Lapsi pyöräillyt 2h ajan tuolla pitkinpoikin ja kasvion saldo..
..pyöreät 0 rehua :/ tunnistanut kuulema ainakin 12 rehua ja harvinaisiakin mutta yhtäkään niistä ei ole opettajan antamassa 110 kasvin listassa.
No, on noita n.24kpl kuivatettuna ja 20 pääsee kuulema läpi kys tehtävästä ja saa arvosanan 7, jibiii:/ 40 pitäisi kerätä. Ja tämä kasvio on kuulema 20% 8-luokan bilsan arvosanasta...
Kommentit (79)
Oon syntyny 63ei kasviota, lapsi syntynyt 01 ei kasviota. Olisi mukavaa kyllä kerätä kesäkukkakasvio.
Nyt on pientä liioittelun makua tuossa jutussasi! Noissa listoissa mitä opettajat antavat ei taatusti ole mitään harvinaisimpia kasveja vaan ihan yleisiä kuten koivut, vaahtera, tammi, voikukka, hiirenvirna, koiranputki, ratamo, timotei jne. kasveja joita löytyy kaikista metsistä, ojista, uimarannoilta, puistoista jne. Luonnossa liikkuminen ja kasvien tunnistaminen ei lapsesta ole synnynnäisesti epämiellyttävää, vanhemmat ovat ne jotka saavat kasviston tuntumaan työltä. Pääsääntöisesti lapset nauttivat siitä että oppivat uutta ympäristöstään, ja vanhemmat voivat olla tässä hyvänä apuna. Metsäretken jälkeen voitte yhdessä prässätä kasveja ja tunnistaa niitä, älä tee siitä lapsellesi mitään kammottavaa koulutehtävää kun sen ei tarvitse sellainen olla!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:50"]Oon syntyny 63ei kasviota, lapsi syntynyt 01 ei kasviota. Olisi mukavaa kyllä kerätä kesäkukkakasvio.
[/quote]
No voittehan te sen muutenkin kerätä kuin koulua varten :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:37"]
Perusopetuslain mukaan lukuvuodessa on 190 työpäivää. Onko nämä varsinaisella loma-ajalla tehdyt pakoliset tehtävät noita työpäiviä, koska vaikuttavat suoraan arvosanoihin? Onko lapsi koulun vakuutuksen piirissä ja valvonnassa kerätessään opettajan määräämiä kasveja? Pitäisikö koulun kustantaa matkat soille yms missä osa vaadituista kasveista kasvaa? Pitäisikö koulun kustantaa lounas työpäiville? Mikä on tämä laillinen perusta?
[/quote]
Koskaan kuullut kotitehtävistä?
[/quote]
Ikinä kuullut ihmisoikeuksista? Eihän ihminen kykene käyttämään perusoikeuksiaan ja olla esimerkiksi ulkomailla sitä 10 viikon kesälomaa, jos edellytetään, että on keräämässä kasveja LOMALLA. Pakolliset päivät on työpäiviä. Minulle saa opettaja kyllä kertoa, kenen vastuulla lapsemme liikkuu metsissä ja kuka vastaa kustannuksista, mitä maksaa bussilippu tai taksi yli 5 km päähän suolle.
[/quote]
Ei ole huomioitu tosiaan vaan oletetaan että on kotona keräämässä kasviota. Ja tietysti eronneet tapaamisillaan eivät voi tehdä koulutehtävää, kun on muuta ohjelmaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:45"]Onks tää joku uusi juttu, kun en oo tätä kesää ennen kuullutkaan että mitään kasvioita olis kerätty sitten vanhempien ikäluokan? Oon siis 87-syntynyt, nuorin pikkuveli ysille menossa eikä kyllä mitään kasviota ole kerännyt tietääkseni. Vai onko tää joku pääkaupunkiseudun juttu, itse maalta kotoisin.
[/quote]
Ei varmasti kaikissa kouluissa kerätäkkään, itsekin olen pikkupaikkakunnalta ja kyllä oli tehtävänä kerätä kasiluokan kesälomalla kasvio.
Perusopetuslain mukaan lukuvuodessa on 190 työpäivää. Onko nämä varsinaisella loma-ajalla tehdyt pakoliset tehtävät noita työpäiviä, koska vaikuttavat suoraan arvosanoihin? Onko lapsi koulun vakuutuksen piirissä ja valvonnassa kerätessään opettajan määräämiä kasveja? Pitäisikö koulun kustantaa matkat soille yms missä osa vaadituista kasveista kasvaa? Pitäisikö koulun kustantaa lounas työpäiville? Mikä on tämä laillinen perusta?
