jumalaan (alapeukuttakaa nyt ihmeessä....) mutta Wicca kiehtoo silti. En tarkalleen tiedä, mitä nykypäivänä tämä tarkoittaa. Siksi kyselin täältä mahdollista OIKEAA tietoa.
Anyone?
Ap
Kyllä wiccakin uskoo yleensä jumaluuteen, jumalaan ja jumalattareen. Luonnon jumaluuteen. Asiaan kannattaa tutustua, jos se kiinnostaa.
Onko wicca saatanan palvontaa tai mustaa magiaa.? Älkää sekaantukoo nuoret sellaiseen, mielenterveys menee kun uskoo kaikkeen hömppään.
Vierailija kirjoitti:
Onko wicca saatanan palvontaa tai mustaa magiaa.? Älkää sekaantukoo nuoret sellaiseen, mielenterveys menee kun uskoo kaikkeen hömppään.
Ei ole mitään sinne päinkään. Lue vaikka uskontotieteilijä Titus Hjelmin kirja Mitä wicca on? niin avautuu sinullekin.
Jos joku tätä vielä lukee, niin kerron nyt ihan oikean wiccalaisen suusta mitä se on, itse siis olen wiccalainen.
Onko se saatananpalvontaa?
- Ei. Ei ole. Saatana on kristillinen hahmo ja emme usko taivaaseen ja helvettin, emmekä Jumalaan tai Saatanaan.
Onko se paha uskonto?
- Ei. Meillä on tasan tarkkaan yksi sääntö koko uskontokunnassa "Voit tehdä mitä haluat, kunhan et satuta muita"
Ja "muut" ovat sekä ihmiset, eläimet ja luonto. Emme siis halua vahingoittaa ketään ihmistä, eläintä tai luontoa. Siksi moni meistä on myös kasvissyöjiä, ei kaikki.
Onko rituaalit pahoja, uhraatteko jotain?
- Emme uhraa ihmisiä tai eläimiä tai yhtään mitään elävää. Se ei tulisi edes kuuloonkaan, koska pasifisteina haluamme vain hyvää tähän maailmaan.
Näettekö muut uskonnot ja muiden uskontojen ihmiset pahoina?
- Ei. Emme ole ikinä käännyttämässä ketään wiccalaisuuteen, sillä se ei ole meidän asia. Jokainen saa uskoa mihin haluaa uskoa, ja meillä ei ole mitään ei-wiccalaisia vastaan.
Mitä palvotte?
- Luontoa, jumalia sekä jumalattaria. Wiccalaisuus on vapaa uskonto, saat uskoa ja toimia kuten itse parhaaksi tunnet. Ei ole mitään Raamatun kaltaista kirjaa joka pakottaa sinut elämään tietyllä tavalla, vaan jokainen saa olla oma itsensä sukupuolesta, seksuaalisuudesta tai kansalaisuudesta huolimatta. Me kaikki olemme tasa-arvoisia. Wiccalaisuudessa myös miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia, ei ole mitään lakia miksi naisten pitäisi olla miesten alapuolella tai toisinpäin.
Mikä luonto teille on?
- Luonto meille on meidän "kirkkomme". Sitä pitää kunnoittaa sekä pitää huoli, että se voi hyvin. Puista ei katkota oksia vaan kaikki yritetään hoitaa niin, ettei vahingoita mitään elävää.
Olen kuullut varjojen kirjasta, onko se joku saatanallinen paha kirja?
- Ei. Ei ole. Varjojen kirja on saanut nimensä noitavainojen aikana, jolloin pakanallisuudesta syytetty voitiin hirttää, polttaa roviolla tai muuten vai tappaa, kirjat pitivät olla kirjaimellisesti varjossa, pois muiden silmistä.
Vaikka moni Wicca ei anna muiden katsoa omaa varjojen kirjaansa, se ei ole paha millään tavalla. Varjojen kirja on wiccalaisten täysin oma kirjoittama kirja, joka sisältää omat oppimiset sekä muut tiedot jota itse tuntee tarvitsevansa ja kirjoittaa ylös.