Lapsi LENKILLÄ?!
Täti ei nyt tykkää: maksimissaan seiskaluokkalainen poika juoksulenkillä. Siis lenkillä lenkillä, yksin. Lasten kuuluu remuta ja juosta pallon peräSsä, rullaluistella muiden seurassa jne jos paino on ongelma, ei lenkkeillä. Lenkkeilyssä ei oo mitään mistä lapsi nauttisi. Nuoret voi sitten lenkkeillä kun ne ymmärtää sen kunnonkohotusaspektin.
Kommentit (45)
Mun viisi vuotias "treenas" tänään pihalla: nosteli leikisti painoja (kepit kädessä), teki kyykkyjä, vatsoja, punnerruksia...
Minä lenkkeilin yksiksenikin lapsena ja nuorena. Harrastin maastojuoksua.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:30"]Silloin kun minä olin lapsi niin ei kukaan lenkkeillyt. Ja tästä ei ole kuin alle 20 vuotta
[/quote]
Mä oon ollu samaan aikaan lapsi ja kyllä mä kävin jo 10-vuotiaana isoveljen kanssa lenkillä.
Nimenomaan lapsena kannattaa opetella lenkkeilemään, niin se on sitten aikuisena luonteva osa elämää.
Kyllä mun tyttö on käynyt 8-vuotiaasta saakka lenkeillä, nyt on 12-v. Olen varmaan aloittajan mielestä hirveä äiti, oikein kannustan lasta liikkumaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:30"]
Silloin kun minä olin lapsi niin ei kukaan lenkkeillyt. Ja tästä ei ole kuin alle 20 vuotta
[/quote]
Kun minä olin lapsi, molemmat vanhempani lenkkeilivät. Maalla asuttiin.
t. 45v.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:24"]olette kammottavia t:ap
[/quote]
Onneksi ei sentään lihavia
Silloin kun minä olin lapsi niin ei kukaan lenkkeillyt. Ja tästä ei ole kuin alle 20 vuotta
[/quote] Silloin kun minä olin lapsi, niin melkein kaikki lenkkeili. Pennut jos ei jaksaneet, niin pyöräilivät kun vanhemmat juoksi. Liittyiskö siihen, että tuohon aikaan lenkkeily oli melko halpaa kuntoilua? Nykyäänhän kukaan ei lenkkeile, vaan kaikki juoksevat.
T: lapsi 90-luvun laman aikaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:39"]Nimenomaan lapsena kannattaa opetella lenkkeilemään, niin se on sitten aikuisena luonteva osa elämää.
[/quote]
Tätä tulin minäkin kirjoittamaan. Omaehtoinen lenkkeily on hyvä oppia jo pienenä. Usein käy niin että liikunta loppuu kokonaan, kun ei ole enää ohjausta.
[/quote]
Kun tämä täti oli lapsi niin Suomen kestävyysjuoksun taso oli ihan jotain muuta kuin nykyisillä läpsyttelevillä pullamössöillä. Silloisilla parinsadannen kieppeillä olevilla puolimaratonituloksilla voitettaisiin nykyisin Suomenmestaruuksia niin että paukkuu. Kaikki kävivät lenkillä. Ja tämä oli 1970/80-luvun taitteessa. Koko Suomi juoksi ja lapset kanssa, paljon muita harrastusmahdollisuuksia ei ollutkaan kuin lenkkeily, yleisurheilu, pesis, kaupungeissa koris ja talvella kaikille hiihto ja luistelu. Rakastin lenkkeilyä siinä 11-18-vuotiaana, sen jälkeen tuli muut harrasteet.
[/quote]
ja sen kyllä huomaa että taso on romahtanut just sun lapsuusaikaasi. Alokkaidenkin kunto on järkyttävän huono, Cooperin tulokset aivan naurettavia. Entiseen verrattuna.
Mä itsekin käyn lenkeillä sen takia kun se on mukavaa ja kuntoa kohottavaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 20:30"]Silloin kun minä olin lapsi niin ei kukaan lenkkeillyt. Ja tästä ei ole kuin alle 20 vuotta
[/quote]
Ja sen kyllä monesta huomaa...
Mun 6v. kävi jo vuosi sitten mun kanssa lenkeillä. Tykkää tosi paljon! Joten kyllä, lenkille lapsetkin.
Lenkkeily (juosten) ei ole kyllä ihan terveellisimpiä urheilulajeja. Mitä nuorempana aloittaa sitä todennäköisemmin on jalkavaivoja viimeistään 30-40-vuotiaana.
Lapsilla etenkin on suotavampaa ja luonnollisempaa liikkuminen leikkien yhteydessä (perinteiset pihaleikit, pallopelit ym.), ei pitkäkestoinen monotoninen rasitus.
Minä olen lenkkeillyt ihan urheiluharrastuksen vuoksi jo 10-11 -vuotiaana, kuuluin maajoukkuevalmennettaviin ja meillä oli mutenkin kesätreeniohjelma. Ja ihan varmasti ehdin myös remusta, uida, pelailla, touhuta jne.
Lenkkiin meni 25-35 min ja voima/pompputreeniin toinen 30 min. Ja ihan tasan ymmärsin kunnonkohotusaspektin tässä touhussa. Sen huomasi syksyn treeneissä.
Omat lapseni myös urheilevat ja kyllä heillä on ollut lenkkeilyä samoin ihan 10 v alkaen. Nykyisin tosin esim. tramppa on tosi hyvä korvaaja, ihan valmentajankin neuvosta.
Kai nyt seiskaluokkalainen, ihan kilpaurheilua harrastamatonkin jo tajuaa, miksi lenkkeillään. Herää tätä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:19"]
Lenkkeily (juosten) ei ole kyllä ihan terveellisimpiä urheilulajeja. Mitä nuorempana aloittaa sitä todennäköisemmin on jalkavaivoja viimeistään 30-40-vuotiaana.
Lapsilla etenkin on suotavampaa ja luonnollisempaa liikkuminen leikkien yhteydessä (perinteiset pihaleikit, pallopelit ym.), ei pitkäkestoinen monotoninen rasitus.
[/quote]
Kuule. Jo luolamiehet juoksivat, siirtyessään paikasta toiseen, paetessaan maastopaloja ja petoja ja metsästäessään. Myös lapset. On aivotonta mussuttaa luonnollisesta juoksemisesta versus epäluonnollisesta. Juokseminen on lapsella aina luonnollista, jos se on vapaaehtoista.
No meidän naapuri juoksutti 10-vuotiasta tytärtään siten, että ajoi itse autolla vieressä ja huuteli ikkunasta lapselle "kannustavia" kommentteja tyyliin "kannattiko syödä se suklaapatukka salaa, häh". Siihen verrattuna seiskaluokkalainen omatoimisella lenkillä ei kuulosta ollenkaan pahalta...
kerrotko ap vielä mikä tässä on sun mielestä niin kamalaa?
Mitä hemmettiä taas? Itse aloitin muistaakseni 11-vuotiaana yksin, kävellen tosin. Täysin vapaasta tahdostani. Teini-ikäisenä ne metsäpolut olivat tärkeitä terapiapaikkoja kaikkiin tunteisiin.