[/quote]
[/quote]
Ikinä kuullut ihmisoikeuksista? Eihän ihminen kykene käyttämään perusoikeuksiaan ja olla esimerkiksi ulkomailla sitä 10 viikon kesälomaa, jos edellytetään, että on keräämässä kasveja LOMALLA. Pakolliset päivät on työpäiviä. Minulle saa opettaja kyllä kertoa, kenen vastuulla lapsemme liikkuu metsissä ja kuka vastaa kustannuksista, mitä maksaa bussilippu tai taksi yli 5 km päähän suolle.
[/quote]
Myöhemmin lapsi kyllä kiittää, kun kesästä jäi muitakin muistoja, kuin PC:n ääressä makaaminen.
Itse opetan kaupungin lähiökoulussa, ja 10 kpl puiden lehtien keräämistä on näille 5.luokkalaisille jo sen verran iso ponnistus etten voisi kuvitellakaan vaativani noin kattavaa kasviota! Yleensä vielä kaiken lisäksi muutamalta vanhemmalta tulee viestiä vähän ennen deadlinea, että saisiko lisäaikaa, kun ei ole ehditty kaikkia vielä löytää.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:36"]Kasvien keräily on kivaa puuhaa, silloin ei kesällä sisällä luuhaa! :)
Eikö se ole parempi fillaroida ulkona kasveja keräillen, kun hikoilla kamarissa pleikkaria pelaillen?
[/quote]
Tää oli hauska loru ja niin tottakin. :)
-01 syntynyt veljeni kerää kasviota tänä kesänä, itse -90 syntyneenä en joutunut.
Olen 85 syntynyt ja meillä ei ollut moista tehtävää. Ala-asteella piti vaan joka vuosi tunnistaa kasveja, yläasteella ei sitäkään. Olisin tykännyt tehdä kasvion, ehkä ensi kesänä kerään semmoisen omaksi ilokseni.
Minä kävin koulua 80-90-luvuilla eikä silloin ollut kasviota. Äitini sen sijaan oli kerännyt (on vieläkin tallessa) ja nykyisin taas kerätään. Kasvio oli välillä poissa opsista, nyt se taas on siellä.
On se nyt perhana että kesäLOMALLAkin pitää tehdä koulutehtäviä.
Se joka sellaisen vaatii meidän lapselta, saa luvan hoitaa valvonnan, lounaan jne mitä koulun velvollisuuksiin kuuluukaan koko kesälomalle.
Lapsetkin ovat lomansa ansainneet.
Tuskin vanhemmat itsekään neljän viikon lomallaan mitään työtehtäviä halua tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Myöhemmin lapsi kyllä kiittää, kun kesästä jäi muitakin muistoja, kuin PC:n ääressä makaaminen.
[/quote]
Voi lässynlää. Joo, ei se PC:n edessä makaaminenkaan ole paras ja kivoin tapa viettää lomaa, mutta ei se rehujen kerääminenkään nyt kaikille ole mikään autuaaksi tekevä ja ihanasti mieltä avartava kokemus. Varmaan lapsetkin nauttii lomalla eniten siitä, että saa tehdä, mitä haluaa. Vituttais muakin jos pitäis opettajan käskemänä metsästää jotain kukkasia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:32"]
Kyllä meillä kerättiin suurin osa jo kesäkuussa ja heinäkuun alussa, silloin kukki valtaosa listan kasveista
[/quote]
Noh, tätä on aikaa kerätä syyskuun loppuun asti ja useissa lukee että kasvaa/kukkii kesä-elokuussa, jotkut syyskuussa.
ap
Voisiko ap kertoa missä päin asuu ja mitä kasveja puuttuu? Jos täällä joku osaisi auttaa.
Joku kirjoitti aiemmassa ketjussa digikasviosta johon kuvattiin kasvit. Tämä on mielestäni hyvä idea kun lähes kaikilla muksuilla on kamera jossain muodossa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:11"]
On se nyt perhana että kesäLOMALLAkin pitää tehdä koulutehtäviä. Se joka sellaisen vaatii meidän lapselta, saa luvan hoitaa valvonnan, lounaan jne mitä koulun velvollisuuksiin kuuluukaan koko kesälomalle. Lapsetkin ovat lomansa ansainneet. Tuskin vanhemmat itsekään neljän viikon lomallaan mitään työtehtäviä halua tehdä.
[/quote]
Ihme uhoamista. Sulla on lapseesi kasvatusvelvollisuus ja lakikin sanoo että sun pitää nuo järjestää.
Aikoinaan oppikouluaikana piti kerätä 120 kasvia, opetella myös kasvien tieteelliset nimet, jotka myös tentittiin.
Tykkään, että tästä on ollut paljon iloa koko elämän ajaksi. On paljon antoisampaa liikkua luonnossa, kun havaitsee ja myös tunnistaa, mitä ympärillä kasvaa.
Hitto, mä vaan repeilen tällaisille ketjuille! T. Opettaja
[/quote]
[/quote]